پوستین: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
امیرشاهین (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای جدید با '{{جا:ویرایش}} پوستین یا خز به لباسی گفته می شود که تمام یا قسمت عمده ای از آن مستقیما...' ایجاد کرد
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۸ اکتبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۱:۵۸

الگو:ورود ربات ممنوع

پوستین یا خز به لباسی گفته می شود که تمام یا قسمت عمده ای از آن مستقیما از پوست حیوانات ساخته شده باشد. پوستین یکی از قدیمی ترین اشکال لباس است و سابقه کاربرد آن به انسان نخستین و آفریقا باز می گردد.

تاریخچه

به درستی مشخص نیست که پوستین در چه زمانی توسط انسان به عنوان لباس استفاده شده است. البته معلوم است که نئاندرتالها و گونه هایی از کپیها از پوستین استفاده می نموده اند.

در کشورهای توسعه یافته، خز، نوعی پوشش گرانقیمت و تجملی محسوب می گردد. این در حالی است که به دلیل عایق بودن این نوع از لباس، بسیاری از مردم بومی مناطق قطبی همچنان به استفاده از آن ادامه می دهند. همچنین پوستین نوعی لباس سنتی برای مردم اسکاندیناوی، ژاپنی و روسی به شمار می رود.

منابع

در ایران از پوست گوسفند و سایر حیوانات حلال گوشت برای دوختن پوستین استفاده می شود.

ولی سایر حیواناتی که پوست آنان به منظور تولید خز بکار می رود شامل روباه، خرگوش، سمور، راسو، قاقم، گربه ها و سگ ها هستند. بدیهی است که ارزش پوستین دوخته شده از پوست جانوران گوناگون تفاوت چشمگیری دارد.

عمل آوری

فرآیند عمل آوری پوستین (بسته به میزان مرغوبیت) شامل خیساندن، شستشو، درجه بندی، آنزیم دهی، رنگ برداری، خشک کردن، رنگرزی، واکس و در نهایت ثابت کردن با مواد شیمیایی است.

منابع