جرج لوکاس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
InternetArchiveBot (بحث | مشارکت‌ها)
نجات ۱ منبع و علامت‌زدن ۰ به‌عنوان مرده.) #IABot (v2.0
خط ۹۵: خط ۹۵:
== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==
* {{IMDb name|0000184}}
* {{IMDb name|0000184}}
* [http://www.lucasfilm.com/inside/bio/georgelucas.html زندگی‌نامه لوکاس] در وب‌گاه لوکاس فیلم
* [https://web.archive.org/web/20040405085412/http://www.lucasfilm.com/inside/bio/georgelucas.html زندگی‌نامه لوکاس] در وب‌گاه لوکاس فیلم
* [http://www.starwars.com/bio/georgelucas.html جورج لوکاس در وب‌گاه جنگ ستارگان]
* [http://www.starwars.com/bio/georgelucas.html جورج لوکاس در وب‌گاه جنگ ستارگان]



نسخهٔ ‏۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۲:۲۱

جرج لوکاس

نام اصلی جرج والتون لوکاس
تولد ۱۴ مهٔ ۱۹۴۴ ‏(۷۹ سال)
مودستو، کالیفرنیا
ملیت ایالات متحده آمریکا آمریکایی
سال‌های فعالیت تاکنون-۱۹۶۵
صفحه در وبگاه IMDb

جرج والتون لوکاس (به انگلیسی: George Walton Lucas)، (متولد: ۱۴ مه ۱۹۴۴کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی است.

او بیشتر به عنوان نیروی محرکهٔ خلق مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان شناخته می‌شود، فیلم‌های حماسی و علمی تخیلی بسیار محبوبی که انقلابی در عصر فیلم‌سازی پدید آورد، به‌ویژه در زمینه جلوه‌های ویژه، که او از پیشتازان آن به‌شمار می‌رود. لوکاس همچنین در خلق شخصیت باستان‌شناس و ماجراجوی سینمایی، ایندیانا جونز با استیون اسپیلبرگ همکاری کرده‌است. او با ۵٫۵ میلیارد دلار ثروت در سال ٢۰۱٨، یکی از پولسازترین کارگردانان و تهیه‌کنندگان مستقل صنعت فیلم به‌شمار می‌رود.

زندگی و آثار

لوکاس در شهر مودستو ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد، در آموزشکده مودستو و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به تحصیل پرداخت و به سال ۱۹۶۶ فارغ‌التحصیل شد. زندگی حرفه‌ای او با فیلم دانشجویی «تی‌اچ‌ایکس-۱۱۳۸» (۱۹۶۵) که جایزه‌ای را برایش به ارمغان آورد، آغاز گشت. وی برای پخش این فیلم علمی تخیلی، در سال ۱۹۷۱ به بازبینی آن پرداخت. با پشتیبانی تهیه‌کننده فیلم آمریکایی فرانسیس فورد کاپولا، لوکاس، «دیوارنویسی آمریکایی» (۱۹۷۳) را ساخت، فیلمی که سعی در زنده کردن خاطرات زندگی در دهه ۱۹۶۰ میلادی را داشت.

کار بعدی لوکاس، جنگ ستارگان (۱۹۷۷)، انقلابی در صنعت فیلمسازی به وجود آورد. فیلمی ماجراجویانه و علمی تخیلی که تقریباً همه استودیوهای هالیوود دست رد به آن زده بودند، داستان جنگجویان آزادی‌خواهی مانند لوک اسکای‌واکر، پرنسس لیا و هان سولو که به فرهنگ عامه راه یافت و تعریف جدیدی از سرشت صحنه‌های تماشایی سینما ارائه داد. پس از جنگ ستارگان، لوکاس تصمیم گرفت تا به حرفه تهیه‌کنندگی فیلم و نظارت بر شرکت «نور و جادوی صنعتی»[پانویس ۱] بپردازد، شرکتی که او به سال ۱۹۷۵، برای خلق جلوه‌های ویژه تصویری و صوتی برای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی بنیان نهاده بود.

او به عنوان تهیه‌کننده اجرایی دو فیلم بعدی از سری جنگ ستارگان و همچنین فیلم «ویلو» (۱۹۸۸) و نیز سری محبوب فیلمهای ایندیانا جونز به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، به کار خود ادامه داد.

لوکاس همچنین به ساخت و تهیه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از جمله «شرح‌حال ایندیانا جونز جوان» و نوشتن رمان‌های تخیلی در ادامه داستان فیلم ویلو پرداخت. شرکت «لوکاس‌آرتز»[پانویس ۲] را برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای افتتاح نمود و در سال ۱۹۹۶ شرکت «آموزش لوکاس»[پانویس ۳] را برای نشر محصولات چندرسانه‌ای و آموزشی در قالب سی‌دی-رام، تأسیس کرد. در ۱۹۹۷، او دو فیلم قبلی خود از سری جنگ ستارگان یعنی «امپراتوری ضربه می‌زند» و «بازگشت جدای» را دوباره منتشر کرد، اما اینبار با بهره از جلوه‌های ویژه تصویری، تصاویر جدیدی را بر روی فیلم‌ها قرار داد که پیشتر امکان ساخت آن‌ها با تکنولوژی آن‌زمان وجود نداشت. سرانجام به سال ۱۹۹۹ اولین سری از سه‌گانه جدید جنگ ستارگان را ارائه داد و در سال‌های بعدی دو فیلم دیگر این سری نیز ساخته شد. با این‌حال منتقدان بسیاری، این فیلم‌ها را نامرغوب‌تر و کم‌ارزش‌تر از سه‌گانه پیشین دانستند.

فهرست آثار

کارگردان

  1. تی‌اچ‌اکس-۱۱۳۸ (۱۹۶۵)
  2. دیوارنویسی آمریکایی (۱۹۷۳)
  3. جنگ ستارگان اپیزود چهارم: امیدی تازه (۱۹۷۷)
  4. جنگ ستارگان اپیزود اول: تهدید شبح (۱۹۹۹)
  5. جنگ ستارگان اپیزود دوم: حمله کلون‌ها (۲۰۰۲)
  6. جنگ ستارگان اپیزود سوم: انتقام سیت (۲۰۰۵)

تهیه‌کننده

  1. جنگ ستارگان اپیزود پنجم: امپراتوری ضربه می‌زند (۱۹۸۰)
  2. مهاجمان صندوق گمشده (۱۹۸۱ میلادی)
  3. جنگ ستارگان اپیزود ششم: بازگشت جدای (۱۹۸۳)
  4. ایندیانا جونز و معبد مرگ (۱۹۸۴)
  5. کاپیتان ئی‌او (۱۹۸۶)
  6. ویلو (۱۹۸۸)
  7. ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (۱۹۸۹)
  8. ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (۲۰۰۸)

پانویس

  1. Industrial Light and Magic
  2. LucasArts
  3. Lucas Learning

جستارهای وابسته

لوکاس فیلم

منابع

پیوند به بیرون