شاهین‌شهر: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۲°۵۲′شمالی ۵۱°۳۴′شرقی / ۳۲٫۸۷°شمالی ۵۱٫۵۷°شرقی / 32.87; 51.57
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ←‏جایگزینی با [[وپ:اشتباه|اشتباه‌یاب]]: وعراق⟸و عراق، وگلدیس⟸و گلدیس، کداستان⟸کد استان
خط ۱۳: خط ۱۳:
|دهستان=
|دهستان=
|نام‌های‌قدیمی=شاهین شهر
|نام‌های‌قدیمی=شاهین شهر
|سال‌شهرشدن=[[۱۳۵۲]] خورشیدی
|سال‌شهرشدن=[[۱۳۵۲ (خورشیدی)|۱۳۵۲]] خورشیدی
|جمعیت=۲۵۶٬۰۰۰ در سال ۱۹۶۳<ref>{{یادکرد وب |نویسنده = |نشانی=http://www.sko.ir/Sarshomari1390/Shahrhaye_IRAN.xls|عنوان=نتایج سرشماری سال 1393 | ناشر =معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران) |تاریخ =۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ |تاریخ بازبینی=۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲}}</ref>
|جمعیت=۲۵۶٬۰۰۰ در سال ۱۹۶۳<ref>{{یادکرد وب |نویسنده = |نشانی=http://www.sko.ir/Sarshomari1390/Shahrhaye_IRAN.xls|عنوان=نتایج سرشماری سال 1393 | ناشر =معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران) |تاریخ =۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ |تاریخ بازبینی=۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲}}</ref>
|تراکم‌جمعیت=۱۴۲
|تراکم‌جمعیت=۱۴۲
خط ۳۱: خط ۳۱:
}}
}}


'''شاهین‌شَهر''' همسایه شمالی [[شهر اصفهان]] و به عنوان شهری نوبنیاد در آستانه اصفهان بزرگ می‌باشد که در [[شهرستان شاهین‌شهر و میمه]] قرار دارد. این شهر محل سکونت خانواده [[ارتش آمریکا]] و [[ارتش ایران]] بوده‌است. دلیل این محل سکونت ؛ ساخت [[هسا]] و فعالیت [[بل هلیکوپتر]] بوده‌است. این شهر در سالهای بسیار دور قبل از [[کاربری مسکونی]] به مزرعه امیرآباد شهرت داشته و دارای کاربری کشاورزی بوده و یکی از مزارع تحت مالکیت آقا محمد خان برومند، از [[خان (لقب)|خوانین]] منطقه تاریخی [[گز (برخوار و میمه)|گز بُرخوار]] بوده‌است. شاهین شهر را می‌توان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید که در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و [[بزرگراه آزادگان]] و حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌است. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد.
'''شاهین‌شَهر''' همسایه شمالی [[شهر اصفهان]] و به عنوان شهری نوبنیاد در آستانه اصفهان بزرگ می‌باشد که در [[شهرستان شاهین‌شهر و میمه]] قرار دارد. این شهر محل سکونت خانواده [[ارتش آمریکا]] و [[ارتش ایران]] بوده‌است. دلیل این محل سکونت ؛ ساخت [[شرکت صنایع هواپیماسازی ایران|هسا]] و فعالیت [[بل هلیکوپتر]] بوده‌است. این شهر در سالهای بسیار دور قبل از [[کاربری مسکونی]] به مزرعه امیرآباد شهرت داشته و دارای کاربری کشاورزی بوده و یکی از مزارع تحت مالکیت آقا محمد خان برومند، از [[خان (لقب)|خوانین]] منطقه تاریخی [[گز (برخوار و میمه)|گز بُرخوار]] بوده‌است. شاهین شهر را می‌توان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید که در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و [[بزرگراه آزادگان]] و حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌است. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد.


با جدایی بخش‌های [[برخوار و میمه]] از [[شهرستان اصفهان]] و شکل‌گیری شهرستان جدید برخوار و میمه در سال ۱۳۶۸ شاهین شهر به لحاظ موقعیت، جمعیت و اهمیت ویژه‌ای که دارا بود به عنوان [[مرکز شهرستان]] برگزیده شد و در دی ماه ۱۳۸۶ نیز پس از جدایی بخش برخوار به عنوان مرکز [[شهرستان شاهین‌شهر و میمه]] انتخاب گردید.
با جدایی بخش‌های [[برخوار و میمه]] از [[شهرستان اصفهان]] و شکل‌گیری شهرستان جدید برخوار و میمه در سال ۱۳۶۸ شاهین شهر به لحاظ موقعیت، جمعیت و اهمیت ویژه‌ای که دارا بود به عنوان [[مرکز شهرستان]] برگزیده شد و در دی ماه ۱۳۸۶ نیز پس از جدایی بخش برخوار به عنوان مرکز [[شهرستان شاهین‌شهر و میمه]] انتخاب گردید.
خط ۳۸: خط ۳۸:


== صنعت ==
== صنعت ==
با توجه به اینکه [[دانشگاه صنعتی مالک اشتر]] و نیز [[هسا|هواپیماسازی ایران (هسا)]]، [[پالایشگاه اصفهان]] و [[پتروشیمی اصفهان]]، [[نیروگاه شهید منتظری]]، [[گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب]] و [[اسنوا]] و[[گیتی پسند]] و [[شهرک صنعتی]] [[مورچه خورت]] و شهرک صنعتی محمودآباد و ده‌ها مجتمع صنعتی بزرگ دیگر در مجاورت این شهر هستند، شاهین‌شهر از قطبهای صنعتی و فنی [[استان اصفهان]] به‌شمار می‌آید.
با توجه به اینکه [[دانشگاه صنعتی مالک اشتر]] و نیز [[شرکت صنایع هواپیماسازی ایران|هواپیماسازی ایران (هسا)]]، [[پالایشگاه اصفهان]] و [[پتروشیمی اصفهان]]، [[نیروگاه شهید منتظری]]، [[گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب]] و [[اسنوا]] و[[گیتی پسند]] و [[شهرک صنعتی]] [[مورچه خورت]] و شهرک صنعتی محمودآباد و ده‌ها مجتمع صنعتی بزرگ دیگر در مجاورت این شهر هستند، شاهین‌شهر از قطبهای صنعتی و فنی [[استان اصفهان]] به‌شمار می‌آید.
با وجود داشتن این مراکز صنعتی و همچنین مجاورت با شهرک صنعتی مورچه خورت بسیاری از جوانان شاهین شهری بیکار می‌باشند.
با وجود داشتن این مراکز صنعتی و همچنین مجاورت با شهرک صنعتی مورچه خورت بسیاری از جوانان شاهین شهری بیکار می‌باشند.



نسخهٔ ‏۲ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۳:۱۳

شاهین‌شهر
کشور ایران
استاناصفهان
شهرستانشاهین‌شهر و میمه
بخشمرکزی
نام(های) پیشینشاهین شهر
سال شهرشدن۱۳۵۲ خورشیدی
مردم
جمعیت۲۵۶٬۰۰۰ در سال ۱۹۶۳[۱]
تراکم جمعیت۱۴۲ نفر بر کیلومتر مربع
جغرافیای طبیعی
مساحت۶۶/۵۴۰۹ کیلومتر مربع
ارتفاع۱۵۹۵ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۵
میانگین بارش سالانه۲۱۰
روزهای یخبندان سالانه۵ روز در سال
اطلاعات شهری
شهردارمهندس حمید عشقی
شاهین‌شهر بر ایران واقع شده‌است
شاهین‌شهر
روی نقشه ایران
۳۲°۵۲′شمالی ۵۱°۳۴′شرقی / ۳۲٫۸۷°شمالی ۵۱٫۵۷°شرقی / 32.87; 51.57

شاهین‌شَهر همسایه شمالی شهر اصفهان و به عنوان شهری نوبنیاد در آستانه اصفهان بزرگ می‌باشد که در شهرستان شاهین‌شهر و میمه قرار دارد. این شهر محل سکونت خانواده ارتش آمریکا و ارتش ایران بوده‌است. دلیل این محل سکونت ؛ ساخت هسا و فعالیت بل هلیکوپتر بوده‌است. این شهر در سالهای بسیار دور قبل از کاربری مسکونی به مزرعه امیرآباد شهرت داشته و دارای کاربری کشاورزی بوده و یکی از مزارع تحت مالکیت آقا محمد خان برومند، از خوانین منطقه تاریخی گز بُرخوار بوده‌است. شاهین شهر را می‌توان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید که در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حد فاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌است. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد.

با جدایی بخش‌های برخوار و میمه از شهرستان اصفهان و شکل‌گیری شهرستان جدید برخوار و میمه در سال ۱۳۶۸ شاهین شهر به لحاظ موقعیت، جمعیت و اهمیت ویژه‌ای که دارا بود به عنوان مرکز شهرستان برگزیده شد و در دی ماه ۱۳۸۶ نیز پس از جدایی بخش برخوار به عنوان مرکز شهرستان شاهین‌شهر و میمه انتخاب گردید.

شاهین شهر آب و هوای خشکی دارد. هوای شاهین شهر با وجود قرار گرفتن در مجاورت نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه و پتروشیمی و… آلودگی نه چندان زیادی دارد. ارتفاع از سطح دریای شاهین شهر ۱۵۹۵ متر می‌باشد.

صنعت

با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیماسازی ایران (هسا)، پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی اصفهان، نیروگاه شهید منتظری، گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب و اسنوا وگیتی پسند و شهرک صنعتی مورچه خورت و شهرک صنعتی محمودآباد و ده‌ها مجتمع صنعتی بزرگ دیگر در مجاورت این شهر هستند، شاهین‌شهر از قطبهای صنعتی و فنی استان اصفهان به‌شمار می‌آید. با وجود داشتن این مراکز صنعتی و همچنین مجاورت با شهرک صنعتی مورچه خورت بسیاری از جوانان شاهین شهری بیکار می‌باشند.

مردم

بیشتر مردم شاهین‌شهر اصالتاً از آبادانی‌های مهاجر زمان جنگ ایران و عراق طی سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ خوزستان و مابقی از سایر مناطق ایران به این شهر مهاجرت کرده‌اند. ارامنه مسیحی نیز از اقلیت‌های قومی این منطقه به‌شمار می‌آیند. اخیراً عده زیادی بختیاری از استان خوزستان طی سالهایی ۱۳۸۶تا ۱۳۹۷به شاهین شهر مهاجرت کرده‌اند. شاهین شهر از جمله شهرهای بازنشسته ایران می‌باشد، مناطق تفریحی و گردشی ندارد قالبا مردم شهر برای سرگرمی به خیابان فردوسی که یکی از پر ترددترین خیابان‌های شهر می‌باشد مراجعه می‌کنند (این خیابان قدیمی‌ترین خیابان و پنجشنبه شب‌ها شلوغی منحصر به فردی دارد) بهشت معصومه شاهین شهر جوانان بسیاری را در دل خود جا داده زیرا که درصد مرگ و میر به نسبت جوانان در این شهر گسترده می‌باشد. از دیگر خیابان‌های پرتردد شاهین شهر می‌توان به خیابان مخابرات، سعدی، حافظ، عطار و رازی و گلدیس اشاره کرد. همچنین این شهر به دلیل داشتن پارک‌های فراوان در خود معروف است که بزرگ‌ترین پارک این شهر، پارک بانک استان می‌باشد. خوزستانی‌ها بزرگترین اقوام شهر هستند. علاوه بر این؛ اقوام لر، عرب، کرد، ترک، بلوچ و ترکمن نیز در شاهین شهر سکونت دارند که به تنوع قومی شهر افزوده‌است.

دانشگاه‌ها

در شاهین شهر شش دانشگاه در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کنند که عبارتند از:

  1. دانشگاه فنی و حرفه‌ای - آموزشکده فنی شاهین شهر
  2. دانشگاه صنعتی مالک اشتر دانشگاه مهندسی وزارت دفاع و پژوهشکده زیر سطحی
  3. دانشکده پدافند هوایی ارتش
  4. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر
  5. دانشگاه پیام نور واحد شاهین شهر
  6. مؤسسه آموزش عالی بنیان (غیرانتفاعی)
  7. مؤسسه آموزش عالی عقیق (غیرانتفاعی)
  8. مرکز آموزش علمی کاربردی دانشگاه صنعتی مالک اشتر

منابع

  1. «نتایج سرشماری سال 1393». معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان جنوبی (به نقل از مرکز آمار ایران). ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲.

پیوند به بیرون