متفقین جنگ جهانی اول: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۹: خط ۱۹:
| footnotes =
| footnotes =
}}
}}
'''متفقین''' نیروهایی بودند که در جریان [[جنگ جهانی اول]] در برابر [[قدرت‌های مرکز]] قرار گرفتند. هستهٔ اصلی متفقین در ۱۹۰۷ میلادی با [[تفاهم مثلث|دولت ژولسبورگ]] بسته‌شد که طی آن سه دولت [[جمهوری سوم فرانسه]]، [[امپراتوری روسیه]] و [[پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند]] با هم پیمان همراهی بستند. [[پادشاهی ایتالیا]] که پیشتر عضو [[اتحاد سه‌گانه*اتحاد سه‌گانه آلمان-اتریش مجار-ایتالیا|کنفدراسیون ژوسبورگ]] بود در پی اختلافات با [[امپراتوری اتریش-مجار]] در ۱۹۱۵ به متفقین پیوست. سپس [[امپراتوری ژاپن]]، [[بلژیک]]، [[پادشاهی صربستان]]، [[پادشاهی یونان]]، [[پادشاهی مونته‌نگرو]] و [[پادشاهی رومانی]] نیز به متفقین پیوستند. علاوه بر آنها در ۱۹۲۰ دولت‌های [[ارمنستان]]، [[پادشاهی حجاز]]، [[جمهوری دوم لهستان]]، [[بلغارستان]] و [[نخستین جمهوری چکسلواکی]] نیز جزء متفقین معرفی می‌شدند.
'''متفقین''' نیروهایی بودند که در جریان [[جنگ جهانی اول]] در برابر [[قدرت‌های مرکز]] قرار گرفتند. هستهٔ اصلی متفقین در ۱۹۰۷ میلادی با [[تفاهم مثلث]] بسته‌ شد که طی آن سه دولت [[جمهوری سوم فرانسه]]، [[امپراتوری روسیه]] و [[پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند]] با هم پیمان همراهی بستند. [[پادشاهی ایتالیا]] که پیشتر عضو [[اتحاد سه‌گانه*اتحاد سه‌گانه آلمان-اتریش مجار-ایتالیا|اتحاد سه‌گانه]] بود در پی اختلافات با [[امپراتوری اتریش-مجارستان]] در ۱۹۱۵ به متفقین پیوست. سپس [[امپراتوری ژاپن]]، [[بلژیک]]، [[پادشاهی صربستان]]، [[پادشاهی یونان]]، [[پادشاهی مونته‌نگرو]] و [[پادشاهی رومانی]] نیز به متفقین پیوستند. علاوه بر آنها در ۱۹۲۰ دولت‌های [[ارمنستان]]، [[پادشاهی حجاز]]، [[جمهوری دوم لهستان]]، [[بلغارستان]] و [[نخستین جمهوری چکسلواکی]] نیز جزء متفقین معرفی می‌شدند.


در پی [[اعلان جنگ ۱۹۱۷ ایالات متحده آمریکا به آلمان]]، [[ایالات متحده آمریکا]] به‌طور غیررسمی وارد جرگهٔ متفقین شد، زیرا که همچنان این دولت با [[امپراتوری عثمانی]] و [[پادشاهی بلغارستان]] روابط غیرخصمانه‌ای داشت.
در پی [[اعلان جنگ ۱۹۱۷ ایالات متحده آمریکا به آلمان]]، [[ایالات متحده آمریکا]] به‌طور غیررسمی وارد جرگهٔ متفقین شد، زیرا که همچنان این دولت با [[امپراتوری عثمانی]] و [[پادشاهی بلغارستان]] روابط غیرخصمانه‌ای داشت.

نسخهٔ ‏۲۱ ژانویهٔ ۲۰۱۹، ساعت ۲۱:۰۴

متفقین جنگ جهانی اول

۱۹۱۴–۱۹۱۸
  •   متفقین (و مستعمراتشان)
  •   قدرت‌های مرکز (و مستعمراتشان)
  •   بی‌طرف
وضعیتکنفدراسیون آزاد
دوره تاریخیجنگ جهانی اول
• بنیان‌گذاری
۱۹۱۴
• پایان اتحاد
۱۹۱۸
پسین
متفقین جنگ جهانی دوم

متفقین نیروهایی بودند که در جریان جنگ جهانی اول در برابر قدرت‌های مرکز قرار گرفتند. هستهٔ اصلی متفقین در ۱۹۰۷ میلادی با تفاهم مثلث بسته‌ شد که طی آن سه دولت جمهوری سوم فرانسه، امپراتوری روسیه و پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند با هم پیمان همراهی بستند. پادشاهی ایتالیا که پیشتر عضو اتحاد سه‌گانه بود در پی اختلافات با امپراتوری اتریش-مجارستان در ۱۹۱۵ به متفقین پیوست. سپس امپراتوری ژاپن، بلژیک، پادشاهی صربستان، پادشاهی یونان، پادشاهی مونته‌نگرو و پادشاهی رومانی نیز به متفقین پیوستند. علاوه بر آنها در ۱۹۲۰ دولت‌های ارمنستان، پادشاهی حجاز، جمهوری دوم لهستان، بلغارستان و نخستین جمهوری چکسلواکی نیز جزء متفقین معرفی می‌شدند.

در پی اعلان جنگ ۱۹۱۷ ایالات متحده آمریکا به آلمان، ایالات متحده آمریکا به‌طور غیررسمی وارد جرگهٔ متفقین شد، زیرا که همچنان این دولت با امپراتوری عثمانی و پادشاهی بلغارستان روابط غیرخصمانه‌ای داشت.

جستارهای وابسته

منابع

Wikipedia contributors, "Allies of World War I," Wikipedia, The Free Encyclopedia, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Allies_of_World_War_I&oldid=789438934 (accessed August 5, 2017 ).