موج رادیویی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز به کار بردن معادل های نامأنوسِ فارسیِ اصطلاحات علمی و فنی کمکی به کاربر فارسی زبان نمی کند.
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Ionosphere MUF.png|بندانگشتی|250px|رفتار موج‌های رادیویی کوتاه در برخورد با «[[یونسپهر]]»]]
[[پرونده:Ionosphere MUF.png|بندانگشتی|250px|رفتار موج‌های رادیویی کوتاه در برخورد با «[[یونسپهر]]»]]
'''موج‌های رادیویی'''، گونه‌ای [[تابش الکترومغناطیسی|موج الکترومغناطیسی]] است که [[طول‌موج]] آن در [[بیناب الکترومغناطیسی|طیف الکترومغناطیسی]] بلندتر از [[فروسرخ]] است. همانند دیگر[[موج‌های الکترومغناطیسی]]، موج‌های رادیویی نیز با [[سرعت نور]] حرکت می‌کنند. موج‌های رادیویی بطور طبیعی توسّط [[آذرخش]] و [[ستاره‌شناسی رادیویی|جِرم‌های فلکی]] تولید می‌شوند. موج‌های رادیویی تولیدی بطور مصنوعی، در سامانه‌های [[رادیو|ارتباطی]] ثابت و متحرّک، [[سخن‌پراکنی]]، [[رادار]] و دیگر[[سامانه‌های ناوبری]]، [[ارتباط‌های ماهواره‌ای]]، [[شبکه‌های رایانه‌ای]] و بسیاری دیگر کاربرد دارند. بسامدهای گوناگون موج‌های رادیویی، دارای ویژگی‌های انتشار گوناگونی در [[هواسپهر]] زمین می‌باشند. موج‌های رادیویی بلند ممکنست بخشی از زمین را بطور مداوم بپوشانند. موج‌های رادیویی کوتاه نیز می‌توانند با پخش شدن بسوی [[یونوسفر|یونسفر]]، بازتاب شوند و کلّ کُرهٔ زمین را بپیمایند. طول‌موج‌های کوتاه‌تر، بازتاب و خم‌شدگی بسیار کمی دارند و فقط می‌توانند در خطّ دید سِیر کنند.
'''موج‌های رادیویی'''، گونه‌ای [[تابش الکترومغناطیسی|موج الکترومغناطیسی]] است که [[طول‌موج]] آن در [[بیناب الکترومغناطیسی|طیف الکترومغناطیسی]] بلندتر از [[فروسرخ]] است. همانند دیگر[[موج‌های الکترومغناطیسی]]، موج‌های رادیویی نیز با [[سرعت نور]] حرکت می‌کنند. موج‌های رادیویی بطور طبیعی توسط [[آذرخش]] و [[ستاره‌شناسی رادیویی|جِرم‌های فلکی]] تولید می‌شوند. موج‌های رادیویی مصنوعی، در سامانه‌های مخابراتی ثابت و متحرک، [[رادار]] و دیگر [[سامانه‌های ناوبری]]، [[ارتباط‌های ماهواره‌ای]]، [[شبکه‌های رایانه‌ای]] و بسیاری دیگر کاربرد دارند. بسامدهای گوناگون موج‌های رادیویی، دارای ویژگی‌های انتشار گوناگونی در [[هواسپهر]] زمین هستند. موج‌های رادیویی بلند ممکنست بخشی از زمین را بطور مداوم بپوشانند. موج‌های رادیویی کوتاه نیز می‌توانند پس از برخورد و بازتاب توسط [[یونوسفر|یونسفر]]، کل کره زمین را بپیمایند. طول‌موج‌های کوتاه‌تر، بازتاب و خم‌شدگی بسیار کمی دارند و فقط می‌توانند در خطّ دید سِیر کنند.


== کشف و بکارگیری ==
== کشف و بکارگیری ==
خط ۹: خط ۹:
== پخش موج‌های رادیویی ==
== پخش موج‌های رادیویی ==
{{اصلی|سخن‌پراکنی}}
{{اصلی|سخن‌پراکنی}}
مطالعه روی این پدیدهٔ الکترومغناطیسی، با مطالعه روی [[بازتاب]]، [[شکست]]، [[قطبش]]، [[پراش]] (انکسار) و [[جذب]] آن که اهمّیّت بنیادی در مطالعهٔ چگونگی حرکت موج‌های رادیویی در فضای آزاد و بر سطح زمین دارد، انجام گرفت. بسامدهای گوناگون در این موج‌ها در [[هواسپهر]] [[زمین]]، ویژگی‌های گوناگونی دارند و ساختن رادیوهایی با [[طول‌موج]]‌های گوناگون کاربردی‌تر بنظر می‌آید.
مطالعه روی این پدیدهٔ الکترومغناطیسی، با مطالعه روی [[بازتاب]]، [[شکست]] (انکسار)، [[قطبش]]، [[پراش]] (تفرّق) و [[جذب]] آن که اهمیت بنیادی در مطالعهٔ چگونگی حرکت موج‌های رادیویی در فضای آزاد و بر سطح زمین دارد، انجام گرفت. بسامدهای گوناگون در این موج‌ها در [[هواسپهر]] [[زمین]]، ویژگی‌های گوناگونی دارند و ساختن رادیوهایی با [[طول‌موج]]‌های گوناگون کاربردی‌تر بنظر می‌آید. پدیده‌های زیادی بر انتشار موج‌های رادیویی تأثیر دارد از جمله زمین (در [[جذب]] [[کارمایه|انرژی]])، [[یونوسفر|یونسپهر]]، [[نوفه|نویز]] و …
پدیده‌های زیادی بر انتشار موج‌های رادیویی تأثیر دارد از جمله زمین (در [[جذب]] [[کارمایه]])، [[یونوسفر|یونسپهر]]، [[نوفه]] و …


== در پزشکی ==
== در پزشکی ==
[[کارمایه]]‌ی بسامد رادیویی (RF)، بیش از ۷۵ سال است که برای درمان‌های پزشکی بکار می‌رود. این موج‌ها بیشتر در [[جرّاحی]]‌های کوچک و [[انعقاد خون]] بکار می‌روند.
امواج رادیویی دارای فرکانس های زیاد، بیش از ۷۵ سال است که برای درمان‌های پزشکی بکار می‌رود. این موج‌ها بیشتر در [[جرّاحی]]‌های کوچک و [[انعقاد خون]] بکار می‌روند.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۱ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۰۹

رفتار موج‌های رادیویی کوتاه در برخورد با «یونسپهر»

موج‌های رادیویی، گونه‌ای موج الکترومغناطیسی است که طول‌موج آن در طیف الکترومغناطیسی بلندتر از فروسرخ است. همانند دیگرموج‌های الکترومغناطیسی، موج‌های رادیویی نیز با سرعت نور حرکت می‌کنند. موج‌های رادیویی بطور طبیعی توسط آذرخش و جِرم‌های فلکی تولید می‌شوند. موج‌های رادیویی مصنوعی، در سامانه‌های مخابراتی ثابت و متحرک، رادار و دیگر سامانه‌های ناوبری، ارتباط‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های رایانه‌ای و بسیاری دیگر کاربرد دارند. بسامدهای گوناگون موج‌های رادیویی، دارای ویژگی‌های انتشار گوناگونی در هواسپهر زمین هستند. موج‌های رادیویی بلند ممکنست بخشی از زمین را بطور مداوم بپوشانند. موج‌های رادیویی کوتاه نیز می‌توانند پس از برخورد و بازتاب توسط یونسفر، کل کره زمین را بپیمایند. طول‌موج‌های کوتاه‌تر، بازتاب و خم‌شدگی بسیار کمی دارند و فقط می‌توانند در خطّ دید سِیر کنند.

کشف و بکارگیری

طرح ابتدایی از در هواسپهر زمین بلحاظ انتقال طول‌موج‌های گوناگون موج‌های الکترومغناطیسی در آن

وجود موج‌های رادیویی برای نخستین‌بار توسّط «جِیمْز کلارْک ماکْسْوِل» و پس از کارهای ریاضی در سال ۱۸۶۵م پیش‌بینی شد. او در مشاهده‌های برقی و مغناطیسی خود، متوجّه ویژگی‌های موجی نور و همانند آن شده بود. او بعدها در معادله‌های خود مطرح ساخت که موج‌های نوری و موج‌های رادیویی، نوعی موج الکترومغناطیسی می‌باشند که می‌توانند در فضا حرکت کنند. در سال ۱۸۸۷م، هایْنْریش هِرْتْز با ساخت تجربی موج‌های رادیویی در آزمایشگاه خویش، واقعی بودن سخنان «ماکْسْوِل» را نمایانْد. از اختراع‌های دیگری که بدنبال اختراع رادیو انجام شدند می‌توان به فرستادن اطّلاعات از راه فضا اشاره کرد.

پخش موج‌های رادیویی

مطالعه روی این پدیدهٔ الکترومغناطیسی، با مطالعه روی بازتاب، شکست (انکسار)، قطبش، پراش (تفرّق) و جذب آن که اهمیت بنیادی در مطالعهٔ چگونگی حرکت موج‌های رادیویی در فضای آزاد و بر سطح زمین دارد، انجام گرفت. بسامدهای گوناگون در این موج‌ها در هواسپهر زمین، ویژگی‌های گوناگونی دارند و ساختن رادیوهایی با طول‌موج‌های گوناگون کاربردی‌تر بنظر می‌آید. پدیده‌های زیادی بر انتشار موج‌های رادیویی تأثیر دارد از جمله زمین (در جذب انرژییونسپهر، نویز و …

در پزشکی

امواج رادیویی دارای فرکانس های زیاد، بیش از ۷۵ سال است که برای درمان‌های پزشکی بکار می‌رود. این موج‌ها بیشتر در جرّاحی‌های کوچک و انعقاد خون بکار می‌روند.

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Radio waves». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۸ شهریور ۱۳۸۹.