خواهران برونته: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
'''خواهران برونته''' {{انگلیسی|Brontë family}} سه خواهر انگلیسی بودند که کتابهایشان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ [[قرن نوزدهم]] میلادی منتشر شد و آثارشان جزو آثار کلاسیک [[ادبیات جهان]] قرار گرفت. آن‌ها از مفاخر ادبی بریتانیا محسوب می‌شوند.
'''خواهران برونته''' {{انگلیسی|Brontë family}} سه خواهر انگلیسی بودند که کتابهایشان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ [[قرن نوزدهم]] میلادی منتشر شد و آثارشان جزو آثار کلاسیک [[ادبیات جهان]] قرار گرفت. آن‌ها از مفاخر ادبی بریتانیا محسوب می‌شوند.


[[شارلوت برونته]] {{انگلیسی|Charlotte Brontë}} (زاده ۲۱ آوریل ۱۸۱۶ - درگذشته ۳۱ مارس ۱۸۵۵)، [[امیلی برونته]] {{انگلیسی|Emily Brontë}} (زاده ۳۰ ژوئیه ۱۸۱۸ - درگذشته ۱۹ دسامبر ۱۸۴۸) و [[آن برونته]] {{انگلیسی|Anne Brontë}} (زاده ۱۷ ژانویه ۱۸۲۰ - درگذشته ۲۸ می ۱۸۴۹) فرزندان آقای [[پاتریک برونته]] که یک پیشوای روحانی منطقه هاورث در انگستان و خانم ماریا برانول، بودند که هر سه در شهر تورنتون در غرب یورکشایر به دنیا آمدند. آن‌ها دارای دو خواهر دیگر نیز بودند که در کودکی از دنیا رفتند؛ و همچنین برادر ایشان بنام برانول نیز یک شاعر و نقاش به حساب می‌آمد.
[[شارلوت برونته]] {{انگلیسی|Charlotte Brontë}} (زاده ۲۱ آوریل ۱۸۱۶ - درگذشته ۳۱ مارس ۱۸۵۵)، [[امیلی برونته]] {{انگلیسی|Emily Brontë}} (زاده ۳۰ ژوئیه ۱۸۱۸ - درگذشته ۱۹ دسامبر ۱۸۴۸) و [[آن برونته]] {{انگلیسی|Anne Brontë}} (زاده ۱۷ ژانویه ۱۸۲۰ - درگذشته ۲۸ می ۱۸۴۹) فرزندان آقای [[پاتریک برونته]] که یک پیشوای روحانی منطقه [[هاورث]] در انگستان و خانم ماریا برانول، بودند که هر سه در شهر تورنتون در غرب یورکشایر به دنیا آمدند. آن‌ها دارای دو خواهر دیگر نیز بودند که در کودکی از دنیا رفتند؛ و همچنین برادر ایشان بنام برانول نیز یک شاعر و نقاش به حساب می‌آمد.


== زندگی ==
== زندگی ==

نسخهٔ ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۱:۱۲

خواهران برونته (به انگلیسی: Brontë family) سه خواهر انگلیسی بودند که کتابهایشان در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ قرن نوزدهم میلادی منتشر شد و آثارشان جزو آثار کلاسیک ادبیات جهان قرار گرفت. آن‌ها از مفاخر ادبی بریتانیا محسوب می‌شوند.

شارلوت برونته (به انگلیسی: Charlotte Brontë) (زاده ۲۱ آوریل ۱۸۱۶ - درگذشته ۳۱ مارس ۱۸۵۵)، امیلی برونته (به انگلیسی: Emily Brontë) (زاده ۳۰ ژوئیه ۱۸۱۸ - درگذشته ۱۹ دسامبر ۱۸۴۸) و آن برونته (به انگلیسی: Anne Brontë) (زاده ۱۷ ژانویه ۱۸۲۰ - درگذشته ۲۸ می ۱۸۴۹) فرزندان آقای پاتریک برونته که یک پیشوای روحانی منطقه هاورث در انگستان و خانم ماریا برانول، بودند که هر سه در شهر تورنتون در غرب یورکشایر به دنیا آمدند. آن‌ها دارای دو خواهر دیگر نیز بودند که در کودکی از دنیا رفتند؛ و همچنین برادر ایشان بنام برانول نیز یک شاعر و نقاش به حساب می‌آمد.

زندگی

هر سه خواهر به عنوان آموزگار و همچنین معلم سرخانه به فعالیت پرداختند. در سال ۱۸۴۳ شارلوت و امیلی برای یادگیری و تقویت زبان فرانسه به بروکسل رفتند و خیلی زود پس از شنیدن خبر مرگ عمه‌شان الیزابت که بعد از مرگ مادر، عهده‌دار نگهداری آن‌ها بود به هاورث بازگشتند. البته شارلوت در بین سال‌های ۱۸۴۳و ۴۴ با عنوان معلم زبان انگلیسی به بروکسل بازگشت، ولی به علت تنهائی و مشقات زندگی، مجدد به خانواده اش در هاورث یورکشایر پیوست.

آثار

در سال ۱۸۴۶ این سه خواهر کتاب شعری با هزینه خود منتشر ساختند. اسامی مستعار کارر Currer برای شارلوت، الیس Ellis برای امیلی و اکتون Acton برای آن. برای اولین بار در این کتاب مورد استفاده قرار گرفت. این کتاب موفقیتی بدست نیاورد، و پس از ان خواهران رو به نوشتن رمان آوردند.

کتابهای اگنس گری Agnes Grey توسط آن و جین ایر Jane Eyre توسط شارلوت در سال ۱۸۴۷ به طبع رسیدند که در این سال جین ایر جزو پرفروشترین آثار به‌شمار رفت. سپس در سال ۱۸۴۸ امیلی رمان بلندی‌های بادگیر Whuthering Heights (که در ایران بنام عشق هرگز نمی‌میرد نیز انشار یافته) و آن داستان مستأجر عمارت وایلدفل The Tenant of Wildfell Hall را منتشر کردند. کتاب‌ها کمابیش به موفقیت دست یافتند. اما عمر حرفه‌ای خواهران مانند عمر خودشان بسی کوتاه بود. بعدها شارلوت شرلی Shirley را در ۱۸۴۹ و ویلت Villette را در ۱۸۵۳ منتشر ساخت.

مرگ

امیلی قبل از اتمام دومین رمانش و در سال ۱۸۴۸ در ۳۰ سالگی بعلت بیماری سل درگذشت، و آن در سال بعد بوسیلهٔ همان بیماری در ۲۹ سالگی درگذشت. شارلوت که بعد از مرگ برادرش در همان سال با پدر تنها شده بود، به نوشتن ادامه داد که قبلاً بدانها اشاره شد. او در سال ۱۸۵۴ به همسری معاون پدرش بنام آرتور نیکولز درآمد و یکسال بعد به دنبال بیماری در سن ۳۸ سالگی درگذشت.

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون