طوفان (روزنامه): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز لینک دهی
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۱: خط ۲۱:


=== توقیف و بازنشر ===
=== توقیف و بازنشر ===
گاه نیز به سبب زندانی شدن فرخی، انتشار روزنامه دچار وقفه گردیده‌است. در مواقعی که روزنامه طوفان توقیف می‌شد، فرخی با در دست داشتن مجوز و امتیاز سایر روزنامه‌ها همچون «[[پیکار (نشریه)|پیکار]]»، «[[قیام (نشریه)|قیام]]»، «[[طلیعه آئینه افکار]]» و «[[ستاره شرق]]» مقالات و اشعار خود را منتشر می‌نمود. طوفان عنوان روزنامه داشته و در سال اول، هفته‌ای دو روز (جمعه و دوشنبه)، و در سال‌های بعد سه نوبت در هفته (دوشنبه و چهارشنبه و جمعه) منتشر می‌شده‌است. این روزنامه تا سال سوم چندین‌بار توقیف شد ولی فرخی به این زورگویی‌ها اعتنایی نداشته، افکار خود را در روزنامه‌های دیگر مانند: ستاره شرق، قیام، پیکار و... منتشر می‌کرد. طوفان در سال هشتم خود به [[مجله]] تبدیل شد اما این بار هم یک‌سال بیشتر دوام نکرد. بهای سالیانه طوفان ۱۰۰ قران بوده است. تنها دوره کامل موجود طوفان در اختیار خانواده [[ابوالحسن حائری‌زاده (نماینده مجلس شورای ملی)|سیدابوالحسن حائری‌زاده یزدی]] (نماینده [[مجلس شورای ملی]] [[مشروطه]]) است.
گاه نیز به سبب زندانی شدن فرخی، انتشار روزنامه دچار وقفه گردیده‌است. در مواقعی که روزنامه طوفان توقیف می‌شد، فرخی با در دست داشتن مجوز و امتیاز سایر روزنامه‌ها همچون «[[پیکار (نشریه)|پیکار]]»، «[[قیام (نشریه)|قیام]]»، «طلیعه»، «[[آیینه افکار|آئینه افکار]]» و «[[ستاره شرق]]» مقالات و اشعار خود را منتشر می‌نمود. طوفان عنوان روزنامه داشته و در سال اول، هفته‌ای دو روز (جمعه و دوشنبه)، و در سال‌های بعد سه نوبت در هفته (دوشنبه و چهارشنبه و جمعه) منتشر می‌شده‌است. این روزنامه تا سال سوم چندین‌بار توقیف شد ولی فرخی به این زورگویی‌ها اعتنایی نداشته، افکار خود را در روزنامه‌های دیگر مانند: ستاره شرق، قیام، پیکار و... منتشر می‌کرد. طوفان در سال هشتم خود به [[مجله]] تبدیل شد اما این بار هم یک‌سال بیشتر دوام نکرد. بهای سالیانه طوفان ۱۰۰ قران بوده است. تنها دوره کامل موجود طوفان در اختیار خانواده [[ابوالحسن حائری‌زاده (نماینده مجلس شورای ملی)|سیدابوالحسن حائری‌زاده یزدی]] (نماینده [[مجلس شورای ملی]] [[مشروطه]]) است.


=== برخی از نویسندگان ===
=== برخی از نویسندگان ===

نسخهٔ ‏۱۳ آوریل ۲۰۱۹، ساعت ۰۸:۵۲

طوفان
نوعروزنامه
صاحب(ان) امتیازمحمد فرخی یزدی
بنیانگذار(ان)محمد فرخی یزدی
مدیر مسئولعلی‌اکبر موسوی‌زاده
سردبیرعلی‌اکبر موسوی‌زاده
زبانفارسی

پیشینه

روزنامه طوفان روزنامه یومیه‌ای بود که توسط محمد فرخی یزدی منتشر می‌شد. طوفان در طول مدت انتشار بیش از پانزده مرتبه توقیف و باز منتشر شده‌است.

توقیف و بازنشر

گاه نیز به سبب زندانی شدن فرخی، انتشار روزنامه دچار وقفه گردیده‌است. در مواقعی که روزنامه طوفان توقیف می‌شد، فرخی با در دست داشتن مجوز و امتیاز سایر روزنامه‌ها همچون «پیکار»، «قیام»، «طلیعه»، «آئینه افکار» و «ستاره شرق» مقالات و اشعار خود را منتشر می‌نمود. طوفان عنوان روزنامه داشته و در سال اول، هفته‌ای دو روز (جمعه و دوشنبه)، و در سال‌های بعد سه نوبت در هفته (دوشنبه و چهارشنبه و جمعه) منتشر می‌شده‌است. این روزنامه تا سال سوم چندین‌بار توقیف شد ولی فرخی به این زورگویی‌ها اعتنایی نداشته، افکار خود را در روزنامه‌های دیگر مانند: ستاره شرق، قیام، پیکار و... منتشر می‌کرد. طوفان در سال هشتم خود به مجله تبدیل شد اما این بار هم یک‌سال بیشتر دوام نکرد. بهای سالیانه طوفان ۱۰۰ قران بوده است. تنها دوره کامل موجود طوفان در اختیار خانواده سیدابوالحسن حائری‌زاده یزدی (نماینده مجلس شورای ملی مشروطه) است.

برخی از نویسندگان

علاوه بر فرخی یزدی، نویسندگانی همچون احمد کسروی و ملک‌الشعرا بهارو حبیب یغمایی نیز در این روزنامه مطلب می‌نوشته‌اند.[۱]

منابع

  1. حسین مکی (۱۳۵۷)، «مقدمه»، دیوان فرخی یزدی، امیرکبیر، ص. ۲۱ تا ۲۵