پادذره: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Peymanpi (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
Peymanpi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[ذرات بنیادی]]، اصولا به دو صورت ذره و '''ضدذره''' در جهان وجود دارند. ضدذره‌ها جرم و حتی [[اسپین]] برابر با ذره دارند ولی [[بار الکتریکی]] آنها متفاوت است. به عنوان مثال [[پوزیترون]] ضد ماده [[الکترون]] است که جرمش برابر جرم الکترون ولی بارش مثبت است. ضدذره‌ها و ضدماده‌ها به ما در فهمیدن اینکه جهان پس از انفجار بزرگ چگونه شکل گرفت به ما کمک می‌کنند.
[[ذرات بنیادی]]، اصولا به دو صورت ذره و '''ضدذره''' در جهان وجود دارند. ضدذره‌ها جرم و حتی [[اسپین]] برابر با ذره دارند ولی [[بار الکتریکی]] آنها متفاوت است. به عنوان مثال [[پوزیترون]] ضدذره [[الکترون]] است که جرمش برابر جرم الکترون ولی بارش مثبت است. ضدذره‌ها و ضدماده‌ها به ما در فهمیدن اینکه جهان پس از [[مهبانگ]] چگونه شکل گرفت کمک می‌کنند. به این نکته توجه شود، چون ذره و ضدذره بار مخالفی دارند حتما نباید ضدذرات بدون بار (یا خنثی) خود همان ذرات باشند. مثلا
به عنوان مثال اگر [[نوترون]] از سه [[کوارک]] تشکیل شده باشد، ضدنوترون از سه ضدکوارک تشکیل شده است.
[[نوترون]] از سه [[کوارک]] تشکیل شده است ولی ضدنوترون هم متقابلا از سه ضدکوارک ساخته شده است. با این وجود بعضی از ضدذرات خود همان ذرات هستند. به عنوان مثال ضدذره [[فوتون]] (یا ضدفوتون)، خود همان فوتون است.





نسخهٔ ‏۲۳ نوامبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۰:۴۴

ذرات بنیادی، اصولا به دو صورت ذره و ضدذره در جهان وجود دارند. ضدذره‌ها جرم و حتی اسپین برابر با ذره دارند ولی بار الکتریکی آنها متفاوت است. به عنوان مثال پوزیترون ضدذره الکترون است که جرمش برابر جرم الکترون ولی بارش مثبت است. ضدذره‌ها و ضدماده‌ها به ما در فهمیدن اینکه جهان پس از مهبانگ چگونه شکل گرفت کمک می‌کنند. به این نکته توجه شود، چون ذره و ضدذره بار مخالفی دارند حتما نباید ضدذرات بدون بار (یا خنثی) خود همان ذرات باشند. مثلا نوترون از سه کوارک تشکیل شده است ولی ضدنوترون هم متقابلا از سه ضدکوارک ساخته شده است. با این وجود بعضی از ضدذرات خود همان ذرات هستند. به عنوان مثال ضدذره فوتون (یا ضدفوتون)، خود همان فوتون است.


الگو:فیزیک-ناقص

جستار وابسته

ضد ماده

منبع

  • Feynman, Richard P. "The reason for antiparticles", in The 1986 Dirac memorial lectures, R.P. Feynman and S. Weinberg. Cambridge University Press, 1987. ISBN 0-521-34000-4.