شهرستان چالدران: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Gargara151 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Gargara151 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۴: خط ۱۴:
|نام‌های‌قدیمی=
|نام‌های‌قدیمی=
|سال‌شهرشدن=
|سال‌شهرشدن=
|جمعیت=۴۴٬۵۷۲۱ نفر
|جمعیت= ۴۴٬۵۷۲۱ نفر
|رشدجمعیت=
|رشدجمعیت=
|تراکم‌جمعیت=
|تراکم‌جمعیت=

نسخهٔ ‏۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۴:۴۹

چالدران
کشور ایران
استانآذربایجان غربی
شهرستانچالدران
بخشمرکزی
مردم
جمعیت۴۴٬۵۷۲۱ نفر
اطلاعات شهری
ره‌آوردلبنیات
پیش‌شمارهٔ تلفن۳۴۲۶_۰۴۴
وبگاه

شهرستان چالدران یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی است که در شمال غربی این استان قرار گرفته‌است. چالدران چهاردهمین شهرستان استان آذربایجان غربی است. مرکز این شهرستان، شهر سیه‌چشمه است. آواجیق دیگر شهر آن است. این شهرستان از شمال به ماکو و از سمت شرق به شهرستان شوط و از غرب به مرز ایران و ترکیه و از جنوب به شهرستان چایپاره محدود می‌شود.[۶]شهرستان چالدران بیشتر به خاطر جنگ چالدران شهرت دارد؛ جنگی که بین نیروهای شاه اسماعیل اول صفوی و سلطان سلیم اول عثمانی در ۳۱ مرداد ۸۹۳ خورشیدی رخ داد. چالدران به دلیل داشتن هوای سرد در فصل زمستان و خنک در فصل گرما، یکی از مناطق گردشگری استان می‌باشد. این شهر یکی از مرتفع‌ترین شهرهای کشور آن است. تالاب «ناور» در مرزی‌ترین منطقه قرار گرفته‌است. مرداب‌ها و تالاب‌های متنوع، از جلوه‌های طبیعی این شهرستان است. کلیسای طاطائوس یا قره کلیسا که از شهرت جهانی برخوردار است، در روستای قره کلیسا در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی مرکزشهرستان چالدران (سیه چشمه) واقع شده‌است.[۶]

چالدران دارای دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی است.

مردم

زبان مردم شهرستان چالدران ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی است.[۷] جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی برابر با ۴۵٬۰۶۰ نفر بوده که از این تعداد، ۲۳٬۰۳۶ نفر مرد و ۲۲٬۰۲۴ نفر زن بوده‌اند. تعداد خانوارهای شهرستان چالدران هم ۱۱٬۹۷۰ خانوار بوده‌است. در همین سال، ۱۹٬۴۶۷ نفر از جمعیت شهرستان در ۲ شهر سیه‌چشمه و آواجیق و ۲۵٬۵۹۰ نفر نیز در روستاها ساکن بوده‌اند.[۸]

نام

این شهرستان نام‌های مختلفی دارد از جمله آنها می‌توان به قره عینی، سیه چشمه و چالدران که نام اصلی است اشاره کرد.[۹]

تقسیمات کشوری

تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابر آنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال ۱۳۹۵ کل کشور آمده‌است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است:[۱۰]

بخش‌ها

شهرها

دهستان‌ها

دهستان‌های بخش دشتک

دهستان‌های بخش مرکزی

پیوند به بیرون

منابع

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام westazar وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام arianica وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام tebyan وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام kalouttravel وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام booloor وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «چالدران را بهتر بشناسیم | شهرداری سیه چشمه». chaldrancity.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۲۰.
  7. «اطلاعات کل دربارهٔ شهرستان خوی». بولور. دریافت‌شده در ۳۰ مهٔ ۲۰۱۷.
  8. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  9. http://caldiran.gov.tr/msayfa-5-Tarihce.html
  10. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.