کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Tanhabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: جراحی پلاستیک و زیباسازی
سندباد (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳: خط ۳:
'''کمیته آمریکایی روابط اجتماعی اسرائیل''' {{انگلیسی|American Israel Public Affairs Committee}} مشهور به AIPAC، یک لابی بزرگ در آمریکا است.
'''کمیته آمریکایی روابط اجتماعی اسرائیل''' {{انگلیسی|American Israel Public Affairs Committee}} مشهور به AIPAC، یک لابی بزرگ در آمریکا است.


گروه لابی AIPAC اسرائیل هر ساله جزو سه تا از بزرگترین و قدرتمند ترین گروه لابی در آمریکا شناخته شده است.<ref>[http://www.washington-report.org/backissues/0198/9801065.htm National Capital Insiders Vote AIPAC, Israel's American Lobby, Second Most Powerful Interest Group in Washington<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref><ref>[http://www.salon.com/news/feature/2007/03/16/aipac/ Inside America's powerful Israel lobby | Salon News<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
این گروه در سال ۱۹۵۱ به رهبری [[آی. ال. سی کنن]] (I.L. Kenen) (یک آمریکایی که در دهه چهل در مذاکرات مربوط به مساله [[فلسطین]] به عنوان یک [[لابی‌گری|لابی‌گر]] بسیار فعال برای کشور [[اسرائیل]]‌ عمل کرده بود) شکل گرفت. علت سازماندهی یک لابی نیاز [[اسراییل]] به کمک‌های اقتصادی برای جذب شمار گسترده یهودیان مهاجر که به کشور جدید نقل مکان می‌کردند و نیز بی میلی وزرات امور خارجه نسبت به اعطای کمک‌ها بود بنابر این اسراییل تصمیم گرفت تا از طریق AIPAC مستقیماً به سراغ کنگره برود.
این گروه لابی با ۶۰٬۰۰۰ عضو، هر ساله میلیونها دلار خرج سرمایه گذاری در نفوذ بر سیاستهای دولتی و قانونگذاری آمریکا می‌کند.<ref>[http://www.thenation.com/doc/20020610/massing The Israel Lobby<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> در عوض،


== تاریخچه ==
این گروه در سال ۱۹۵۱ به رهبری [[آی. ال. سی کنن]] (I.L. Kenen) (یک آمریکایی که در دهه چهل در مذاکرات مربوط به [[نزاع اعراب و اسرائیل]] به عنوان یک [[لابی‌گری|لابی‌گر]] بسیار فعال برای کشور [[اسرائیل]]‌ عمل کرده بود) شکل گرفت. علت سازماندهی یک لابی نیاز [[اسراییل]] به کمک‌های اقتصادی برای جذب شمار گسترده یهودیان مهاجر و نیز بی میلی [[وزرات امور خارجه آمریکا]] نسبت به اعطای کمک‌ها بود.


رئیس کنونی این کمیته (سال ۲۰۰۸) [[داوید ویکتور]] است.
رئیس کنونی این کمیته (سال ۲۰۰۸) [[داوید ویکتور]] است.

نسخهٔ ‏۲۴ اکتبر ۲۰۰۹، ساعت ۰۳:۱۷

تظاهرات گروه‌های وابسته به AIPAC در واشنگتن در اعتراض هر گونه سیاست سازش با گروه‌های فلسطینی

کمیته آمریکایی روابط اجتماعی اسرائیل (به انگلیسی: American Israel Public Affairs Committee) مشهور به AIPAC، یک لابی بزرگ در آمریکا است.

گروه لابی AIPAC اسرائیل هر ساله جزو سه تا از بزرگترین و قدرتمند ترین گروه لابی در آمریکا شناخته شده است.[۱][۲] این گروه لابی با ۶۰٬۰۰۰ عضو، هر ساله میلیونها دلار خرج سرمایه گذاری در نفوذ بر سیاستهای دولتی و قانونگذاری آمریکا می‌کند.[۳] در عوض،


تاریخچه

این گروه در سال ۱۹۵۱ به رهبری آی. ال. سی کنن (I.L. Kenen) (یک آمریکایی که در دهه چهل در مذاکرات مربوط به نزاع اعراب و اسرائیل به عنوان یک لابی‌گر بسیار فعال برای کشور اسرائیل‌ عمل کرده بود) شکل گرفت. علت سازماندهی یک لابی نیاز اسراییل به کمک‌های اقتصادی برای جذب شمار گسترده یهودیان مهاجر و نیز بی میلی وزرات امور خارجه آمریکا نسبت به اعطای کمک‌ها بود.

رئیس کنونی این کمیته (سال ۲۰۰۸) داوید ویکتور است.


پیوند به بیرون

منابع

  • Perceptions of Palestine: Their Influence on U.S. Mid East by Kathleen Christison, pg. 102
  1. National Capital Insiders Vote AIPAC, Israel's American Lobby, Second Most Powerful Interest Group in Washington
  2. Inside America's powerful Israel lobby | Salon News
  3. The Israel Lobby