سنت پترزبورگ: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۵۹°۵۶′۰۰″شمالی ۳۰°۱۶′۰۰″شرقی / ۵۹٫۹۳۳۳°شمالی ۳۰٫۲۶۶۷°شرقی / 59.9333; 30.2667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر
برچسب: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر
خط ۲۰: خط ۲۰:
این شهر به عنوان صحنه وقوع [[انقلاب ۱۹۱۷ روسیه]] و پایگاه دفاع سرسختانه در برابر [[آلمان نازی]] در زمان [[جنگ جهانی دوم]]، از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ها برخوردار است و به مرکز فرهنگی روسیه نیز شهرت دارد.
این شهر به عنوان صحنه وقوع [[انقلاب ۱۹۱۷ روسیه]] و پایگاه دفاع سرسختانه در برابر [[آلمان نازی]] در زمان [[جنگ جهانی دوم]]، از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ها برخوردار است و به مرکز فرهنگی روسیه نیز شهرت دارد.


این شهر که به مدت دو سده پایتخت روسیه بوده‌است، بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۴ میلادی '''پتروگراد''' نام داشته و در زمان حکومت [[اتحاد جماهیر شوروی]] به مدت ۶۷ سال (از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۱) '''لنینگراد''' خوانده می‌شده‌است.
این شهر که به مدت دو سده پایتخت روسیه بوده‌است، بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۴ میلادی '''[[پتروگراد]]''' نام داشته و در زمان حکومت [[اتحاد جماهیر شوروی]] به مدت ۶۷ سال (از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۱) '''[[لنینگراد]]''' خوانده می‌شده‌است.


== جغرافیا ==
== جغرافیا ==

نسخهٔ ‏۲۲ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۰۶

سنت پترزبورگ

Санкт-Петербург
پرچم نشان
پرچم
پرچم
نشان
نشان
ناحیه فدرالی شمال غربی
مساحت ۱۴۳۱ کیلومتر مربع
جمعیت ۴۸۶۸۵۲۰ نفر (سال: ۱ ژانویه ۲۰۱۱[۱])
تراکم جمعیت ۳٬۴۰۲ نفر در کیلومتر مربع
منطقه زمانی یوتی‌سی(تابستان: یوتی‌سی+۵)
کد تلفن ‎(+۷)۸۱۲
کد پستی ۱۹۰۰۰۰–۱۹۹۴۰۶
کد پلاک وسایل نقلیه ۷۸, ۹۸
موقعیت جغرافیایی
مختصات: ۵۹°۵۶′۰۰″شمالی ۳۰°۱۶′۰۰″شرقی / ۵۹٫۹۳۳۳°شمالی ۳۰٫۲۶۶۷°شرقی / 59.9333; 30.2667
سنت پترزبورگ در روسیه واقع شده
سنت پترزبورگ

سنت پترزبورگ (به روسی: Санкт-Петербург) دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو می‌باشد که در منتهی‌الیه شمال‌غرب این کشور واقع شده‌است. سن پترزبورگ پرجمعیت‌ترین شهر اروپا پس از لندن، پاریس و مسکو است.

تاریخچه

این شهر در سال ۱۷۰۳ به دستور و با نظارت پتر کبیر ساخته شد و از آن زمان تا ۱۹۱۸ پایتخت روسیه بود. مدتی پتروگراد نام داشت. پس از سرنگونی فرمانروایی تزارها به نام لنین، لنینگراد خوانده شد و با فروپاشی شوروی در این کشور به نام پیشینش بازخوانده شد. این شهر در فارسی دوره قاجار به صورت سن پطرزبورغ نامیده و نوشته می‌شد.[۲]

این شهر به عنوان صحنه وقوع انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و پایگاه دفاع سرسختانه در برابر آلمان نازی در زمان جنگ جهانی دوم، از جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ها برخوردار است و به مرکز فرهنگی روسیه نیز شهرت دارد.

این شهر که به مدت دو سده پایتخت روسیه بوده‌است، بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۲۴ میلادی پتروگراد نام داشته و در زمان حکومت اتحاد جماهیر شوروی به مدت ۶۷ سال (از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۱) لنینگراد خوانده می‌شده‌است.

جغرافیا

سن پترزبورگ در کناره‌های رود نِوا، در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک قرار گرفته‌است.

مترو

متروی سن پترزبورگ در سال ۱۹۵۵ تأسیس شده و هم‌اکنون دارای ۵ خط و ۶۷ ایستگاه می‌باشد.

تغییر نام

در سال ۱۹۱۴ میلادی، نام این شهر از سن پترزبورگ به «پتروگراد» (روسی: Петрогра́д؛ IPA: [pʲɪtrɐˈgrat])، در ۱۹۲۴ میلادی به «لنین‌گراد» (روسی: Ленингра́д؛ IPA: [lʲɪnʲɪnˈgrat]) و در ۱۹۹۱ مجدداً به سن پترزبورگ تغییر یافت. بین ۱۷۲۸–۱۷۱۳ و ۱۹۱۸–۱۷۳۲ میلادی، سن پترزبورگ پایتخت امپراتوری روسیه بود. در ۱۹۱۸ میلادی، دولت مرکزی به مسکو منتقل شد.[۳]

نام عامیانه

در زبان فارسی از زمان قاجار بطور عامیانه سن پترزبورگ را «پِتِل پُرت» یا «فتل فُرت» می‌نامیدند و آن را در مثل به عنوان دورترین نقاط بکار می‌بردند در اصطلاحاتی مانند «از اینجا تا پتل پورت».[نیازمند منبع]

شب‌های سفید

شهر سن پترزبورگ که از موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای برخوردار است، شمالی‌ترین شهر پرجمعیت جهان به‌شمار می‌رود و هر سال در اوایل تابستان به علت بسیار طولانی شدن زمان تابش آفتاب در تاریکی شب فرونمی‌رود و همه مدت شبانه روز یا هوا روشن است یا گرگ و میش صبحگاهی دارد که به همین علت شب‌های اوایل فصل تابستان در این شهر شب‌های سفید نام گرفته‌است.

ایرانیان سن پترزبورگ

  • مهدی حسینی آهنگساز ایرانی و بنیانگذار مرکز موسیقی معاصر سن پترزبورگ و مدیر هنری فستیوال بین‌المللی موسیقی ساکن شهر سن پترزبورگ است.[۴][۵]

جاذبه‌های گردشگری

  • موزه ارمیتاژ
  • کلیسای سنت ایزاک
  • قلعه پیتر و پاول
  • کلبه پتر کبیر
  • کلیسای منجی بر خون ریخته شده
  • موزه روس
  • کاخ کنستانتینوفکسی
  • کاخ کاترین
  • کاخ پترهوف
  • اسب سوار برنزی
  • دریای بالتیک

مراکز فرهنگی

مراکز علمی

  • دانشگاه دولتی سن پترزبورگ
  • مرکز چشم پزشکی فیدروف
  • دانشگاه دولتی علوم پزشکی پاولوف سن پترزبورگ
  • دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ
  • دانشگاه معماری و مهندسی عمران سن پترزبورگ

نگارخانه

جستارهای وابسته

منابع

  1. Föderaler Dienst für staatliche Statistik Russlands
  2. «سن پطرزبورغ». لغت‌نامه دهخدا. دریافت‌شده در ۱۷ اسفند ۱۳۹۶.
  3. McColl, R. W., ed. (2005). Encyclopedia of world geography. Vol. 1. N. Y.: Infobase Publishing. pp. 633–634. ISBN 0-8160-5786-9. Retrieved February 9, 2011.
  4. نقل از مسکو تایمز: مهدی حسینی؛ آهنگسازی که فضای ایران را به سنت پترزبورگ میاورد
  5. فیلارمونی پترزبورگ: صفحه مهدی حسینی

Wikipedia contributors, "Saint Petersburg," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Saint_Petersburg&oldid=197689168

پیوند به بیرون