ولادیمیر لیاخوف: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۵۷: خط ۵۷:
[[رده:فرمانداران در ایران]]
[[رده:فرمانداران در ایران]]
[[رده:کازاک]]
[[رده:کازاک]]
[[رده:مهاجران امپراتوری روسیه به ایران]]
[[رده:اهالی امپراتوری روسیه مهاجرت‌کرده به ایران]]
[[رده:مهاجران روس‌های سفید در ایران]]
[[رده:مهاجران روس‌های سفید در ایران]]
[[رده:نظامیان اهل روسیه]]
[[رده:نظامیان اهل روسیه]]

نسخهٔ ‏۱۰ نوامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۷:۲۶

روسی

ولادیمیر لیاخوف
کلنل لیاخوف
زاده۲۰ ژوئن؟ ۱۸۶۹
درگذشتهژوئن ۱۹۱۹[۱]
درجهکلنل
فرماندهیفرمانده بریگارد قزاق ایران

ولادیمیر پلاتونوویچ لیاخوف (به روسی: Владимир Платонович Ляхов) ‏(۱۸۶۹ - ۱۹۱۹)، هفتمین فرمانده روسی بریگاد قزاق ایران بود که مجلس شورای ملی را به دستور محمدعلی شاه قاجار به توپ بست.[۲]

به دستور وی همچنین تنی چند از آزادی‌خواهان اعدام شدند.

لیاخوف، افسر ارتش روسیه، از طرف دربار تزار به ایران اعزام شد و در زمان سلطنت محمدعلی شاه قاجار، فرماندهی بریگاد مرکزی قوای قزاق را برعهده گرفت. کلنل لیاخوف در مقابل وزیر جنگ و هیچ یک از مقامات وقت ایران برای خود مسئولیتی قائل نبود و مستقیماً از پترزبورگ کسب تکلیف می‌کرد. وی در ۲۲ جمادی‌الاول سال ۱۳۲۶ ق، از طرف محمدعلی شاه قاجار به سمت فرماندار نظامی تهران منصوب شد و در ۲۳ جمادی‌الاول به دستور شاه و توصیه سرگئی شاپشال که در خدمت محمدعلی شاه قاجار بود و گارتوریک وزیر مختار روسیه در ایران، مجلس شورای ملی را به توپ بست.

بر اثر این واقعه جمعی از نمایندگان مجلس را متفرق ساخت و عده‌ای را کشت و قوای قزاق وارد مجلس شدند و دست به تخریب و غارت زدند. بعد از این آشوب سازی مهلک، کلنل لیاخوف از طرف محمدعلی شاه قاجار مورد قدردانی قرار گرفت.

لیاخوف تا روز اول رجب سال ۱۳۲۷ ق در خدمت محمدعلی شاه قاجار بود، ولی پس از فتح تهران توسط مجاهدان و سواران بختیاری و گیلانی، تسلیم اردوی مشروطه‌خواهان شد و از طرف علیقلی‌خان سردار اسعد و محمدولی‌خان تنکابنی، فاتحان مشروطه خواه تهران، تحت حفاظت یوسف خان امیر مجاهد قرار گرفت، تا مورد حمله مشروطه خواهان واقع نشود.

لیاخوف در سوم رجب سال ۱۳۲۷ ق استعفای خود را تسلیم سپهسالار وزیر جنگ کرد و به سن پترزبورگ رفت. در سال ۱۹۱۷ (۱۳۲۶ ق) که انقلاب روسیه پدید آمد، به ژنرال دِنیکِن فرمانده روس‌های سفید پیوست و چون سفیدها شکست خوردند، به باتومی گریخت. ولی در آن جا، به دست سه تن گرجی، کشته شد.[۳]

در تاریخ مرگ و تاریخ استعفای ولادیمیر لیاخوف خطای عددی رخ داده است.

طرح ریزی به توپ بستن مجلس

مشهور است که محمدعلی شاه عامل اصلی و طراح به توپ بستن مجلس بوده‌است.متن صفحه.[۲]

منابع

  1. در برخی زندگی نامه‌ها تاریخ درگذشت وی ۱۹۲۰ (۳۰ آوریل۱۹۲۰) ذکر شده.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ [۱] خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «test» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. نسیم خلیلی، انقلاب مشروطیت ایران، تهران: ققنوس، ۱۳۹۰