دستگاه عصبی پیکری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Negarich (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏top: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۷: خط ۷:
۴. پیوند اعصاب ماهیچه‌ای
۴. پیوند اعصاب ماهیچه‌ای
}}
}}
'''دستگاه عصبی پیکری'''({{lang-en|Somatic nervous system}})، بخشی از [[دستگاه عصبی پیرامونی]] است که اعصاب موجود در [[ماهیچه‌های اسکلتی]] و همچنین ماهیچه زبان را شامل می‌شود و باعث حرکت ارادی یا غیرارادی در بدن می‌گردد. برخی از فعالیت‌ها در این دستگاه همچون [[انعکاس|انعکاس‌های]] نخاعی، غیرارادی‌اند. این سامانهٔ عصبی را با علامت اختصاری ''SoNS'' نشان می‌دهند. دستگاه عصبی پیکری از [[فیبر عصبی آوران]] و [[وابران]] تشکیل شده است.
'''دستگاه عصبی پیکری'''({{lang-en|Somatic nervous system}})، بخشی از [[دستگاه عصبی پیرامونی]] است که اعصاب موجود در [[ماهیچه‌های اسکلتی]] و همچنین ماهیچه زبان را شامل می‌شود و باعث حرکت ارادی یا غیرارادی در بدن می‌گردد. برخی از فعالیت‌ها در این دستگاه همچون [[انعکاس|انعکاس‌های]] نخاعی، غیرارادی‌اند. این سامانهٔ عصبی را با علامت اختصاری ''SoNS'' نشان می‌دهند. دستگاه عصبی پیکری از [[فیبر عصبی آوران]] و [[وابران]] تشکیل شده‌است.


== بخش‌ها ==
== بخش‌ها ==

نسخهٔ ‏۱۹ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۹:۳۰

دستگاه عصبی پیکری (سوماتیک)
۱. مغز (Precentral gyrus)

۲. برشی از طناب نخاعی
۳. آکسون

۴. پیوند اعصاب ماهیچه‌ای
شناسه‌ها
FMA9904

دستگاه عصبی پیکری(انگلیسی: Somatic nervous system)، بخشی از دستگاه عصبی پیرامونی است که اعصاب موجود در ماهیچه‌های اسکلتی و همچنین ماهیچه زبان را شامل می‌شود و باعث حرکت ارادی یا غیرارادی در بدن می‌گردد. برخی از فعالیت‌ها در این دستگاه همچون انعکاس‌های نخاعی، غیرارادی‌اند. این سامانهٔ عصبی را با علامت اختصاری SoNS نشان می‌دهند. دستگاه عصبی پیکری از فیبر عصبی آوران و وابران تشکیل شده‌است.

بخش‌ها

دستگاه عصبی پیکری شامل سه بخش اصلی است:

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون