حرم زینب: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۳°۲۶′۴۰″ شمالی ۳۶°۲۰′۲۷″ شرقی / ۳۳٫۴۴۴۴۴°شمالی ۳۶٫۳۴۰۸۳°شرقی / 33.44444; 36.34083
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۵۵: خط ۵۵:
در سمت شرق مجموعه، مصلای زینبیه به همت [[فهری زنجانی]] نماینده [[رهبر ایران]] در [[سوریه]] ساخته شده و مراسم [[نماز جماعت]]، دعای کمیل و [[نماز جمعه]] در آن برقرار می‌گردد. این شبستان بسیار بزرگ می‌باشد. مساحت کل مجموعه حدود ده هزار متر مربع است. در مقبره جمعاً ۱۱۴ اتاق وجود دارد که ۶۴ اتاق آن در صحن بزرگ و بقیه در صحن دوم و حسینیه‌های اطراف است.
در سمت شرق مجموعه، مصلای زینبیه به همت [[فهری زنجانی]] نماینده [[رهبر ایران]] در [[سوریه]] ساخته شده و مراسم [[نماز جماعت]]، دعای کمیل و [[نماز جمعه]] در آن برقرار می‌گردد. این شبستان بسیار بزرگ می‌باشد. مساحت کل مجموعه حدود ده هزار متر مربع است. در مقبره جمعاً ۱۱۴ اتاق وجود دارد که ۶۴ اتاق آن در صحن بزرگ و بقیه در صحن دوم و حسینیه‌های اطراف است.


مقبره زینب در وسط حرم با ضریحی نقره‌ای و اطراف آن هشت ستون کاشی کاری شده که گنبد بر آن استوار شده وجود دارد. دیوارهای مقبره تا نصف آن سنگ سفید و بقیه آئینه کاری بوده و نمونه‌ای از هنر و معماری ایرانی اسلامی است. بنای داخل و خارج ساختمان و همچنین مناره‌ها و گنبد از حدود بیست سال پیش است ولی توسعه‌های اطراف صحن و تزئینات آنها همگی از سوی حکومت فعلی ایران انجام شده‌است.<ref>بر اساس کتاب زندگانی چهارده معصوم (چاپ پیش از انقلاب، نویسنده: حسین عماد زادهناشر: طلوع</ref>
مقبره زینب در وسط حرم با ضریحی نقره‌ای و اطراف آن هشت ستون کاشی کاری شده که گنبد بر آن استوار شده وجود دارد. دیوارهای مقبره تا نصف آن سنگ سفید و بقیه آئینه کاری بوده و نمونه‌ای از هنر و معماری ایرانی اسلامی است. بنای داخل و خارج ساختمان و همچنین مناره‌ها و گنبد از حدود بیست سال پیش است ولی توسعه‌های اطراف صحن و تزئینات آنها همگی از سوی حکومت فعلی ایران انجام شده‌است.<ref>بر اساس کتاب زندگانی چهارده معصوم (چاپ پیش از انقلاب، نویسنده: حسین عماد زاده نشر طلوع</ref>





نسخهٔ ‏۱۱ اوت ۲۰۱۹، ساعت ۰۲:۰۱

حرم زینب کبری
حرم زینب کبری
Map
مکان
مکانسوریه دمشق، سوریه
مختصات۳۳°۲۶′۴۰″ شمالی ۳۶°۲۰′۲۷″ شرقی / ۳۳٫۴۴۴۴۴°شمالی ۳۶٫۳۴۰۸۳°شرقی / 33.44444; 36.34083
معماری
معمار(ها)Rida Mourtada
نمایی از حرم
نمایی از داخل گنبد حرم

حرم زینب کبری (به عربی: مسجد السيدة زينب) در شهر دمشق در سوریه قرار دارد و یکی از زیارتگاه‌های مهم شیعیان و از مساجد بزرگ سوریه به‌شمار می‌رود.

قریه‌ای که در آن قبر زینب قرار دارد، در گذشته به راویه و اکنون به زینبیه مشهور است. در حال حاضر این قریه به شهر متصل و در هفت کیلومتری شرق دمشق قدیم به طرف فرودگاه واقع می‌باشد.

در خیابان اصلی این شهرک از دور، گنبد و مأذنه‌های قبر او دیده می‌شود. گنبد ساختمان طلائی است و در سمت شرقی و غربی آن دو مناره کاشی کاری شده قرار دارد.

گلدسته‌های حرم مطهر به عنوان مرتفع‌ترین و زیباترین مناره‌های کاملاً پوشیده شده از کاشی معرق در دوران معاصر در سطح جهان است که کاشی کاری آن توسط هنرمند اصفهانی علی پنجه‌پور به مدت حدوداً ۱۰ سال و به سبک اصفهان اجرا گردیده‌است.

در مدخل در غربی قبر زینب و سمت راست آن داخل اتاق کوچکی سه مقبره دیگر وجود دارد که یکی از آنها قبر سید حسین یوسف مکی عاملی متوفی ۱۳۹۷ (قمری) و دیگری محسن الامین عاملی، صاحب تألیف معروف اعیان الشیعه و سومین آنها نیز دختر میرزا تقی بهبهانی می‌باشد.

فضای قبر زینب و صحن آن به‌صورت مربع مستطیل می‌باشد که شبستان و گنبد و حرم در وسط آن قرار گرفته و دارای چهار در ورودی می‌باشد سقف شبستان و مقبره از سه قسمت تشکیل شده که به صورت پله‌ای بر روی هم قرار دارند و گنبد نیز در وسط آن قرار یافته‌است. بر روی این گنبد جملاتی از قرآن نوشته شده و طلاکاری آن در سالهای اخیر به وسیله ایران انجام شده‌است.

در سمت شرق مجموعه، مصلای زینبیه به همت فهری زنجانی نماینده رهبر ایران در سوریه ساخته شده و مراسم نماز جماعت، دعای کمیل و نماز جمعه در آن برقرار می‌گردد. این شبستان بسیار بزرگ می‌باشد. مساحت کل مجموعه حدود ده هزار متر مربع است. در مقبره جمعاً ۱۱۴ اتاق وجود دارد که ۶۴ اتاق آن در صحن بزرگ و بقیه در صحن دوم و حسینیه‌های اطراف است.

مقبره زینب در وسط حرم با ضریحی نقره‌ای و اطراف آن هشت ستون کاشی کاری شده که گنبد بر آن استوار شده وجود دارد. دیوارهای مقبره تا نصف آن سنگ سفید و بقیه آئینه کاری بوده و نمونه‌ای از هنر و معماری ایرانی اسلامی است. بنای داخل و خارج ساختمان و همچنین مناره‌ها و گنبد از حدود بیست سال پیش است ولی توسعه‌های اطراف صحن و تزئینات آنها همگی از سوی حکومت فعلی ایران انجام شده‌است.[۱]


حمله به زینبیه در جنگِ داخلیِ سوریه

حمله به زینبیه که آرامگاه زینب کبری فرزند علی بن ابی طالب است در روز ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۲ روی داد. در جریان این حمله خمپاره‌ای انس رومانی مسئول امور اداری حرم کشته شده و عده‌ای دیگر نیز زخمی شدند.[۲][۳] این حمله توسط شورشیان مسلح مخالف دولت سوریه صورت گرفت.[۴][۵][۶]

پس از آغاز جنگ داخلی سوریه و خطر حمله به اماکن مقدس شیعیان در سوریه نیروهایی از حزب‌الله لبنان مسئولیت دفاع از حرم را بر عهده گرفتند[نیازمند منبع]. گفته می‌شود برخی شیعیان عراق نیز برای دفاع از حرم بدانجا رفته‌اند[نیازمند منبع].

سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این حملات محکوم کرد. وی خواستار موضع‌گیری مجامع جهانی خصوصاً سازمان‌های اسلامی در این باره شده.

جستارهای وابسته

منابع

  1. بر اساس کتاب زندگانی چهارده معصوم (چاپ پیش از انقلاب، نویسنده: حسین عماد زاده نشر طلوع
  2. «شورشیان سوریه آرامگاه زینبیه را هدف خمپاره قرار دادند». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۹ تیر ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۳.
  3. «محکومیت حمله به زینبیه توسط ایران». وبگاه مشرق. ۲۹ تیر ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۳.
  4. «ایران حمله به زینبیه (س) را محکوم کرد». جهان نیوز. دریافت‌شده در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۳.
  5. «Mortar Shells Hit Hazrat Zaynab Holy Shrine in Damascus, 1 Martyred». Ahlul Bayt News Agency. دریافت‌شده در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۳.
  6. «Mortar shells hit holy shrine of Sayyidah Zaynab near Damascus». PRESSTV. دریافت‌شده در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۳.
  • ویکی‌پدیای انگلیسی