تابش الکترومغناطیسی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Pars sh (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
جز ویرایش Pars sh (بحث) به آخرین تغییری که Mpj7 انجام داده بود واگردانده شد
برچسب: واگردانی
خط ۱۰۸: خط ۱۰۸:
[[رده:تابش]]
[[رده:تابش]]
[[رده:هاینریش هرتز]]
[[رده:هاینریش هرتز]]

==تاثیر امواج الکترومغناطیس بر سلامتی انسان==

بیرونی
تابش الکترومغناطیسی به اندازه کافی قوی (EMR) می تواند باعث ایجاد جریان الکتریکی در مواد رسانا شود که به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند جرقه ها (قوس الکتریکی) ایجاد کند وقتی ولتاژ القایی بیش از ولتاژ شکست محیط اطراف (به عنوان مثال هوا با 3.0 MV در متر) باشد. [3] اینها می توانند شوک الکتریکی را به افراد یا حیوانات منتقل کنند. به عنوان مثال ، انتشار رادیو از خطوط انتقال ، گاهی اوقات باعث ایجاد شوک برای کارگران ساختمانی از تجهیزات اطراف شده است ، و باعث شده است که OSHA استانداردهای لازم برای استفاده مناسب را ایجاد کند.

جرقه های ناشی از EMR می توانند مواد قابل اشتعال یا گازهای اطراف را مشتعل کنند ، که می تواند در مجاورت مواد منفجره یا پیروتکنیک خطرناک باشد. این خطر معمولاً توسط نیروی دریایی ایالات متحده (USN) به عنوان "پرتوهای الکترومغناطیسی به منظور مقابله" (HERO) گفته می شود. استاندارد نظامی 464A ایالات متحده (MIL-STD-464A) ارزیابی از HERO در یک سیستم را موظف می کند ، اما سند USN OD 30393 اصول طراحی و شیوه های کنترل خطرات الکترومغناطیسی را به شما ارائه می دهد. خطر مرتبط با سوخت به عنوان خطرات تابش الکترومغناطیسی به سوخت (HERF) شناخته می شود. NAVSEA OP 3565 جلد. 1 می تواند برای ارزیابی HERF مورد استفاده قرار گیرد ، که حداکثر چگالی توان 0.09 W / m frequ را برای فرکانس های کمتر از 225 مگاهرتز (یعنی 4.2 متر برای یک فرستنده 40 وات) نشان می دهد.

==ذاتی==
گرمایش دی الکتریک از میدانهای الکترومغناطیسی می تواند یک خطر بیولوژیکی ایجاد کند. به عنوان مثال ، لمس یا ایستادن در اطراف آنتن در حالی که یک فرستنده پرقدرت در حال کار است می تواند باعث سوختگی شدید شود. این دقیقاً نوع سوختگی هایی هستند که در داخل مایکروویو ایجاد می شوند. اثر گرمایش دی الکتریک با قدرت و فرکانس انرژی الکترومغناطیسی و همچنین فاصله تا منبع متفاوت است. به دلیل کمبود جریان خون در این مناطق ، چشم ها و بیضه ها به ویژه در معرض گرم شدن فرکانس رادیویی قرار دارند که در غیر این صورت می تواند باعث ایجاد گرما شود.

انرژی فرکانس رادیویی (RF) در سطوح چگالی توان 1-10 mW / cm2 یا بالاتر می تواند باعث گرم شدن اندازه گیری بافت ها شود. سطح انرژی معمولی RF که مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد ، بسیار پایین تر از حد مورد نیاز برای ایجاد گرمای قابل توجهی است ، اما برخی از محیط های کار در نزدیکی منابع RF با قدرت بالا ممکن است از محدوده در معرض ایمن فراتر رود. اندازه گیری اثر گرمایش میزان جذب خاص یا SAR است که دارای واحد وات در هر کیلوگرم (W / kg) است. IEEE [8] و بسیاری از دولت های ملی محدودیت های ایمنی را برای قرار گرفتن در معرض فرکانس های مختلف انرژی الکترومغناطیسی مبتنی بر SAR ایجاد کرده اند ، که عمدتا بر اساس دستورالعمل های ICNIRP انجام می شود ، که از آسیب های حرارتی محافظت می کند.

==قرار گرفتن در معرض سطح پایین==
سازمان بهداشت جهانی تلاش تحقیقاتی را در سال 1996 برای بررسی تأثیرات سلامتی ناشی از مواجهه روزافزون مردم با طیف متنوعی از منابع EMR آغاز کرد. پس از 30 سال مطالعه گسترده ، علم هنوز خطر سلامت را از قرار گرفتن در معرض مزارع سطح پایین تأیید نکرد. با این حال ، در درک اثرات بیولوژیکی شکافهایی وجود دارد ، و تحقیقات بیشتری لازم است انجام شود. مطالعاتی برای بررسی سلولها و تعیین اینکه آیا قرار گرفتن در معرض EM می تواند اثرات مضر داشته باشد ، انجام می شود. مطالعات حیوانی برای جستجوی اثرات مؤثر بر فیزیولوژی های پیچیده تر که شبیه انسان است ، مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات اپیدمیولوژیک به دنبال ارتباط آماری بین قرار گرفتن در معرض EM در مزرعه و اثرات بهداشتی خاص است. از سال 2019 ، بسیاری از کارهای فعلی بر روی مطالعه زمینه های EM در رابطه با سرطان متمرکز شده است.

نشریاتی وجود دارد که از وجود اثرات پیچیده بیولوژیکی و عصبی میدانهای الکترومغناطیسی ضعیف تر و غیرقابل حرارتی پشتیبانی می کند. مکانیسمهای اساسی تعامل بین مواد بیولوژیکی و میدانهای الکترومغناطیسی در سطح غیر حرارتی کاملاً درک نشده است.


==فرکانس بسیار کم==
زمینه های الکتریکی و مغناطیسی در جایی ایجاد می شود که برق در خطوط برق ، کابل ها یا وسایل برقی توزیع می شود. پاسخهای انسانی به قدرت میدان ، شرایط محیطی محیط و حساسیت فردی بستگی دارد. 7٪ داوطلبان در معرض میدانهای برقی با فرکانس قدرت RF با فرکانس بسیار کم و دارای سطح میدان الکتریکی در محدوده KV / m کم ، جریانهای دردناکی را گزارش کردند که از طریق سطح تماس بدنی مانند پا به زمین جریان می یابد ، یا قوس به زمین که در آن بدن به خوبی عایق بندی شده است قوس داده شود.

یک مطالعه آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در سال 2002 (IARC) اثر میدانهای مغناطیسی ELF را اندازه گیری کرد و "شواهد محدود" از سرطان زایی انسان در رابطه با لوسمی دوران کودکی را یافت ، و باعث شد IARC زمینه های مغناطیسی ELF را به عنوان "احتمالاً سرطان زا برای انسان" طبقه بندی کند. . همان مطالعه "شواهد ناكافی" را در ارتباط با سایر سرطانها نشان داد. وقتی IARC اثر میدانهای الکتریکی ELF را اندازه گیری کرد ، "شواهد ناکافی" برای سرطان زایی انسان یافت.

==موج کوتاه==
رژیمی کوتاه موج کوتاه (1.6 تا 30 مگاهرتز) می تواند به عنوان یک روش درمانی برای اثر ضد درد و شل شدن عضلات عمیق مورد استفاده قرار گیرد ، اما تا حد زیادی توسط سونوگرافی جایگزین شده است. دمای عضلات می تواند 4-6 درجه سانتیگراد و چربی زیر جلدی 15 درجه سانتیگراد افزایش یابد. FCC فرکانس های مجاز برای معالجه پزشکی را محدود کرده است و بیشتر ماشین ها در ایالات متحده از 27.12 مگاهرتز استفاده می کنند. رژیمی کوتاه موج می تواند به صورت مداوم یا پالس اعمال شود. حالت دوم برجسته شد زیرا حالت مداوم باعث گرم شدن بیش از حد خیلی سریع می شود و باعث ناراحتی بیماران می شود. این تکنیک فقط باعث گرم شدن بافت هایی می شود که رسانای الکتریکی خوبی مانند رگ های خونی و ماهیچه ها هستند. بافت چربی (مایع چربی) توسط میادین القایی گرمای کمی دریافت می کند زیرا جریان الکتریکی در واقع از طریق بافت ها عبور نمی کند.

مطالعاتی در مورد استفاده از اشعه موج کوتاه برای درمان سرطان و ترویج بهبود زخم با موفقیت انجام شده است. با این حال ، در سطح انرژی کافی ، انرژی موج کوتاه می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد ، به طور بالقوه باعث آسیب به بافت های بیولوژیکی می شود. FCC برای قرار گرفتن در معرض حداکثر مجاز محل کار در معرض انرژی فرکانس رادیویی موج کوتاه در محدوده 3 تا 30 مگاهرتز دارای چگالی توان معادل موج هواپیما از (900 / f2) mW / cm2 در جایی که f فرکانس در MHz است ، و 100 mW / cm2 از 0.3-3.0 مگاهرتز. برای قرار گرفتن در معرض کنترل نشده در عموم ، حد 180 / f2 بین 1.34-30 مگاهرتز است.

==زمینه فرکانس رادیو==
همچنین مشاهده کنید: پرتونگاری و سلامتی تلفن همراه
تعیین علائم تلفن همراه به عنوان "احتمالاً سرطان زا برای انسان" توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) (به عنوان مثال IARC آن ، در زیر مراجعه کنید) غالبا به اشتباه تفسیر شده است زیرا نشان می دهد که برخی از اندازه گیری از ریسک مشاهده شده است - با این حال تعیین فقط نشان می دهد که با استفاده از داده های موجود ، این امکان قطعاً وجود ندارد.

در سال 2011 ، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) تشعشعات تلفن همراه را به عنوان گروه 2B "احتمالاً سرطان زا" طبقه بندی کرد (بجای گروه 2A "احتمالاً سرطان زا" و نه گروه 1 "سرطان زا" است). این بدان معناست که سرطان زایی "ممکن است وجود داشته باشد" ، بنابراین باید تحقیقات بیشتری در مورد استفاده طولانی مدت و سنگین از تلفن های همراه انجام شود. WHO در سال 2014 نتیجه گیری كرد كه: "تعداد زیادی از مطالعات طی دو دهه گذشته انجام شده است تا ارزیابی شود كه آیا تلفن های همراه خطری بالقوه برای سلامتی دارند. تا به امروز ، هیچ عوارض جانبی بهداشتی ناشی از استفاده از تلفن همراه ایجاد نشده است."

از سال 1962 ، اثر شنوایی مایکروویو یا وزوز گوش از قرار گرفتن در معرض فرکانس رادیویی در سطح زیر گرمایش قابل توجه نشان داده شده است. مطالعات انجام شده در دهه 1960 در اروپا و روسیه ادعا كردند كه تأثیراتی بر اشعه RF با انرژی كم بر انسان ، به ویژه سیستم عصبی دارد. مطالعات در آن زمان مورد اختلاف قرار گرفت.

در سال 2019 ، خبرنگاران از شیکاگو تریبون سطح اشعه از تلفن های هوشمند را آزمایش کردند و دریافتند که از سطح ایمنی بالاتر است. [نیاز به استناد] کمیسیون ارتباطات فدرال شروع به بررسی یافته ها کرد.

تابش فرکانس رادیویی اثرات حرارتی بیشتری دارد. دمای بدن فرد قابل افزایش است که در صورت قرار گرفتن در معرض پرتونگاری RF در معرض مرگ است. اشعه RF متمرکز همچنین می تواند باعث ایجاد سوختگی روی پوست یا آب مروارید در چشم شود. به طور کلی ، برخی از اثرات بهداشتی در سطح بالایی از پرتوهای RF مشاهده می شود ، اما در سطح کم قرار گرفتن در معرض اثرات مشخص نیست.(3)

==منبع:==
http://www.parsshield.ir/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D8%BA%D9%86%D8%A7%D8%B7%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86

نسخهٔ ‏۲۷ آوریل ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۳۵

موج الکترومغناطیسی نوعی موج عرضی پیش‌رونده است که از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی ساخته شده‌است. این شکل موجی را نشان می‌دهد که از چپ به راست می‌رود. میدان الکتریکی در صفحهٔ عمودی و میدان مغناطیسی در صفحهٔ افقی هستند.

تابش الکترومغناطیسی، پدیده‌ای موجی است که در فضا منتشر می‌شود و از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی ساخته شده‌است. این میدان‌ها در حال انتشار، بر یکدیگر و بر جهت پیشروی موج عمود هستند.

گاهی به تابش الکترومغناطیسی، نور می‌گویند، اگرچه نور مرئی فقط بخشی از گسترهٔ امواج الکترومغناطیسی است. امواج الکترومغناطیسی بر حسب بسامدشان به نام‌های گوناگونی خوانده می‌شوند: امواج رادیویی، ریزموج، فروسرخ (مادون قرمز)، نور مرئی، فرابنفش، پرتو ایکس و پرتو گاما. این نام‌ها به ترتیب افزایش بسامد مرتب شده‌اند. تغییر در اندازه یا موقعیت بار الکتریکی، باعث پدید آمدن و انتشار موج الکترو مغناطیسی می‌شود.

ماهیت فیزیکی

نخستین بار، ماکسول موج الکترومغناطیسی را پیش‌بینی کرد و سپس هاینریش هرتز آن را با آزمایش به اثبات رساند. ماکسول پس از تکمیل نظریهٔ الکترومغناطیس، از معادلات این نظریه، شکلی از معادلهٔ موج را به دست آورد و نشان داد که میدان‌های الکترومغناطیسی هم می‌توانند موج‌گونه رفتار کنند. بر پایه معادلات ماکسول، سرعت انتشار امواج الکترومغناطیسی، برابر با سرعت نور به دست می‌آمد، بنابراین او نتیجه گرفت که نور هم باید نوعی موج الکترومغناطیسی باشد.[۱]

طیف الکترومغناطیسی

طبق معادلات ماکسول، میدان الکتریکی متغیر با زمان باعث پدید آمدن میدان مغناطیسی متغیر با زمان می‌شود و برعکس؛ بنابراین اگر یک میدان الکتریکی متغیر، میدان مغناطیسی بسازد، میدان مغناطیسی نیز میدان الکتریکی متغیر می‌سازد، و این‌گونه موج الکترومغناطیسی ساخته می‌شود و پیش می‌رود.

نظریهٔ الکترودینامیک کوانتومی، برهم‌کنش تابش الکترومغناطیسی و ماده را توصیف می‌کند.

طیف الکترومغناطیسی

امواج الکترومغناطیسی بر حسب بسامدشان به نام‌های گوناگونی خوانده می‌شوند: امواج رادیویی، ریزموج، فروسرخ (مادون قرمز)، نور مرئی، فرابنفش، پرتو ایکس و پرتو گاما. این نام‌ها به ترتیب افزایش بسامد مرتب شده‌اند.

از بسامد تا بسامد نام طیف بسامدی به انگلیسی
۳۰ اگزاهرتز ۳۰۰ اگزاهرتز پرتو گاما
۳ اگزاهرتز ۳۰ اگزاهرتز پرتو ایکس سخت HX
۳۰ پتاهرتز ۳ اگزاهرتز پرتو ایکس نرم SX
۳ پتاهرتز ۳۳ پتاهرتز پرتو فرابنفش دور EUV
۷۵۰ تراهرتز ۳ پتاهرتز پرتو فرابنفش نزدیک NUV
۴۰۰ تراهرتز ۷۵۰ تراهرتز نور مرئی
۲۱۴ تراهرتز ۴۰۰ تراهرتز فروسرخ نزدیک NIR
۱۰۰ تراهرتز ۲۱۴ تراهرتز موج کوتاه فروسرخ SIR
۳۷٫۵ تراهرتز ۱۰۰ تراهرتز موج متوسط فروسرخ MIR
۲۰ تراهرتز ۳۷٫۵ تراهرتز موج بلند فروسرخ HIR
۳۰۰ گیگاهرتز ۲۰ تراهرتز فروسرخ بسیار دور FIR
۳۰ گیگاهرتز ۳۰۰ گیگاهرتز بسامد مافوق بالا (ریزموج) EHF
۳ گیگاهرتز ۳۰ گیگاهرتز بسامد بسیار بالا (ریزموج) SHF
۳۰۰ مگاهرتز ۳ گیگاهرتز بسامد فرابالا (ریزموج) UHF
۳۰ مگاهرتز ۳۰۰ مگاهرتز بسامد خیلی بالا (ریزموج) VHF
۳ مگاهرتز ۳۰ مگاهرتز بسامد بالا (ریزموج) HF
۳۰۰ کیلوهرتز ۳ مگاهرتز بسامد متوسط (ریزموج) MF
۳۰ کیلوهرتز ۳۰۰ کیلوهرتز بسامد پایین (ریزموج) LF
۳ کیلوهرتز ۳۰ کیلوهرتز بسامد خیلی پایین (ریزموج) VLF
۳۰۰ هرتز ۳ کیلوهرتز بسامد در حد صوت (ریزموج) VF
۳۰ هرتز ۳۰۰ هرتز بسامد بسیار پایین ELF[۲]

تابش خورشید و زمین

بیشینه تابش بر اساس قانون پلانک در گستره دماهای زمینی و خورشیدی

خورشید، این رآکتور گرما-هسته‌ای بزرگ، در سراسر طیف الکترومغناطیسی تابش می‌کند. از پرتوهای x و پرتوهای کیهانی گرفته تا موج‌های رادیویی به طول موج‌هایی تا ۱۵m یا بیشتر. اما چون سطح آن داغ است (۶۰۰۰ سانتیگراد)، بیشتر انرژی آن در طول موج‌های نسبتاً کوتاه (فرابنفش، مرئی و فروسرخ نزدیک) است و مقدار بیشینه تابش در طول موج نزدیک به ۰٫۵ میکرومتر گسیل می‌شود. علاوه بر این، پرتوهای فروسرخ خورشید نیز برای ما منبع گرما بشمار می‌آیند.

بر پایه فرمول‌های تابش پلانک، انرژی گسیل‌شده از جسمی با دمایی برابر با دمای زمین نیز باید در محدوده فروسرخ باشد و طول موج‌های این تابش نیز تقریباً در محدوده ۱۰ میکرومتر متمرکز است.

از آنجا که زمین همواره در حالت شبه ترازمندی است، به همان اندازه که از خورشید انرژی دریافت می‌کند، با تابش LW به فضا انرژی از دست می‌دهد. به این ترتیب، مناسب‌ترین شرایط برای زیست موجودات زنده در این کره خاکی فراهم می‌شود.

منابع

  1. Ivan Tolstoy, James Clerk Maxwell, A Biography (Chicago: University of Chicago Press, 1983)
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_radiation
  • David J. Griffiths (۱۹۸۹Introduction to Electrodynamics (2nd Edition)، Prentice Hall