طعم گیلاس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر
خط ۲۴: خط ۲۴:


فیلم دربارهٔ مردی است که در حومهٔ شهر [[تهران]]، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰ هزار تومان پول انجام دهد.
فیلم دربارهٔ مردی است که در حومهٔ شهر [[تهران]]، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰ هزار تومان پول انجام دهد.
کیارستمی برای ''طعم گیلاس'' جایزهٔ [[نخل طلایی|نخل طلا]] [[جشنواره فیلم کن]] ۱۹۹۷ را به دست آورد. این دست‌آورد یکی از مهم‌ترین جوایز تاریخ [[سینمای ایران]] است. کیارستمی در مورد این فیلم گفت: «تفاوت و شباهت کار ما کارگردان‌ها با روان‌شناسان در این است که کارگردان، در سطح جامعه معضلات را می‌بیند و نقطهٔ درد را نشان می‌دهد ولی همان‌جا رها می‌کند و از اینجا به‌بعد، حیطهٔ او نیست. این جامعهٔ روانپزشکی است که پس از تشخیص، به درمان درد هم می‌پردازد.»
کیارستمی برای ''طعم گیلاس'' جایزهٔ [[نخل طلایی|نخل طلا]] [[جشنواره فیلم کن]] ۱۹۹۷ را به دست آورد. این دست‌آورد یکی از مهم‌ترین جوایز تاریخ [[سینمای ایران|سینما و هنر ایران]] است.


== بازیگران ==
== بازیگران ==
خط ۵۰: خط ۵۰:


== داستان ==
== داستان ==
آقای بدیعی (با بازی [[همایون ارشادی]]) مردی میانسال، قصد خودکشی دارد و قبرش را در کنار درختی کنده است. او می‌خواهد قرص‌های خوابش را یک جا بخورد و شب در این قبر بخوابد. بدیعی دنبال کسی است که پس از مرگش، صبح فردا روی جسد او خاک بریزد. در مسیری که برای یافتن چنین کسی پیش می‌گیرد با افراد مختلفی مانند یک سرباز، طلبهٔ افغان و مردی که کارگر موزهٔ تاریخ طبیعی است روبه‌رو می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد فردا صبح سراغ او بیایند و «بیست بیل خاک» روی او بریزند و پاکتی را با ۲۰۰ هزار تومان پول که در داشبورد ماشین است به عنوان دستمزد بردارند. سرباز پیشنهاد را رد و به سمت پادگانش فرار می‌کند، طلبهٔ افغان شروع به موعظهٔ بدیعی می‌کند و خودکشی را برخلاف تعالیم اسلام و دستورهای قرآن می‌داند اما کارگر موزه که بعداً معلوم می‌شود پرندگانی مثل [[بلدرچین]] و [[کبک (پرنده)|کبک]] را برای [[تاکسیدرمی]] در موزه شکار می‌کرده، با تعریف ماجرایی از روز خودکشی خودش و این که چطور «طعم یک توت مانع خودکشی او شده» پیشنهاد او را قبول می‌کند.
آقای بدیعی (با بازی [[همایون ارشادی]]) مردی میانسال، قصد خودکشی دارد و قبرش را در کنار درختی کنده‌است. او می‌خواهد قرص‌های خوابش را یک جا بخورد و شب در این قبر بخوابد. بدیعی دنبال کسی است که پس از مرگش، صبح فردا روی جسد او خاک بریزد. در مسیری که برای یافتن چنین کسی پیش می‌گیرد با افراد مختلفی مانند یک سرباز، طلبهٔ افغان و مردی که کارگر موزهٔ تاریخ طبیعی است روبه‌رو می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد فردا صبح سراغ او بیایند و «بیست بیل خاک» روی او بریزند و پاکتی را با ۲۰۰ هزار تومان پول که در داشبورد ماشین است به عنوان دستمزد بردارند. سرباز پیشنهاد را رد و به سمت پادگانش فرار می‌کند، طلبهٔ افغان شروع به موعظهٔ بدیعی می‌کند و خودکشی را برخلاف تعالیم اسلام و دستورهای قرآن می‌داند اما کارگر موزه که بعداً معلوم می‌شود پرندگانی مثل [[بلدرچین]] و [[کبک (پرنده)|کبک]] را برای [[تاکسیدرمی]] در موزه شکار می‌کرده، با تعریف ماجرایی از روز خودکشی خودش و این که چطور «طعم یک توت مانع خودکشی او شده» پیشنهاد او را قبول می‌کند.
در پایان فیلم هنگامی که منتظر دیدن سرنوشت «بدیعی» هستیم، فیلمبرداری تغییر می‌کند و تصاویری از پشت صحنه، کارگردان و گروه فیلمبرداری و همایون ارشادی می‌بینیم که از قبر بیرون آمده است. او در پایان به درک تازه‌ای از معنای زندگی می‌رسد.
در پایان فیلم هنگامی که منتظر دیدن سرنوشت «بدیعی» هستیم، فیلمبرداری تغییر می‌کند و تصاویری از پشت صحنه، کارگردان و گروه فیلمبرداری و همایون ارشادی می‌بینیم که از قبر بیرون آمده‌است. او در پایان به درک تازه‌ای از معنای زندگی می‌رسد.


== تحلیل و نظرها ==
== تحلیل و نظرها ==
* مجله [[تایم]] در سال ۲۰۰۹ ''طعم گیلاس'' را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ [[جشنواره کن]] نامید.<ref>{{یادکرد وب
* در کنار استقبالی که از این فیلم شد، [[راجر ایبرت]] منتقد سینما در [[شیکاگو سان-تایمز]]، ''طعم گیلاس'' را در فهرست فیلم‌های سال ۱۹۹۷ که از آن‌ها گریزان است قرار داده و آن را خسته‌کننده دانسته است. راجر در نقدش اشاره کرده پس از تماشای فیلم، جاناتان روزنبام منتقد شیکاگو ریدر و دیو کِهر منتقد نیویورک دیلی نیوز که هر دو را قبول دارد، در لابی هتلش ملاقات می‌کند که معتقد بوده‌اند فیلم، شاهکار بوده‌است اما ابرت معتقد است پادشاهی بدون لباس دیده است.<ref>[http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/19980227/REVIEWS/802270309/1023 Taste Of Cherry :: rogerebert.com :: Reviews<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* مجله [[تایم]] در سال ۲۰۰۹ ''طعم گیلاس'' را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن نامید.<ref>{{یادکرد وب
|عنوان= «طعم گیلاس» کیارستمی در میان ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن
|عنوان=«طعم گیلاس» کیارستمی در میان ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن
|نشانی=http://www.etemaad.ir/Released/88-03-03/151.htm
|نشانی=http://www.etemaad.ir/Released/88-03-03/151.htm
|تاریخ=۳ خرداد ۱۳۸۸
|تاریخ=۳ خرداد ۱۳۸۸
خط ۶۵: خط ۶۴:
|dead-url=yes
|dead-url=yes
}}</ref>
}}</ref>
* در کنار استقبالی که از این فیلم شد، [[راجر ایبرت]] منتقد سینما در [[شیکاگو سان-تایمز]]، ''طعم گیلاس'' را در فهرست فیلم‌های سال ۱۹۹۷ که از آن‌ها گریزان است قرار داده و آن را خسته‌کننده دانسته‌است. راجر در نقدش اشاره کرده پس از تماشای فیلم، جاناتان روزنبام منتقد شیکاگو ریدر و دیو کِهر منتقد نیویورک دیلی نیوز که هر دو را قبول دارد، در لابی هتلش ملاقات می‌کند که معتقد بوده‌اند فیلم، شاهکار بوده‌است اما ابرت معتقد است پادشاهی بدون لباس دیده‌است.<ref>[http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/19980227/REVIEWS/802270309/1023 Taste Of Cherry :: rogerebert.com :: Reviews<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* [[بنیاد فیلم بریتانیا]] ''طعم گیلاس'' را در سال ۲۰۱۲ در فهرست ده فیلم برتر تاریخ معاصر سینما مفهومی قرار داده است.
* [[بنیاد فیلم بریتانیا]] ''طعم گیلاس'' را در سال ۲۰۱۲ در فهرست ده فیلم برتر تاریخ معاصر سینما مفهومی قرار داده‌است.
* [[سایت‌اندساوند]] در مقاله در مورد ''طعم گیلاس'' نوشت: این فیلم از جمله اثرهای دراماتیک با دیالوگ‌های درخشان است.
* [[سایت‌اندساوند]] در مقاله در مورد ''طعم گیلاس'' نوشت: این فیلم از جمله اثرهای دراماتیک با دیالوگ‌های درخشان است.
* [[مجموعه کرایتریون]] در سال ۱۹۹۹ این فیلم را در مجموعه آثار خود معرفی کرده‌است.
* [[مجموعه کرایتریون]] در سال ۱۹۹۹ این فیلم را در مجموعه آثار خود معرفی کرده‌است.
* مجله گاردین در سال ۲۰۱۸ در فهرست برترین فیلم‌های برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن، طعم گیلاس را در جایگاه دوم قرار داد.
* مجله [[گاردین]] در سال ۲۰۱۸ در فهرست برترین فیلم‌های برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن، طعم گیلاس را در جایگاه دوم قرار داد.
* [[انیس واردا]] طلم گیلاس را یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده دو دهه خواند و این اثر را در لیست فیلم‌های مورد علاقه خود قرار داد.
* بردشاو سال ۲۰۱۸ در توضیح فیلم طعم گیلاس آورده‌است : بدون شک این فیلم یک شاهکار از عباس کیا رستمی،یکی از بزرگترین شاعران سینماست.فیلمی با داستان عجیب و غریب، زیبا و غم انگیز که حتی اکنون نیز نمی‌توان آن را دقیقاً تفسیر کرد.
* [[پیتر بردشاو]] در سال ۲۰۱۸ در توضیح فیلم طعم گیلاس آورده‌است: بدون شک این فیلم یک شاهکار از عباس کیا رستمی، یکی از بزرگترین شاعران سینماست. فیلمی با داستان عجیب و غریب، زیبا و غم‌انگیز که حتی اکنون نیز نمی‌توان آن را دقیقاً تفسیر کرد.
* اومبرتو روسی منتقد ایتالیایی این فیلم را به عنوان، اثری با قدرت نادر، متنی که در کنار شخصیت‌ها وجود واقعی دارد، تعریف کرد.
* کیارستمی خود در مورد این فیلم گفت: تفاوت و شباهت کار ما کارگردان‌ها با روان‌شناسان در این است که کارگردان، در سطح جامعه معضلات را می‌بیند و نقطهٔ درد را نشان می‌دهد ولی همان‌جا رها می‌کند و از اینجا به‌بعد، حیطهٔ او نیست. این جامعهٔ روانپزشکی است که پس از تشخیص، به درمان درد هم می‌پردازد.


== جوایز ==
== جوایز ==
خط ۷۸: خط ۸۱:
* برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان [[جامعه ملی منتقدان فیلم]] ۱۹۹۸
* برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان [[جامعه ملی منتقدان فیلم]] ۱۹۹۸
* برنده جایزه ویژه [[جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول]] ۱۹۹۹
* برنده جایزه ویژه [[جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول]] ۱۹۹۹
* نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان [[انجمن منتقدان فیلم شیکاگو]] ۱۹۹۹
* نامزد جایزه بهترین فیلم دهه از نگاه منتقدان [[ویلج ویس]] ۱۹۹۹

== انتشار ==
[[مجموعه کرایتریون]] نسخه بلوری (Blue-ray) فیلم «طعم گیلاس» را در ۷ آوریل سال ۲۰۲۰ منتشر کرد.<ref>[https://www.irna.ir/news/83883734/طعم-گیلاس-کیارستمی-جان-تازه-گرفت «طعم گیلاس» کیارستمی جان تازه گرفت]</ref>


== منابع ==
== منابع ==
خط ۸۵: خط ۹۳:
== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==
{{ویکی‌گفتاورد}}
{{ویکی‌گفتاورد}}
* [http://www.rottentomatoes.com/m/taste_of_cherry نقد منتقدان در وب‌گاه «گوجه فرنگی‌های گندیده»]
* [http://www.rottentomatoes.com/m/taste_of_cherry نقد منتقدان در وبگاه «راتن تومیتوز»]
{{پانویس}}
{{پانویس}}
{{کیارستمی}}
{{کیارستمی}}

نسخهٔ ‏۱۰ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۲:۳۹

طعم گیلاس
Taste of Cherry
کارگردانعباس کیارستمی
تهیه‌کنندهعباس کیارستمی
نویسندهعباس کیارستمی
بازیگرانهمایون ارشادی
موسیقیانتخابی از لویی آرمسترانگ و احمد ظاهر
فیلم‌بردارهمایون پایور
تدوین‌گرعباس کیارستمی
توزیع‌کنندهزایتگیتس فیلمز
تاریخ‌های انتشار
مه، ۱۹۹۷ جشنواره کن فرانسه
مدت زمان
۹۵ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

طعم گیلاس فیلم ایرانی در سبک مینیمالیستی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی در سال ۱۳۷۶ است.

فیلم دربارهٔ مردی است که در حومهٔ شهر تهران، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰ هزار تومان پول انجام دهد. کیارستمی برای طعم گیلاس جایزهٔ نخل طلا جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷ را به دست آورد. این دست‌آورد یکی از مهم‌ترین جوایز تاریخ سینما و هنر ایران است.

بازیگران

بازیگر نقش
همایون ارشادی آقای بدیعی
عبدالحسین باقری کارگر موزهٔ تاریخ طبیعی
افشین خورشید باختری پلاستیک جمع کن
صفرعلی مرادی سرباز
میرحسین نوری طلبه
احمد انصاری
حمید معصومی
الهام ایمانی

داستان

آقای بدیعی (با بازی همایون ارشادی) مردی میانسال، قصد خودکشی دارد و قبرش را در کنار درختی کنده‌است. او می‌خواهد قرص‌های خوابش را یک جا بخورد و شب در این قبر بخوابد. بدیعی دنبال کسی است که پس از مرگش، صبح فردا روی جسد او خاک بریزد. در مسیری که برای یافتن چنین کسی پیش می‌گیرد با افراد مختلفی مانند یک سرباز، طلبهٔ افغان و مردی که کارگر موزهٔ تاریخ طبیعی است روبه‌رو می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد فردا صبح سراغ او بیایند و «بیست بیل خاک» روی او بریزند و پاکتی را با ۲۰۰ هزار تومان پول که در داشبورد ماشین است به عنوان دستمزد بردارند. سرباز پیشنهاد را رد و به سمت پادگانش فرار می‌کند، طلبهٔ افغان شروع به موعظهٔ بدیعی می‌کند و خودکشی را برخلاف تعالیم اسلام و دستورهای قرآن می‌داند اما کارگر موزه که بعداً معلوم می‌شود پرندگانی مثل بلدرچین و کبک را برای تاکسیدرمی در موزه شکار می‌کرده، با تعریف ماجرایی از روز خودکشی خودش و این که چطور «طعم یک توت مانع خودکشی او شده» پیشنهاد او را قبول می‌کند. در پایان فیلم هنگامی که منتظر دیدن سرنوشت «بدیعی» هستیم، فیلمبرداری تغییر می‌کند و تصاویری از پشت صحنه، کارگردان و گروه فیلمبرداری و همایون ارشادی می‌بینیم که از قبر بیرون آمده‌است. او در پایان به درک تازه‌ای از معنای زندگی می‌رسد.

تحلیل و نظرها

  • مجله تایم در سال ۲۰۰۹ طعم گیلاس را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ جشنواره کن نامید.[۱]
  • در کنار استقبالی که از این فیلم شد، راجر ایبرت منتقد سینما در شیکاگو سان-تایمز، طعم گیلاس را در فهرست فیلم‌های سال ۱۹۹۷ که از آن‌ها گریزان است قرار داده و آن را خسته‌کننده دانسته‌است. راجر در نقدش اشاره کرده پس از تماشای فیلم، جاناتان روزنبام منتقد شیکاگو ریدر و دیو کِهر منتقد نیویورک دیلی نیوز که هر دو را قبول دارد، در لابی هتلش ملاقات می‌کند که معتقد بوده‌اند فیلم، شاهکار بوده‌است اما ابرت معتقد است پادشاهی بدون لباس دیده‌است.[۲]
  • بنیاد فیلم بریتانیا طعم گیلاس را در سال ۲۰۱۲ در فهرست ده فیلم برتر تاریخ معاصر سینما مفهومی قرار داده‌است.
  • سایت‌اندساوند در مقاله در مورد طعم گیلاس نوشت: این فیلم از جمله اثرهای دراماتیک با دیالوگ‌های درخشان است.
  • مجموعه کرایتریون در سال ۱۹۹۹ این فیلم را در مجموعه آثار خود معرفی کرده‌است.
  • مجله گاردین در سال ۲۰۱۸ در فهرست برترین فیلم‌های برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن، طعم گیلاس را در جایگاه دوم قرار داد.
  • انیس واردا طلم گیلاس را یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده دو دهه خواند و این اثر را در لیست فیلم‌های مورد علاقه خود قرار داد.
  • پیتر بردشاو در سال ۲۰۱۸ در توضیح فیلم طعم گیلاس آورده‌است: بدون شک این فیلم یک شاهکار از عباس کیا رستمی، یکی از بزرگترین شاعران سینماست. فیلمی با داستان عجیب و غریب، زیبا و غم‌انگیز که حتی اکنون نیز نمی‌توان آن را دقیقاً تفسیر کرد.
  • اومبرتو روسی منتقد ایتالیایی این فیلم را به عنوان، اثری با قدرت نادر، متنی که در کنار شخصیت‌ها وجود واقعی دارد، تعریف کرد.
  • کیارستمی خود در مورد این فیلم گفت: تفاوت و شباهت کار ما کارگردان‌ها با روان‌شناسان در این است که کارگردان، در سطح جامعه معضلات را می‌بیند و نقطهٔ درد را نشان می‌دهد ولی همان‌جا رها می‌کند و از اینجا به‌بعد، حیطهٔ او نیست. این جامعهٔ روانپزشکی است که پس از تشخیص، به درمان درد هم می‌پردازد.

جوایز

انتشار

مجموعه کرایتریون نسخه بلوری (Blue-ray) فیلم «طعم گیلاس» را در ۷ آوریل سال ۲۰۲۰ منتشر کرد.[۳]

منابع

  • طعم گیلاس در وبگاه سوره سینما
  • عباس کیارستمی نوشته عباس بهارلو، (غلام حیدری)، انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری نوروز هنر

پیوند به بیرون

  1. ««طعم گیلاس» کیارستمی در میان ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن». روزنامه اعتماد. ۳ خرداد ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۴ مه ۲۰۰۹.
  2. Taste Of Cherry :: rogerebert.com :: Reviews
  3. «طعم گیلاس» کیارستمی جان تازه گرفت