مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری جهان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Wowsazcaae (بحث | مشارکت‌ها)
Wowsazcaae (بحث | مشارکت‌ها)
←‏امتیاز تیمی: اصلاح ارقام
خط ۴۵: خط ۴۵:
FIH Congress, London
FIH Congress, London
For the team classification 5-3-1 points are distributed for the 1st to the 3rd place.
For the team classification 5-3-1 points are distributed for the 1st to the 3rd place.
===خلاصه مهم ترین تحولات (تایم لاین)===
# ۱۸۹۱ تا ۱۹۲۸ برگزاری سنتی و در یک تا پنج وزن
# ۱۹۲۸ وزنه برداری مدرن به شیوه یک ضرب و دو ضرب و پرس
# ۱۹۴۸ تصویب و شروع رده بندی تیمی
# ۱۹۵۱ افزایش اوزان به هفت وزن
# ۱۹۶۴ تصویب در نظر گرفتن وزنه برداری المپیک به عنوان قهرمانی جهان
# ۱۹۶۹ از این سال به بعد علاوه بر رکورد مجموع، به رکورد تک حرکات یک ضرب و دو ضرب و پرس هم مدال تعلق گرفت
# ۱۹۷۳ از این سال به بعد و از مسابقات جهانی ۱۹۷۳ کوبا حرکت پرس حذف شد بنابراین فقط چهار دوره ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ مدال در بخش پرس توزیع شد
# ۱۹۸۴ آخرین دوره ای که مسابقات المپیک همزمان به عنوان مسابقات جهانی هم درنظر گرفته می شد
# ۱۹۸۷ برگزاری اولین دوره رقابت های جهانی در بخش زنان
# ۱۹۹۷ از این سال شیوه فعلی امتیاز بندی تیمی اعمال می شود. همچنین از این سال به بعد همواره مسابقات جهانی مردان و زنان همزمان و در یک مکان برگزار می شود.
# ۲۰۱۷ اولین دوره ای که تعداد اوزان مردان با زنان در راستای برابری جنسیتی و خطر حذف از المپیک یکسان شد (۸ وزن مردان و ۸ وزن زنان)
# ۲۰۱۸ افزایش اوزان از هشت وزن به ده وزن
# ۲۰۱۹ اولین حضور زنان ایرانی در مسابقات جهانی (پوشش اسلامی چندین سال قبل از این مورد تایید فدراسیون جهانی قرار گرفت و طی این چند سال نفراتی از پاکستان، اندونزی و مصر با پوشش حجاب در مسابقات جهانی شرکت کردند)


== رقابت‌ها ==
== رقابت‌ها ==

نسخهٔ ‏۲۴ ژوئن ۲۰۱۹، ساعت ۱۶:۱۸

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان رویدادی است که توسط فدراسیون جهانی وزنه‌برداری (IWF) مدیریت می‌گردد.

اولین دوره این رقابت‌ها در ماه مارس سال ۱۸۹۱ برگزار شد. در این دوره وزنه بردارانی از بروکسل، هامبورگ، انگلیس، وین، ایتالیا و برلین، در سه روز به رقابت پرداختند.

نخستین مدال طلای این رقابت‌ها (که اولین طلای تاریخ قهرمانی جهان در رشته وزنه‌برداری نیز محسوب می‌شود) به ورزشکاری انگلیسی به نام ادوارد لاورنس لوی تعلق یافت.

تاریخچه

مدال مجموع و مدال تک حرکات

از ابتدای رقابت‌ها در سال ۱۸۹۱ تا سال ۱۹۶۸ فقط به امتیاز مجموع مدال اهدا می‌شد و به تک حرکات یک ضرب، دو ضرب و پرس و غیره مدالی تعلق نمی‌گرفت و در تمام رقابت‌های بین‌المللی و قاره ای و جهانی و المپیک هم به همین ترتیب بود. در ۲۰ سپتامبر ۱۹۶۹ در ورشوی لهستان و همزمان با تأسیس فدراسیون وزنه‌برداری اروپا و همچنین تغییر اوزان رسمی، تصمیم گرفته شد که از این تاریخ به بعد در تمام رقابت‌های رسمی وزنه‌برداری جهانی و قاره ای و بین‌المللی علاوه بر رکورد مجموع در لیفت‌های دیگر یعنی یک ضرب و دوضرب و پرس سینه نیز مدال تعلق بگیرد. https://www.iwf.net/weightlifting_/history/ رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری ۱۹۶۹ لهستان که ۲۰ تا ۲۸ سپتامبر در این کشور برگزار شد اولین رقابتی بود که در آن در چهار بخش در هر وزن به ورزشکاران مدال اهدا شد که این بخش‌ها شامل یک ضرب، دوضرب، پرس و مجموع بودند. البته فقط چهار دوره یعنی سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ چهار بخش بود و با حذف حرکت پرس، از سال ۱۹۷۳ مسابقات جهانی کوبا تا به امروز در هر وزن در سه بخش یک ضرب، دوضرب و مجموع مدال اهدا می‌شود. البته در مسابقات المپیک همچنان فقط یک مدال در بخش مجموع اهدا می‌شود و به حرکات یک ضرب و دو ضرب مدالی اهدا نمی‌شود و در گذشته نیز از ابتدای المپیک هیچ‌گاه در تک حرکت در وزنه‌برداری مدالی اهدا نشده‌است. در بازی‌های آسیایی نیز تنها در ۱۹۷۴ تهران به هر سه حرکت مدال اهدا شد.

The following categories are valid: 52 kg Flyweight, 56 kg Bantamweight, 60 kg Featherweight, 67.5 kg Lightweight, 75 kg Middleweight, 82.5 kg Lightheavyweight, 90 kg Middleheavyweight, over 90 kg till 110 kg Heavyweight, over 110 kg Superheavyweight.

In World and Continental Championships not only the total results but also the individual lifts are honoured with medals.

The organization’s new name is "Fédération Haltérophile International", in short FHI.

20th September 1969, Warsaw: Foundation of the “European Weightlifting Federation”.

Foundation of the AIPS Weightlifting Commission

حذف حرکت پرس

در سال ۱۹۷۳ فدراسیون جهانی، حرکت پرس را به دلیل سختی داوری کردن از حرکات وزنه‌برداری حذف کرد و از این تاریخ به بعد فقط حرکات یک ضرب و دو ضرب برگزار شد.

Abolition of the two-hand press. Competitions only with two lifts (Snatch, Clean & Jerk with two hands)In 1973.

رقابت‌های جهانی و المپیک و قاره ای از ۱۹۲۸ تا ۱۹۷۲ شامل سه حرکت یک ضرب، دو ضرب و پرس بود ولی از سال ۱۹۷۳ تا اکنون شامل یک ضرب و دو ضرب است. با این حال از ۱۸۹۰ تا ۱۹۶۸ فقط به رکورد مجموع مدال داده می‌شد. از سال ۱۸۹۰ تا ۱۹۲۸ نیز به شیوه‌های مختلف دیگری مسابقات برگزار می‌شد. فقط چهار دوره یعنی سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ مدال تک حرکت پرس توزیع شد.

https://en.wikipedia.org/wiki/Olympic_weightlifting#History .

همزمانی با قهرمانی اروپا و المپیک

طی سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۳ به جز سال ۱۹۵۷ که در تهران برگزار شد، رقابت‌های قهرمانی جهان در اروپا برگزار شد و در واقع رقابت قهرمانی اروپا نیز محسوب می‌شد که طی این مدت ۱۱ دوره رقابت‌های قهرمانی جهان و قهرمانی اروپا با هم برگزار شد در واقع نتایج ورزشکاران غیراروپایی حذف می‌شد و همان نتایج ورزشکاران اروپایی به عنوان نتایج قهرمانی اروپا محسوب و بین آن‌ها مدال توزیع می‌شد. این شیوه در ۸ دوره دیگر نیز که کشورهای اروپایی میزبان مسابقات قهرمانی جهان بودند در سال‌های ۱۹۶۶، ۱۹۶۹، ۱۹۷۵، ۱۹۷۷، ۱۹۸۱، ۱۹۸۲، ۱۹۸۳ و ۱۹۸۹ تکرار شد. از آن پس تا امروز (سال ۲۰۱۹) دیگر هیچ‌گاه مسابقات قهرمانی جهان و اروپا به این شیوه برگزار نشد. در کل ۱۹ دوره از مسابقات قهرمانی جهان همزمان مسابقات قهرمانی اروپا هم محسوب شدند.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Чемпионат_мира_по_тяжёлой_атлетике#Чемпионаты_мира

همچنین از ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۴ شش دوره از رقابت‌های وزنه‌برداری در المپیک همزمان به عنوان رقابت‌های جهانی هم در نظر گرفته شد(۱۹۶۴، ۱۹۶۸، ۱۹۷۲، ۱۹۷۶، ۱۹۸۰، ۱۹۸۴). در ۱۹۶۴ و ۱۹۶۸ که مدال تک حرکات وجود نداشت ولی در چهار المپیک دیگر یعنی ۱۹۷۲، ۱۹۷۶، ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ به تک حرکات هم مدال داده شد منتها مدال تک حرکات و مجموع برای جهانی و فقط مدال مجموع برای المپیک مورد محاسبه قرار گرفت. پس از این و در سال‌های المپیک دیگر مسابقات جهانی در بخش مردان برگزار نشد ولی در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۶ و در سال المپیک مسابقات جهانی وزنه‌برداری در بخش زنان برگزار شد. با ورود وزنه‌برداری زنان به المپیک ۲۰۰۰ سیدنی از این سال به بعد نه در بخش مردان و نه در بخش زنان مسابقات جهانی در سال‌های المپیک برگزار نمی‌شود.

نوع حرکات و اوزان و وزنه‌برداری زنان

رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری از ۱۸۹۱ با سبک و شیوه‌های متفاوتی از امروز با دمبل یا قوانین داوری متفاوت برگزار می‌شد. در ابتدا هم فقط در یک‌وزن و فقط در بخش مردان بود. به تدریج وزن بندی‌های متعدد و گوناگون اعلام شد. در ۱۹۲۸ حرکات قبلی به کل ملغی شد و فقط شامل یک ضرب و دوضرب و پرس شد. از ۱۹۷۳ حرکت پرس هم حذف شد. وزن‌های وزنه‌برداری از بدو شروع مسابقات جهانی تا به امروز بارها در تعداد و در وزن‌ها دچار تغییر شده‌است. اولین دوره رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در بخش زنان در ۱۹۸۷ در آمریکا برگزار شد. ده دوره اول وزنه‌برداری زنان جهان ۴ بار به صورت همزمان با مردان در یک کشور و ۶ بار به صورت مجزا برگزار شد ولی از مسابقات جهانی ۱۹۹۷ تایلند به بعد (۶۸ امین دوره مردان و ۱۱ امین دوره زنان) همواره مسابقات جهانی مردان و زنان به صورت همزمان و در یک کشور برگزار شده‌است.

امتیاز تیمی

شیوه امتیاز مجموع تیمی از سال ۱۹۴۸ به صورت رسمی اعلام شد و تا کنون ۶ بار تغییر کرده و در حال حاضر هفتمین شیوه امتیازبندی تیمی وزنه‌برداری در طول تاریخ برای محاسبه رده‌بندی تیمی مورد محاسبه قرار می‌گیرد که در آن نفرات اول تا ۲۵ ام از ۲۸ تا ۱ امتیاز برای هر حرکت یک ضرب، دوضرب و مجموع دریافت می‌کنند. حداکثر امتیازی یک فرد می‌تواند برای کشورش کسب کنند ۸۴ امتیاز است و آن هم در صورتی است که در هر سه حرکت اول شود و سه تا ۲۸ امتیاز دریافت کند.

7th August ۱۹۴۸ FIH Congress, London For the team classification 5-3-1 points are distributed for the 1st to the 3rd place.

خلاصه مهم ترین تحولات (تایم لاین)

  1. ۱۸۹۱ تا ۱۹۲۸ برگزاری سنتی و در یک تا پنج وزن
  2. ۱۹۲۸ وزنه برداری مدرن به شیوه یک ضرب و دو ضرب و پرس
  3. ۱۹۴۸ تصویب و شروع رده بندی تیمی
  4. ۱۹۵۱ افزایش اوزان به هفت وزن
  5. ۱۹۶۴ تصویب در نظر گرفتن وزنه برداری المپیک به عنوان قهرمانی جهان
  6. ۱۹۶۹ از این سال به بعد علاوه بر رکورد مجموع، به رکورد تک حرکات یک ضرب و دو ضرب و پرس هم مدال تعلق گرفت
  7. ۱۹۷۳ از این سال به بعد و از مسابقات جهانی ۱۹۷۳ کوبا حرکت پرس حذف شد بنابراین فقط چهار دوره ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۲ مدال در بخش پرس توزیع شد
  8. ۱۹۸۴ آخرین دوره ای که مسابقات المپیک همزمان به عنوان مسابقات جهانی هم درنظر گرفته می شد
  9. ۱۹۸۷ برگزاری اولین دوره رقابت های جهانی در بخش زنان
  10. ۱۹۹۷ از این سال شیوه فعلی امتیاز بندی تیمی اعمال می شود. همچنین از این سال به بعد همواره مسابقات جهانی مردان و زنان همزمان و در یک مکان برگزار می شود.
  11. ۲۰۱۷ اولین دوره ای که تعداد اوزان مردان با زنان در راستای برابری جنسیتی و خطر حذف از المپیک یکسان شد (۸ وزن مردان و ۸ وزن زنان)
  12. ۲۰۱۸ افزایش اوزان از هشت وزن به ده وزن
  13. ۲۰۱۹ اولین حضور زنان ایرانی در مسابقات جهانی (پوشش اسلامی چندین سال قبل از این مورد تایید فدراسیون جهانی قرار گرفت و طی این چند سال نفراتی از پاکستان، اندونزی و مصر با پوشش حجاب در مسابقات جهانی شرکت کردند)

رقابت‌ها

مردان

دوره سال تاریخ شهر و کشور میزبان # ورزشکاران # کشورها
I ۱۸۹۱ ۲۸ مارس بریتانیای کبیر لندن، انگلستان ۷ ۶
II ۱۸۹۸ ژوئیه ۳۱ – اوت ۱ اتریش-مجارستان وین، اتریش-مجارستان ۱۱ ۳
III ۱۸۹۹ آوریل ۴–۵ ایتالیا میلان، ایتالیا ۵ ۳
IV ۱۹۰۳ اکتبر ۱–۳ فرانسه پاریس، فرانسه ۱۸ ۵
V ۱۹۰۴ آوریل ۱۸ اتریش-مجارستان Vienna, Austria-Hungary ۱۳ ۴
VI ۱۹۰۵ آوریل ۸–۱۰ آلمان Berlin, Germany ۴۱ ۴
VII ۱۹۰۵ ژوئن ۱۱–۱۳ آلمان Duisburg, Germany ۷ ۲
VIII ۱۹۰۵ دسامبر ۱۶ & ۳۰ فرانسه Paris, France ۱۶ ۱
IX ۱۹۰۶ مارس ۱۸ فرانسه Lille, France ۳۳ ۴
X ۱۹۰۷ مه ۱۹ آلمان Frankfurt, Germany ۲۳ ۳
XI ۱۹۰۸ دسامبر ۸–۹ اتریش-مجارستان Vienna, Austria-Hungary ۲۳ ۲
XII ۱۹۰۹ اکتبر ۳ & دسامبر ۲ اتریش-مجارستان Vienna, Austria-Hungary ۲۳ ۳
XIII ۱۹۱۰ ژوئن ۴–۶ آلمان Düsseldorf, Germany ۵۷ ۵
XIV ۱۹۱۰ اکتبر ۹–۱۰ اتریش-مجارستان Vienna, Austria-Hungary ۱۵ ۲
XV ۱۹۱۱ آوریل ۲۹–۳۰ آلمان Stuttgart, Germany ۳۶ ۳
XVI ۱۹۱۱ مه ۱۳–۱۴ آلمان Berlin, Germany ۲۷ ۲
XVII ۱۹۱۱ ژوئن ۲۶ آلمان Dresden, Germany ۲۱ ۳
XVIII ۱۹۱۱ ژوئن ۲۹ – ژوئیه ۲ اتریش-مجارستان Vienna, Austria-Hungary ۳۲ ۳
XIX ۱۹۱۳ ژوئیه ۲۸–۲۹ آلمان Breslau, Germany ۴۰ ۴
XX ۱۹۲۰ سپتامبر ۴–۸ اتریش Vienna, Austria ۷۴ ۴
XXI ۱۹۲۲ آوریل ۲۹–۳۰ استونی Tallinn, Estonia ۳۳ ۴
XXII ۱۹۲۳ سپتامبر ۸–۹ اتریش Vienna, Austria ۷۶ ۷
XXIII ۱۹۳۷ سپتامبر ۱۰–۱۲ فرانسه Paris, France ۵۰ ۱۰
XXIV ۱۹۳۸ اکتبر ۲۱–۲۳ آلمان Vienna, Germany ۳۸ ۱۱
XXV ۱۹۴۶ اکتبر ۱۸–۱۹ فرانسه Paris, France ۷۹ ۱۳
XXVI ۱۹۴۷ سپتامبر ۲۶–۲۷ ایالات متحده آمریکا Philadelphia, United States ۳۹ ۱۲
XXVII ۱۹۴۹ سپتامبر ۴–۶ هلند Scheveningen, Netherlands ۳۸ ۱۳
XXVIII ۱۹۵۰ اکتبر ۱۳–۱۵ فرانسه Paris, France ۵۶ ۱۷
XXIX ۱۹۵۱ اکتبر ۲۶–۲۸ ایتالیا Milan, Italy ۶۲ ۱۴
XXX ۱۹۵۳ اوت ۲۶–۳۰ سوئد Stockholm, Sweden ۷۰ ۱۹
XXXI ۱۹۵۴ اکتبر ۷–۱۰ اتریش Vienna, Austria ۱۰۰ ۲۳
XXXII ۱۹۵۵ اکتبر ۱۲–۱۶ آلمان غربی Munich, West Germany ۱۰۸ ۲۵
XXXIII ۱۹۵۷ نوامبر ۸–۱۲ ایران Tehran, Iran ۷۶ ۲۱
XXXIV ۱۹۵۸ سپتامبر ۱۶–۲۱ سوئد Stockholm, Sweden ۹۶ ۲۷
XXXV ۱۹۵۹ سپتامبر ۲۹ – اکتبر ۴ لهستان Warsaw, Poland ۸۵ ۱۹
XXXVI ۱۹۶۱ سپتامبر ۲۰–۲۵ اتریش Vienna, Austria ۱۲۰ ۳۳
XXXVII ۱۹۶۲ سپتامبر ۱۶–۲۲ مجارستان Budapest, Hungary ۱۱۳ ۲۷
XXXVIII ۱۹۶۳ سپتامبر ۱۶–۲۲ سوئد Stockholm, Sweden ۱۳۴ ۳۲
XXXIX ۱۹۶۴ اکتبر ۱۱–۱۸ ژاپن Tokyo, Japan ۱۴۹ ۴۲
XL ۱۹۶۵ اکتبر ۲۷ – نوامبر ۳ ایران Tehran, Iran ۸۵ ۲۴
XLI ۱۹۶۶ اکتبر ۱۵–۲۱ آلمان شرقی East Berlin, East Germany ۱۱۷ ۲۸
XLII ۱۹۶۸ اکتبر ۱۳–۱۹ مکزیک Mexico City, Mexico ۱۶۰ ۵۵
XLIII ۱۹۶۹ سپتامبر ۲۰–۲۸ لهستان Warsaw, Poland ۱۶۶ ۳۷
XLIV ۱۹۷۰ سپتامبر ۱۲–۲۰ ایالات متحده آمریکا Columbus, United States ۱۲۹ ۲۸
XLV ۱۹۷۱ سپتامبر ۱۸–۲۶ پرو Lima, Peru ۱۴۴ ۳۰
XLVI ۱۹۷۲ اوت ۲۷ – سپتامبر ۶ آلمان غربی Munich, West Germany ۱۸۸ ۵۴
XLVII ۱۹۷۳ سپتامبر ۱۵–۲۳ کوبا Havana, Cuba ۱۸۹ ۳۹
XLVIII ۱۹۷۴ سپتامبر ۲۱–۲۹ فیلیپین Manila, Philippines ۱۴۳ ۳۲
XLIX ۱۹۷۵ سپتامبر ۱۵–۲۳ اتحاد جماهیر شوروی Moscow, Soviet Union ۱۶۹ ۳۳
L ۱۹۷۶ ژوئیه ۱۸–۲۷ کانادا Montreal, Canada ۱۷۳ ۴۶
LI ۱۹۷۷ سپتامبر ۱۷–۲۵ آلمان غربی Stuttgart, West Germany ۱۸۶ ۴۴
LII ۱۹۷۸ اکتبر ۴–۸ ایالات متحده آمریکا Gettysburg, United States ۱۸۵ ۳۵
LIII ۱۹۷۹ نوامبر ۳–۱۱ یونان Thessaloniki, Greece ۱۸۹ ۳۹
LIV ۱۹۸۰ ژوئیه ۲۰–۳۰ اتحاد جماهیر شوروی Moscow, Soviet Union ۱۷۳ ۴۰
LV ۱۹۸۱ سپتامبر ۱۳–۲۰ فرانسه Lille, France ۱۹۴ ۳۵
LVI ۱۹۸۲ سپتامبر ۱۸–۲۶ جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی Ljubljana, Yugoslavia ۲۰۵ ۳۸
LVII ۱۹۸۳ اکتبر ۲۲–۳۱ اتحاد جماهیر شوروی Moscow, Soviet Union ۱۸۷ ۳۲
LVIII ۱۹۸۴ ژوئیه ۲۹ – اوت ۸ ایالات متحده آمریکا Los Angeles, United States ۱۸۷ ۴۸
LIX ۱۹۸۵ اوت ۲۳ – سپتامبر ۱ سوئد Södertälje, Sweden ۱۹۵ ۳۸
LX ۱۹۸۶ نوامبر ۸–۱۵ بلغارستان Sofia, Bulgaria ۱۹۳ ۴۱
LXI ۱۹۸۷ سپتامبر ۶–۱۳ چکسلواکی Ostrava, Czechoslovakia ۱۶۸ ۲۹
LXII ۱۹۸۹ سپتامبر ۱۶–۲۳ یونان Athens, Greece ۲۲۰ ۳۷
LXIII ۱۹۹۰ نوامبر ۱۰–۱۸ مجارستان Budapest, Hungary ۱۸۲ ۳۸

زنان

دوره سال تاریخ شهر و کشور میزبان # ورزشکاران # کشورها
I ۱۹۸۷ اکتبر ۳۰ – نوامبر ۱ ایالات متحده آمریکا Daytona Beach, United States ۱۰۰ ۲۲
II ۱۹۸۸ دسامبر ۲–۴ اندونزی Jakarta, Indonesia ۱۰۳ ۲۳
III ۱۹۸۹ نوامبر ۲۴–۲۶ بریتانیای کبیر Manchester, United Kingdom ۱۳۳ ۲۵
IV ۱۹۹۰ مه ۲۶ – ژوئن ۳ جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی Sarajevo, Yugoslavia ۱۰۹ ۲۵

ترکیبی

دوره سال تاریخ شهر و کشور میزبان مردان زنان
م ز # ورزشکاران # کشورها # ورزشکاران # کشورها
LXIV V ۱۹۹۱ سپتامبر ۲۷ – اکتبر ۶ آلمان Donaueschingen, Germany ۲۰۰ ۴۰ ۱۰۸ ۲۴
VI ۱۹۹۲ مه ۱۶–۲۴ بلغارستان Varna, Bulgaria ۱۱۰ ۲۵
LXV VII ۱۹۹۳ نوامبر ۱۱–۲۱ استرالیا Melbourne, Australia ۱۹۵ ۵۷ ۹۴ ۲۵
LXVI VIII ۱۹۹۴ نوامبر ۱۷–۲۷ ترکیه Istanbul, Turkey ۲۴۲ ۵۲ ۱۰۵ ۳۰
LXVII IX ۱۹۹۵ نوامبر ۱۶–۲۶ چین Guangzhou, China ۳۴۵ ۶۳ ۹۳ ۲۶
X ۱۹۹۶ مه ۳–۱۱ لهستان Warsaw, Poland ۱۰۲ ۲۴
LXVIII XI ۱۹۹۷ دسامبر ۶–۱۴ تایلند Chiang Mai, Thailand ۱۸۹ ۵۱ ۱۴۳ ۳۹
LXIX XII ۱۹۹۸ نوامبر ۱۰–۱۵ فنلاند Lahti, Finland ۲۱۰ ۵۳ ۱۲۲ ۳۵
LXX XIII ۱۹۹۹ نوامبر ۲۱–۲۸ یونان Piraeus, Greece ۳۹۵ ۷۹ ۲۳۱ ۵۱
LXXI XIV ۲۰۰۱ نوامبر ۴–۱۱ ترکیه Antalya, Turkey ۱۵۳ ۴۷ ۱۱۴ ۳۴
LXXII XV ۲۰۰۲ نوامبر ۱۸–۲۶ لهستان Warsaw, Poland ۱۷۰ ۴۷ ۱۱۵ ۳۷
LXXIII XVI ۲۰۰۳ نوامبر ۱۴–۲۲ کانادا Vancouver, Canada ۲۹۷ ۵۹ ۲۰۸ ۴۷
LXXIV XVII ۲۰۰۵ نوامبر ۹–۱۷ قطر Doha, Qatar ۱۶۹ ۵۸ ۱۱۲ ۴۲
LXXV XVIII ۲۰۰۶ سپتامبر ۳۰ – اکتبر ۷ جمهوری دومینیکن Santo Domingo, Dominican Republic ۲۹۸ ۵۸ ۱۸۶ ۳۹
LXXVI XIX ۲۰۰۷ سپتامبر ۱۷–۲۶ تایلند Chiang Mai, Thailand ۳۵۵ ۷۰ ۲۲۵ ۵۳
LXXVII XX ۲۰۰۹ نوامبر ۲۰–۲۹ کره جنوبی Goyang, South Korea ۱۹۶ ۵۷ ۱۳۳ ۳۸
LXXVIII XXI ۲۰۱۰ سپتامبر ۱۷–۲۶ ترکیه Antalya, Turkey ۳۱۲ ۶۳ ۲۰۳ ۵۰
LXXIX XXII ۲۰۱۱ نوامبر ۵–۱۳ فرانسه Paris, France ۳۰۷ ۷۵ ۲۱۲ ۶۱
LXXX XXIII ۲۰۱۳ اکتبر ۲۰–۲۷ لهستان Wrocław, Poland ۱۶۸ ۴۹ ۱۲۴ ۳۷
LXXXI XXIV ۲۰۱۴ نوامبر ۸–۱۶ قزاقستان Almaty, Kazakhstan ۳۰۷ ۶۲ ۲۱۹ ۵۱
LXXXII XXV ۲۰۱۵ نوامبر ۲۰–۲۸ ایالات متحده آمریکا Houston, United States ۳۲۴ ۷۶ ۲۶۱ ۷۲
LXXXIII XXVI ۲۰۱۷ نوامبر ۲۸ – دسامبر ۵ ایالات متحده آمریکا Anaheim, United States ۱۷۶ ۵۴ ۱۳۹ ۴۴
LXXXIV XXVII ۲۰۱۸ نوامبر ۱–۱۰ ترکمنستان Ashgabat, Turkmenistan
LXXXV XXVIII ۲۰۱۹ سپتامبر ۱۶–۲۵ تایلند Pattaya, Thailand

رده‌بندی تیمی

از سال ۱۹۴۹ رده‌بندی تیمی انجام می‌گیرد. اطلاعات قبل از سال ۱۹۹۷ در دست نیست. نتایج تیمی سال ۲۰۱۵ بعد از دوپینگ‌های متعدد نیاز به بازبینی دارد. نتیجه تیمی سال ۲۰۱۷ قبل از اعمال دوپینگ برخی از مدال آوران است.

  • http://www.iwf.net/weightlifting_/history/ - Team ranking system (History)
  • Team ranking was started from 1949
  • 1- 7th August 1948 FIH Congress, London: For the team classification 5-3-1 points are distributed for the 1st to the 3rd place.
  • 2- 7th November 1957 FIHC Congress, Teheran: For the team classification, there are distributed 10-6-4-3-2-1 points for the first to the sixth place.
  • 3- 24th May 1958 Tokyo: For the team classification 7-5-4-3-2-1 points are distributed for the 1st to the 6th place.
  • 4- 1973: For the team classification 12-9-8-7-6-5-4-3-2-1 points are distributed for the 1st to 10th place (only for the total).
  • 5- 1977: For the team classification 12-9-8-7-6-5-4-3-2-1 points are distributed for the 1st to 10th place for the individual lifts and the total.
  • 6- 12th–14th January 1984 IWF Executive Board Meeting, Herzogenaurach. 27th July, IWF Congress, Los Angeles: For the team classification 16-14-13-12-11-10-9- 8-7-6-5-4-3-2-1 points are distributed for the 1st to 15th place.
  • 7- 1st May 1996 IWF Executive Board Meeting, Warsaw: For the team classification 28-25-23-22-21-20-19-18-17-16-15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 points are distributed for the 1st to 25th place.
  • 10th and 11th December 1996, IWF Congress, Athens: Two-Year-Suspension for a first doping offence.
Year Host Men Women
1 2 ۳ 1 2 ۳
۱۹۹۷ تایلند Chiang Mai, Thailand  چین 643  بلغارستان 521  ترکیه 507  چین 666  میانمار 510  هند 508
۱۹۹۸ فنلاند Lahti, Finland  یونان 566  بلغارستان 566  چین 428  چین 508  تایوان 453  مجارستان 328
۱۹۹۹ یونان Athens, Greece  یونان 581  بلغارستان 465  چین 437  چین 530  تایوان 392  بلغارستان 374
۲۰۰۱ ترکیه Antalya, Turkey  روسیه 523  ترکیه 476  بلغارستان 462  چین 455  روسیه 426  ترکیه 423
۲۰۰۲ لهستان Warsaw, Poland  چین 484  بلغارستان 482  ترکیه 410  چین 494  روسیه 414  مجارستان 322
۲۰۰۳ کانادا Vancouver, Canada  چین 541  ترکیه 509  روسیه 395  چین 474  تایلند 425  بلغارستان 418
۲۰۰۵ قطر Doha, Qatar  چین 595  روسیه 545  بلغارستان 314  چین 555  روسیه 505  تایلند 447
۲۰۰۶ جمهوری دومینیکن Santo Domingo, Dominican Republic  روسیه 510  چین 457  لهستان 440  روسیه 520  چین 514  کره جنوبی 437
۲۰۰۷ تایلند Chiang Mai, Thailand  چین 523  بلغارستان 520  روسیه 501  چین 565  روسیه 450  تایلند 390
۲۰۰۹ کره جنوبی Goyang, South Korea  چین 623  کره جنوبی 506  روسیه 395  چین 514  کره جنوبی 429  ترکیه 408
۲۰۱۰ ترکیه Antalya, Turkey  روسیه 520  چین 453  لهستان 429  چین 522  قزاقستان 413  ترکیه 398
۲۰۱۱ فرانسه Paris, France  چین 568  روسیه 542  ایران 495  چین 510  روسیه 509  قزاقستان 443
۲۰۱۳ لهستان Wrocław, Poland  روسیه 586  چین 510  ایران 449  چین 505  روسیه 441  مکزیک 377
۲۰۱۴ قزاقستان Almaty, Kazakhstan  چین 556  قزاقستان 456  روسیه 440  چین 527  تایلند 481  روسیه 454
۲۰۱۵ * ایالات متحده آمریکا Houston, United States  چین 555  بلاروس 418  قزاقستان 406  چین 556  روسیه 448  قزاقستان 423
۲۰۱۷ ایالات متحده آمریکا Anaheim, United States  ایران 509  کره جنوبی 454  ازبکستان 354  تایلند 495  ایالات متحده آمریکا 467  کلمبیا 466
  • 2015 Ranking before positive doping tests and will be changed.

جدول کلی مدال‌ها (شامل فقط مدال‌های مجموع)

تا پایان ۲۰۱۷ قبل از اعمال تغییرات دوپینگ مسابقات ۲۰۱۷.

 رتبه  کشور طلا نقره برنز مجموع
1  چین ۱۶۵ ۷۴ ۳۷ ۲۷۶
2  اتحاد جماهیر شوروی ۱۵۱ ۹۰ ۳۳ ۲۷۴
3  بلغارستان ۷۹ ۸۲ ۶۳ ۲۲۴
4  ایالات متحده آمریکا ۴۰ ۴۹ ۳۱ ۱۲۰
5  روسیه ۳۷ ۴۷ ۳۳ ۱۱۷
6  اتریش ۳۲ ۲۷ ۳۱ ۹۰
7  آلمان ۲۷ ۳۹ ۳۰ ۹۶
8  لهستان ۲۵ ۳۸ ۵۶ ۱۱۹
9  ایران ۲۱ ۱۱ ۲۶ ۵۸
10  قزاقستان ۱۵ ۶ ۷ ۲۸
11  ترکیه ۱۴ ۲۰ ۱۵ ۴۹
12  تایوان ۱۳ ۲۰ ۲۴ ۵۷
13  مجارستان ۱۱ ۳۸ ۴۲ ۹۱
14  کره شمالی ۱۰ ۱۵ ۲۰ ۴۵
15  یونان ۱۰ ۱۵ ۱۱ ۳۶
16  ژاپن ۱۰ ۱۲ ۲۷ ۴۹
17  مصر ۱۰ ۱۱ ۱۳ ۳۴
18  کوبا ۸ ۴ ۱۱ ۲۳
19  کره جنوبی ۷ ۱۵ ۲۰ ۴۲
20  فرانسه ۷ ۱۱ ۲۰ ۳۸
21  اوکراین ۷ ۵ ۱۷ ۲۹
22  بلاروس ۷ ۵ ۶ ۱۸
23  رومانی ۶ ۱۳ ۱۰ ۲۹
24  بریتانیای کبیر ۵ ۳ ۹ ۱۷
25  آلمان شرقی ۴ ۱۹ ۲۹ ۵۲
26  تایلند ۴ ۱۴ ۱۶ ۳۴
27  کلمبیا ۴ ۷ ۷ ۱۸
28  سوئیس ۴ ۴ ۲ ۱۰
29  فنلاند ۴ ۲ ۱۰ ۱۶
30  گرجستان ۴ ۲ ۱ ۷
31  قطر ۴ ۱ ۳ ۸
32  هند ۳ ۸ ۵ ۱۶
33  استونی ۳ ۴ ۶ ۱۳
34  چکسلواکی ۳ ۳ ۱۵ ۲۱
35  جمهوری آذربایجان ۳ ۲ ۳ ۸
36  اندونزی ۲ ۶ ۹ ۱۷
37  ارمنستان ۲ ۶ ۸ ۱۶
38  ایتالیا ۱ ۵ ۸ ۱۴
39  لتونی ۱ ۳ ۶ ۱۰
40  استرالیا ۱ ۳ ۴ ۸
 ویتنام ۱ ۳ ۴ ۸
42  نروژ ۱ ۳ ۰ ۴
43  کانادا ۱ ۲ ۴ ۷
44  ترکمنستان ۱ ۲ ۰ ۳
45  سوئد ۱ ۱ ۶ ۸
46  اسپانیا ۱ ۱ ۳ ۵
47  ازبکستان ۱ ۱ ۲ ۴
48  شیلی ۱ ۱ ۰ ۲
49  اسلواکی ۱ ۰ ۱ ۲
50  بلژیک ۰ ۴ ۳ ۷
51  دانمارک ۰ ۳ ۰ ۳
52  اکوادور ۰ ۲ ۱ ۳
53  هلند ۰ ۲ ۰ ۲
54  نیجریه ۰ ۱ ۳ ۴
55  مولدووا ۰ ۱ ۲ ۳
56  آرژانتین ۰ ۱ ۱ ۲
 لیتوانی ۰ ۱ ۱ ۲
58  آلبانی ۰ ۱ ۰ ۱
 کرواسی ۰ ۱ ۰ ۱
 گویان ۰ ۱ ۰ ۱
 لبنان ۰ ۱ ۰ ۱
 نیوزیلند ۰ ۱ ۰ ۱
63  میانمار ۰ ۰ ۵ ۵
64  جمهوری دومینیکن ۰ ۰ ۴ ۴
65  فیلیپین ۰ ۰ ۲ ۲
66  عراق ۰ ۰ ۱ ۱
 ماکائو ۰ ۰ ۱ ۱
 مکزیک ۰ ۰ ۱ ۱
 تونس ۰ ۰ ۱ ۱
 ونزوئلا ۰ ۰ ۱ ۱
Total ۷۷۳ ۷۷۳ ۷۷۱ ۲۳۱۷

جدول کلی مدال‌ها (شامل تمام مدال‌های پرس، یک ضرب، دوضرب و مجموع)

تا پایان ۲۰۱۷ قبل از اعمال تغییرات دوپینگ مسابقات ۲۰۱۷.

فقط چهار دوره یعنی سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ مدال تک حرکت پرس توزیع شد.

 رتبه  کشور طلا نقره برنز مجموع
1  چین ۴۹۴ ۲۲۳ ۱۲۶ ۸۴۳
2  اتحاد جماهیر شوروی ۳۳۱ ۲۰۸ ۹۳ ۶۳۲
3  بلغارستان ۲۲۲ ۲۱۹ ۱۷۴ ۶۲۵
4  روسیه ۱۱۴ ۱۳۲ ۸۹ ۳۳۵
5  لهستان ۶۴ ۹۸ ۱۲۲ ۲۸۴
6  ایالات متحده آمریکا ۵۴ ۷۸ ۷۱ ۲۰۳
7  آلمان ۴۹ ۵۷ ۵۰ ۱۵۶
8  ترکیه ۴۶ ۵۳ ۳۹ ۱۳۸
9  ایران ۴۴ ۳۳ ۴۴ ۱۲۱
10  مجارستان ۳۹ ۸۹ ۱۰۷ ۲۳۵
11  کره شمالی ۳۷ ۴۹ ۴۸ ۱۳۴
12  تایوان ۳۵ ۶۶ ۷۱ ۱۷۲
13  قزاقستان ۳۵ ۲۲ ۲۷ ۸۴
14  اتریش ۳۲ ۲۷ ۳۴ ۹۳
15  یونان ۲۶ ۴۳ ۴۲ ۱۱۱
16  کوبا ۲۶ ۲۰ ۳۶ ۸۲
17  ژاپن ۲۳ ۴۷ ۷۰ ۱۴۰
18  بلاروس ۲۳ ۱۵ ۲۷ ۶۵
19  آلمان شرقی ۲۰ ۶۱ ۷۰ ۱۵۱
20  کره جنوبی ۱۹ ۴۹ ۶۴ ۱۳۲
21  رومانی ۱۹ ۲۵ ۳۷ ۸۱
22  تایلند ۱۷ ۳۹ ۳۹ ۹۵
23  اوکراین ۱۶ ۲۴ ۴۱ ۸۱
24  مصر ۱۵ ۱۴ ۲۱ ۵۰
25  گرجستان ۱۳ ۵ ۵ ۲۳
26  کلمبیا ۱۲ ۲۰ ۲۳ ۵۵
27  فنلاند ۱۲ ۱۱ ۲۲ ۴۵
28  فرانسه ۱۱ ۲۱ ۳۴ ۶۶
29  قطر ۱۰ ۵ ۹ ۲۴
30  ارمنستان ۹ ۱۴ ۲۴ ۳۷
31  هند ۷ ۲۶ ۱۵ ۴۸
32  جمهوری آذربایجان ۷ ۶ ۵ ۱۸
33  اندونزی ۶ ۱۵ ۲۹ ۵۰
34  ازبکستان ۶ ۶ ۵ ۱۷
35  چکسلواکی ۵ ۱۴ ۴۰ ۵۹
36  ویتنام ۵ ۸ ۱۰ ۲۳
37  بریتانیا ۵ ۷ ۲۰ ۳۲
38  استرالیا ۵ ۷ ۱۲ ۲۴
39  نروژ ۵ ۵ ۴ ۱۴
40  سوئیس ۵ ۵ ۳ ۱۳
41  استونی ۴ ۵ ۶ ۱۵
42  شیلی ۴ ۱ ۰ ۵
43  ایتالیا ۳ ۱۰ ۱۵ ۲۸
44  بلژیک ۳ ۸ ۴ ۱۵
45  اسپانیا ۳ ۴ ۱۳ ۲۰
46  سوئد ۳ ۴ ۱۰ ۱۷
47  میانمار ۳ ۲ ۸ ۱۳
48  اسلواکی ۳ ۱ ۴ ۸
49  لتونی ۲ ۵ ۱۳ ۲۰
50  ترکمنستان ۲ ۴ ۳ ۹
51  آلبانی ۲ ۲ ۱ ۵
52  کانادا ۱ ۸ ۸ ۱۷
53  نیجریه ۱ ۴ ۹ ۱۴
54  اکوادور ۱ ۴ ۸ ۱۳
55  مولدووا ۱ ۳ ۵ ۹
56  لیتوانی ۱ ۳ ۲ ۶
57  فیلیپین ۱ ۱ ۶ ۸
58  ونزوئلا ۱ ۱ ۲ ۴
59  کرواسی ۰ ۴ ۰ ۴
60  جمهوری دومینیکن ۰ ۳ ۷ ۱۰
61  دانمارک ۰ ۳ ۰ ۳
62  لبنان ۰ ۲ ۲ ۴
63  هلند ۰ ۲ ۰ ۲
64  نیوزیلند ۰ ۲ ۰ ۲
65  مکزیک ۰ ۱ ۶ ۷
66  آرژانتین ۰ ۱ ۱ ۲
67  پورتوریکو ۰ ۱ ۱ ۲
68  نائورو ۰ ۲ ۰ ۲
69  ایالات فدرال میکرونزی ۰ ۱ ۰ ۱
70  گویان ۰ ۱ ۰ ۱
71  ماکائو ۰ ۰ ۳ ۳
72  تونس ۰ ۰ ۳ ۳
73  کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ۰ ۰ ۱ ۱
74  عراق ۰ ۰ ۱ ۱
75  اسرائیل ۰ ۰ ۱ ۱
76  مغولستان ۰ ۰ ۱ ۱
Total ۱۹۶۶ ۱۹۶۲ ۱۹۶۰ ۵۸۸۸

چند مداله‌ها

جدول زیر نشان دهنده ورزشکارانی است که در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۵ مدال طلای مجموع یا بیشتر گرفته‌اند.

ورزشکار کشور جنسیت کل
واسیلی آلکسیف  اتحاد جماهیر شوروی مرد ۸ ۰ ۰ ۸
یوری واردانیان  اتحاد جماهیر شوروی مرد ۷ ۱ ۰ ۸
نعیم سلیمان‌اوغلو  بلغارستان /  ترکیه مرد ۷ ۱ ۰ ۸
جوزف گرافل  اتریش مرد ۶ ۲ ۰ ۸
تامی کونو  ایالات متحده آمریکا مرد ۶ ۱ ۱ ۸
جان دیویس  ایالات متحده آمریکا مرد ۶ ۱ ۰ ۷
یوشینوبو میاکه  ژاپن مرد ۶ ۰ ۱ ۷
دیوید ریگرت  اتحاد جماهیر شوروی مرد ۶ ۰ ۱ ۷
والدمار باژانووسکی  لهستان مرد ۵ ۵ ۰ ۱۰
آرکادی روروبیف  اتحاد جماهیر شوروی مرد ۵ ۲ ۱ ۸
پت جورج  ایالات متحده آمریکا مرد ۵ ۲ ۰ ۷
یانکو روسو  بلغارستان مرد ۵ ۲ ۰ ۷
خلیل موتلو  ترکیه مرد ۵ ۲ ۰ ۷
تاتیانا کاشیرینا  روسیه زن ۵ ۲ ۰ ۷
محمد نصیری  ایران مرد ۵ ۱ ۳ ۹
ویکتور کورنتسف  اتحاد جماهیر شوروی مرد ۵ ۱ ۰ ۶
استانلی استانژیک  ایالات متحده آمریکا مرد ۵ ۰ ۲ ۷
آناتولی خراپاتی  اتحاد جماهیر شوروی /  قزاقستان مرد ۵ ۰ ۲ ۷
ولادیمیر استوگوف  اتحاد جماهیر شوروی مرد ۵ ۰ ۱ ۶

جستارهای وابسته

منابع

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Weightlifting_Championships