تام کلنسی رینبو سیکس سیج: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mahdi28 (بحث | مشارکت‌ها)
1 ویرایش 151.240.148.52 (بحث) خنثی‌سازی شد. (توینکل)
برچسب: خنثی‌سازی
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۶۶: خط ۱۶۶:
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در بوستون]]
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در بوستون]]
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در دهه ۲۰۱۰ (میلادی)]]
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در دهه ۲۰۱۰ (میلادی)]]
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در دهه ۲۰۲۰ (میلادی)]]
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در روسیه]]
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در روسیه]]
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در ژاپن]]
[[رده:بازی‌های ویدئویی واقع‌شده در ژاپن]]

نسخهٔ ‏۱۶ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۲:۴۳

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege
توسعه‌دهنده(ها)یوبی‌سافت مونترآل
ناشر(ها)یوبی‌سافت
کارگردان(ـان)خاویر مارکویس
تهیه‌کننده(ها)سباستیان لابه
طراح(ـان)دنیل دراپو
برنامه‌نویس(ـان)جلال ادین ال منصوری
هنرمند(ان)پو یوئن
کنی لم
نویسنده(ها)لی کو
آهنگساز(ان)پل هسلینگر
بن فراست
سریتام کلنسی رینبو سیکس
موتورانویل
سکو(ها)مایکروسافت ویندوز
پلی‌استیشن ۴
اکس‌باکس وان
تاریخ(های) انتشار
  • ج: ۱ دسامبر، ۲۰۱۵
ژانر(ها)تیراندازی تاکتیکی اول شخص
حالت(ها)تک‌نفره، چندنفره

تام کلنسی رینبو سیکس سیج (به انگلیسی: Tom Clancy's Rainbow Six Siege) یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی تاکتیکی اول شخص است. این نسخه هفت سال پس از "رینبو سیکس: وگاس ۲"و پس از لغو شدن یکی از عناوین این سری با عنوان فرعی "پاتریوتس"، در ۱ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شرکت یوبی‌سافت مونترآل برای مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان عرضه شد.

رینبو سیکس سیج نامزدی چهار جایزه و همچنین جایزه بهترین نمایش بازی را کسب نمود. این بازی به‌طور کلی نقدهای مثبتی را از منتقدان دریافت کرد و به دلیل تمرکز بیشتر بر بازی چند نفره و مدت زمان بازی و تمرکز بر تاکتیک و کارگروهی ستایش شد؛ اما برای سیستم ارتقای کاربر و کمبود آن مورد انتقاد قرار گرفت. این بازی در ابتدا فروش ضعیفی را تجربه کرد اما پس از مدتی شرکت یوبیسافت به دلیل استفاده از سیاست "بازی به عنوان خدمات" و پشتیبانی این بازی توسط انتشار بسته‌های الحاقی رایگان، بازیکنان بیشتری را به سمت این نسخه جذب کرد. در فوریه ۲۰۱۹ این بازی ۴۵ میلیون کاربر را ثبت کرد.[۱]

روند بازی

بازی تأکید زیادی بر تخریب محیط و همکاری بین اعضای گروه دارد. در هر بازی بین دو تا ده بازیکن در دو گروه آبی و نارنجی می‌توانند حضور داشته باشند که این دو گروه در هر دور به تناوب در دو نقش حمله و دفاع قرار می‌گیرند. در هر دو گروه مدافعان و مهاجمان شخصیت‌هایی از گروه‌های ضد تروریستی وجود دارند که قابلیت‌های هر کدام از این افراد منحصر به خود آن شخصیت‌ها می‌باشند. این ویژگی باعث می‌شود تا هر فرد با انتخاب یکی از شخصیت‌ها و استفاده از قدرت او به هم تیمی‌های خود کمک کند.

بازی به دو بخش تک‌نفره و بخش چندنفره تقسیم می‌شود. در بخش تک‌نفره برخلاف عنوان لغو شده رینبو سیکس: پاتریوت که بر داستان و روایت آن تمرکز داشت، در این عنوان بخش داستانی وجود ندارد و فیلم‌های کوتاه برای کاربر توضیح داده می‌شود. درونمایه داستانی بازی دربارهٔ مواجهه گروه رینبو با یک گروه تروریستی به نام ماسک سفیدها [الف] است که برای ایجاد آشوب به صورت بی‌هدف در چند کشور دست به عملیات‌های گروگان‌گیری و بیو تروریستی زده‌اند. زنی با نام مستعار «شش»[ب] (با بازی آنجلا باست) که رهبر گروه رینبو می‌باشد از اعضای گروه می‌خواهد تا برای مردم بی دفاع در برابر ماسک سفیدها به منزله یک سپر باشند و از مردم دفاع کنند.

در بخش چندنفره (که تمرکز سازندگان بیشتر بر روی بازی آن لاین است) بازی به دو بخش آسان[پ] و سخت یا درجه‌بندی شده[ت] تقسیم می‌شود که این خود به سه بخش گروگان[ث] تصرف منطقه[ج] بمب[چ] تقسیم می‌شوند در ابتدای هر سه نوع بازی در یک زمان آماده‌سازی[ح] که حدود ده ثانیه تا یک دقیقه است بازیکنان مهاجم باید با پهپادهای[خ] خود مکان گروگان، بمب‌ها و منطقه ای که باید تصرف شود را پیدا کنند و بازیکنان مدافع باید با نابود کردن پهپادها (دِرون) از این کار جلوگیری و منطقه را تقویت کنند. پس از این مدت فاز عملیاتی[د] از یک تا ده دقیقه شروع می‌شود و مهاجمان باید در زمان مشخص گروگان را نجات بدهند یا بمب را خنثی کنند.

حالت‌ها

بخش تک نفره

در این بخش ده مرحله تمرینی وجود دارد که بازیکنان تازه‌وارد می‌توانند با انجام این مراحل با حالات، مکانیک‌های روند بازی و با تعدادی از اپراتورها و قابلیت‌های آنان آشنا شوند. این بخش به دلیل عدم وجود داستان کامل، حالت داستانی ندارد؛ لیکن، توضیحات و فیلم‌های مربوط به مراحل، بازیکنان را با زمینه داستانی بازی آشنا می‌کند. تمام بخش‌ها و مراحل در این قسمت تک‌نفره است و می‌توان آنرا به صورت آفلاین بازی کرد با این حال مرحلهٔ آخر این بخش به نام "بند پنجم"[ذ][ر] در این بخش نیاز به اتصال اینترنت دارد و اتمام آن همکاری به چهار یار دیگر را می‌طلبد.

بخش چند نفره

  • گروگان: در این بخش یک گروگان در بازی وجود دارد که بازیکنان مهاجم باید گروگان را بیابند و در نقاط مخصوصی از نقشه وی را آزاد کنند و بازیکنان مدافع از این عمل جلوگیری کنند. مهاجمان و مدافعان باید از گروگان مراقبت کنند و مانع از کشته شدن وی شوند (به خصوص افراد هم تیم). در این بخش بازیکنان مهاجم می‌توانند تمام مدافعان را نابود کنند یا گروگان را آزاد کنند بنابراین مهاجمان این توانایی را دارند که بتوانند گروگان را حرکت بدهند ولی برای مدافعان این قابلیت وجود ندارد.
  • تصرف منطقه: در این قسمت بازیکنان مدافع باید از یک محموله خطر زیستی[ز] حفاظت کنند. بازیکنان مهاجم باید تلاش کنند تا تمام مدافعان را از بین ببرند یا منطقه مورد نظر را در مدت معینی در اختیار داشته باشند. مدافعان نیز با حضور در منطقه باید از تصرف آن توسط حریف جلوگیری کنند.
  • بمب: در این قسمت بازیکنان مهاجم باید دو بمب را در زمان معین خنثی کنند. برخلاف دو قسمت قبل در صورتیکه بازیکنان مدافع تمام مهاجمان را از بین ببرند ولی خنثی کننده[ژ]فعال شده باشد یک نفر از مدافعان باید در زمان باقی‌مانده خنثی کننده را پیدا کند و آن را غیرفعال کند.

شکار تروریست[س] این بخش خود یک بخش جداگانه محسوب می‌شود. در این قسمت بازیکن می‌تواند به تنهایی یا با کمک هم تیمی‌های خود علیه تروریست‌ها (بات‌های بازی) بجنگد. در این بخش همانند بخش چند نفره خنثی کردن بمب، آزاد سازی یا حفاظت از گروگان وجود دارد ولی بجای حالت تصرف منطقه بازیکنان باید تمام تروریست‌ها را در تمام نقشه از بین ببرند.

'حالت زامبی این بخش برای اولین بار در فصل اول سال سوم این بازی در بسته الحاقی عملیات کیمرا با نام شیوع[ش] منتشر شد و به مدت سی روز روی سرورهای این بازی قرار گرفت. برخلاف نسخه اصلی این قسمت داستان کوتاهی را (هم در فیلم‌ها و هم در روند بازی) روایت می‌کرد و در آن همانند سایر بخش‌ها تمرکز زیادی بر همکاری گروهی داشت. سازندگان با الهام‌گیری از بازی‌های مشهور مانند Left 4 Dead تعداد بازیکنان حاضر در نقشه را به سه نفر رساندند. همچنین تعداد شخصیت‌های حاضر در این بخش بسیار کم‌تر از شخصیت‌های حاضر در سایر بخش‌ها بود. هر چند که این قسمت به عنوان حالت زامبی[ص] این سری نامیده می‌شود بر خلاف سایر بازی‌هایی مانند Left 4 Dead یا Call of Duty بخش Zombies که تمرکز زیادی بر بخش بقای شخصیت‌ها دارند بخش اوت‌بریک تمرکز زیادی بر جنبه‌های بقای این سبک بازی‌ها نداشت.

داستان بازی در شهری به اسم حقیقت یا پیامد ها[ض] اتفاق می‌افتد. یکی از شهروندان این شهر به اسم بوید شاهد سقوط یک شی عجیب از آسمان است او به سمت محل سقوط این جسم روانه می‌شود او کپسولی متعلق به شوروی سابق را می‌یابد. بوید این کپسول را باز می‌کند اما با این کار ویروس بیگانه خطرناکی که در بازی به نام انگل بیگانه[ط] شناخته می‌شود به او سرایت می‌کند. در عرض یک یا دو هفته تمام شهر به این ویروس عجیب آلوده می‌شوند اما هنوز پیامد این ویروس ناشناخته است. پس از دو هفته شهر در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد این ویروس جهشی را در بیماران پدیدمی‌آورد و آن‌ها را تبدیل به موجودات وحشی و خطرناکی می‌کند؛ این اتفاق برای اولین بار در خود بوید که بیمار صفر[ظ] بود ظاهر می‌شود. در ادامه گروه رینبو سیکس تعدادی از مأموران خود را برای مقابله با این بحران ارسال می‌کند. آنها برای مقابله با این بیماری ابتدا می‌بایست فردی را به نام دکتر "الن مکینتاش"، که در زمان شیوع، مسؤولیت درمان بیماران را به عهده گرفته بود بیابند و پس از آن کپسول حاوی ویروس را پیدا کنند شاید بتوانند درمانی را برای این بیماری پیدا کنند.

بازیکنان این بخش را در دو درجه سختی می‌توانستند تجربه کنند؛ در درجهٔ عادی برخلاف رویه معمول بازی شلیک به یاران در این حالت وجود نداشت ولی در درجهٔ دوم شلیک به یار باعث صدمه دیدن وی می‌شد

محتوای بازی

مطابق بازی، گروه رینبو یک گروه بین‌المللی است و عملیات‌های این گروه در سطح جهانی اجرا می‌شود؛ بنابراین نقشه‌های متنوعی از سراسر جهان در بازی وجود دارد. همچنین شخصیت‌های این بازی همگی جز گروه‌های ضد تروریستی کشورهای مختلف جهان هستند. پنج گروه اصلی GIGN ,GSG9 ،FBI ,SAS و Spetnaz از نسخه اولیه در بازی وجود دارند هر کدام از پنج گروه چهار شخصیت یا اپراتور دارد که دو نفر در گروه حمله و دو نفر در گروه دفاع قرار می‌گیرند. همچنین در بسته‌های الحاقی بازی که به نام Operation عرضه می‌شوند معمولاً دو اپراتور و یک نقشه جدید به بازی افزوده می‌شود.

انتشار

در جریان نمایشگاه رسانه و تجارت ای۳ ۲۰۱۴ نسخه آلفای این بازی معرفی شد و بازی به دو شکل توزیع فیزیکی و توزیع دیجیتالی در یوپلی، استیم و سایر فروشگاه‌های الکترونیکی در دسترس بازیکنان قرار گرفت.

شرکت یوبی‌سافت در ابتدا اعلام نمود که پشتیبانی از بازی تا دو سال ادامه خواهد داشت؛ اما در سال دوم اعلام شد که یک سال دیگر به این پشتیبانی ادامه داده خواهد شد. اما دوباره در اوایل سال سوم اعلام شد که این بار تا ده سال این بازی توسط این شرکت پشتیبانی می‌شود، اما خبری از نسخه دوم این بازی نخواهد بود.[۲]

در جدول زیر بسته‌های الحاقی منتشر شده بازی تا سال ۲۰۱۸ معرفی شده‌است. این بسته‌ها علاوه بر معرفی شخصیت‌ها و نقشه‌های جدید یا بهبود و تغییر نقشه‌های قدیمی، تغییراتی را در ساختار کلی بازی (مانند روند بازی یا موسیقی متن و اضافه کردن رویدادهای خاص) نیز به وجود می‌آورند.

محتوای قابل دانلود و بسته‌های الحاقی
سال نام و فصل انتشار تاریخ انتشار یادداشت‌ها
سال ۱ عملیات «یخ سیاه»[ع] ۲ فوریه ۲۰۱۶ این بسته یک نقشه جدید یعنی یک کشتی تفریحی یخ زده در کانادا را معرفی می‌کند همچنین دو شخصیت "فراست" و "باک"[غ] از "JTF2" معرفی می‌شوند. "فراست" یک مدافع است و از تله ای برای به دام انداختن دشمنان و متوقف ساختن آنان استفاده می‌کند. "باک" اپراتور مهاجم این گروه از یک شاتگان ماژولار[ف] که در زیر تفنگ اصلی بسته شده‌است استفاده می‌کند.[۳]
عملیات «خط شن»[ق] ۱۱ می ۲۰۱۶ این بسته نقشه را در مرزی در یکی از کشورهای خاورمیانه قرار می‌دهد. در توضیحات نقشه گفته شده‌است: ترکیب ساختار قدیم و جدید با دریچه‌های عبور هوا در ساختمان قدیمی. دو اپراتور از ناوگان دریایی آمریکا به نام "والکیری" و "بلک برد"[ک] معرفی می‌شوند. "والکیری" با چهار دوربین مدار بستهٔ قابل حمل، که بر روی سطوح می‌توان آنها را پرتاب کرد، در بازی در نقش مدافع حضور پیدا می‌کند. البته در به روز رسانی‌های بعدی تعداد دوربین‌ها به عدد سه کاهش می‌یابد. اپراتور مهاجم، "بلک برد"، از دو سپر قابل حمل بر روی تفنگ استفاده می‌کند[۴][۵]
عملیات «باران جمجمه»[گ] ۲ اوت ۲۰۱۶ در این بسته از نقشه ای در برزیل رونمایی شده و دو اپراتور از "BOPE" به نام "کاپیتائو" و "کویرا"[ل] نیز معرفی می‌شوند. "کاپیتائو" از یک کمان صلیبی بهره می‌برد که می‌تواند با دو نوع تیر مجهز شود. نوع اول نوعی تیر آتش زا است که با سوزاندن اکسیژن پیرامون خود در محدوده ای معین باعث صدمه رساندن به اشخاص می‌شود؛ نوع دوم ترکیب تیر و نارنجک دودزا است که میدان دید را از بین می‌برد. "کویراً با قدم‌های کم صدا و سرعت بالا می‌تواند دشمنان را غافلگیر کند همچنین او قادر است از مهاجمین اعتراف‌گیری کرده و موقعیت بقیه را بیابد.[۶][۷]
عملیات «زاغ سرخ»[م] ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶ در این فصل دو اپراتور به نام‌های "هیباناً و "اکو"[ن] از "SAT" معرفی می‌شوند. نقشهٔ این قسمت در یک آسمانخراش در ژاپن قرار دارد. این ساختمان با ترکیبی از معماری قدیمی ژاپن و سبک مدرن ساخته شده‌است. "هیباناً اپراتور مهاجم با تفنگ خاصی [و] قادر به شلیک شش پالت مغناطیسی منفجره است که این پالت‌ها قادر به منفجر کردن سطوح نرم و تقویت شده‌است. "اکو" اپراتور مدافع، از یک پهپاد هوایی استفاده می‌کند که این پهپاد قادر به پخش امواج اولتراسونیک است و باعث گیجی و سردرد موقتی می‌شود. در به روز رسانی‌های بعدی تعداد این پهپاد به دو عدد رسید.[۸]
سال ۲ عملیات «پوستهٔ مخملی»[ه] ۸ فوریه ۲۰۱۷ این بسته اولین فصل سال دوم محسوب می‌شود و در آن یک نقشه در اسپانیا معرفی می‌شود. "جکال" و "میرا"[ی] از "GEO" اسپانیا در این بازی حضور پیدا می‌کنند. "جکال" یک اپراتور مهاجم است و با دستگاه مخصوصی قادر به دیدن ردپا و ردیابی دشمنان و شناسایی آنان است. میرا اپراتور مدافع از دو شیشه ضد گلوله استفاده می‌کند که یک طرف آن تنها نور را از خود عبور می‌دهد و بدون آنکه مدافعین دیده شوند آنان می‌توانند دشمن را مشاهده کنند. این گجت در بازی بر روی دیوارهای نرم و تقویت شده قرار می‌گیرد.[۹][۱۰][۱۱]
عملیات «سلامت»[اا] ۶ ژوئن ۲۰۱۷[۱۲] عملیات «سلامت» در حقیقت یک به روز رسانی بزرگ برای بهبود بخشیدن تمام ابعاد بازی بود. در این بسته بسیاری از حفره‌ها و خطاهای برنامه‌نویسی رفع و تعمیر شدند. در این بسته اپراتور و نقشهٔ جدیدی معرفی نشد. در حقیقت خطاهای نرم‌افزاری بسیار باعث شد تا سازندگان بر رفع آن‌ها و تمرکز کنند؛ این موضوع بر محتوای فصل دوم تأثیر داشته و آن را به فصول بعد موکول می‌کند. همچنین ساخت و رونمایی نقشهٔ فصل دوم در سال دوم لغو می‌شود.[۱۳][۱۴]
عملیات «خون ارکیده»[اب] ۵ سپتامبر ۲۰۱۷[۱۵] این بسته فصل سوم سال دوم محسوب می‌شود در این بسته برخلاف رویه معمول سه اپراتور معرفی می‌شود. نقشهٔ این قسمت در هنگ کنگ قرار دارد. دو اپراتور "لیژن" و "یینگ"[اپ] از "SDU" و "الا"[ات] نیز از "GROM" لهستان معرفی می‌شوند. "لیژن" اپراتور مدافع، از یک مین مخصوص و نامرئی استفاده می‌کند. این مین از تعدادی سرنگ سمی تهیه شده‌است که علاوه بر صدمه زدن به دشمنان، حرکت آنان را نیز مختل می‌کند. "یینگ" اپراتور مهاجم است. گجت منحصر به فرد او سه نارنجک کور کننده است. عینک مخصوصی که به همراه دارد، به او کمک می‌کند تا بدون کور شدن در محیط حرکت کند. این نارنجک‌ها علاوه بر آنکه می‌توانند پرتاب شوند می‌توانند در سطوح نرم نیز قرار بگیرند و عمل کنند. "الا" اپراتور مدافع از چهار مین استفاده می‌کند که این مین‌ها بر روی سطوح قرار می‌گیرد و پس از منفجر شدن در مهاجمان سرگیجه شدید ایجاد می‌کند. البته تعداد این مین‌ها در به روزرسانی‌های بعدی به سه عدد کاهش یافت.[۱۶][۱۷][۱۸]
عملیات «نویز سفید»[اث] ۵ دسامبر ۲۰۱۷[۱۹] این بسته الحاقی نقشهٔ جدیدی در کرهٔ جنوبی به بازی اضافه می‌کند. همچنین سه اپراتور جدید "دوکابی" و "ویجیل"[اج] از گروه "707SMB" و "زوفیا"[اچ] از "GROM" نیز در بازی حضور پیدا می‌کنند. "دوکابی" اپراتور مهاجم از یک تبلت برای هک کردن تلفن‌های مدافعان استفاده می‌کند. با فرستادن یک ویروس و اختلال در تلفن‌های همراه، صدای خاصی ایجاد می‌کند که جای دشمنان را لو می‌دهد؛ علاوه بر آن مانع از استفاده از دوربین‌ها می‌شود. او همچنین قادر است با هک تلفن همراه دشمنان کشته شده به دوربین مدافعان دسترسی پیدا می‌کند. "ویجیل" اپراتور مدافع، دستگاه خاصی را با خود حمل می‌کند که این دستگاه با ایجاد نویز سفید می‌تواند این شخصیت را از دید پهپادهای دشمن مخفی کند. در ادامه شخصیت "زوفیا" معرفی می‌شود که این اپراتور خواهر شخصیت "الا" محسوب می‌شود. این اپراتور از یک نارنجک‌انداز دولول با خود حمل می‌کند این سلاح از دو نوع نارنجک استفاده می‌کند نوع اول گلوله ای انفجاری است که سطوح نرم را تخریب می‌کند نوع دوم گلوله ای است که عملکردی مشابه مین‌های الا دارد و باعث سرگیجه می‌شود.[۲۰] به نظر می‌رسد که زوفیا و الا هر دو به بسته الحاقی فصل دوم مربوط می‌شوند که این بسته در طی تغییراتی حذف شد و اپراتورهای آن به فصل‌های بعدی منتقل شدند.[نیازمند منبع]
سال ۳ عملیات «کیمرا»[اح] ۶ مارس ۲۰۱۸[۲۱] این بسته اولین فصل سال سوم محسوب می‌شود. در این بسته "لاین"[اخ] از "GIGN" فرانسه و "فینکا"[اد] از "اسپتناز" روسیه معرفی می‌شوند. این دو اپراتور عضو دفاع "CBRN" هستند. "لاین" اپراتور مهاجم است. او از یک پهپاد هوایی با قابلیت ارسال امواج همانند سونار و ردیابی دشمنان در حال حرکت، استفاده می‌کند. "فینکا" اپراتور مهاجم دیگری است که در این فصل معرفی می‌شود. این اپراتور

از نوعی دستکش مخصوص[اذ] استفاده می‌کند که به نوعی سرنگ الکترونیکی حاوی آدرنالین متصل است. این شخصیت با فعال کردن این سرنگ خود و سایر مهاجمان را تقویت می‌کند. دویدن و پرکردن تفنگ با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد و همچنین کنترل لگد تفنگ افزایش می‌یابد. البته این قابلیت باعث افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس نیز می‌شود که مهاجمان را دربرابر گازهای سمی آسیب پذیرتر می‌کند. در این فصل یک بخش زامبی مود به بازی اضافه می‌شود و گروه رینبو سیکس را در مقابل بیماران زامبی-هیولا مانند قرار می‌دهد.[۲۲]

عملیات «پارا بلوم»[ار] ۷ ژوئن ۲۰۱۸[۲۳] این قسمت نقشه را در یک ویلا در توسکانی ایتالیا قرار می‌دهد. دو اپراتور مدافع "میسترو" و "آلیبای"[از] از GIS معرفی می‌شوند."میسترو" دو «تیربار-دوربین» ضد گلوله با خود حمل می‌کند. این دستگاه از نوعی لیزر فشرده به عنوان مهمات استفاده می‌کند و می‌تواند به دشمنان صدمه بزند و گجت‌های شخصیت‌ها را نابود کند. این تیربار پس از شلیک‌های مداوم داغ می‌شود و نیاز دارد برای شلیک مجدد خنک شود. "آلیبای" از نوعی پروژکتور هولوگرافیک استفاده می‌کند این پروژکتور مدلی مشابه این شخصیت را در فضا ایجاد می‌کند. با شلیک مهاجمان به این تصویر یا عبور کردن شخصیت‌ها یا رد شدن پهپادهای مهاجمان از درون آن، مکان آنان ردیابی می‌شود.[۲۴]
عملیات «آسمان تیره»[اژ] ۴ سپتامبر ۲۰۱۸[۲۵] این بسته الحاقی نقشهٔ جدیدی به بازی اضافه نمی‌کند بلکه سازندگان یکی از نقشه‌های قدیمی به نام «Herford Base» را بازسازی و اضافه می‌کنند. دو اپراتور "ماوریک"[اس] از آمریکا و "کلش"[اش] از اسکاتلندیارد انگلیس نیز دراین قسمت معرفی شدند. "ماوریک" اپراتور مهاجم از یک مشعل دستی استفاده می‌کند که قادر است دیوارهای تقویت‌شده را سوراخ کند. او می‌تواند با سوراخ کردن دیوارها به سایر اپراتورها کمک کند یا دشمنان را بدون مطلع شدن از پای درآورد. "کلش" اپراتور مدافع است و اولین اپراتور مدافع دارای سپر است. این شخصیت از نوعی سپر منبسط شونده استفاده می‌کند که این سپر خود توسط دو اپراتور "میراً و "توییچ" ساخته شده‌است و تا حدودی از فناوری‌های گجت‌های خود در این سپر استفاده شده‌است. این سپر از نوعی شیشه ضدگلوله ساخته شده‌است که از نوعی تیزر بهره می‌برد. این تیزرها قادر به انتشار جریان برق به بدن مهاجمان است که باعث آسیب دیدن و کند شدن مهاجمان می‌شود.[۲۶]
عملیات «ارگ باد»[اص] ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ این قسمت نقشه را در قصبه در مراکش قرار می‌دهد. دو اپراتور "کاید"(قائد: رهبر) و "نومد"[اض] معرفی می‌شوند. "کاید" اپراتور مدافع است و از دو دستگاه الکتریکی استفاده می‌کند که این دستگاه قادر است هر شئ فلزی که در محدودهٔ آن است را دارای جریان الکتریکی کند. "نومد" اپراتور مهاجم از سه تله مخصوص استفاده می‌کند. این تله‌ها در هنگام نزدیک شدن مهاجمان با فشار شدید هوا آنان را پرت می‌کند.[۲۷]
سال ۴ عملیات «افق سوخته»[اط] ۱۷ فوریه ۲۰۱۹ در سال چهارم و قسمت اول، نقشهٔ جدیدی در استرالیا و دو اپراتور از اس آ اس آر "مازی" و "گریدلاک"[اظ] نیز در بازی معرفی می‌شوند. "مازی" مدافع است و از یک دستگاه برای اخلال در ارتباط بین پهپادهای مهاجمان و تحت اختیار گرفتن آنها استفاده می‌کند. "گریدلاک" مهاجم است و از نوعی تلهٔ خاردار برای کند کردن سرعت مدافعان و صدمه زدن به آنان استفاده می‌کند.[۲۸] همچنین در این فصل رهبر گروه تغییر می‌کند و رهبر (سیکس) جدیدی معرفی می‌شود. در این فصل همچنین یک بخش آموزشی به نام "تازه واردان[اع]" نیز به بازی افزوده شده‌است که تنها بازیکنانی که زیر سطح ۵۰ هستند قادر به اجرای آن خواهند بود. حد نصاب فعالسازی بخش Ranked نیز ده سطح افزایش یافت و پس از این با رسیدن بازیکنان به سطح ۳۰ این بخش برای بازیکنان فعال خواهد شد.[۲۹]
عملیات «دید شبح»[اغ] ۱۹ می ۲۰۱۹ در این بسته الحاقی نقشهٔ قدیمی «Kafe Dastayovsky» بازسازی و دو اپراتور جدید ناک و واردن[اف] معرفی می‌شوند. ناک اپراتور مهاجم است و توانایی پنهان شدن از دوربین‌های مدافعان را داراست. واردن اپراتور مدافع از یک عینک مخصوص استفاده می‌کند که توانایی دید در میان دود و همچنین در هنگام انفجار نارنجک‌های کورکننده را دارد. در این فصل سیستم بازی در قسمت «Ranked» از حالت بتا خارج شده و سیستم انتخاب و منع[اق] اپراتور به این بخش اضافه می‌شود. همچنین قوانین جابجایی بازیکنان بین دفاع و تهاجم در حالت درجه‌بندی شده نیز تغییر می‌کند. سازندگان اعلام کردند که پس از این فصل، در بخش Ranked تنها حالت بمب وجود دارد هرچند بازیکنان همچنان به سایر حالات در بخش Casual دسترسی خواهند داشت.
عملیات «خیزش اخگر»[اک] ۱۸ اوت ۲۰۱۹ در این فصل دو اپراتور جدید از آمریکای جنوبی به نام آمارو و گویو[اگ] معرفی می‌شوند و نقشهٔ قدیمی Kanal بازسازی می‌شود. آمارو از پرو اپراتور مهاجم است و گجت مخصوص وی یک قلاب است که با آن می‌تواند با سرعت زیادی از پنجره‌ها وارد شود یا به روی سقف‌ها و طبقات بالاتر از طریق دربهای اضطراری برود. گویو از مکزیک اپراتور مدافع است و از سه سپر که در پشت آنها مادهٔ منفجره‌ای قرار می‌گیرد استفاده می‌کند. آتش این سپرها براثر انفجار ماده منفجره می‌تواند به مهجمان صدمه زده و مانع از عبور آنان شود. در این قسمت حالت جدیدی به نام بدون درجه[ال] به بازی افزوده می‌شود. در این حالت قوانین و مجازات‌ها مشابه حالت درجه‌بندی شده‌است؛ با این تفاوت که بازیکنان، درجه‌بندی[ام] نمی‌شوند و برد یا باخت در این حالت تأثیری بر مقدار امتیاز آنان ندارد. این بخش پس از رسیدن به سطح ۱۰ برای بازیکنان قابل دسترس می‌شود. بخش گزارش تخلفات بازیکنان نیز بخش‌بندی شده و بازیکنان در صورت تخلف سایرین می‌توانند با تعیین نوع تخلف آنرا گزارش کنند. تغییر در گرافیک بازی و صفحهٔ مشاهده اپراتورها از دیگر تغییرات این فصل است.
عملیات «امواج سرکش»[ان] ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹ در این فصل دو اپراتور کالی و وامای[او] معرفی می‌شوند. کالی اپراتور مهاجم از هند است و از یک تفنگ تک‌تیر گلنگدنی[اه] استفاده می‌کند. او هم‌چنین از یک نوع گلوله انفجاری برای سوراخ کردن دیوار های تقویت شده و از بین بردن گجت اپراتورهای مدافع استفاده می‌کند. وامای اپراتور مدافع از کنیا، از نوعی سیستم مغناطیسی استفاده می‌کند. این ابزار با جذب ابزارهای پرتابی مانند نارنجک‌هاو گلوله‌های انفجاری و... و تنظیم مجدد و انفجار آنان از پرتاب در هدف معین جلوگیری می‌کند. دراین قسمت نقشه‌ی فصل سوم از سال دوم، Theme Park ، بازسازی می‌شود. نام بخش Casual به Quick Match تغییر نام و همچنین ترتیب دورهای یک مسابقه در این بخش از حالت AD-DِA به AA-DD تغییر پبدا می‌کند. این بدین معنی است که به جای تعویض نقش بازیکنان بین دفاع و حمله پس از یک دور به دو دور متوالی تغییر می‌یابد.

یادداشت‌ها

  1. White Masks
  2. Six
  3. Casual
  4. Ranked
  5. Hostage
  6. Secure Area
  7. Bomb
  8. Preparation time
  9. Drones
  10. Action Phase
  11. Article 5
  12. نام این مرحله اشاره ای به بند پنجم معاهده ناتو در سال ۱۹۴۹ میلادی دارد. در این بند ذکر شده‌است که اعضای این پیمان در صورت مورد تهاجم قرار گرفتن یکی از کشورهای عضو، موظفند کمک‌های نظامی و نیروهای کمکی به آن کشور ارسال کنند.
  13. Bio Hazzard Container
  14. Defuser
  15. Terrorist Hunt
  16. Outbreak
  17. Zombie Mode
  18. Truth or Consequences
  19. alien Parasite
  20. Patient Zero
  21. Black Ice
  22. "Frost","Buck"
  23. M26 Modular Accessory Shotgun System
  24. Dust Line
  25. "Valkyrie", "Black Beard"
  26. Skull Rain
  27. "Capitão", "Caveira"
  28. Red Crow
  29. "Hibana", "Echo"
  30. X-Karios
  31. Velvet Shell
  32. "Mira", "Jackal"
  33. Health
  34. Blood Orchid
  35. "Lesion", "Ying"
  36. "Ela"
  37. White Noise
  38. "Dokkaebi", "Vigil"
  39. "Zofia"
  40. در بعضی منابع فارسی کلمه Chimera شیمر یا کیمر تلفظ شده‌است
  41. "Lion"
  42. "Finka"
  43. Nanobot
  44. این کلمه از جمله لاتین Si vis pacem Para Bellum گرفته شده‌است که به معنی این است اگر صلح می‌خواهید برای جنگ آماده شوید
  45. "Maestero", "Alibi"
  46. Grim Sky
  47. "Maverick"
  48. "Clash"
  49. Wind Bastion
  50. "Kaid", "Nomad"
  51. Burnt Horizon
  52. "Mozzie", "Gridlock"
  53. Newcomers
  54. Phantom Sight
  55. Nøkk, Warden
  56. Pick and Ban
  57. Ember Rise
  58. "Amaru", "Goyo"
  59. Unranked
  60. Ranking
  61. Shifting Tides
  62. "Kali", "Wamai"
  63. Bolt Action Rifle

منابع

  1. Bailey, Dustin (October 30, 2018). "Rainbow Six Siege player count tops 40 million". PCgamesn (به انگلیسی). Retrieved November 10, 2018.
  2. Martin, Matt (February 19, 2018). "The future of Rainbow Six Siege: 100 operators over 10 years, no sequel". VG 247. Retrieved April 13, 2018.
  3. Chapman, Anthony (February 2, 2016). "Rainbow Six Siege: Operation Black Ice live, new map and operators included". Express.co.uk. Retrieved June 15, 2017.
  4. Jones, Gary (May 11, 2016). "Rainbow Six Siege update LIVE: Operation Dust Line hits Xbox One and PS4 with new map". Express.co.uk. Retrieved June 15, 2017.
  5. Prescott, Shaun (May 9, 2016). "New Rainbow Six Siege Operation Dust Line details emerge". PC Gamer. Retrieved June 15, 2017.
  6. Pereira, Chris (July 28, 2016). "Rainbow Six Siege Skull Rain Expansion's Map and Improvements Revealed". GameSpot. Retrieved June 15, 2017.
  7. Pereira, Chris (July 25, 2016). "Rainbow Six Siege's Next Big Update Detailed". GameSpot. Retrieved June 15, 2017.
  8. Chalk, Andy (November 10, 2016). "Rainbow Six Siege: Operation Red Crow DLC comes to season pass holders next week". PC Gamer. Retrieved December 6, 2017.
  9. Martin, Liam (February 8, 2017). "Rainbow Six Siege Velvet Shell release time, date: PS4, Xbox One, PC schedules Confirmed". Express.co.uk. Retrieved June 15, 2017.
  10. Hillier, Brenna (February 2, 2017). "Rainbow Six Siege teaser introduces us to second new Operation Velvet Shell operator, Mira". VG 247. Retrieved June 15, 2017.
  11. Hillier, Brenna (January 30, 2017). "Rainbow Six: Siege Velvet Shell teaser gives us our first look at new operator Jackal". VG 247. Retrieved June 15, 2017.
  12. Newhouse, Alex (June 2, 2017). "Rainbow Six Siege's Operation Health Update Brings Significant Hitbox Changes". GameSpot. Retrieved June 15, 2017.
  13. Chalk, Andy (June 2, 2017). "Rainbow Six Siege 'Operation Health' priorities include maps, hit boxes, and Glaz". PC Gamer. Retrieved June 2, 2017.
  14. "Rainbow Six Siege Year 2 Season 2 delayed three months for "Operation Health" as Ubisoft shores up tech and resolves issues". VG247.com. Retrieved December 20, 2017.
  15. Pereira, Chris (September 11, 2017). "Rainbow Six Siege Blood Orchid Update Out Now With New Operators And A Map". GameSpot. Retrieved September 14, 2017.
  16. Smith, Rebecca (August 23, 2017). "Rainbow Six Siege Free Weekend and Operation Blood Orchid Details". True Achievements (به انگلیسی). Retrieved August 28, 2017.
  17. Pereira, Chris (August 23, 2017). "Rainbow Six Siege's Three Blood Orchid Operators Detailed". GameSpot (به انگلیسی). Retrieved August 28, 2017.
  18. Wright, James (August 26, 2017). "Rainbow Six Siege Operators: Blood Orchid DLC REVEAL for PC, PS4, Xbox before free weekend". Daily Star (به انگلیسی). Retrieved August 28, 2017.
  19. Jones, Gary (December 5, 2017). "Rainbow Six Siege White Noise release date: PS4 and Xbox One update times CONFIRMED". Express.co.uk. Retrieved December 6, 2017.
  20. Gach, Ethan (November 19, 2017). "Rainbow Six Siege's Operation White Noise Adds Invisible Cloaks And Phone Hacking". Kotaku. Retrieved December 6, 2017.
  21. https://www.gamespot.com/articles/rainbow-six-siege-operation-chimera-patch-notes-re/1100-6456873/
  22. Purchese, Robert (November 20, 2017). "Rainbow Six Siege teases a cooperative zombie mode for Year 3". Eurogamer. Retrieved December 6, 2017.
  23. Shabana, Arif. "RAINBOW SIX SIEGE OPERATION PARA BELLUM DETAILED - NEW OPERATORS, MAP, MORE". IGN. IGN Entertainment Inc. Retrieved 23 May 2018.
  24. https://rainbow6.ubisoft.com/siege/en-us/game-info/seasons/parabellum/index.aspx
  25. Knezevic, Kevin (31 August 2018). "Rainbow Six Siege: Operation Grim Sky Release Date Announced". Gamespot.
  26. "Operation Grim Sky, Tom Clancy's Rainbow Six Siege | Ubisoft (UK)". rainbow6.ubisoft.com. Ubisoft. Retrieved 20 August 2018.
  27. "Operation Wind Bastion Operators and Map Guide". وبسایت رسمی. November 19, 2018.
  28. Dayus, Oscar (February 19, 2019). "New Rainbow Six Siege Operators, Burnt Horizon Expansion, And Year 4 Roadmap Detailed". Game Spot.
  29. Gilliam, Ryan (March 7, 2019). "Rainbow Six: Siege Burnt Horizon: five things you need to know about the big patch". Polygon.

پیوند به بیرون

وبگاه رسمی