چرخ آبی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱: خط ۱:
'''چرخ آبی''' ({{lang-en|Water wheel}}) یک [[ماشین]] برای تبدیل انرژی جریانی آب به اشکال مفید نیرو است، که اغلب در [[آسیاب آبی]] مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرخ آبی از یک [[چرخ]]، تعدادی [[تیغ|تیغه]] یا [[سطل]] تشکیل می‌شود. اغلب چرخ‌های آبی به صورت عمودی بر روی یک [[محور]] افقی قرار می‌گیرند، همچنین می‌توانند به صورت افقی روی یک شفت عمودی نیز نصب شوند.
'''چرخ آبی''' ({{lang-en|Water wheel}}) یک [[ماشین]] برای تبدیل انرژی جریانی آب به اشکال مفید نیرو است، که اغلب در [[آسیاب آبی]] مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرخ آبی از یک [[چرخ]]، تعدادی [[تیغ]]ه یا [[سطل]] تشکیل می‌شود. اغلب چرخ‌های آبی به صورت عمودی بر روی یک [[محور]] افقی قرار می‌گیرند، همچنین می‌توانند به صورت افقی روی یک شفت عمودی نیز نصب شوند.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
خط ۱۹: خط ۱۹:


[[رده:آسیاب آبی]]
[[رده:آسیاب آبی]]
[[رده:اختراع‌های باستان]]
[[رده:اختراع‌های مصری]]
[[رده:اختراع‌های مصری]]
[[رده:توربین‌های آبی]]
[[رده:توربین‌های آبی]]

نسخهٔ ‏۶ فوریهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۵۶

چرخ آبی (انگلیسی: Water wheel) یک ماشین برای تبدیل انرژی جریانی آب به اشکال مفید نیرو است، که اغلب در آسیاب آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرخ آبی از یک چرخ، تعدادی تیغه یا سطل تشکیل می‌شود. اغلب چرخ‌های آبی به صورت عمودی بر روی یک محور افقی قرار می‌گیرند، همچنین می‌توانند به صورت افقی روی یک شفت عمودی نیز نصب شوند.

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون