ریچارد سوم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
4nn1l2 (بحث | مشارکت‌ها)
تعویض پرتره: نگاه به مرکز صفحه
4nn1l2 (بحث | مشارکت‌ها)
←‏کودکی: مارگارت آنژو همسر هنری ششم بود. همسر هنری پنجم کاترین والوا است که زن بی‌آزاری بوده و در ۱۴۳۷ (سال‌ها پیش از تولد ریچارد سوم=۱۴۵۲) فوت کرده
خط ۳۷: خط ۳۷:


== کودکی ==
== کودکی ==
ریچارد هشتمین و کوچکترین فرزند خانواده بود. وی سالهای زیادی از کودکی خود را در کاخ میدلزهام گذراند و تحت تعلیم ریچارد نویل قرار گرفت. در زمان مرگ پدرش و برادر بزرگش ادموند وی تنها هشت سال داشت که توسط مادرش به جای دیگری فرستاده شد تا از دستان انتقام جوی همسر هنری پنجم در امان بماند. او بعدها به همراه برادر بزرگترش جورج به انگلستان بازگشت و شاهد تاج گذاری بزرگترین برادر خود ادوارد بود. ریچارد به کاخ میدلزهام فرستاده شد تا تحت تعالیم جنگی قرار گیرد. وی تا ۱۲ سالگی خود در آنجا ماند. در سن ۱۸ سالگی وی در دو نبرد شرکت کرد که به بازگشت برادرش به تخت و تاج انجامید.
ریچارد هشتمین و کوچکترین فرزند خانواده بود. وی سالهای زیادی از کودکی خود را در کاخ میدلزهام گذراند و تحت تعلیم ریچارد نویل قرار گرفت. در زمان مرگ پدرش و برادر بزرگش ادموند وی تنها هشت سال داشت که توسط مادرش به جای دیگری فرستاده شد تا از دستان انتقام‌جوی [[مارگارت آنژو]]، همسر هنری ششم، در امان بماند. او بعدها به همراه برادر بزرگترش جورج به انگلستان بازگشت و شاهد تاج گذاری بزرگترین برادر خود ادوارد بود. ریچارد به کاخ میدلزهام فرستاده شد تا تحت تعالیم جنگی قرار گیرد. وی تا ۱۲ سالگی خود در آنجا ماند. در سن ۱۸ سالگی وی در دو نبرد شرکت کرد که به بازگشت برادرش به تخت و تاج انجامید.


== حکومت ==
== حکومت ==

نسخهٔ ‏۱۲ مهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۳:۴۴

ریچارد سوم
پادشاه انگلستان و فرانسه، لُرد ایرلند
سلطنت۲۲ ژوئن ۱۴۸۳ – ۲۲ اوت ۱۴۸۵
تاج‌گذاری۶ ژوئیه ۱۴۸۳
پیشینادوارد پنجم
جانشینهنری هفتم
زاده۲ اکتبر ۱۴۵۲
فادرینگ‌هی کاسل، نورث‌همپتون‌شر، انگلستان
درگذشته۲۲ اوت ۱۴۸۵ (۳۲ سال)
باسورث فیلد، لسترشر، انگلستان
آرامگاه
در سال ۲۰۱۲ اسکلت ریچارد سوم در محل یک پارکینگ عمومی کشف شد.[۱]
همسر
دودمانخاندان یورک
پدرریچارد پلانتاژنت، دوک یورک
مادرسِسیلی نِویل

ریچارد سوم (۲ اکتبر ۱۴۵۲ – ۲۲ اوت ۱۴۸۵)، پادشاه انگلستان (از ۲۲ ژوئن ۱۴۸۳ تا ۲۲ اوت ۱۴۸۵)، پسر ریچارد پلانتاژنت، دوک یورک بود. بدنبال قتل فرزندان ادوارد چهارم که قیم آنان بود، وی سلطنتی توأم با قتل و وحشت ایجاد کرد و در نبرد بازورث فیلد توسط هنری تیودور کشته شد.

ریچارد سوم را آخرین پادشاه بریتانیا در قرون وسطی می‌دانند. با مرگ او در جنگ سی‌سالهٔ رزها، سلسله پلانتاجنت پس از ۳۳۱ سال منقرض شد و سلسله تودور به قدرت رسیدند.[۲]

کودکی

ریچارد هشتمین و کوچکترین فرزند خانواده بود. وی سالهای زیادی از کودکی خود را در کاخ میدلزهام گذراند و تحت تعلیم ریچارد نویل قرار گرفت. در زمان مرگ پدرش و برادر بزرگش ادموند وی تنها هشت سال داشت که توسط مادرش به جای دیگری فرستاده شد تا از دستان انتقام‌جوی مارگارت آنژو، همسر هنری ششم، در امان بماند. او بعدها به همراه برادر بزرگترش جورج به انگلستان بازگشت و شاهد تاج گذاری بزرگترین برادر خود ادوارد بود. ریچارد به کاخ میدلزهام فرستاده شد تا تحت تعالیم جنگی قرار گیرد. وی تا ۱۲ سالگی خود در آنجا ماند. در سن ۱۸ سالگی وی در دو نبرد شرکت کرد که به بازگشت برادرش به تخت و تاج انجامید.

حکومت

وی برای رسیدن به تاج و تخت، برادرزاده‌های خود را که ملقب به «شاهزاده‌های برج» بودند را به قتل رساند. این شاهزاده‌ها تنها پسران ادوارد چهارم و در زمان مرگ پدرشان ۹ و ۱۲ ساله بودند.[۳] دوران حکومت ریچارد سوم کوتاه بود. او ۲۶ ماه سال سلطنت کرد و در ۳۲ سالگی کشته شد.

مرگ

اسکلت‌های کشف‌شدهٔ ریچارد در ۲۰۱۲

ریچارد سوم آخرین پادشاه بریتانیا است که در میدان نبرد کشته شده‌است و یکی از معدود پادشاهان این کشور است که با مراسم رسمی دفن نشده و محل دفنش نامعلوم بوده‌است.

با مرگ او خاندان لنکستر بجای خاندان یورک بر تخت نشست و به این ترتیب هنری تودور با عنوان هنری هفتم پادشاه انگلستان شد.

در سال ۲۰۱۲ پژوهشگران دانشگاه لستر اسکلت ریچارد سوم را پس از حدود پانصد سال در زمین یک پارکینگ عمومی در شهر لستر که در گذشته کلیسای محل دفن این پادشاه بوده پیدا کردند.[۴] بقایای جسد ریچارد سوم روز پنجشنبه ۲۶ مارس ۲۰۱۵ در کلیسای جامع لستر دوباره دفن شد.[۵][۶]

در فرهنگ عامه

داستان زندگی ریچارد سوم که آخرین پادشاه از دودمان پلانتاجنت بود، موضوع نمایش‌نامه‌ای مشهور از ویلیام شکسپیر به نام ریچارد سوم شد.[۷] نمایش‌نامه ریچارد سوم، پُر شخصیت‌ترین نمایش از میان نمایش‌نامه‌های ویلیام شکسپیر است و ماجرای آن در اواخر سده شانزده میلادی بر اساس نحوه ظهور و سقوط شاه ریچارد سوم نوشته شده‌است.[۸]

منابع

  1. کشف اسکلت ریچارد سوم زیر پارکینگ عمومی، رادیو فردا
  2. اسکلتی که در پارکینگ پیدا شد متعلق به شاه ریچارد سوم است، بی‌بی‌سی فارسی
  3. Discovery of Skeleton Puts Richard III in Battle Once Again, The New York Times
  4. «اسکلتی که در پارکینگ پیدا شد متعلق به شاه ریچارد سوم است». دریافت‌شده در ۶-۲-۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  5. «دفن دوباره ریچارد سوم، پادشاه 'مکار' انگلستان». بی‌بی‌سی فارسی.
  6. «Richard III: Leicester reburial under way». BBC News.
  7. Skeleton found in car park is that of Richard III – as it happened, The Guardian
  8. ریچارد سوم؛ ظهور و سقوط ماکیاولیسم بر صحنه تئاتر لندن، بی‌بی‌سی فارسی