محمود هوتکی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۲۸: خط ۲۸:


== استقلال قندهار ==
== استقلال قندهار ==
در سال ۱۷۰۹ میلادی پدر امیر محمود یعنی میرویس که قبیله نیرومندی را تشکیل داده بود قیام کرد؛ و در نتیجه آن قندهار از دولت [[صفویه]] جدا شد و امیر محمود حکمران قندهار شد.<ref>دولت نادرشاه افشار-ترجمه حمید مؤمنی</ref>
در سال ۱۷۰۹ میلادی پدر امیر محمود یعنی میرویس که قبیله نیرومندی را تشکیل داده بود قیام کرد؛ و در نتیجه آن قندهار از دولت [[صفویه]] جدا شد و میرویس حکمران قندهار شد.<ref>دولت نادرشاه افشار-ترجمه حمید مؤمنی</ref>
وی پس از مرگ پدر و قتل عموی خود -عبدالله هوتکی- افغانان ایرانی را به سال۱۱۳۰ مغلوب کرد و سردار ایشان اسدالله‌خان را کشت و این عمل را در چشم درباریان [[اصفهان]] خدمتگزاری جلوه داد.
وی پس از مرگ پدر و قتل عموی خود -عبدالله هوتکی- افغانان ایرانی را به سال۱۱۳۰ مغلوب کرد و سردار ایشان اسدالله‌خان را کشت و این عمل را در چشم درباریان [[اصفهان]] خدمتگزاری جلوه داد.



نسخهٔ ‏۲۱ ژوئن ۲۰۲۰، ساعت ۰۹:۵۵

محمود هوتکی
شاه سلسله هوتکی
شاه محمود افغان
سلطنتهوتکیان: ۱۷۱۷–۱۷۲۵
تاج‌گذاری۱۷۱۷ و ۱۷۲۲
پیشینعبدالعزیز هوتک
جانشیناشرف افغان
زاده۱۶۹۷ م - ۱۱۰۶ ق
درگذشته۲۲ آوریل ۱۷۲۵ - ۱۱۳۷ ق
اصفهان
نام کامل
میر محمود شاه هوتک
دودمانهوتکیان
پدرمیرویس خان هوتک

شاه محمود هوتکی (زادهٔ ۱۰۷۶ هـ.خ - درگذشتهٔ ۱۱۰۴ هـ.خ در اصفهان) پسر میرویس خان هوتک که در ایران به محمود افغان آوازه دارد پس از پدرش رئیس طایفهٔ غل‌زایی قوم پشتون شد و خیزش او علیه صفویان را پی گرفت تا جاییکه به شاخص ترین فرد این خیزش بدل شد و توانست حتی پایتخت صفویان را نیز بگشاید.

استقلال قندهار

در سال ۱۷۰۹ میلادی پدر امیر محمود یعنی میرویس که قبیله نیرومندی را تشکیل داده بود قیام کرد؛ و در نتیجه آن قندهار از دولت صفویه جدا شد و میرویس حکمران قندهار شد.[۱] وی پس از مرگ پدر و قتل عموی خود -عبدالله هوتکی- افغانان ایرانی را به سال۱۱۳۰ مغلوب کرد و سردار ایشان اسدالله‌خان را کشت و این عمل را در چشم درباریان اصفهان خدمتگزاری جلوه داد.

تسخیر اصفهان

سکه ده شاهی محمود هوتکی؛ ضرب اصفهان ۱۱۳۶ قمری

محمود در ۱۱۳۳ قمری(۱۰۹۹ شمسی) به بهانه تنبیه طائفه ابدالی وارد سیستان و سپس بم گردید و بعد به کرمان را گشود ، تا اینکه خبر شورش نایبش (بیجن‌خان لزگی) به او رسید و باعث برگشتش به قندهار شد . در سال ۱۱۳۴ ه‍.ق(۱۱۰۰ شمسی) بار دیگر از راه سیستان، کرمان و یزد به اصفهان حمله نمود و در ۱۱۳۴ آنجا را متصرف شد و شاه سلطان حسین صفوی سلطنت و تاج خود را به او تقدیم کرد و یک دختر و یک خواهرش را به عقد محمود داد.[۲] به دنبال اختلال مشاعر وی در ۱۱۳۷ ه‍.ق (۱۷۲۵ میلادی) بزرگان افغان او را از سلطنت خلع کردند و پسرعمویش اشرف هوتکی را به جایش انتخاب کردند که محمود به دست او به کینه قتل پدر، در خفا به قتل رسید.

جستارهای وابسته

منابع

  • تاریخ عمومی اقبال صص ۷۰۳ و ۸۰۴
  • تاریخ ادبیات ادوارد براون ترجمهٔ رشید یاسمی
  1. دولت نادرشاه افشار-ترجمه حمید مؤمنی
  2. «حکومت نادر». روزنامه ایران.