لوح آسمان نبرا: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:مرتب‌سازی عنوان‌ها+تمیز+
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۳۰.۱) +مرتب (۱۴.۹ core): + ۸ رده
خط ۱۴: خط ۱۴:
{{پانویس}}
{{پانویس}}


[[رده:اخترباستان‌شناسی]]
[[رده:اکتشافات باستان‌شناسی ۱۹۹۹ (میلادی)]]
[[رده:حافظه جهانی ثبت‌شده]]
[[رده:خورشید در هنر]]
[[رده:کرتسشاو]]
[[رده:ماه در هنر]]
[[رده:مقاله‌های ایجاد شده توسط ایجادگر]]
[[رده:مقاله‌های ایجاد شده توسط ایجادگر]]
[[رده:مناقشه‌های جعل]]
[[رده:هنر عصر برنز]]

نسخهٔ ‏۲۸ مهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۹:۵۵

لوح آسمان نبرا

لوح آسمان نبرا عنوان یک لوح برنزی در حدود ۳۰ سانتیمتر (۱۱ ۳۴ اینچ) و وزن حدود ۲٫۲ کیلوگرم (۴٫۹ پوند) است. این لوح دارای پتینه‌کاری به رنگ آبی-سبز و مزین به نمادها و اشکال طلایی است. نمادهای موصوف شمایلی از خورشید، بدر، هلال به همراه خوشه پروین است. لوح آسمانی نبرا قدیمی‌ترین تجسم از تصویر کیهان و مهمترین یافتهٔ باستان‌شناسی قرن بیستم نام گرفته که در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی در حافظه جهانی یونسکو ثبت‌شده‌است.[۱] چنین برآورد گردیده که لوح نبرا متعلق به ۱۶۰۰ قبل از میلاد است و محققان معتقدند که منتسب به فرهنگ آنه‌تیس از عصر برنز اروپا است. لوح در زاکسن-آنهالت و شهر نبرا کشف شد و به همین مناسبت به این نام مشهور گشت.

لوح ممکن است یک ابزار باستان‌اخترشناسی یا یک توتم پراهمیت مربوط به ادیان پیشاتاریخ باشد.[۲] بنا بر تجزیه و تحلیل اولیه عناصر موجود و به کار رفته در لوح نبرا با کمک طیف‌سنجی فلورسانس پرتو ایکس توسط ای. پرنیکا، و سپس، دانشگاه فنی معدن فرایبرگ مشخص شده‌است که مس موجود در این لوح باستانی متعلق به منطقهٔ بیشوفس‌هوفن در اتریش است در حالی که تصور اولیه بر این بود که خاستگاه آن کوه‌های کارپات باشد.[۳] تحلیل‌های بیشتر و جامع‌تر نیز مشخص ساخت که طلای به کار رفته در این قطعه در مرحلهٔ نخست از رودخانه کارنون واقع در کورن‌وال انگلستان به دست آمده‌است.[۴]

نگارخانه

منابع

  1. "Nebra Sky Disc". Unesco memory of the World. 2013.
  2. Meller, H (2002). "Die Himmelsscheibe von Nebra – ein frühbronzezeitlicher Fund von außergewohnlicher Bedeutung". Archäeologie in Sachsen-Anhalt. 1/02: 7–30.
  3. Pernicka, E.; Wunderlich, C-H. "Naturwissenschaftliche Untersuchungen an den Funden von Nebra". Archäologie in Sachsen-Anhalt. 1/02: 24–29. {{cite journal}}: Unknown parameter |last-author-amp= ignored (|name-list-style= suggested) (help)
  4. Ehser, Anja; Borg, Gregor; Pernicka, Ernst (2011). "Provenance of the gold of the Early Bronze Age Nebra Sky Disk, central Germany: geochemical characterization of natural gold from Cornwall". European Journal of Mineralogy. 23 (6): 895–910. Bibcode:2011EJMin..23..895E. doi:10.1127/0935-1221/2011/0023-2140. Retrieved 12 November 2013.