ویلیام بینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۳۰.۱) +املا+مرتب+تمیز (۱۴.۹ core): + رده:زادگان ۱۹۴۳ (میلادی)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
| عنوان ۲ =
| عنوان ۲ =
| نام =
| نام =
| تصویر =
| تصویر =William Binney-IMG 9040.jpg
| اندازه تصویر =
| اندازه تصویر =
| عنوان تصویر =
| عنوان تصویر =

نسخهٔ ‏۲ دسامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۲۷

ویلیام بینی
ویلیام بینی
زادهٔپنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا
ملیتآمریکایی
محل تحصیلدانشگاه ایالتی پنسیلوانیا
پیشهریاضیدان و رمزنگار
کارفرماآژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (NSA)
شناخته‌شده برایرمزنگاری، شنود الکترونیک، افشای جزئیات برنامه‌های سری جاسوسی دولت آمریکا
جایزه(ها)Meritorious Civilian Service Award، Joe A. Callaway Award for Civic Courage

ویلیام ادوارد بینی[۱] (به انگلیسی: William Binneyافشاگر کنونی و کارمند سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا[۲] و طراح سیستم نظارتی این سازمان[۳] است که پس از ۴۰ سال خدمت در این سازمان به افشاگر فعالیت‌های آن تبدیل شد و در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۱ از سمتش استعفاء داد.[۴]

تحصیلات

ویلیام بینی در پنسیلوانیا بزرگ شده است. وی در سال ۱۹۷۰ از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در رشته ریاضی در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده است. وی در همان سال در آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا مشغول به کار شد.

بینی به صورتی رسمی در آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا اشتغال داشته است. وی مدیریت فنی و مسئولیت هدایت نزدیک به ۶۰۰۰ نفر شاغل در آن سازمان را برعهده داشته است. آخرین وظیفه ویلیام بینی در این سازمان، برنامهٔ «Thin Thread» بوده که به جمع‌آوری اطلاعات در سطح جهانی اختصاص دارد و پیش قراول برنامه‌های امروزی شنود و مرور جریان اطلاعات محسوب می‌شود.

وی اندکی بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر و به دنبال تشدید فعالیت‌های جاسوسی دولت آمریکا که باعث نقض حریم شخصی مردم عادی شده بود، آژانس امنیت ملی آمریکا را ترک کرد.[۵]

اظهارات

نخستین موضع‌گیری ویلیام بینی در سپتامبر ۲۰۰۲ بود. وی همراه با کیرکه ویبه و ادوارد لومیس از وزارت دفاع آمریکا خواستند دربارهٔ هدر دادن میلیون‌ها میلیون دلار پول در پروژه تریل بلیزر تحقیق کند.

وی همچنین در ماه آوریل و مه ۲۰۱۲ هم در مصاحبه با سایت خبری ـ تحلیلی «دموکراسی ناو» برآورد کرد که آژانس امنیت ملی حدود ۲۰ تریلیون ارتباطات مردم آمریکا اعم از مکالمات تلفنی، ایمیل‌ها و سایر انواع اطلاعات مربوط به آنها را شنود کرده است.

ویلیام بینی در کنفرانسی که توسط مرکز روزنامه‌نگاری تحقیقی در لندن برگزار شد اظهار داشت حداقل ۸۰ درصد از کابل‌های فیبرنوری جهان از آمریکا گذر می‌کنند. این امر تصادفی نیست و به آمریکا امکان می‌دهد تا همه ارتباطات تبادل شده از این طریق را کنترل و بررسی کند. از همین طریق ۸۰ درصد کل مکالمات صوتی و نه فقط متادیتای آنها ضبط و در آمریکا ذخیره می‌شوند.[۶]

وی در گفتگو با مجله در اشپیگل در سوم ژوئیه ۲۰۱۴ مدعی شده است آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا همه اطلاعات را در مورد هر چیزی داشته باشد.[۷]

تعقیب توسط اف بی آی

پس از افشاگری‌های وی در روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۵، ویلیام مورد حمله اف بی آی قرار گرفت.[۸]

دریافت جایزه

وی در سال ۲۰۱۲ به خاطر تلاش‌هایش در زمینه طراحی سیستم‌های نظارتی و جاسوسی برنده جایزه Joe A. Callaway Award for Civic Courage شد.[۹] وی همچنین جایزه Meritorious Civilian Service Award را کسب کرده است.

جستارهای وابسته

منابع

  1. Video-Interview by Thomas Drake (2011-10-26). "William Edward Binney Collection" (Video; 25 Min). Veterans History Project. American Folklife Center of the Library of Congress. Retrieved 2013-06-29.
  2. "Three NSA Whistleblowers Back EFF's Lawsuit Over Government's Massive Spying Program". Electronic Frontier Foundation. July 2, 2012. Retrieved May 11, 2013.
  3. «آژانس امنیت ملی آمریکا در حال غرق شدن در داده‌ها است». ایسنا. دریافت‌شده در ۱۶ خرداد ۱۳۹۴.
  4. «افشاگران جاسوسی‌های آمریکا+تصاویر». صراط نیوز. دریافت‌شده در ۱۶ خرداد ۱۳۹۴.
  5. «Whistleblower: NSA stores 80% of all phone calls, not just metadata - full audio». راشیاتودی. دریافت‌شده در ۱۶ خرداد ۱۳۹۴.
  6. «Whistleblower: NSA stores 80% of all phone calls, not just metadata - full audio». راشیاتودی.
  7. "Untersuchungsausschuss im Bundestag: US-Informant vergleicht NSA mit einer Diktatur". Spiegel. Spiegelonline GmbH. 3 July 2014. Retrieved 4 July 2014.
  8. «افشاگران جاسوسی‌های آمریکا/ مردانی که اسنودن جا پای آنها گذاشت+تصاویر». خبرگزاری فارس. دریافت‌شده در ۱۶ خرداد ۱۳۹۴.
  9. "For Immediate Release: Callaway Awards Tuesday November 13, 2012". The Joe A. Callaway Award for Civic Justice. 2012-11-13. Retrieved 2013-07-01.

پیوند به بیرون