ریو دلا پلاتا: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۵°۴۰′ جنوبی ۵۵°۴۷′ غربی / ۳۵٫۶۶۷°جنوبی ۵۵٫۷۸۳°غربی / -35.667; -55.783
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۰۷: خط ۱۰۷:
}}
}}
[[پرونده:Plata buenos aires montevideo map.PNG|300px|بندانگشتی|چپ|]]
[[پرونده:Plata buenos aires montevideo map.PNG|300px|بندانگشتی|چپ|]]
''' ریو دلا پلاتا''' دهانه‌ای است که از هم‌رسی [[رود اروگوئه]] و [[رود پارانا]] در جنوب شرقی خط ساحلی [[آمریکای جنوبی]] به وجود می‌آید. این دهانه تا ۲۹۰ کیلومتر پس از اتصال دو رود، تا [[اقیانوس اطلس]] می‌یابد و بخشی از مرز بین دو کشور [[اروگوئه]] و [[آرژانتین]] را به همراه پایتخت‌های ساحلی این دو تشکیل می‌دهد. ([[بوئنوس آیرس]] در جنوب غرب و [[مونته ویدئو]] در شمال شرق)
''' ریو دلا پلاتا''' (''Río de la Plata'') دهانه‌ای است که از هم‌رسی [[رود اروگوئه]] و [[رود پارانا]] در جنوب شرقی خط ساحلی [[آمریکای جنوبی]] به وجود می‌آید. این دهانه تا ۲۹۰ کیلومتر پس از اتصال دو رود، تا [[اقیانوس اطلس]] می‌یابد و بخشی از مرز بین دو کشور [[اروگوئه]] و [[آرژانتین]] را به همراه پایتخت‌های ساحلی این دو تشکیل می‌دهد. ([[بوئنوس آیرس]] در جنوب غرب و [[مونته ویدئو]] در شمال شرق)


حوضه آبخیزی که از شاخه‌های مهم ریورپلاته به وجود می‌آید ([[رودهای پاراگوئه]]، اروگوئه و پارانا) یک پنجم کل مساحت قاره را در بر می‌گیرد که شامل کل مساحت پاراگوئه، بخش‌هایی از اروگوئه، جنوب شرق بولیوی، جنوب و مرکز برزیل و شمال آرژانتین می‌باشد.
حوضه آبخیزی که از شاخه‌های مهم ریورپلاته به وجود می‌آید ([[رودهای پاراگوئه]]، اروگوئه و پارانا) یک پنجم کل مساحت قاره را در بر می‌گیرد که شامل کل مساحت پاراگوئه، بخش‌هایی از اروگوئه، جنوب شرق بولیوی، جنوب و مرکز برزیل و شمال آرژانتین می‌باشد.

نسخهٔ ‏۵ مهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۲:۴۵

ریو دلا پلاتا (Río de la Plata)
ناسا photo of the Río de la Plata looking from northwest to southeast. بوئنوس آیرس is visible on the right side near the پارانا دلتا. River sediments turn the water brown to the vicinity of مونته‌ویدئو, visible on the left coast.
ریشهٔ نام: Spanish, "river of silver"
کشور Argentina، Uruguay
رودهای فرعی
 - چپ Uruguay River، San Juan River، Santa Lucía River
 - راست Paraná River، Luján River، رود سالادو (بوئنوس آیرس)
شهرها La Plata، Buenos Aires، Montevideo، سان فرناندو (آرژانتین)، سان ایسیدرو (آرژانتین)، Vicente López، Avellaneda، Quilmes، Berazategui، Hudson، Punta Lara، Atalaya، San Clemente del Tuyú، Ciudad del Plata، Ciudad de la Costa، Colonia del Sacramento
سرچشمه confluence of Paraná and Uruguay Rivers
 - ارتفاع ۰ متر (۰ فوت)
 - مختصات ۳۴°۰′۵″ جنوبی ۵۸°۲۳′۳۷″ غربی / ۳۴٫۰۰۱۳۹°جنوبی ۵۸٫۳۹۳۶۱°غربی / -34.00139; -58.39361
دهانه رود Atlantic Ocean
 - موقعیت دریای آرژانتین, Argentina & Uruguay
 - ارتفاع ۰ متر (۰ فوت)
 - مختصات ۳۵°۴۰′ جنوبی ۵۵°۴۷′ غربی / ۳۵٫۶۶۷°جنوبی ۵۵٫۷۸۳°غربی / -35.667; -55.783
طول ۲۹۰ کیلومتر (۱۸۰ مایل) ۴٬۸۷۶ کیلومتر (۳٬۰۳۰ مایل) including the Paraná
عرض ۲۲۰ کیلومتر (۱۳۷ مایل)
حوزه ۳٬۱۷۰٬۰۰۰ کیلومترمربع (۱٬۲۲۴٬۰۰۰ مایل‌مربع)
تخلیه for mouth
 - میانگین ۲۲٬۰۰۰ m3/s (۷۷۷٬۰۰۰ cu ft/s)
موقعیت ریو دلا پلاتا در نقشه
Map of the Río de la Plata showing cities in Argentina and Uruguay

ریو دلا پلاتا (Río de la Plata) دهانه‌ای است که از هم‌رسی رود اروگوئه و رود پارانا در جنوب شرقی خط ساحلی آمریکای جنوبی به وجود می‌آید. این دهانه تا ۲۹۰ کیلومتر پس از اتصال دو رود، تا اقیانوس اطلس می‌یابد و بخشی از مرز بین دو کشور اروگوئه و آرژانتین را به همراه پایتخت‌های ساحلی این دو تشکیل می‌دهد. (بوئنوس آیرس در جنوب غرب و مونته ویدئو در شمال شرق)

حوضه آبخیزی که از شاخه‌های مهم ریورپلاته به وجود می‌آید (رودهای پاراگوئه، اروگوئه و پارانا) یک پنجم کل مساحت قاره را در بر می‌گیرد که شامل کل مساحت پاراگوئه، بخش‌هایی از اروگوئه، جنوب شرق بولیوی، جنوب و مرکز برزیل و شمال آرژانتین می‌باشد.

این دهانه همچنین محل انباشت میلیون‌ها مترمکعب گل و لای می‌باشد که توسط رودها حمل می‌شود.

نام

ریو د لاپلاتا در زبان اسپانیایی به معنای «رود نقره‌ای» می‌باشد. در کشورهای انگلیسی زبان، این دهانه با نام ریورپلاته یا ریورپلات شناخته می‌شود.

تاریخچه

ریو دلا پلاتا برای نخستین بار در سال ۱۵۱۶، توسط خوان دیاز د سولیس مشاهده شد. این دریانورد اسپانیایی که به همراه گروهی، در پی گذرگاهی بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام بودند در مکانی که امروزه بخشی از کشور اروگوئه (بخش اداری کولونیا) می‌باشد پیاده شدند. گروه توسط بومیان چارواس مورد حمله قرار گرفت. تنها، خدمه جوانی به نام فرانسیسکو دل پوئرتو از این حادثه جان سالم به در برد. وی بعدها توسط کشتی اکتشافی به فرماندهی سباستیان کابوتو به اروپا انتقال یافت.

اولین مستعمره اروپاییان در این منطقه، شهر بوئنوس آیرس بود که در فوریه ۱۵۳۶ توسط پدرو د مندوزا مشاهده شد.

در سال ۱۵۷۸ فرانسیس دریک (drake) از این منطقه دیدن کرد.

زندگی جانوری

ریو دلا پلاتا زیستگاه گونه کمیابی از دلفین (دلفین لاپلاتا)، لاک پشت‌های دریایی و گونه‌های مختلف ماهی می‌با شد.

منابع

Wikipedia contributors, "Río de la Plata," Wikipedia, The Free Encyclopedia, (accessed November 30, 2009).