تی‌شرت: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه وظیفه تازه‌وارد
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه وظیفه تازه‌وارد
خط ۱۸: خط ۱۸:


=== تاریخچه ===
=== تاریخچه ===
تیشرت تکامل یافته [[لباس زیر]] در قرن نوزدهم است. در قرن نوزدهم لباس سرهمی بلندی به عنوان لباس زیر استفاده می‌شد که به مرور زمان از یک تکه بودن به دو تکه بودن تغییر پیدا کرد. قسمت بالایی را آنقدر بلند انتخاب می‌کردند تا زیر کمربند بیاید. این لباس زیر دو تکه به دو صورت با دکمه و بی دکمه عرضه می‌شد، و به دلیل اینکه پوشش خوبی برای محیط‌‌های با حرارت بالا بود، در اواخر قرن نوزدهم توسط معدنچیان و کشتی‌گیران بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.
تی‌شرت تکامل‌یافتهٔ [[لباس زیر]] در قرن نوزدهم است. در قرن نوزدهم لباس سرهمی بلندی به عنوان لباس زیر استفاده می‌شد که به مرور زمان از یک تکه بودن به دو تکه بودن تغییر پیدا کرد. قسمت بالایی را آنقدر بلند انتخاب می‌کردند که تا زیر کمربند بیاید. این لباس زیر دو تکه به دو صورت با دکمه و بی‌دکمه عرضه می‌شد، و به دلیل اینکه پوشش خوبی برای محیط‌‌های با حرارت بالا بود، در اواخر قرن نوزدهم توسط معدنچیان و کشتی‌گیران بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.


اولین تیشرت‌‌ها به عنوان لباس زیر بدون دکمه به دوران جنگ بین اسپانیا و آمریکا بین سالهای ۱۸۹۸ تا ۱۹۱۳ برمی‌گردد، زمانی که نیروی دریایی آمریکا شروع به رواج دادن آن به عنوان لباس زیر کرد. این لباس‌ها پنبه‌ای، آستین کوتاه، سفید و یقه گرد بودند که به عنوان لباس زیر [[لباس همسان|یونیفرم]] پوشیده می‌شدند. این تیشرت اولیه بین ملوانان، تفنگداران دریایی و در محیط‌های گرمسیر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت، چون به راحتی می‌توانستند لباس فرم خود را کنار بگذارند، و این تیشرت را بپوشند.
اولین تی‌شرت‌‌ها به دوران [[جنگ آمریکا و اسپانیا|جنگ بین اسپانیا و آمریکا]] بین سالهای ۱۸۹۸ تا ۱۹۱۳ برمی‌گردد، زمانی که استفاده از این لباس در [[نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا|نیروی دریایی آمریکا]] به عنوان لباس زیر بدون دکمه رواج یافت. این لباس‌ها پنبه‌ای، آستین کوتاه، سفید و یقه گرد بودند و به عنوان لباس زیر [[لباس همسان|یونیفرم]] پوشیده می‌شدند. این تی‌شرت‌های اولیه بین ملوانان، تفنگداران دریایی و در محیط‌های گرمسیر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت، چون به راحتی می‌توانستند لباس فرم خود را کنار بگذارند، و این تیشرت را بپوشند.


این لباس جدید، به سرعت به عنوان لباس کار بین کشاورزان و کارگران صنایع مختلف رواج پیدا کرد. از آنجاییکه به راحتی پوشیده می‌شد، تمییز کردنش آسان بود و البته ارزان بود، بین پسران جوان محبوب شد. کلمه تیشرت در سال ۱۹۲۰ در [[فرهنگ لغت مریام وبستر]] ثبت شد، و دلیل نامگذاریش به T-Shirt از روی ظاهر آن بود.
این لباس جدید، به سرعت به عنوان لباس کار بین کشاورزان و کارگران صنایع مختلف رواج پیدا کرد. از آنجایی که به راحتی پوشیده می‌شد، تمییز کردنش آسان بود و البته ارزان بود، بین پسران جوان محبوب شد. کلمه تی‌شرت در سال ۱۹۲۰ در [[مریم-وبستر|فرهنگ لغت مریام وبستر]] ثبت شد، و دلیل نامگذاریش به T-Shirt از روی ظاهر آن بود.


همزمان با [[رکود بزرگ]] تیشرت به عنوان لباس پیش‌فرض برای انجام کارهای مزرعه، و همچنین پوشش بالاتنه استفاده می‌شد. در طول جنگ جهانی دوم تیشرت بین مردان نیروی دریایی بسیار رواج پیدا کرد، و کم کم پوشیدنش همراه شلوار فرم بین سربازان عادی شد. اما بعد از اینکه [[مارلون براندو]] در سال ۱۹۵۱ در فیلم اتوبوسی به نام هوس با تیشرت ظاهر شد''،'' این لباس محبوب‌تر شد و در رده لباس‌های فشن قرار گرفت. اغلب پسران هنگام کار یا بازی خارج از خانه ، این تیشرت را می‌پوشیدند و همین باعث شد که کم کم به عنوان لباس معمولی و گاه به گاه پوشیده شود.
همزمان با [[رکود بزرگ]] تیشرت به عنوان لباس پیش‌فرض برای انجام کارهای مزرعه، و همچنین پوشش بالاتنه استفاده می‌شد. در طول جنگ جهانی دوم تی‌شرت بین مردان نیروی دریایی بسیار رواج پیدا کرد، و کم کم پوشیدنش همراه شلوار فرم بین سربازان عادی شد. اما بعد از اینکه [[مارلون براندو]] در سال ۱۹۵۱ در فیلم [[اتوبوسی به نام هوس (فیلم ۱۹۵۱)|اتوبوسی به نام هوس]] با تی‌شرت ظاهر شد''،'' این لباس محبوب‌تر شد و در رده لباس‌های مد روز قرار گرفت. اغلب پسران هنگام کار یا بازی خارج از خانه ، آن را می‌پوشیدند و همین باعث شد که کم کم به عنوان لباس معمولی و روزمره پوشیده شود.


=== تاریخچه چاپ تیشرت ===
=== تاریخچه چاپ تیشرت ===

نسخهٔ ‏۱۴ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۱:۰۰

تی‌شرت مردانه
تی‌شرت زنانه

تی‌شرت (T shirt یا tee shirt) نوعی پیراهن پارچه‌ای است که بخاطر شکل T مانند بدن و آستین‌ها به این نام شناخته می‌شود. شکل معمول تی‌شرت‌ها شامل آستین‌های کوتاه و یک حلقهٔ گرد (معروف به یقه گرد ) بجای یقهٔ عادی است. تی‌شرت‌ها نوعا از پارچه نخی و توسط دوخت ماشینی تهیه می‌شوند و در مقایسه با پیراهن‌های دوخته شده از بافت نرم‌تری برخوردارند. در اغلب نمونه‌های مدرن ، بدنهٔ تی‌شرت به شکل یک لولهٔ پارچه‌ای یکسره در دستگاه‌های‌ بافندگی دایره‌ای شکل بافته می‌شود، طوری که درزی در کناره‌های پیکره آن بوجود نیاید. صنعت بافت تی‌شرت گرایش فراوانی به صنایع اتوماتیک یافته کرده است و در این میان می‌توان به برش پارچه بوسیلهٔ لیزر یا آب‌افشان‌ها اشاره کرد.

تی‌شرت در فصل‌های بهار و تابستان بیشترین استفاده را دارد، تی‌شرت‌هایی با جنس های ضخیم را در پاییز زیر لباس‌های گرم تر با آستین بلند استفاده می‌کنیم.

تاریخچه

تی‌شرت تکامل‌یافتهٔ لباس زیر در قرن نوزدهم است. در قرن نوزدهم لباس سرهمی بلندی به عنوان لباس زیر استفاده می‌شد که به مرور زمان از یک تکه بودن به دو تکه بودن تغییر پیدا کرد. قسمت بالایی را آنقدر بلند انتخاب می‌کردند که تا زیر کمربند بیاید. این لباس زیر دو تکه به دو صورت با دکمه و بی‌دکمه عرضه می‌شد، و به دلیل اینکه پوشش خوبی برای محیط‌‌های با حرارت بالا بود، در اواخر قرن نوزدهم توسط معدنچیان و کشتی‌گیران بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اولین تی‌شرت‌‌ها به دوران جنگ بین اسپانیا و آمریکا بین سالهای ۱۸۹۸ تا ۱۹۱۳ برمی‌گردد، زمانی که استفاده از این لباس در نیروی دریایی آمریکا به عنوان لباس زیر بدون دکمه رواج یافت. این لباس‌ها پنبه‌ای، آستین کوتاه، سفید و یقه گرد بودند و به عنوان لباس زیر یونیفرم پوشیده می‌شدند. این تی‌شرت‌های اولیه بین ملوانان، تفنگداران دریایی و در محیط‌های گرمسیر، بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت، چون به راحتی می‌توانستند لباس فرم خود را کنار بگذارند، و این تیشرت را بپوشند.

این لباس جدید، به سرعت به عنوان لباس کار بین کشاورزان و کارگران صنایع مختلف رواج پیدا کرد. از آنجایی که به راحتی پوشیده می‌شد، تمییز کردنش آسان بود و البته ارزان بود، بین پسران جوان محبوب شد. کلمه تی‌شرت در سال ۱۹۲۰ در فرهنگ لغت مریام وبستر ثبت شد، و دلیل نامگذاریش به T-Shirt از روی ظاهر آن بود.

همزمان با رکود بزرگ تیشرت به عنوان لباس پیش‌فرض برای انجام کارهای مزرعه، و همچنین پوشش بالاتنه استفاده می‌شد. در طول جنگ جهانی دوم تی‌شرت بین مردان نیروی دریایی بسیار رواج پیدا کرد، و کم کم پوشیدنش همراه شلوار فرم بین سربازان عادی شد. اما بعد از اینکه مارلون براندو در سال ۱۹۵۱ در فیلم اتوبوسی به نام هوس با تی‌شرت ظاهر شد، این لباس محبوب‌تر شد و در رده لباس‌های مد روز قرار گرفت. اغلب پسران هنگام کار یا بازی خارج از خانه ، آن را می‌پوشیدند و همین باعث شد که کم کم به عنوان لباس معمولی و روزمره پوشیده شود.

تاریخچه چاپ تیشرت

در ابتدای تاریخچه تیشرت می توان اشاره کرد که تی شرت از لباس زیر استفاده شده در قرن نوزدهم تکامل یافت و در اواسط قرن بیستم ، از لباس زیر به لباسهای معمولی منتقل شد و در صنایع مختلف  از جمله کشاورزی محبوبیت پیدا کرد و بخاطر راحتی مناسب ، تمیز و تنوع و ارزان قیمت بودن  مورد استقبال پسران جوان گردید.

تی شرت زنانه ، تی شرت مردانه و انواع تیشرت دخترانه و تیشرت پسرانه دارای یقه های مختلف میباشد که آنها را با نام تیشرت یقه دار ، تیشرت یقه هفت ، تیشرت یقه گرد عنوان میکنند.

به تدریج از تی شرت کشاورزی در مزرعه  و لباس کار در نیروی دریایی، به لباس مد روز ، لباس مجلسی و لباس بیرون تبدیل شد

لبته میتوان گفت زمان دقیق پیدایش تی شرت دقیق مشخص نیست. بیشتر مورخان ، شکل گیری تیشرت را در نیروهای مسلح ایالات متحده ، یا در اواخر دهه 1800 یا اوایل 1900 ، احتمالاً در نیروی دریایی مشاهده می كنند. مطابق فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد تا حدود سال 1920 ، این کلمه وارد زبان نبوده است ،اما مشخص است که تی شرت به عنوان لباس زیر شروع پیدایش اش بوده است.

اولین تیشرت
اولین تیشرت های استفاده شده


در جای دیگر تاریخ، دریانورد فرانسوی که در اواسط قرن نوزدهم عضویت در نیروی دریایی فرانسه دارد ، تاریخچه ای جهت تولید tshirt ذکر کرده است.

دستگاه بافندگی در قرن شانزدهم در انگلستان اختراع شد و جورابهای بافندگی دستگاهی خیلی زود رایج شدند. تاریخی معتقد است که ملکه الیزابت اول از ارائه مدرک ثبت اختراع به مخترع ویلیام لی امتناع ورزید. لباس زیر پشمی بافندگی پس از پیشرفت در فن آوری بافندگی به سرعت باد رایج شد و در طول انقلاب صنعتی ، تولید را از نظر ظاهری کارآمد تر کرد. افزایش علاقه به بهداشت علاوه بر پایین آمدن قیمت ها ، باعث می شود لباسهای پشمی گره دار در انواع طبقات اجتماع نیز مورد استفاده قرار بگیرد. پس از مدتی ترکیب یا لباس های تولیدی شرکتی و بافندگی محبوب تر از لباسهای زیر دست دوز بود. لباس کارخانه ای نوآوری “اصلاح لباس” ویکتوریا ، یک جنبش پیشرو-فمینیستی برای ایجاد لباس راحت تر ، عملی ، بهداشتی و همه جانبه در زنان و مردان بود. لباس کارخانه ای یا همان تی شرت ، یک لباس ساده یک تکه ساخته شده از پنبه یا کتان بود ،که حتی می توانست در آن زمان جایگزین مد شود.و به زودی حداقل در بین آقایان و در بین زنان محبوب شدند. انواع زیرپوش ، چه با آستین و چه بدون آستین ، آمدند و در برخی مقطع ، احتمالاً در حوالی جنگ جهانی اول ، ارتش آمریكا اولین تیشرت هایی را كه جنس پنبه ای داشت، تولید كرد و آنها تا اوایل دهه 30 شروع به فروش تجاری كردند. طبق روال تجارت ، تی شرت های دانشگاهی به زودی پدیدار شدند كه دپارتمان ورزشی دانشگاه كالیفرنیای جنوبی چاپ “دارایی USC” را بر روی لباس زیر خود شروع كرد و دانشجویان به سرعت در حال خرید و فروش خود بودند. اما این تی شرت ها زمان جنگ جهانی دوم به وضعیت نمادین رسید ، هنگامی که تصاویر سربازان و ملوانانی که روی تی شرتهای خود چاپ کرده بودند ، شروع به گسترش در رسانه های محبوب ایالات متحده کردند. این تی شرت به سمبل روح جوانی پسران در خارج از کشور تبدیل شده است .

پرونده:تاریخچه-شکل-گیری-تیشرت.jpg

از دهه 1950 ، تی شرت تقریباً جایگاه خاصی بین تمام سلایق پیدا کرد و همگانی شد.

تیشرت تبلیغاتی ارزان ، تیشرت تبلیغاتی مردانه ، زنانه ، پسرانه و دخترانه کاربرد زیادی در تبلیغات شرکت ها دارند.

در طول تاریخچه تیشرت، تیشرت ها دارای رنگبندی و ترکیب های گونان شده و چاپ تی شرت ها شامل ترکیبی از کلمات لاتین یا فارسی ، عکس هنری و طرح زیبا شده که یک وسیله جهت بیان مطلب و تبلیغ شده اند

در تاریخچه تیشرت تاریخی وجود دارد که در دهه 1960 تی شرت چاپی محبوبیت خود را در تبلیغات ، هدایا و سوغاتی به دست آورد . تیشرت ها جزء پوشیدنی ترین پوشاک زنانه ، پوشاک مردانه و پوشاک بچه گانه هستند و بخصوص جهت تبیلغ شرکت ها بدلیل راحت بودن تولید تی شرت و اینکه تی شرت ارزان است ، استفاده شد و تیشرت تبلیغاتی و تیشرت مارک دار و تیشرت شرکت شکل گرفت.

ارتفاع تی شرت ها به طور معمول تا کمر امتداد دارد و تنوع آنها تی شرت یقه دار ، تی شرت یقه هفت و تی شرت یقه گرد میباشند و یک مدل بنام تی شرت لانگ  که ارتفاع آن بیشتر از حد معمول است. بعضی از تیشرت لانگ ها که تا بالای زانو میباشد جهت لباس بانوان استفاده میشود.

سفارش تیشرت شرکت با آرم و لوگوی شرکتی و حتی سفارش تیشرت با طرح دلخواه ، سفارش تیشرت با عکس دلخواه از مراجعات به این مجموعه میباشد.[۱]

تفاوت تیشرت و پولوشرت

عمده تفاوت تیشرت و تیشرت یقه دار (پولوشرت) همانگونه که از نام آن پیداست در تفاوت یقه است. پولوشرت ها دارای یقه ی پیراهن هستند ولی تیشرت ها دارای یقه گرد و یا یقه هفتی هستند.

چاپ روی تیشرت

چاپ روی تیشرت ها یکی از صنعت های بسیار محبوب تولید لباس است. طرح های روی تیشرت ها میتوانند به صورت اشکال متفاوتی باشند. تایپوگرافی،تصاویر افراد مشهور و معروف،تصاویر انیمیشنی و بسیاری دیگر از انواع طرح های چاپ به شمار می روند. همچنین بسیاری از خوانندگان از طریق فروش تیشرت های هواداری خود به نوعی کسب درآمد می کنند.

  • چاپ SCREEN
  • چاپ به صورت مستقیم (DTG)
  • چاپ تی شرت حرارتی
  • چاپ سابلیمیشن[۲]

نگارخانه

منابع

  1. «تاریخچه چاپ تیشرت|تاریخچه شکل گیری تیشرت». چاپ تدبیر.
  2. مدیریت (۲۰۱۷-۱۰-۲۶). «انواع روشهای چاپ تیشرت | تکنیک چاپ تی شرت | بهترین روش چاپ روی تیشرت». چاپ متین. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۰۳.