رقص کثیف: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۵۱: خط ۵۱:
{{ویکی‌انبار-رده|Dirty Dancing}}
{{ویکی‌انبار-رده|Dirty Dancing}}


[[رده:آثار موسیقی جان موریس (موسیقی‌دان)]]
[[رده:برندگان جایزه اسکار بهترین ترانه اوریژینال]]
[[رده:برندگان جایزه اسکار بهترین ترانه اوریژینال]]
[[رده:فیلم‌ها به زبان انگلیسی]]
[[رده:فیلم‌ها به زبان انگلیسی]]
خط ۷۰: خط ۷۱:
[[رده:فیلم‌های درباره تعطیلات رفتن]]
[[رده:فیلم‌های درباره تعطیلات رفتن]]
[[رده:فیلم‌های درباره سقط جنین]]
[[رده:فیلم‌های درباره سقط جنین]]
[[رده:فیلم‌های درباره طبقه اجتماعی]]
[[رده:فیلم‌های رمانتیک دهه ۱۹۸۰ (میلادی)]]
[[رده:فیلم‌های رمانتیک دهه ۱۹۸۰ (میلادی)]]
[[رده:فیلم‌های رمانتیک نوجوانانه آمریکایی]]
[[رده:فیلم‌های رمانتیک نوجوانانه آمریکایی]]

نسخهٔ ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۰۵

رقص کثیف
کارگردانامیل اوردولینو
تهیه‌کنندهلیندا گوتلیب
نویسندهفیلم نامه:
النور برکستاین
بازیگرانپاتریک سویزی
جنیفر گری
موسیقیجان موریس
اریچ مولینگ
فیلم‌بردارجفری جور
مدت زمان
۱۰۰ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۶ میلیون دلار
فروش گیشه۲۱۳٬۹۵۴٬۲۷۴ دلار

رقص کثیف (به انگلیسی: Dirty Dancing) نام فیلمی عاشقانه و محصول ۱۹۸۷ است که فیلمنامه آن را النور برکستاین نوشته و امیل اردولینو آن‌را کارگردانی کرده‌است. بازیگران اصلی فیلم پاتریک سویزی و جنیفر گری هستند. تقریباً یک سوم فیلم را صحنه‌های رقص دربر گرفته‌است.

این فیلم نسبتاً با بودجه کمی ساخته شد اما فروش بسیار خوبی داشت. تا سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۱۴،۰۰۰،۰۰۰ دلار در سرتاسر جهان فروش کرد و همچنین اولین فیلمی بود که بیش از یک میلیون نسخه از آن در شبکه‌های ویدویی به فروش رسید. این فیلم برنده اسکار بهترین موسیقی متن نیز شد.

داستان فیلم

فرانسیس بی بی هوسمن دختر نوجوان هفده ساله‌ای است که در تابستان ۱۹۶۳ برای گردش و مسافرت به همراه خانوادهاش به شمال نیویورک می‌روند. پدرش یک دکتر است و از بی بی انتظار دارد که به دانشگاه برود و با یک دکتر ازدواج کند. بی بی با یک مربی رقص به نام جانی آشنا می‌شود. رقاصه‌ای که با جان می‌رقصد حامله می‌شود و از کار بازمی‌ماند. بی بی بدون آگاهی خانواده‌اش آمادگی خود را برای رقص اعلام می‌کند تا با این‌کار به‌آن‌ها کمک کند. جانی می‌پذیرد. از آن روز جانی مربی رقص بی بی می‌شود و تمام وقت با او کار می‌کند. کم‌کم بین آنها عشقی به‌وجود می‌آید. بی بی می‌ترسد آن را با پدرش در میان بگذارد. زیرا به‌طور قطع پدرش حاضر نمی‌شود دخترش با یک مربی رقص ازدواج کند.

نکاتی دربارهٔ فیلم

در ابتدا قرار بود بیلی زین در نقش جانی بازی کند اما بعد به دلیل اینکه نتوانست به خوبی برقصد نقش به پاتریک سویزی سپرده شد. این نقش به وال کیلمر هم پیشنهاد شده بود اما وی نقش را رد کرد.

جنیفر گری در زمان بازی در فیلم ۲۷ ساله بود و ۱۰ سال بزرگتر از نقش بی بی بود. موسیقی او مثل باد است در اصل برای فیلم دیگری نوشته شده بود اما در این فیلم از آن استفاده شد. رقص پاتریک سویزی و جنیفر گری در صحنه عشق همان رقصی بود که آن‌ها برای تست روی سالن نمایش انجام داده بودند.

صحنه‌ای که جانی و بی بی، تمرین رقص می‌کنند و جانی دست خود را به سمت زیر بغل بی بی پایین می‌آورد و بی بی می‌خندد جزو سکانس فیلم نیست. جنیفر گری واقعاً غلغلکش آمد و خندید. ناکامی وی از انجام این حرکت واقعی بود. بعداً از این صحنه در فیلم استفاده شد.

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون