برندون لی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatemibot (بحث | مشارکت‌ها)
Saeedprm (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب: ویرایش مبدأ ۲۰۱۷
خط ۴۱: خط ۴۱:
آرامگاه او در کنار پدرش بروس لی، در [[سیاتل، واشینگتن]] می‌باشد.
آرامگاه او در کنار پدرش بروس لی، در [[سیاتل، واشینگتن]] می‌باشد.


مرگ بروس و برندون هر دو در اوج جوانی و اوج حرفه‌ای بودن بسیار مشکوک است و به احتمال زیاد اصابت گلوله به برندون قتل عمد بوده‌است.
مرگ بروس و برندون هر دو در اوج جوانی و اوج حرفه‌ای بودن بسیار مشکوک است شایعات مختلفی در مورد مرگ او وجود دارد، عده ای معتقد هستند که مرگ او عمدی بوده( دادگاه به تصادفی بودن مرگ او رای داده است) و عده نیز معتقد اند که خانواده لی نفرین شده است.


== فیلم‌شناسی ==
== فیلم‌شناسی ==

نسخهٔ ‏۱۳ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۱:۲۰

برندون لی
اطلاعات پس‌زمینه
نام چینی李國豪 (سنتی)
نام چینی李国豪 (ساده‌شده)
پین‌یینLǐ Guóháo (ماندارین)
JyutpingLei5 Gwok3 Hou4 (کانتونی)
Birth nameBrandon Bruce Lee
متولد۱ فوریهٔ ۱۹۶۵
اوکلند، کالیفرنیا، ایالات متحده
درگذشته۳۱ مارس ۱۹۹۳ (۲۸ سال)
ویلمینگتن، کارولینای شمالی، کارولینای شمالی، ایالات متحده
آرامگاهفبرستان لیک ویو، سیاتل، واشینگتن، ایالات متحده
سال‌های فعالیت۱۹۸۵–۱۹۹۳
شریک(های) زندگیالیزا هاتون (۱۹۹۰–۱۹۹۳؛ مرگ لی)
تبارشاندی، گوانگ‌دونگ، چین

برندون لی (به انگلیسی: Brandon Lee) (زاده ۱ فوریه ۱۹۶۵ – درگذشته ۳۱ مارس ۱۹۹۳) رزمی کار و بازیگر فیلم‌های رزمی اوایل دهه نود بود که در حین فیلمبرداری فیلم کلاغ بر اثر ضرب گلوله کشته شد. وی پسر بروس لی (استاد هنرهای رزمی و بازیگر برجسته فیلمهای رزمی در همه دوران) و لیندا لی کدول و برادر شانون لی بود.

زندگی

برندون هنر رزمی جیت کان دو را در کودکی توسط پدرش و در نوجوانی توسط دان اینوسانتو آموخت. او دوران کودکی را زیر سایه نام بروس لی به سختی گذراند. خود برندون در اینباره می‌گوید:

در هر مدرسه‌ای که تحصیل می‌کردم، به محض اینکه متوجه می‌شدند من فرزند بروس لی هستم، مرا به مبارزه دعوت می‌کردند و این باعث می‌شد که اغلب با لباس پاره و کتک خورده به منزل برگردم. در نتیجه دائماً از محلی به محل دیگر نقل مکان می‌کردیم.

پس از اتمام تحصیل در دوره ابتدایی و دبیرستان، به دانشگاه امرسان رفت و با درجه فوق لیسانس از آنجا فارغ‌التحصیل شد. او مدتی را نیز در آکادمی هنری استراسبورگ به مطالعه و تحقیق هنرهای نمایشی پرداخت.

بازیگری

برندون بازیگری را از دوران دبیرستان شروع کرد و مدتی نیز در تئاترهای محلی برنامه اجرا می‌کرد. او پس از مدتی به دعوت دیوید کارادین در فیلمی تلویزیونی به نام کونگ فو ظاهر شد. این فیلم بر اساس سریالی به همین نام که در سال ۱۹۷۰ توسط شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی ساخته شده بود و در آن دیوید کارادین نقش راهبی از معبد شائولین را بازی می‌کرد.

در فیلم تلویزیونی کونگ فو، نقش اصلی را کارادین و برندون نقش مرید وی را ایفا کرد. برندون برای بازی در این فیلم موهای سرش را تراشید.

پس از این فیلم برندون در سال ۱۹۸۶ در فیلم میراث خشم و چهار سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۰ در فیلم مآموریت لیزر به ایفای نقش پرداخت که آثار نسبتاً ضعیفی بودند. در سال ۱۹۹۱ در فیلم مبارزه در توکیو کوچک در کنار دولف لاندگرن ظاهر شد. فیلم بعدی برندون آتش تند نام داشت که در سال ۱۹۹۲ اکران شد و موفقیت بی نظیری را برای او به ارمغان آورد. پس از حضور در این فیلم موفق، به پروژه کلاغ که فیلمی بر اساس داستان مصور جیمز اوبار بود پیوست.

مرگ برندون

آرامگاه بروس لی و برندون لی

در یکی از صحنه‌های فیلم که باید برندون مورد اصابت گلوله قرار بگیرد، پس از شلیک گلوله توسط یکی از بازیگران و اتمام فیلمبرداری، زمانیکه الکس پرویاس (کارگردان فیلم) دستور کات می‌دهد، برندون از جا بلند نشده و خون از اندام وی جاری شده و صحنه را فرا می‌گیرد.

عوامل فیلم برندون را به بیمارستان مدیکال سنتر اوکلند منتقل می‌کنند اما برندون با زندگی وداع می‌کند.

آرامگاه او در کنار پدرش بروس لی، در سیاتل، واشینگتن می‌باشد.

مرگ بروس و برندون هر دو در اوج جوانی و اوج حرفه‌ای بودن بسیار مشکوک است شایعات مختلفی در مورد مرگ او وجود دارد، عده ای معتقد هستند که مرگ او عمدی بوده( دادگاه به تصادفی بودن مرگ او رای داده است) و عده نیز معتقد اند که خانواده لی نفرین شده است.

فیلم‌شناسی

سینما

تلویزیون

جستارهای وابسته

منابع

ویکی‌پدیای انگلیسی