شراب: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
آرامشانه (بحث | مشارکت‌ها)
←‏اثرات منفی: افزودن مطلب ومنبع
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
آرامشانه (بحث | مشارکت‌ها)
←‏اثرات منفی: اصلاح یادکرد
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۸۳: خط ۸۳:
<br />
<br />
برای مردان مصرف زیاد الکل می تواند سطح [[تستوسترون]] را کاهش دهد، تحرک اسپرم ها را کمتر نماید و باعث اختلال در نعوظ شود.
برای مردان مصرف زیاد الکل می تواند سطح [[تستوسترون]] را کاهش دهد، تحرک اسپرم ها را کمتر نماید و باعث اختلال در نعوظ شود.
ref>http://www.majalesalamat.com/nutrit
ref>http://www.majalesalamat.com/nutri>
ion/drinks/wine-disadvantages-risks
ion/drinks/wine-disadvantages-risks
<ref>
<ref>

نسخهٔ ‏۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۱۲:۱۴

شراب یا مِی یک نوشیدنی الکلی است که از تخمیر میوه انگور به‌دست می‌آید.[۱] خاصیت شیمیایی طبیعی انگور به‌گونه‌ای است که می‌تواند بدون افزودن شکر، اسید، آنزیم یا دیگر افزودنی‌ها تخمیر شود.[۲] شراب از تخمیر انگور له شده به وسیلهٔ انواع مخمر که شکر موجود در انگور را به الکل تبدیل می‌کنند بدست می‌آید. برای بدست آوردن انواع شراب، از انواع مختلف انگور با مخمرهای گوناگون استفاده می‌شود.[۳]

اگرچه از میوه‌های دیگر مانند آلبالو، سیب، توت و... و تقریباً از تمامی رستنی‌ها نیز شراب ساخته می‌شود ولی واژهٔ شراب بدون ذکر نام میوه تقریباً همیشه به معنی شراب انگور است و شراب‌های دیگر را با نام آن‌ها می‌آوریم (مانند: شراب سیب یا شراب اقطی).

معمولاً شراب‌هایی که از دیگر رستنی‌ها مانند برنج، گندم، رازک و... به دست می‌آیند که از مواد نشاسته‌ای هستند و برای استفاده به عنوان شراب در نظر گرفته نمی‌شوند بلکه فرایندهای دیگری بر روی آن‌ها انجام می‌شود تا نوشیدنی‌های دیگری از جمله آبجو یا ویسکی به دست آید، در حالی که شراب زنجبیل به همراه کنیاک تقویت می‌شود. در این نمونه‌ها استفاده از لغت شراب علاوه بر مراحل ساخت به منبع شراب غنی تر اطلاق می‌گردد. استفاده تجاری از واژه wine به زبان انگلیسی (و معادل آن در زبان‌های دیگر) در بسیاری از قانونگذاری‌ها ممنوع است.[۴][۵]

پیشینه

پیشینه چند هزار ساله شراب سازی تأیید شده‌است. هم‌اکنون قدیمی‌ترین وجود از شراب مربوط به گودین تپه کرمانشاه است.در سال ۱۹۶۰ در تپه حاجی فیروز شهر نقده ظرف شراب ۷۰۰۰ ساله‌ای یافت شد که در ته آن شراب ته‌نشین شده پیدا کردند . برخی از باستان شناسان نیز بر این باورند که اولین بار شراب در ایران و در شهر شیراز ساخته شد که مرغوب‌ترین شراب جهان آن روز بود و اکنون هم واژه Shiraz در زبان انگلیسی به معنی شراب شیراز است.

تکنیک مخلوط کردن رزین تربانتین با شراب جهت جلوگیری از ترش شدن شراب بوده‌است. برای فیلیپ مارنیوال (Philippe Marinval)مدیر پژوهش در مرکز مردم‌شناسی تولوز این مدرکی است دال بر اینکه انسان نو سنگی شراب می‌نوشیده است.[۶]

شراب و مسیحیت

اولین معجزهٔ عیسی مسیح تبدیل آب به شراب است.[نیازمند منبع] در انجیل یوحنا آمده‌است که عیسی مسیح به همراه مادرش (مریم) به یک عروسی در قانا دعوت شده بودند. در آن عروسی شراب تمام می‌شود. عیسی دستور می‌دهد خمره‌ها را از آب پر کنند. او آب را به شراب تبدیل می‌کند[۷] عیسی در شام آخر نیز نان را به شاگردانش می‌دهد و می‌گوید: «بخورید، این بدن من است.» و جام را برمی‌دارد و شکرگزاری می‌کند و می‌گوید: «بنوشید این است خون من که به خاطر آمرزش گناهان ریخته خواهد شد»[۸] در آیین عشای ربانی نیز که امروزه به یاد شام آخر عیسی در تمام کلیساها برگزار می‌شود از شراب انگور یا آب انگور (برای زیر ۱۸ ساله‌ها به مقدار کم) استفاده می‌شود؛ اما با این حال از مست شدن و افراط در شراب‌خواری به عنوان گناه یاد شده‌است.[۹] پولس رسول نیز می‌گوید:

مست شراب مشوید که شما را به هرزگی می‌کشاند؛ بلکه از روح پر شوید.[۱۰]

انواع شراب

بر اساس محل تولید

مناطق مهم شراب‌سازی دنیا

بوته‌های موی رسیده، در یکی از تاکستان‌های درهٔ نَپا در ایالت کالیفرنیای آمریکا. درهٔ نَپا، یکی از مهم‌ترین مناطق کشت انگور و شراب‌سازی در جهان محسوب می‌شود.[۱۱][۱۲]

به ترتیب میزان تولید:

و در ایران:

اثرات پزشکی

اثرات مثبت

فواید شراب قرمز در سلامتی شناخته شده‌است. با این حال بیش از حد مصرف کردن هر الکلی می‌تواند منجر به اعتیاد شود و مشکلاتی برای سلامتی به وجود آورد. الکل باید در حد اعتدال مصرف شود. شراب قرمز دارای آنتی‌اکسیدان بالایی می‌باشد و سرشار از پلی فنول‌ها از جمله proanthocyanidin است که یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌باشد. در واقع شراب قرمز دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری از آب انگور تجاری، زغال اخته خام، و حتی آکایی بری که یک میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است می‌باشد شراب تیره دارای آنتی‌اکسیدان بالایی می‌باشد و سبب جلوگیری از لخته شدن خون در شریانها می‌شود و از شریانها در برابر کلسترول بد (ال دی ال) محافظت می‌کند. -جلوگیری از سرطان. شواهد و دلایل متعددی نشان می‌دهد که نوشیدن شراب قرمز در حد اعتدال می‌تواند از بروز سرطان پیشگیری کند.آنتی‌اکسیدانهای زیادی در شراب قرمز وجود دارد که می‌تواند جلوگیری کند از آسیب اکسیداسیون که مؤثر هستند در پیری و همچنین شراط بحرانی نظیر آلزایمر، دیابت نوع ۲ و بیماریهای قلبی و عروقی. -یکی از آنتی‌اکسیدانها در شراب قرمز کمک می‌کند به جلوگیری از سرطان ریه و تحقیقات نشان داده‌است رزوراترول همان آنتی‌اکسیدانی که از قلب محافظت می‌کند می‌تواند سبب کشته شدن یا از بین رفتن سلولهای سرطانی شود. جلوگیری از پوسیدگی دندان. شراب قرمز حتی شراب بدون الکل سبب مقاومت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود. پلی فنول در شراب قرمز همچنین می‌تواند جلوگیری کند از بیماریهای لثه و حتی کمک کند به درمان و کاهش التهاب در لثه‌ها -جلوگیری از سرطان سینه. مصرف مداوم نوشیدنی‌های الکلی خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؛ و شراب قرمز اثر متفاوتی دارد. در مجله سلامت زنان توضیح داده شده‌است مواد موجود در پوست انگور قرمز سبب کاهش سطح استروژن و افزایش تستوسترون در زنان قبل از یائسگی می‌شود؛ که منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود. -حفاظت از آفتاب سوختگی. شراب و مشتقات انگور می‌تواند به کاهش اثرات مخرب یو وی (اشعه ماوراء بنفش) کمک کند.[۱۳][۱۴]

اثرات منفی


شراب قرمز
ارزش غذایی به ازای هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی۳۵۵ کیلوژول (۸۵ کیلوکالری)
۲٫۶ g
قند۰٫۶ g
۰٫۰ g
۰٫۱ g
دیگر اجزاءمقدار
الکل (اتانول)۱۰٫۶ g

الکل ۱۰٫۶ g از لحاط حجمی ۱۳٪است
۱۰۰ g شراب تقریباً ۱۰۰ ml (3.4 fl اونس)
شکر و الکل متغیرند.

منبع: مرکز داده غذای وزارت کشاورزی آمریکا
فواید (رنگ آبی) و مضرات (رنگ قرمز) شراب در مقایسه مقدار مصرف (روی تصویر کلیک کنید)

زیاده روی در نوشیدن شراب و مخصوصاً شرابی که الکل زیاد داشته باشد به سلول‌های استخوان‌ها صدمه می‌زند، سرطان‌زا ست،[۱۵] و ارتباط قوی میان مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و سرطان‌های پستان، مری، دهان، نای، حنجره و حلق وجود دارد.[۱۵][۱۶] الکل به سیستم عروقی و قلب صدمه می‌زند، مصرف زیاد آن باعث زوال عقل[۱۷] و ایجاد اختلالات مغزی می‌شود، خطر ایجاد دیابت نوع ۱ را دارد و در بینایی تأثیر سو دارد.[۱۸][۱۹][۲۰] بر اساس گزارشی که «کمیته علمی مستقل در مورد داروها» در بریتانیاتهیه کرده زیان مصرف افراطی الکل در جامعه سه برابر زیان مصرف کوکائین یا کشیدن سیگار برآورد شده‌است. دیوید نات، می‌گوید کراک از الکل اعتیاد آورتر است ولی از آن جا که عده بیشتری الکل مصرف می‌کنند در کل زیان آن بیشتر است.

اگرچه شراب دارای آنتی‌اکسیدان می‌باشد اما با اختلال در فرایند اثرگذاری آنتی‌اکسیدانهای دیگر در بدن صدمات مؤثری در دراز مدت بر سوخت و ساز سلول‌ها داشته و روند پیری را تسریع می‌بخشد. .الکل سبب مرگ سلولهای مغزی می‌شود و برخی از آن‌ها قابل ترمیم و بازسازی نمی‌باشند. الکل به دلیل اختلال در عملکردهای غیراراد.ی بدن نظیر تنفس، ضربان قلب و .. خطر آنفارکتوس را بالا می‌برد و فرایند جایگزینی مداوم سلول‌های قلب را کند می‌کند. شراب احتمال بیماری کبد چرب را بسیار بالا می‌برد و بافت کبد را شرحه شرحه کرده و ترشح آنزیم‌های لوزوالمعده و کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خطر سیروز کبدی و آلزایمر در افراد الکلی بالاتر از دیگران است. افراد دیابتی که قبلاً الکل استفاده می‌کردند نسبت به تزریق انسولین نتایج مثبت ضعیف تری نشان می‌دهند. چربی‌های انباشته شده در نواحی دور شکم در افراد الکلی پس از لیپوساکشن سریعتر و بیشتر بازگشت کرده‌اند.


برای مردان مصرف زیاد الکل می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد، تحرک اسپرم ها را کمتر نماید و باعث اختلال در نعوظ شود. ref>http://www.majalesalamat.com/nutri> ion/drinks/wine-disadvantages-risks خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب تمام کنندهٔ </ref> بدون برچسب <ref> (). مصرف ۱۰ میلی‌لیتر از متانول می‌تواند با تأثیر بر دستگاه عصبی منجر به کوری و مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر منجر به مرگ در بزرگسالان گردد.[۲۱]

تأثیرات بر زیبایی

نظر پزشکان بر این است که افزایش مقدار نوشیدن شراب بیشتر از دو لیوان در روز اثرات زیر را بر زیبایی دارد[۲۲]

  1. سرخی چشمان: نوشیدن شراب سبب گشادی رگها می‌شود که به سرخی چشمان می‌انجامد.
  2. درشتی رگ‌های صورت: افرادی هم که دارای چهره برافروخته هستند با نوشیدن شراب به آن شدت می‌بخشند و باعث برجاماندن اثر دائمی رگ‌ها بر روی صورت می‌شوند.
  3. برجسته شدن خطوط پیشانی: شرابخواری باعث خشکی پوست و برجسته شدن خطوط پیشانی می‌گردد.
  4. چین و چروک صورت: نوشیدن زیاد شراب به کمبود ویتامین آ می‌انجامد که برای ساختن کلاژن و الاستین در بدن ضروری است. در نتیجه چین و چروک صورت افزایش می‌یابد.

جستارهای وابسته

منابع

  1. Wine, Encyclopedia Britannica online, Retrieved 24 February ۲۰۰۷.
  2. H. Johnson Vintage: The Story of Wine pp. 11–6 Simon & Schuster 1989 ISBN 0-671-79182-6
  3. Introduction to Wine (به انگلیسی) (2basnob.com ed.)
  4. Barley Wine, The Brewer's Corner, Retrieved February 24، ۲۰۰۷.
  5. CHRONOLOGY OF IRANIAN HISTORY PART 1 iranicaonline.org
  6. [André Tchernia et Jean-Pierre Brun, op. cit. , p. 6]
  7. انجیل یوحنا، باب ۲، آیهٔ ۹–۱
  8. انجیل متی، فصل ۲۶، آیهٔ ۲۸–۲۶
  9. کتاب مقدس، عهد جدید، غلاطیان، فصل ۵، آیهٔ ۲۱
  10. کتاب مقدس، عهد جدید، افسسیان، فصل ۵، آیهٔ ۱۸
  11. [ http://www.bbc.com/persian/world/2014/10/141004_l13_winery_usa_vid تأثیر زلزله بر شراب‌سازی‌های کالیفرنیا]، بی‌بی‌سی فارسی
  12. Robinson, Jancis (September 6, 2008). "California - Tasting Notes & Wine Reviews from Jancis Robinson:". jancisrobinson.com. Retrieved January 2, 2011.
  13. http://www.bbc.com/persian/science-40751919
  14. http://www.agrihouse.org/benefits-of-red-wine/
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ Alcohol and Cancer - Alcohol Alert No. 21-1993
  16. Review Of Alcohol: Association With Breast Cancer
  17. http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_dementia
  18. http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_and_health
  19. http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_and_cancer
  20. http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_and_cardiovascular_disease
  21. «اطلاعات فنی و حفاظت ایمنی مواد» (PDF). شرکت ملی صنایع پتروشیمی. دریافت‌شده در ۱۹ مرداد ۱۳۹۱.
  22. Magee, Anna (2011). "What TWO glasses of wine a day can do to your face in ten years" (به انگلیسی). Daily Mail. Retrieved 21 October 2011. {{cite web}}: Unknown parameter |ماه= ignored (help)

پیوند به بیرون