جزایر کیمن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
InternetArchiveBot (بحث | مشارکت‌ها)
نجات ۱ منبع و علامت‌زدن ۰ به‌عنوان مرده.) #IABot (v2.0.1
Fatranslator (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۴۴: خط ۴۴:
پیش‌شماره تلفنی = ۶۴۹ ۱ |
پیش‌شماره تلفنی = ۶۴۹ ۱ |
}}
}}
'''جزایر کیمن''' {{انگلیسی|Cayman Islands}} بخشی از مستعمرات فرادریایی [[بریتانیا]] است که در [[دریای کارائیب]] قرار دارد.<ref>[https://www.radiofarda.com/a/paradise-papers/28837295.html انتشار اسناد مالی در مورد وزیر بازرگانی آمریکا و دیگر ثروتمندان جهان] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20171107003648/https://www.radiofarda.com/a/paradise-papers/28837295.html |date=7 نوامبر 2017 }}، ''بی‌بی‌سی فارسی''</ref> جزایر کیمن در ۲۴۰ کیلومتری جنوب [[کوبا]] و ۲۶۸ کیلومتری شمال غرب [[جامائیکا]] واقع شده‌است.
'''جزایر کیمن''' {{انگلیسی|Cayman Islands}} بخشی از مستعمرات فرادریایی [[بریتانیا]] است که در [[دریای کارائیب]] قرار دارد.<ref>[https://www.radiofarda.com/a/paradise-papers/28837295.html انتشار اسناد مالی در مورد وزیر بازرگانی آمریکا و دیگر ثروتمندان جهان] {{Webarchive|url=https://web.archive.org/web/20171107003648/https://www.radiofarda.com/a/paradise-papers/28837295.html |date=7 نوامبر 2017}}، ''بی‌بی‌سی فارسی''</ref> جزایر کیمن در ۲۴۰ کیلومتری جنوب [[کوبا]] و ۲۶۸ کیلومتری شمال غرب [[جامائیکا]] واقع شده‌است.


== تاریخچه ==
== تاریخچه ==
خط ۹۴: خط ۹۴:
{{پایتخت‌های آمریکای شمالی و مرکزی}}
{{پایتخت‌های آمریکای شمالی و مرکزی}}
{{امپراتوری بریتانیا}}
{{امپراتوری بریتانیا}}
{{اعضای اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع}}

[[رده:جزایر کیمن]]
[[رده:جزایر کیمن]]
[[رده:آنتیل بزرگ]]
[[رده:آنتیل بزرگ]]
خط ۱۰۲: خط ۱۰۲:
[[رده:جزایر کارائیب]]
[[رده:جزایر کارائیب]]
[[رده:سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا]]
[[رده:سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا]]
[[رده:قلمروهای وابسته در آمریکای شمالی]]
[[رده:کشورها و سرزمین‌های انگلیسی‌زبان]]
[[رده:کشورها و سرزمین‌های انگلیسی‌زبان]]
[[رده:کشورهای جزایر کارائیب]]
[[رده:کشورهای جزایر کارائیب]]
خط ۱۰۷: خط ۱۰۸:
[[رده:مستعمره‌های پیشین انگلستان]]
[[رده:مستعمره‌های پیشین انگلستان]]
[[رده:مستعمره‌های پیشین بریتانیا]]
[[رده:مستعمره‌های پیشین بریتانیا]]
[[رده:قلمروهای وابسته در آمریکای شمالی]]
[[رده:مناطق ویژه اتحادیه اروپا]]
[[رده:مناطق ویژه اتحادیه اروپا]]

نسخهٔ ‏۱۲ اکتبر ۲۰۲۰، ساعت ۰۱:۵۳

جزایر کیمن

Cayman Islands
کایمان
پرچم جزایر کیمن
پرچم
نشان ملی جزایر کیمن
نشان ملی
شعار: بر روی دریاها آن را بنیاد کرد
موقعیت کایمان
پایتختجرج‌تاون
۱۹°۲۰′ شمالی ۸۱°۲۴′ غربی / ۱۹٫۳۳۳°شمالی ۸۱٫۴۰۰°غربی / 19.333; -81.400
زبان(های) رسمیانگلیسی
حکومتقلمرو فرادریایی
بریتانیای کبیر
ملکه الیزابت دوم
گوردون وترل
مایکل میسیک
بنیان‌گذاری۱۶۸۱
مساحت
• کل
۲۶۴ کیلومتر مربع (۱۰۲ مایل مربع) (۱۹۹ام)
• آبها (٪)
۱٫۶ درصد
جمعیت
• سرشماری
۶۰٬۷۶۵ (۲۰۸ ام)
• تراکم
۲۱۲ بر کیلومتر مربع (۵۴۹٫۱ بر مایل مربع)
تولید ناخالص داخلی (GDP)  برابری قدرت خرید (PPP)برآورد ۲۰۱۴ 
• کل
۲٫۵۰۷ میلیارد دلار (۱۹۲ ام)
• سرانه
۷۳٬۸۰۰ دلار (۱۱ ام)
شاخص توسعه انسانی۰٫۸۸۸
واحد پولدلار جزایر کیمن
منطقه زمانیUTC
پیش‌شماره تلفنی۶۴۹ ۱
دامنه سطح‌بالا.tc

جزایر کیمن (به انگلیسی: Cayman Islands) بخشی از مستعمرات فرادریایی بریتانیا است که در دریای کارائیب قرار دارد.[۱] جزایر کیمن در ۲۴۰ کیلومتری جنوب کوبا و ۲۶۸ کیلومتری شمال غرب جامائیکا واقع شده‌است.

تاریخچه

این جزایر را کریستف کلمب در ۱۰ مه ۱۵۰۳ میلادی کشف کرد. او این جزایر را "لاکپشت‌ها" (به اسپانیایی: Las Tortugas) نامید. در حدود ۱۵۴۰ میلادی، نام این جزایر به کایمان تغییر یافت. واژه کایمان از caiman سوسماری که در این جزایر زندگی می‌کنند، نشأت گرفته‌است.

کشتی کریستف کلمب پیش از رسیدن به این جزایر به شدت دچار وزش بادهای سهمگین دریایی شد. پس از فرونشستن بادها، کریستف کلمب دو جزیرهٔ کوچک را مشاهده کرد. ساحل این جزایر مملو از لاک‌پشت بود، به همین سبب او این جزایر را لاس تورتوگاس (Las Tortugas) در اسپانیولی به معنی «جزیرهٔ لاک‌پشت‌ها» نامید. او همچنین در سواحل اطراف، کروکودیل‌های دریایی را نیز مشاهده کرد. «جزیرهٔ لاک‌پشت‌ها» در زبان بومیان کارائیب (Caymanas) خوانده می‌شود که بعدها به (Cayman) تغییر پیدا کرد.

در اواخر قرن شانزدهم، پای انگلیسی‌ها به این جزایر باز شد. با گسترش خانه‌های بومیان در جزیرهٔ گرند کیمن، انگلیسی‌ها آنجا را تبدیل به شهر کردند. به علت آنکه پادشاه بریتانیا در آن زمان جرج سوم بود، شهر تازه تأسیس را جورج تاون نامیدند. جزایر کیمن در قرن ۱۸ میلادی و در نیمه اول قرن ۱۹ میلادی زیر نظر بریتانیای کبیر اداره می‌شد. در سال ۱۸۶۳، ادارهٔ این جزایر از سوی بریتانیا به جامائیکا دیگر مستعمرهٔ آن زمان بریتانیا واگذار شد. در سال ۱۹۵۹ میلادی جزایر کیمن به فدراسیون جزایر هند غربی منضم شد. در سال ۱۹۶۲ و با استقلال جامائیکا، این فدراسیون فروپاشید و جزایر کیمن بار دیگر مستقیمأ زیر نظر بریتانیا قرار گرفت.

جزایر کیمن در سال ۱۹۹۴ به علت آنچه که سازمان FATF، رها کردن سیاست مبارزه با پول‌شویی توسط جزایر کیمن نامید در لیست سیاه این سازمان قرار گرفت. ولی در سال ۲۰۰۱ میلادی و با اعمال نفوذ بریتانیا، نام جزایر کیمن از این لیست پاک شد.

سیاست

از سال ۲۰۰۵ میلادی استوارت جک به سمت فرماندار کل و از همین سال نیز بیزنس کورت تیبتس به عنوان رئیس دولت، توسط بریتانیا منصوب شده‌اند.

جغرافیا

پایتخت جزایر کیمن، شهر جرج‌تاون است. شهر جرج‌تاون، حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد. کل مساحت این جزایر ۲۶۴ کیلومتر مربع است. جزایر کیمن متشکل از سه جزیره است. این سه جزیره به ترتیب مساحت عبارت‌اند از: گرند کیمن با ۱۹۷ کیلومتر مربع، کیمن براک (Cayman Brac) با ۳۸ کیلومتر مربع و لیتل کیمن (Little Cayman) با ۲۸٫۵ کیلومتر مربع.

مردم

نژاد ۴۰ ٪ ساکنان جزایر کیمن دورگهٔ سیاه و سفید، ۲۰ ٪ سیاه، ۲۰ ٪ سفید و ۲۰ ٪ نیز سایر گروه‌های نژادی است. ادیان رایج در این جزایر شامل، کلیسای متحد (پرسبیتریان‌ها یا پیروان مسایخ کلیسای پروتستان و کانگریگیشن‌ها)، انگلیکان، باپتیست، کلیسای خدا، پروتستان و کاتولیک هستند.

اقتصاد

از مهم‌ترین صنایع در جزایر کیمن می‌توان به گردشگری و بانکداری اشاره کرد.

سراسرنماها

نمایی از سواحل جزایر کیمن

نگارخانه

منابع