هوشنگ شهبازی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mhkhoyfs (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: حذف منبع
Mhkhoyfs (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: حذف حجم زیادی از مطالب منبع‌دار
خط ۴۲: خط ۴۲:


== زندگی ==
== زندگی ==
هوشنگ شهبازی روز سیزدهم [[خرداد|خردادماه]] ۱۳۳۵<ref name="جام جم"/> در [[شهرستان میانه]] از توابع [[آذربایجان شرقی]] چشم به جهان گشود. پدرش معلم بود. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان برد و به دنبال بازنشستگی پدر به [[تهران]] آمد و پس از اخذ دیپلم فنی ودیپلم ریاضی، وارد دانشکده هواپیمایی ایران شد. او مدت ۷ سال کارشناس صلاحیت پرواز سازمان هواپیمائی کشوری و ۱۱ سال مهندس پرواز [[ایرباس]] ۳۰۰ و [[بوئینگ]] ۷۲۷ بود و پس از شرکت در دوره خلبانی، کمک خلبان هواپیمای [[ایرباس]] ۳۰۰ و [[بوئینگ]] ۷۰۷ و ۷۴۷ گردید و بعد از ارتقاء به مرتبه خلبانی، کاپیتان پرواز [[بوئینگ]] ۷۲۷ شد. وی متأهل و دارای ۳ فرزند است.
هوشنگ شهبازی روز سیزدهم [[خرداد|خردادماه]] ۱۳۳۵<ref name="جام جم"/> در [[شهرستان میانه]] از توابع [[آذربایجان شرقی]] چشم به جهان گشود. پدرش معلم بود. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان برد و به دنبال بازنشستگی پدر به [[تهران]] آمد و پس از اخذ دیپلم فنی ودیپلم ریاضی، وارد دانشکده هواپیمایی ایران شد. او مدت ۷ سال کارشناس صلاحیت پرواز سازمان هواپیمائی کشوری و ۱۱ سال مهندس پرواز [[ایرباس]] ۳۰۰ و [[بوئینگ]] ۷۲۷ بود و پس از شرکت در دوره خلبانی، کمک خلبان هواپیمای [[ایرباس]] ۳۰۰ و [[بوئینگ]] ۷۰۷ و ۷۴۷ گردید و بعد از ارتقاء به مرتبه خلبانی، کاپیتان پرواز [[بوئینگ]] ۷۲۷ شد.



=== پرواز شماره ۷۴۳ ایران‌ایر ===
{{اصلی| پرواز شماره ۷۴۳ ایران‌ایر}}
روز سه شنبه ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰، هواپیمای [[بوئینگ]] ۷۲۷ طی پرواز شماره ۷۴۳ [[مسکو]] - [[تهران]] در خط هواپیمایی [[ایران ایر]] با هدایت کاپیتان هوشنگ شهبازی، در فاصله ۱۵ مایلی [[فرودگاه بین‌المللی امام خمینی]]، دچار نقص در باز شدن چرخ دماغهٔ هواپیما شد. این پرواز در نهایت به سمت فرودگاه [[مهرآباد]] تغییر مسیر داد، با همکاری کادر پرواز<ref>کاپیتان عقدایی (خلبان اول پرواز)، کاپیتان رستگارفر و کاپیتان قربان‌پور.</ref> و به واسطهٔ مهارت و درایت خلبان شهبازی، [[بوئینگ]] ۷۲۷ چهل ساله، با ۹۷ مسافر و ۱۹ خدمه پرواز و بدون چرخ دماغه، در [[فرودگاه مهرآباد]] به سلامت به زمین نشست.


=== اظهار نظر جنجالی ===
=== اظهار نظر جنجالی ===

نسخهٔ ‏۱۱ ژانویهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۳:۵۰

هوشنگ شهبازی
زادهٔ۱۳ خرداد ۱۳۳۵
میانه، آذربایجان شرقی
ملیتایرانی
پیشهخلبان و مهندس پرواز
همسر(ها)سهیلا سلحشوری[۱]
فرزندانآرزو، امید و آذین[۱]
وبگاه

هوشنگ شهبازی (زادهٔ ۱۳ خرداد ۱۳۳۵، میانه) خلبان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) است که در سانحهٔ هوایی ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰، در پرواز شماره ۷۴۳ مسکو - تهران هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ را بدون چرخ دماغه، در فرودگاه مهرآباد به سلامت بر زمین نشاند.

زندگی

هوشنگ شهبازی روز سیزدهم خردادماه ۱۳۳۵[۱] در شهرستان میانه از توابع آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود. پدرش معلم بود. تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش به پایان برد و به دنبال بازنشستگی پدر به تهران آمد و پس از اخذ دیپلم فنی ودیپلم ریاضی، وارد دانشکده هواپیمایی ایران شد. او مدت ۷ سال کارشناس صلاحیت پرواز سازمان هواپیمائی کشوری و ۱۱ سال مهندس پرواز ایرباس ۳۰۰ و بوئینگ ۷۲۷ بود و پس از شرکت در دوره خلبانی، کمک خلبان هواپیمای ایرباس ۳۰۰ و بوئینگ ۷۰۷ و ۷۴۷ گردید و بعد از ارتقاء به مرتبه خلبانی، کاپیتان پرواز بوئینگ ۷۲۷ شد.


اظهار نظر جنجالی

به دنبال اظهار نظر نسنجیده وی در مورد پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین موج شدیدی از انتقادات بر علیه وی به راه افتاد.

پانویس

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «قول داده بودم زنده برمی‌گردم» (PDF). روزنامه جام جم شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۱.

منابع

پیوند به بیرون