ریو دلا پلاتا: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Tanhabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: اصلاح فاصله مجازی: "ای" بعد از "ه"
جز افزودن سریع رده «رودهای آرژانتین» (با استفاده از رده‌ساز)
خط ۲۴: خط ۲۴:


* ویکیپدیای انگلیسی
* ویکیپدیای انگلیسی

[[رده:رودهای آرژانتین]]

نسخهٔ ‏۹ اکتبر ۲۰۰۹، ساعت ۲۲:۵۴

ریورپلاته ( ریو دلاپلاتا ) دهانه‌ای است که از هم رسی رود اروگوئه و رود پارانا در جنوب شرقی خط ساحلی آمریکای جنوبی به وجود می آید . این دهانه تا 290 کیلومتر پس از اتصال دو رود ، تا اقیانوس اطلس می یابد و بخشی از مرز بین دو کشور اروگوئه و آرژانتین را به همراه پایتخت های ساحلی این دو تشکیل می دهد . ( بوئنوس آیرس در جنوب غرب و مونته ویدئو در شمال شرق )

حوضه آبخیزی که از شاخه‌های مهم ریورپلاته به وجود می آید ( رودهای پاراگوئه ، اروگوئه و پارانا ) یک پنجم کل مساحت قاره را در بر می گیرد که شامل کل مساحت پاراگوئه ، بخش هایی از اروگوئه ، جنوب شرق بولیوی ، جنوب و مرکز برزیل و شمال آرژانتین می باشد .

این دهانه همچنین محل انباشت میلیون ها مترمکعب گل و لای می باشد که توسط رودها حمل می شود .

نام

ریو د لاپلاتا در زبان اسپانیایی به معنای « رود نقره‌ای » می باشد . در کشورهای انگلیسی زبان ، این دهانه با نام ریورپلاته یا ریورپلات شناخته می شود .

تاریخچه

ریورپلات برای نخستین بار در سال 1516 ، توسط خوان دیاز د سولیس مشاهده شد . این دریانورد اسپانیایی که به همراه گروهی ، در پی گذرگاهی بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام بودند در مکانی که امروزه بخشی از کشور اروگوئه ( بخش اداری کولونیا ) می باشد پیاده شدند . گروه توسط بومیان چارواس مورد حمله قرار گرفت . تنها ، خدمه جوانی به نام فرانسیسکو دل پوئرتو از این حادثه جان سالم به در برد . وی بعدها توسط کشتی اکتشافی به فرماندهی سباستیان کابوتو به اروپا انتقال یافت .

اولین مستعمره اروپاییان در این منطقه ، شهر بوئنوس آیرس بود که در فوریه 1536 توسط پدرو د مندوزا مشاهده شد .

در سال 1578 فرانسیس دریک ( drake) از این منطقه دیدن کرد .

زندگی جانوری

ریورپلات زیستگاه گونه کمیابی از دلفین ( دلفین لاپلاتا ) ، لاک پشت های دریایی و گونه‌های مختلف ماهی می با شد .

منبع

  • ویکیپدیای انگلیسی