زیمنس ان‌ایکس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏صنایع مصرفی: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
جز P.arashnia صفحهٔ زیمنس ان ایکس را به زیمنس ان‌ایکس منتقل کرد
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۲۰

Unigraphics
توسعه‌دهنده(ها)زیمنس پی ال ام
انتشار ابتدایی۱۹۷۳
انتشار پایدار
NX 12
سیستم‌عاملیونیکس / ویندوز
گونهCAD/CAM/CAE/PLM
پروانهنرم‌افزار مالکیتی
وبگاه

نرم‌افزار اِن ایکس (به انگلیسی: NX) که سابقاً یونیگرافیکس (به انگلیسی: Unigraphics) نامیده می‌شد، محصول شرکت زیمنس پی ال ام آمریکا (شاخه نرم‌افزاری و اتوماسیون شرکت زیمنس آلمان)، یکی از قوی‌ترین نرم‌افزارهای جامع طراحی به کمک رایانه، مهندسی به کمک رایانه و ساخت به کمک رایانه است.[۱] این نرم‌افزار در سال ۱۹۶۰ توسط شرکت مک‌دانل داگلاس که سازندهٔ هواپیما و فضاپیما بوده، معرفی شد و تاکنون در کاربردهای متنوعی از طراحی تا ساخت مورد استفاده قرار گرفته‌است.

نرم‌افزار یونیگرافیکس به دلیل امکانات فراوانی که دراختیار کاربر قرار می‌دهد، موجب ارائهٔ سریع‌تر و ارزان‌تر محصولات پیچیده و کاهش هزینه‌های طراحی تا ساخت محصول شده‌است. عمدهٔ این امکانات عبارتند از:

  1. اتوماسیون فرایند طراحی مبتنی بر اطلاعات
  2. طراحی صنعتی
  3. مدل سازی در بالاترین سطح جهانی
  4. تحلیل استحکام
  5. شبیه‌سازی وتحلیل مکانیزم‌ها
  6. ساخت
  7. این نرم‌افزار به دلیل استفاده از هستهٔ مرکزی مدل سازی، توانایی مدل‌سازی بسیار بالایی دارد و حجم فایل‌های نهایی آن کوچک‌تر و سرعت طراحی آن کاملاً قابل توجه است.

هم چنین نرم‌افزار فوق به پردازشگرهای چندان قوی نیازی ندارد و امروزه در صنایع مختلفی از جمله هوافضا، خودروسازی، ماشین سازی، عمران، بیومکانیک، فناوری‌های برتر (های تک) و… به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم‌افزار یونیگرافیکس در بازار به صورت مستقیم با کتیا و پرو/انجینیر رقابت می‌کند.

برخی شرکت‌هایی که ازاین نرم‌افزار استفاده می‌کنند عبارتند از

صنایع هواپیمایی

Boeing,Antonov, Bell Helicopter, Douglas, Topolov, British Aerospace, Sukho,lAl.

صنایع اتومبیل‌سازی

GeneralAprilia, Allison Engine, Detroit, Opel, Beneton formula, Bosch automotive motor, Axle.

صنایع فناوری برتر (High Tech)

Aiwa, Apple, Digital Electronics.

صنایع مصرفی

Alloy Ltd, Erricsor, Gillete, Isuzu, Kodak.

موفقیت‌هایی که برخی شرکت‌ها به واسطهٔ استفاده از نرم‌افزار یونیگرافیکس کسب کرده‌اند به اختصار عبارتند از:

  • طراحی کامل پیشرفته‌ترین جنگندهٔ آمریکا JSF 35
  • پیشنهاد ساخت ۸۰ فروند هواپیمای اضافی به شرکت بویینگ توسط نیروی هوایی ایالات متحده به دلیل دریافت جایزهٔ کیفیت ملی.
  • طراحی کامل اتومبیل مسابقهٔ MT۹۰۰ توسط شرکت Mosler Automotive.
  • طراحی شاسی جدید ماشین مسابقه جگوار برای شرکت در مسابقات فرمول ۱.
  • استفاده در طراحی صنعتی جدیدترین اتومبیل Pontiac.

درحال حاضر، حدود ۸۰۰ نفر در صنایع هواپیمایی ایالات متحده، ۹۰ درصد کارمند صنایع هوافضای روسیه و بیش از یک میلیون نفر در هفده هزار شرکت جهان از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. گفته می‌شود که بیش از ۲۵ درصد مدل‌های کامپیوتری تولید شده درجهان توسط تکنولوژی یونیگرافیکس ساخته شده‌اند.

شرکت سازنده یاین نرم‌افزار به‌طور متوسط در ۲۵ سال اخیر ۲۴ درصد رشد سالانه داشته و درآمد سالیانهٔ آن بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است. این شرکت که اولین شرکت بزرگ صنعتی در نوع خود بوده و موفق به اخذ گواهی نامه جهانی ISO 9001/Tick lT گردیده است، دارای ببش از ۳۵۰۰ کارمند در ۹۵ دفتر در ۲۳۴ کشور جهان می‌باشد.

دراین نرم‌افزار امکان تبدیل و ترجمهٔ اطلاعات به بیش از ۲۳۰ برنامهٔ CAD به واسطهٔ هستهٔ مرکزی مدل ساز Parasolid وجود دارد.

این برنامه بابیش از ۲۴۰ ماژول، امکانات طراحی تا ساخت کامل محصول را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه درحد مقدور به بررسی تعدادی از ماژول‌های اساسی این برنامه می‌پردازیم.

ماژول‌های اساسی نرم‌افزار

مهندسی براساس اطلاعات(KBE)

دراین بخش، ماژول ترکیب اطلاعات که مشهورترین محیط جهانی برای تسریع و تسهیل قواعد مهندسی برای ساخت یک مدل یا یک پروسهٔ خاص می‌باشد، قرار داده شده‌است. این ماژول به زبان Intent که محصولی از شرکت که محصولی از شرکت Heide می‌باشد، نوشته شده‌است. علاوه بر زبان مربوطه، این ماژول دارای یک محیط بصری برای کار وری اطلاعات مهندسی می‌باشد.

فرایندهای خودکار مهندسی

دراین بخش چندین ماژول که فرایندهای مهندسی را به صورت خودکار اجرا می‌کنند، قرارداده شده‌است.

یک ماژول در طراحی قطعاتی که با قالب‌های کششی از ورق‌های فلزی ساخته می‌شوند، به مهندس طراح کمک می‌کند. این فرایند بعد از مدل‌سازی قطعهٔ ورقی و قبل از ساخت قالب، با دستگاه‌های NC انجام می‌شود.

ماژول دیگری فرایندهای مرتبط با ساخت کامل محصول از قبیل انتخاب خط قالب، ترتیب عملیات فرم دهی و طراحی سطوح اضافی و برش نهایی را انجام می‌دهد. نتیجهٔ فعالیت طراحی، تولید یک یا چند سطح می‌باشد که بیانگر وضعیت ورق در هر مرحله از خط قالب است.

ماژول wave فرایند طراحی، مدل‌سازی و بهینه‌سازی چرخ دنده و جعبه دنده‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهد. طراح با استفاده از ماژول Wave قادر به مرتبط ساختن دندانه‌ها، منحنی‌های دندانه، یاتاقان‌ها و محفظهٔ چرخ دنده با یکدیگر برای برآوردن مقاصد طراحی خود خواهد بود. چندین الگوی آماده نیز برای ساخت سیستم‌های مختلف انتقال قدرت در این ماژول وجود دارد. نتیجهٔ فعالیت طراح، مدل‌ها ی دقیقی از چرخ دنده‌های درگیر برای عملیات بعدی از قبیل نقشه گیری، تحلیل و ساخت می‌باشد.

طراحی خودکار قالب تزریق پلاستیک

این ماژول امکانات طراحی قالب‌های تزریق پلاستیک را ارائه می‌دهد. طراح به صورت قدم به قدم و هدایت شده قالب را خواهد ساخت. کاربران مبتدی با استفاده از مراحل خودکار این ماژول به سادگی طراحی قالب را فرا می‌گیرند و کاربران حرفه‌ای با استفاده از تمام ظرفیت‌های این ماژول طرح خود را پربارتر می‌کنند. طراح با استفاده از مدل قطعه، خط جدایش آن را به دست آورده و با داشتن ضریب انقباض ماده قسمت‌های هسته و حفرهٔ قالب را که کاملاً با قطعهٔ اصلی مرتبط می‌باشد، طراحی می‌کند. این ماژول دارای کتابخانه‌ای از قطعات استاندارد مربوطه نیز می‌باشد.

طراحی جوش

این ماژول امکانات ساخت و مدیریت طرح‌های سه بعدی جوش‌ها را بر اساس تکنولوژی مبتنی بر اطلاعات به‌طور خودکار در اختیار کاربر قرار می‌دهد. جوش‌های مقاومتی، قوس الکتریکی و محکم کردن قطعات با چسب یا بتونه از امکانات این ماژول می‌باشد. کاربر می‌تواند پس از ساخت جوش به بررسی موقعیت آن و علامت‌گذاری با سمبل‌های مربوط اقدام کند. اطلاعات جوش در ماژول نقشه‌گیری به‌طور خودکار منعکس می‌گردد. ماژول طراحی جوش استاندارهای ISO,ANSI,DIN,JIS را پشتیبانی می‌کند.

طراحی خودکار بعضی از المان‌های خودرو از قبیل آینه‌ها، شیشهٔ جلو، ارگونومی راننده و کمک راننده، کمربند ایمنی، داشبورد و… از دیگر فرایندهای خودکار مهندسی این نرم‌افزار می‌باشند.

نگارخانه

جستارهای وابسته

منابع

  1. «About NX Software». SIEMENS. دریافت‌شده در ۱۰ اوت ۲۰۱۳.

پیوند به بیرون