محمود هوتکی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۳: خط ۳۳:
== تسخیر اصفهان ==
== تسخیر اصفهان ==
محمود در ۱۱۳۴ قصد تسخیر ایران کرد و به [[کرمان]] رسید لیکن لطف علی‌خان والی [[فارس (سرزمین)|فارس]] عموی
محمود در ۱۱۳۴ قصد تسخیر ایران کرد و به [[کرمان]] رسید لیکن لطف علی‌خان والی [[فارس (سرزمین)|فارس]] عموی
فتح علی‌خان وزیر اعظم او را سخت شکست داد و به [[قندهار]] فرار داد. در سال ۱۱۳۴ ه‍.ق بار دیگر از راه [[سیستان]]، کرمان و [[یزد]] به اصفهان حمله نمود و در ۱۱۳۴ آنجا را متصرف شد و شاه سلطان حسین صفوی سلطنت و تاج خود را به او تقدیم کرد. به دنبال اختلال مشاعر وی در ۱۱۳۷ ه‍.ق (۱۷۲۵ میلادی) بزرگان افغان او را از سلطنت خلع کردند و پسرعمویش [[اشرف افغان|اشرف هوتکی]] را به جایش انتخاب کردند که محمود به دست او به کینه قتل پدر به قتل رسید.
فتح علی‌خان وزیر اعظم او را سخت شکست داد و به [[قندهار]] فرار داد. در سال ۱۱۳۴ ه‍.ق بار دیگر از راه [[سیستان]]، کرمان و [[یزد]] به اصفهان حمله نمود و در ۱۱۳۴ آنجا را متصرف شد و شاه سلطان حسین صفوی سلطنت و تاج خود را به او تقدیم کرد و یک دختر و یک خواهرشرا به عقد محمود داد. به دنبال اختلال مشاعر وی در ۱۱۳۷ ه‍.ق (۱۷۲۵ میلادی) بزرگان افغان او را از سلطنت خلع کردند و پسرعمویش [[اشرف افغان|اشرف هوتکی]] را به جایش انتخاب کردند که محمود به دست او به کینه قتل پدر به قتل رسید.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۹ آوریل ۲۰۱۹، ساعت ۱۵:۲۸

محمود هوتکی
پادشاه سلسله هوتکی
شاه محمود افغان
سلطنتهوتکیان: ۱۷۱۷–۱۷۲۵
تاج‌گذاری۱۷۱۷ و ۱۷۲۲
پیشینعبدالعزیز هوتک
جانشیناشرف افغان
زاده۱۶۹۷ م - ۱۱۰۶ ق
درگذشته۲۲ آوریل ۱۷۲۵ - ۱۱۳۷ ق
اصفهان
نام کامل
میر محمود شاه هوتک
دودمانهوتکیان
پدرمیرویس خان هوتک

شاه محمود هوتکی (زادهٔ ۱۰۷۶ هـ.خ - درگذشتهٔ ۱۱۰۴ هـ.خ در اصفهان) پسر میرویس خان هوتک که در ایران به محمود افغان آوازه دارد رئیس طایفهٔ غل‌زایی بود.

استقلال قندهار

در سال ۱۷۰۹ میلادی امیر محمود که قبیله نیرومندی را تشکیل داده بود قیام کرد؛ و در نتیجه آن قندهار از دولت صفویه جدا شد و امیر محمود حکمران قندهار شد.[۱] وی پس از مرگ پدر و قتل عموی خود -عبدالله هوتکی- افغانان ایرانی را به سال۱۱۳۰ مغلوب کرد و سردار ایشان اسدالله‌خان را کشت و این عمل را در چشم درباریان اصفهان خدمتگزاری جلوه داد.

تسخیر اصفهان

محمود در ۱۱۳۴ قصد تسخیر ایران کرد و به کرمان رسید لیکن لطف علی‌خان والی فارس عموی فتح علی‌خان وزیر اعظم او را سخت شکست داد و به قندهار فرار داد. در سال ۱۱۳۴ ه‍.ق بار دیگر از راه سیستان، کرمان و یزد به اصفهان حمله نمود و در ۱۱۳۴ آنجا را متصرف شد و شاه سلطان حسین صفوی سلطنت و تاج خود را به او تقدیم کرد و یک دختر و یک خواهرشرا به عقد محمود داد. به دنبال اختلال مشاعر وی در ۱۱۳۷ ه‍.ق (۱۷۲۵ میلادی) بزرگان افغان او را از سلطنت خلع کردند و پسرعمویش اشرف هوتکی را به جایش انتخاب کردند که محمود به دست او به کینه قتل پدر به قتل رسید.

جستارهای وابسته

منابع

  • تاریخ عمومی اقبال صص ۷۰۳ و ۸۰۴
  • تاریخ ادبیات ادوارد براون ترجمهٔ رشید یاسمی
  1. دولت نادرشاه افشار-ترجمه حمید مؤمنی