ریو دلا پلاتا: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Milishia (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای جدید با '''' ریورپلاته ''' ( ریو دلاپلاتا ) دهانه ای است که از هم رسی رود اروگوئه و [[ رود پار...' ایجاد کرد
 
Tanhabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: جراحی پلاستیک و زیباسازی
خط ۱: خط ۱:
''' ریورپلاته ''' ( ریو دلاپلاتا ) دهانه ای است که از هم رسی [[ رود اروگوئه ]] و [[ رود پارانا ]] در جنوب شرقی خط ساحلی [[ آمریکای جنوبی ]] به وجود می آید . این دهانه تا 290 کیلومتر پس از اتصال دو رود ، تا[[ اقیانوس اطلس ]] می یابد و بخشی از مرز بین دو کشور [[ اروگوئه ]] و [[ آرژانتین ]] را به همراه پایتخت های ساحلی این دو تشکیل می دهد . ([[ بوئنوس آیرس ]] در جنوب غرب و [[ مونته ویدئو ]] در شمال شرق )
''' ریورپلاته ''' ( ریو دلاپلاتا ) دهانه ای است که از هم رسی [[رود اروگوئه]] و [[رود پارانا]] در جنوب شرقی خط ساحلی [[آمریکای جنوبی]] به وجود می آید . این دهانه تا 290 کیلومتر پس از اتصال دو رود ، تا [[اقیانوس اطلس]] می یابد و بخشی از مرز بین دو کشور [[اروگوئه]] و [[آرژانتین]] را به همراه پایتخت های ساحلی این دو تشکیل می دهد . ( [[بوئنوس آیرس]] در جنوب غرب و [[مونته ویدئو]] در شمال شرق )


حوضه آبخیزی که از شاخه های مهم ریورپلاته به وجود می آید ( [[ رودهای پاراگوئه ]]، اروگوئه و پارانا ) یک پنجم کل مساحت قاره را در بر می گیرد که شامل کل مساحت پاراگوئه ، بخش هایی از اروگوئه ، جنوب شرق بولیوی ، جنوب و مرکز برزیل و شمال آرژانتین می باشد .
حوضه آبخیزی که از شاخه های مهم ریورپلاته به وجود می آید ( [[رودهای پاراگوئه]] ، اروگوئه و پارانا ) یک پنجم کل مساحت قاره را در بر می گیرد که شامل کل مساحت پاراگوئه ، بخش هایی از اروگوئه ، جنوب شرق بولیوی ، جنوب و مرکز برزیل و شمال آرژانتین می باشد .


این دهانه همچنین محل انباشت میلیون ها مترمکعب گل و لای می باشد که توسط رودها حمل می شود .
این دهانه همچنین محل انباشت میلیون ها مترمکعب گل و لای می باشد که توسط رودها حمل می شود .


== نام ==
== نام ==


ریو د لاپلاتا در [[ زبان اسپانیایی ]] به معنای « رود نقره ای » می باشد . در کشورهای انگلیسی زبان ، این دهانه با نام ریورپلاته یا ریورپلات شناخته می شود .
ریو د لاپلاتا در [[زبان اسپانیایی]] به معنای « رود نقره ای » می باشد . در کشورهای انگلیسی زبان ، این دهانه با نام ریورپلاته یا ریورپلات شناخته می شود .


== تاریخچه ==
== تاریخچه ==


ریورپلات برای نخستین بار در سال 1516 ، توسط [[ خوان دیاز د سولیس ]] مشاهده شد . این دریانورد اسپانیایی که به همراه گروهی ، در پی گذرگاهی بین [[ اقیانوس اطلس ]] و [[ اقیانوس آرام ]] بودند در مکانی که امروزه بخشی از کشور اروگوئه ( بخش اداری کولونیا ) می باشد پیاده شدند . گروه توسط بومیان چارواس مورد حمله قرار گرفت . تنها ، خدمه جوانی به نام فرانسیسکو دل پوئرتو از این حادثه جان سالم به در برد . وی بعدها توسط کشتی اکتشافی به فرماندهی [[ سباستیان کابوتو ]] به اروپا انتقال یافت .
ریورپلات برای نخستین بار در سال 1516 ، توسط [[خوان دیاز د سولیس]] مشاهده شد . این دریانورد اسپانیایی که به همراه گروهی ، در پی گذرگاهی بین [[اقیانوس اطلس]] و [[اقیانوس آرام]] بودند در مکانی که امروزه بخشی از کشور اروگوئه ( بخش اداری کولونیا ) می باشد پیاده شدند . گروه توسط بومیان چارواس مورد حمله قرار گرفت . تنها ، خدمه جوانی به نام فرانسیسکو دل پوئرتو از این حادثه جان سالم به در برد . وی بعدها توسط کشتی اکتشافی به فرماندهی [[سباستیان کابوتو]] به اروپا انتقال یافت .


اولین مستعمره اروپاییان در این منطقه ، شهر [[ بوئنوس آیرس ]] بود که در فوریه 1536 توسط [[ پدرو د مندوزا ]] مشاهده شد .
اولین مستعمره اروپاییان در این منطقه ، شهر [[بوئنوس آیرس]] بود که در فوریه 1536 توسط [[پدرو د مندوزا]] مشاهده شد .


در سال 1578 [[ فرانسیس دریک ]] ( drake) از این منطقه دیدن کرد .
در سال 1578 [[فرانسیس دریک]] ( drake) از این منطقه دیدن کرد .


== زندگی جانوری ==
== زندگی جانوری ==
خط ۲۱: خط ۲۱:
ریورپلات زیستگاه گونه کمیابی از دلفین ( دلفین لاپلاتا ) ، لاک پشت های دریایی و گونه های مختلف ماهی می با شد .
ریورپلات زیستگاه گونه کمیابی از دلفین ( دلفین لاپلاتا ) ، لاک پشت های دریایی و گونه های مختلف ماهی می با شد .


== منبع ==
== منبع ==


* ویکیپدیای انگلیسی
* ویکیپدیای انگلیسی

نسخهٔ ‏۱۲ اوت ۲۰۰۹، ساعت ۲۲:۴۳

ریورپلاته ( ریو دلاپلاتا ) دهانه ای است که از هم رسی رود اروگوئه و رود پارانا در جنوب شرقی خط ساحلی آمریکای جنوبی به وجود می آید . این دهانه تا 290 کیلومتر پس از اتصال دو رود ، تا اقیانوس اطلس می یابد و بخشی از مرز بین دو کشور اروگوئه و آرژانتین را به همراه پایتخت های ساحلی این دو تشکیل می دهد . ( بوئنوس آیرس در جنوب غرب و مونته ویدئو در شمال شرق )

حوضه آبخیزی که از شاخه های مهم ریورپلاته به وجود می آید ( رودهای پاراگوئه ، اروگوئه و پارانا ) یک پنجم کل مساحت قاره را در بر می گیرد که شامل کل مساحت پاراگوئه ، بخش هایی از اروگوئه ، جنوب شرق بولیوی ، جنوب و مرکز برزیل و شمال آرژانتین می باشد .

این دهانه همچنین محل انباشت میلیون ها مترمکعب گل و لای می باشد که توسط رودها حمل می شود .

نام

ریو د لاپلاتا در زبان اسپانیایی به معنای « رود نقره ای » می باشد . در کشورهای انگلیسی زبان ، این دهانه با نام ریورپلاته یا ریورپلات شناخته می شود .

تاریخچه

ریورپلات برای نخستین بار در سال 1516 ، توسط خوان دیاز د سولیس مشاهده شد . این دریانورد اسپانیایی که به همراه گروهی ، در پی گذرگاهی بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام بودند در مکانی که امروزه بخشی از کشور اروگوئه ( بخش اداری کولونیا ) می باشد پیاده شدند . گروه توسط بومیان چارواس مورد حمله قرار گرفت . تنها ، خدمه جوانی به نام فرانسیسکو دل پوئرتو از این حادثه جان سالم به در برد . وی بعدها توسط کشتی اکتشافی به فرماندهی سباستیان کابوتو به اروپا انتقال یافت .

اولین مستعمره اروپاییان در این منطقه ، شهر بوئنوس آیرس بود که در فوریه 1536 توسط پدرو د مندوزا مشاهده شد .

در سال 1578 فرانسیس دریک ( drake) از این منطقه دیدن کرد .

زندگی جانوری

ریورپلات زیستگاه گونه کمیابی از دلفین ( دلفین لاپلاتا ) ، لاک پشت های دریایی و گونه های مختلف ماهی می با شد .

منبع

  • ویکیپدیای انگلیسی