انیس (روزنامه): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز افزودن پیوست‌ها و اصلاح املایی و نیم‌فاصله.
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه ویرایش پیشرفتهٔ همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر
خط ۱۹: خط ۱۹:


'''انیس''' یکی از قدیمی‌ترین [[روزنامه]]‌های چاپی در [[افغانستان]] می‌باشد. این روزنامه برای نخستین بار در ۱۵ ثور ۱۳۰۶ اولین نسخهٔ خود را به دست [[محی‌الدین انیس]] در شهر [[کابل]] افغانستان منتشر کرد. این روزنامه در حال حاضر زیر مدیریت دولتی [[وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان]] نشر می‌شود. هشتاد درصد از تمام این روزنامه به [[فارسی افغانستان|فارسی]] بوده و مابقی به [[پشتو]] نوشته می‌شود. گسترهٔ نشریاتی این روزنامه فقط در کابل بوده و هر از گاهی به شهرهای بزرگ افغانستان نیز فرستاده می‌شود؛ این روزنامه با شمارگان پنج هزار در روز در چاپ‌خانهٔ آزادی کابل چاپ می‌شود.<ref>{{یادکرد وب |نام خانوادگی=حسین‌زاده |نام=بصیر احمد |عنوان=روزنامه 'انیس' افغانستان هشتاد ساله شد |نشانی=http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/story/2007/05/070505_s-anis-anniversary.shtml |بازبینی=۲۳ آوریل ۲۰۱۲ |تاریخ=۵ مهٔ ۲۰۰۷ |ناشر=[[بی‌بی‌سی فارسی]]}}</ref>
'''انیس''' یکی از قدیمی‌ترین [[روزنامه]]‌های چاپی در [[افغانستان]] می‌باشد. این روزنامه برای نخستین بار در ۱۵ ثور ۱۳۰۶ اولین نسخهٔ خود را به دست [[محی‌الدین انیس]] در شهر [[کابل]] افغانستان منتشر کرد. این روزنامه در حال حاضر زیر مدیریت دولتی [[وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان]] نشر می‌شود. هشتاد درصد از تمام این روزنامه به [[فارسی افغانستان|فارسی]] بوده و مابقی به [[پشتو]] نوشته می‌شود. گسترهٔ نشریاتی این روزنامه فقط در کابل بوده و هر از گاهی به شهرهای بزرگ افغانستان نیز فرستاده می‌شود؛ این روزنامه با شمارگان پنج هزار در روز در چاپ‌خانهٔ آزادی کابل چاپ می‌شود.<ref>{{یادکرد وب |نام خانوادگی=حسین‌زاده |نام=بصیر احمد |عنوان=روزنامه 'انیس' افغانستان هشتاد ساله شد |نشانی=http://www.bbc.co.uk/persian/afghanistan/story/2007/05/070505_s-anis-anniversary.shtml |بازبینی=۲۳ آوریل ۲۰۱۲ |تاریخ=۵ مهٔ ۲۰۰۷ |ناشر=[[بی‌بی‌سی فارسی]]}}</ref>

== تاریخچه ==
محل نشر و تیراژ: مطبعه انیس در کابل تیراژ شماره ی اول آن ۴۵ نسخه بود (کتاب سال انیس، ص ۳۲ ) از آن به بعد از ۱۰۰ تا ۵۰۰ نسخه بالا رفت و بعد از شماره سوم به یکهزار شماره بلند رفته و یکی از پر فروش ترین و محبوبترین روزنامه در تاریخ مطبوعات افغانستان به شمار می رود تیراژ انیس در سالهای بعد و دوره های دیگر به ده هزار و بیشتر از آن ارتقأ نمود.
قطع و نحوه چاپ زبان نشریه : قطع روزنامه ی انیس در مدت پنج سال اول نشرات به اندازه یی دو ۲۰/۲۸ سانتی متر در جهان الی دوازده صفحه شکل دهی شده بود. هر صفحه دارای دو ستون مطالب بود در سال ۱۳۱۱ ش /1932م قطع انیس به ۳۰/۴۰ سانتی متر تغییر نمود و صفحات آن بین ۸ الی ۴ صفحه گسترش یافت در سال ۱۳۳۰ ش/ 1951م. قطع روزنامه انیس ۶۰/۸۰ سانتی متر بزرگتر شد. جریده ی انیس در اوایل در مطبعه ی رفیق چاپ می شد. زمانیکه مؤسس آن توانائی مالی بیشتری پیدا نمود در مطبعه ی شخصی انیس به نشر می رسید.
در دوره ی سلطنت محمد نادرشاه، جریده انیس در سال ۱۳۱۳ ش /1934م. نشریه و یا روزنامه دولتی شد و دولت وقت روزنامه انیس را به عنوان بیانگر اهداف دولت اعلان نمود.
در دوره محمد ظاهر شاه، جریده انیس به روزنامه ارتقأ نموده و ارگان نشراتی دولت افغانستان شناخته شد . این روزنامه در مطبعه ی دولتی کابل چاپ می گردید و به ۱۲ صفحه گسترش یافت . روزنامه انیس در دوره صدارت محمد موسی شفیق (قوس۱۳۵۲ ش/ 1973م.) با روزنامه دومی ومعتبرکشور(اصلاح)یکجا شده و" یک ادارۀ روابط عامه در چوکات حکومت تأسیس گردید... ایندو روزنامه به حیث روزنامه بزرگ ملی مدغم شد که همزمان در همه ولایات افغانستان توزیع می گردید » (۱۵)
«... مؤسسات نشراتی تحت ادارۀ حکومت را به دستگاه های فارغ از مداخلت حکومت در آوردن ، جز سیاست حکومت شفیق گردانیده و برای این کار اساسنامه های جدید برای مؤسسات نشراتی در حال تدوین قرار داده شد و ادغام روزنامه های اصلاح و انیس نخستین تجربه در این ساحه بود روزنامه جدید بنام (اصلاح-انیس) مسمی گردید. نامگذاری این جریده یک مسأله اساسی بود زیرا پادشاه محمد ظاهر شاه نمی خواست نام (اصلاح) از بین برده شود. روزنامه ( اصلاح-انیس) دارای صفحات تیراژ و اعلانات زیادی شد برای بار اول در تاریخ کشور یک روزنامه هم زمان به همه شهر های عمدۀ کشور توزیع گردید. حکومت (موسی شفیق) برای ( اصلاح- انیس) آزادی های وسیع نشراتی داد ... ولی کمونیست ها از این آزادی ، برای اذیت حکومت یا کمک به داعیه چپی ها استفادۀ سؤ نمودند و با درک این مطلب این روزنامه در یک چوکات سالم قرار گرفت تیراژ (اصلاح- انیس) از ۲۰۰۰ شماره به هشت هزار شماره ارتقأ نمود.... »"(۱۶)
در دوره ی زمامداری داود (۱۳۵۳-۱۳۵۷ش) روزنامه انیس یکی از ارگان های معتبر نشراتی دولت در آمد و تیراژ آن به ده هزار شماره بلند رفت.
با کودتای هفت ثور در ۱۳۵۷ ش روزنامه انیس مدت چند ماهی از نشر بازماند ولی بعد تر باز هم به عنوان یک ارگان دولتی در پهلوی نشرات دولت قرار گرفت و اهداف این رژیم از طریق روزنامه های انیس نیز انعکاس پیدا می نمود در دوره ببرک کارمل روزنامه انیس به حیث ارگان نشراتی جبهه ملی پدر وطن نامگذاری شده بود روزنامه انیس در دوره زمامداری برهان الدین ربانی نیز مدتی دست خوش حوادث قرار گرفت و از نشر باز ماند. یک سال بعد روزنامه انیس دوباره احیأ گردید البته با تیراز پائین تر در پهلوی نشرات دولتی آغاز به کار کرد.
با به قدرت رسیدن حرکت طالبان و تصرف کابل، انیس مانند دیگر نشرات مصادره شده و از نشر باز ماند و اما از سال ۱۳۷۶ ش/ 1998م. به بعد دوباره در تاریخ مطبوعات کشور را باز نمود.
در دوره زمامداری مؤقت و حکومت انتخابی حامدکرزی، روزنامه انیس منحیث یکی از ارگان های نشراتی در چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ فعال بود و تا کنون به نشرات خویش منحیث ارگان دولتی ادامه میدهد.
همچنان انیس به گونه غیر منظم و صرف چند شماره محدود از طرف عده از افغان ها در شهر کلفورنیای امریکا منصه چاپ پیدا نمود که مسوولیت نشر آن را دکتور اسدالله شعور و فریده انوری به عهده داشتند... نوع نشریه و زبان نشریه :روزنامه (شش بار در هفته به نشر میرسد)، پشتو و دری . پایان کار نشریه تا هنوز ادامه دارد و یکی از معتبرترین و قدیمترین روزنامه های افغانستان است .
محتوی مطالب و محتوی انیس گسترده بود و ابعاد گوناگون دارد و از همان اوایل نشر روزنامه انیس ،در مشی سیاسی آن وسعت نظر موجود بود چنانکه محی الدین انیس در اولین شماره روزنامه اش اهداف نشراتی خود را چنین بیان داشت:
" هدف اساسی انیس تهیه و نشر مطالب علمی ،قانونی، و روحی و ادبی بغرض آگاهی عمومی مردم و مخصوصاً مامورین بوده است.» (۱۷)
یکی از دلایلی که روزنامه انیس توانست در بین جامعه راه باز نماید و تا هنوز در هیچ مقطع سیاسی بن و بست مواجه نگردیده است . بیان حقایق و نشر موضوعات متنوع به گونه متعادل او است.
مؤسس و صاحب امتیاز محرر و طابع آن ( مرحوم انیس ) در سر مقاله همان شماره (اولین شماره) نوشت که : (انیس طفلک نوزادیست در عالم مطبوعات و میخواهد در اوقات فراغ ندیم، در ساعتهای کار، تعاون، در امور مشکله مشاور، در حالت غم و اندوه :سمیر ، و الحاصل در حیات فکری و عملی عموم ، خاصه فریق مامورین ، مونس و خدمتگار باشد)» (۱۸)
زیرا انیس موافق با اندیشه و خواست همگان توانسته است در اندیشه ها جا داشته باشد و یکی از دلایل بلند رفتن تیراژ این روزنامه هم همین مسأله بود .
روزنامه انیس با آنکه در دوره های متفاوت سیاسی افغانستان در مطبوعات کشور جا دارد، اما در محدوده ی سیاسی همان دوره به انتشار اخبار پرداخته است. وجه متمایز انیس و برتری اش نسبت به سایر نشرات در این است که این روزنامه را حتی زمامداران سیاسی در دوره قدرت خویش منحیث یک روزنامه همه گیر و بدیل آزادی مطبوعات، به مردم پیشکش شده است .
روزنامه انیس دوره امان الله خان در رسانیدن اطلاع و پیام نقش مؤثری را بازی نموده و از آنجائیکه تعداد باسوادان کشور محدود بود . روزنامه پیام آور خوب برای ملت شمرده می شد. محتوی روزنامۀ انیس در همان اوایل همچنان ترجمه ء مطالب مفید و خواندنی اخبار و نشرات خارجی نیز بود.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
خط ۲۵: خط ۴۴:
== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
#. کتاب: تاریخ و روزنامه نگاری افغانستان، ص:۸۵-۸۸ چاب مطبعه دولتی افغانستان کابل
#. تاریخچه روزنامه انیس نشر شده در وبگاه انیس نشریه دولتی
[http://dailies.gov.af/anis/about-us/]
#.روزنامه 'انیس' افغانستان هشتاد ساله شد چاپ بصیر احمد حسین زاده نویسنده و پژوهشگر افغان در وبگاه بی بی سی فرسی
[روزنامه 'انیس' افغانستان هشتاد ساله شد
[https://www.bbc.com/persian/afghanistan/story/2007/05/070505_s-anis-anniversary.shtml]


{{روزنامه‌های افغانستان}}
{{روزنامه‌های افغانستان}}

نسخهٔ ‏۱۲ دسامبر ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۰۰

انیس
صاحب(ان) امتیازوزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
بنیانگذار(ان)محی الدین انیس
زبانفارسی دری(۸۰٪)، پشتو (۲۰٪)

انیس یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌های چاپی در افغانستان می‌باشد. این روزنامه برای نخستین بار در ۱۵ ثور ۱۳۰۶ اولین نسخهٔ خود را به دست محی‌الدین انیس در شهر کابل افغانستان منتشر کرد. این روزنامه در حال حاضر زیر مدیریت دولتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نشر می‌شود. هشتاد درصد از تمام این روزنامه به فارسی بوده و مابقی به پشتو نوشته می‌شود. گسترهٔ نشریاتی این روزنامه فقط در کابل بوده و هر از گاهی به شهرهای بزرگ افغانستان نیز فرستاده می‌شود؛ این روزنامه با شمارگان پنج هزار در روز در چاپ‌خانهٔ آزادی کابل چاپ می‌شود.[۱]

تاریخچه

محل نشر و تیراژ: مطبعه انیس در کابل تیراژ شماره ی اول آن ۴۵ نسخه بود (کتاب سال انیس، ص ۳۲ ) از آن به بعد از ۱۰۰ تا ۵۰۰ نسخه بالا رفت و بعد از شماره سوم به یکهزار شماره بلند رفته و یکی از پر فروش ترین و محبوبترین روزنامه در تاریخ مطبوعات افغانستان به شمار می رود تیراژ انیس در سالهای بعد و دوره های دیگر به ده هزار و بیشتر از آن ارتقأ نمود. قطع و نحوه چاپ زبان نشریه : قطع روزنامه ی انیس در مدت پنج سال اول نشرات به اندازه یی دو ۲۰/۲۸ سانتی متر در جهان الی دوازده صفحه شکل دهی شده بود. هر صفحه دارای دو ستون مطالب بود در سال ۱۳۱۱ ش /1932م قطع انیس به ۳۰/۴۰ سانتی متر تغییر نمود و صفحات آن بین ۸ الی ۴ صفحه گسترش یافت در سال ۱۳۳۰ ش/ 1951م. قطع روزنامه انیس ۶۰/۸۰ سانتی متر بزرگتر شد. جریده ی انیس در اوایل در مطبعه ی رفیق چاپ می شد. زمانیکه مؤسس آن توانائی مالی بیشتری پیدا نمود در مطبعه ی شخصی انیس به نشر می رسید. در دوره ی سلطنت محمد نادرشاه، جریده انیس در سال ۱۳۱۳ ش /1934م. نشریه و یا روزنامه دولتی شد و دولت وقت روزنامه انیس را به عنوان بیانگر اهداف دولت اعلان نمود. در دوره محمد ظاهر شاه، جریده انیس به روزنامه ارتقأ نموده و ارگان نشراتی دولت افغانستان شناخته شد . این روزنامه در مطبعه ی دولتی کابل چاپ می گردید و به ۱۲ صفحه گسترش یافت . روزنامه انیس در دوره صدارت محمد موسی شفیق (قوس۱۳۵۲ ش/ 1973م.) با روزنامه دومی ومعتبرکشور(اصلاح)یکجا شده و" یک ادارۀ روابط عامه در چوکات حکومت تأسیس گردید... ایندو روزنامه به حیث روزنامه بزرگ ملی مدغم شد که همزمان در همه ولایات افغانستان توزیع می گردید » (۱۵) «... مؤسسات نشراتی تحت ادارۀ حکومت را به دستگاه های فارغ از مداخلت حکومت در آوردن ، جز سیاست حکومت شفیق گردانیده و برای این کار اساسنامه های جدید برای مؤسسات نشراتی در حال تدوین قرار داده شد و ادغام روزنامه های اصلاح و انیس نخستین تجربه در این ساحه بود روزنامه جدید بنام (اصلاح-انیس) مسمی گردید. نامگذاری این جریده یک مسأله اساسی بود زیرا پادشاه محمد ظاهر شاه نمی خواست نام (اصلاح) از بین برده شود. روزنامه ( اصلاح-انیس) دارای صفحات تیراژ و اعلانات زیادی شد برای بار اول در تاریخ کشور یک روزنامه هم زمان به همه شهر های عمدۀ کشور توزیع گردید. حکومت (موسی شفیق) برای ( اصلاح- انیس) آزادی های وسیع نشراتی داد ... ولی کمونیست ها از این آزادی ، برای اذیت حکومت یا کمک به داعیه چپی ها استفادۀ سؤ نمودند و با درک این مطلب این روزنامه در یک چوکات سالم قرار گرفت تیراژ (اصلاح- انیس) از ۲۰۰۰ شماره به هشت هزار شماره ارتقأ نمود.... »"(۱۶) در دوره ی زمامداری داود (۱۳۵۳-۱۳۵۷ش) روزنامه انیس یکی از ارگان های معتبر نشراتی دولت در آمد و تیراژ آن به ده هزار شماره بلند رفت. با کودتای هفت ثور در ۱۳۵۷ ش روزنامه انیس مدت چند ماهی از نشر بازماند ولی بعد تر باز هم به عنوان یک ارگان دولتی در پهلوی نشرات دولت قرار گرفت و اهداف این رژیم از طریق روزنامه های انیس نیز انعکاس پیدا می نمود در دوره ببرک کارمل روزنامه انیس به حیث ارگان نشراتی جبهه ملی پدر وطن نامگذاری شده بود روزنامه انیس در دوره زمامداری برهان الدین ربانی نیز مدتی دست خوش حوادث قرار گرفت و از نشر باز ماند. یک سال بعد روزنامه انیس دوباره احیأ گردید البته با تیراز پائین تر در پهلوی نشرات دولتی آغاز به کار کرد. با به قدرت رسیدن حرکت طالبان و تصرف کابل، انیس مانند دیگر نشرات مصادره شده و از نشر باز ماند و اما از سال ۱۳۷۶ ش/ 1998م. به بعد دوباره در تاریخ مطبوعات کشور را باز نمود. در دوره زمامداری مؤقت و حکومت انتخابی حامدکرزی، روزنامه انیس منحیث یکی از ارگان های نشراتی در چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ فعال بود و تا کنون به نشرات خویش منحیث ارگان دولتی ادامه میدهد. همچنان انیس به گونه غیر منظم و صرف چند شماره محدود از طرف عده از افغان ها در شهر کلفورنیای امریکا منصه چاپ پیدا نمود که مسوولیت نشر آن را دکتور اسدالله شعور و فریده انوری به عهده داشتند... نوع نشریه و زبان نشریه :روزنامه (شش بار در هفته به نشر میرسد)، پشتو و دری . پایان کار نشریه تا هنوز ادامه دارد و یکی از معتبرترین و قدیمترین روزنامه های افغانستان است . محتوی مطالب و محتوی انیس گسترده بود و ابعاد گوناگون دارد و از همان اوایل نشر روزنامه انیس ،در مشی سیاسی آن وسعت نظر موجود بود چنانکه محی الدین انیس در اولین شماره روزنامه اش اهداف نشراتی خود را چنین بیان داشت: " هدف اساسی انیس تهیه و نشر مطالب علمی ،قانونی، و روحی و ادبی بغرض آگاهی عمومی مردم و مخصوصاً مامورین بوده است.» (۱۷) یکی از دلایلی که روزنامه انیس توانست در بین جامعه راه باز نماید و تا هنوز در هیچ مقطع سیاسی بن و بست مواجه نگردیده است . بیان حقایق و نشر موضوعات متنوع به گونه متعادل او است. مؤسس و صاحب امتیاز محرر و طابع آن ( مرحوم انیس ) در سر مقاله همان شماره (اولین شماره) نوشت که : (انیس طفلک نوزادیست در عالم مطبوعات و میخواهد در اوقات فراغ ندیم، در ساعتهای کار، تعاون، در امور مشکله مشاور، در حالت غم و اندوه :سمیر ، و الحاصل در حیات فکری و عملی عموم ، خاصه فریق مامورین ، مونس و خدمتگار باشد)» (۱۸) زیرا انیس موافق با اندیشه و خواست همگان توانسته است در اندیشه ها جا داشته باشد و یکی از دلایل بلند رفتن تیراژ این روزنامه هم همین مسأله بود . روزنامه انیس با آنکه در دوره های متفاوت سیاسی افغانستان در مطبوعات کشور جا دارد، اما در محدوده ی سیاسی همان دوره به انتشار اخبار پرداخته است. وجه متمایز انیس و برتری اش نسبت به سایر نشرات در این است که این روزنامه را حتی زمامداران سیاسی در دوره قدرت خویش منحیث یک روزنامه همه گیر و بدیل آزادی مطبوعات، به مردم پیشکش شده است . روزنامه انیس دوره امان الله خان در رسانیدن اطلاع و پیام نقش مؤثری را بازی نموده و از آنجائیکه تعداد باسوادان کشور محدود بود . روزنامه پیام آور خوب برای ملت شمرده می شد. محتوی روزنامۀ انیس در همان اوایل همچنان ترجمه ء مطالب مفید و خواندنی اخبار و نشرات خارجی نیز بود.

جستارهای وابسته

منابع

  1. حسین‌زاده، بصیر احمد (۵ مهٔ ۲۰۰۷). «روزنامه 'انیس' افغانستان هشتاد ساله شد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۱۲.
  1. . کتاب: تاریخ و روزنامه نگاری افغانستان، ص:۸۵-۸۸ چاب مطبعه دولتی افغانستان کابل
  2. . تاریخچه روزنامه انیس نشر شده در وبگاه انیس نشریه دولتی

[۱]

  1. .روزنامه 'انیس' افغانستان هشتاد ساله شد چاپ بصیر احمد حسین زاده نویسنده و پژوهشگر افغان در وبگاه بی بی سی فرسی

[روزنامه 'انیس' افغانستان هشتاد ساله شد [۲]