خانه مؤتمن الاطباء: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ←‏تاریخچه: اصلاح ارقام
خط ۴۵: خط ۴۵:
[[رده:خانه‌های تاریخی شهرستان تهران]]
[[رده:خانه‌های تاریخی شهرستان تهران]]
[[رده:جاذبه‌های گردشگری تهران]]
[[رده:جاذبه‌های گردشگری تهران]]
[[رده:عمارت‌های تاریخی تهران]]

نسخهٔ ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۶:۲۳

خانه مؤتمن الاطباء
Map
نامخانه مؤتمن الاطباء
کشورایران
استاناستان تهران
شهرستانتهران
اطلاعات اثر
کاربریخانه
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۳۱۰۴
تاریخ ثبت ملی۲۵ اسفند ۱۳۷۹

منزل مؤتمن الاطباء عمارتی تاریخی در تهران و مربوط به دوره قاجار است که متعلق به «میرزا زین‌العابدین خان دنبلی ضرابی» ملقب به موتمن الاطباء پزشک ناصرالدّین شاه بوده است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۱۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در خیابان پامنار، کوچه نوری زاده واقع شده است. [۱] این عمارت لوکیشن دو فیلم معروف شهرزاد و خانه پدری بوده است.

تاریخچه

مؤتمن الاطباء نخستین فارغ التحصیل دارالفنون و شاگرد دکتر تولوزان فرانسوی بوده و از پزشکان نامی ایران در دوران قاجار به‌شمار میرود. موتمن الاطباء از بزرگ‌ترین جراحان زمان خود بود و از تخصص و مهارت بالای وی در بیرون آوردن سنگ از مثانه در کتب و مقاله های متعددی سخن به میان آمده است. این خانه در سال ۱۳۸۳ توسط آقای موسوی از بازماندگان موتمن الاطباء خریداری و تبدیل به محلی برای ساخت فیلم و سریال شد که تا به حال لوکیشن چندین فیلم و سریال از جمله خانه پدری و شهرزاد بوده و در نوروز سال ۱۳۹۸ نیز درب های آن برای بازدید عموم گشایش پیدا کرد.[۲]

جستارهای وابسته

منابع

  1. «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹.
  2. «حال و هوای یلدایی خانه موتمن الاطباء». همشهری آنلاین.