حسینیه ارشاد: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Hosseinieh Ershad.jpg|بندانگشتی|250px|حسینیه ارشاد]]
[[پرونده:Hosseinieh Ershad.jpg|بندانگشتی|250px|حسینیه ارشاد]]
{{علی شریعتی (نوار کناری)}}
[[پرونده:Hoseinye-ershad01.JPG|بندانگشتی|250px]]
[[پرونده:Hoseinye-ershad01.JPG|بندانگشتی|250px]]
'''حسینیه ارشاد''' مرکزی فرهنگی- مذهبی در [[خیابان شریعتی (تهران)|خیابان شریعتی]] [[تهران]] است. شهرت این حسینیه بیشتر به خاطر سخنرانی‌های انجام‌شده در آن‌جا، خصوصاً سخنرانی‌ها و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی [[علی شریعتی]] و [[محمد مفتح]] است.
'''حسینیه ارشاد''' مرکزی فرهنگی- مذهبی در [[خیابان شریعتی (تهران)|خیابان شریعتی]] [[تهران]] است. شهرت این حسینیه بیشتر به خاطر سخنرانی‌های انجام‌شده در آن‌جا، خصوصاً سخنرانی‌ها و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی [[علی شریعتی]] و [[محمد مفتح]] است.

نسخهٔ ‏۲۳ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۵۶

حسینیه ارشاد

حسینیه ارشاد مرکزی فرهنگی- مذهبی در خیابان شریعتی تهران است. شهرت این حسینیه بیشتر به خاطر سخنرانی‌های انجام‌شده در آن‌جا، خصوصاً سخنرانی‌ها و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی علی شریعتی و محمد مفتح است.

تاریخچه

حسینیه ارشاد در سال ۱۳۴۶ توسط محمد همایون (سرمایه‌گذار)، ناصر میناچی (مدیر)، عبدالحسین علی‌آبادی و محمد همایون بنیان گذاشته شد.[۱] حسینیه در زمین باغی به مساحت دو هزار مترمربع احداث شد. دکتر عبدالحسین علی‌آبادی (دادستان کل کشور)، محمد همایون و ناصر میناچی اعضای هیئت امنای حسینیه ارشاد بودند. هدف از تشکیل حسینیه در آن زمان، ایجاد یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای قشر فرهیخته و ‌روشنفکر بود و به همین دلیل حسینیه به صورت فضایی مدرن و امروزی طراحی و به شکل آمفی‌تئاتر ساخته شد.

ظرفیت سالن که با شیب مناسبی ساخته شده بود، هزار نفر در طبقه اول و ۵۰۰ نفر در طبقه دوم است. در سال‌های بعد، تالاری نیز با ظرفیت ۵۰۰ نفر در زیر زمین حسینیه ساخته شد تا کلاس‌های فرهنگی مذهبی در آنجا تشکیل شود. در سال ۱۳۵۹، تصمیم گرفته شد که دو هزار متر مربع از زمین باقی‌مانده از باغ نیز خریداری و مسجد حسینیه ارشاد در آن بنا شود. در سال ۱۳۵۹، با تأسیس کتابخانه حسینیه ارشاد و توسعه روزافزون آن، تمام سطح حیاط خالی و ۱۱۰۰ متر مربع نیز به کتابخانه اضافه شد. همه سطح زیرین حیاط را کتابخانه حسینیه ارشاد تشکیل داده است.[۲]

مرتضی مطهری از ابتدا در جریان تشکیل این مؤسسه بود و از همان ابتدا همکاری خود را آغاز کرد. اولین کار چاپی نشریه کتاب «محمد خاتم پیامبران» بود که مطهری قسمت هجرت تا وفات را به واسطهٔ آشنایی‌ای که با محمد تقی شریعتی داشت به پسر وی علی شریعتی سپرد. بعدها با گسترش اختلاف‌های بین میناچی و مطهری و نیز اعتراض به انحراف حسینیه از مسیر اصلی، مطهری و دوستان‌اش حسینیه را در اواخر سال ۱۳۴۹ ترک کردند و از این به بعد مؤسسه با سخنرانی‌های آتشین شریعتی به راه خود ادامه داد. سرانجام در سال ۱۳۵۱ ساواک به دستور شاه، حسینیه را تعطیل کرد. حسینه تا انقلاب بازگشایی نشد.

پس از بازگشایی مجدد حسینیه ارشاد پس از انقلاب، میناچی مدیریت آن را برعهده گرفت. وی تا زمان مرگ جز وقفه‌ای که به خاطر تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت موقت مهدی بازرگان، پیش آمد مدیریت حسینیهٔ ارشاد را بر عهده داشت.

حسینیه ارشاد پس از انقلاب نیز محل برگزاری جلسات تدوین پیش نویس قانون اساسی بود.[۳][۴][۵]

فعالیت‌های فعلی

حسینیه ارشاد هم‌چنان فعال است و سخنرانی‌هایی از طرف گروه‌های مختلف از جمله روحانیون و جریان روشنفکری دینی در آن انجام می‌شود. علاوه بر آن، حسینیهٔ ارشاد کتاب‌خانه فعالی نیز دارد که اکنون زیرنظر هیئت امنا اداره می‌گردد. ساختمان جدید این کتابخانه در حال ساخت می‌باشد.[۶]

کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد

کتابخانه دیجیتال حسینیه ارشاد در آذرماه سال ۱۳۹۰ با هدف دسترس پذیری به متن کامل برخی منابع مهم کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد توسط کلیه کاربران اینترنتی، در سالروز توسط دکتر علی شریعتی افتتاح گردید.[۷]

کتابخانه دیجیتال به عنوان واحدی از مجموعه بزرگ کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، زیر مجموعه موسسه تعلیماتی و تحقیقات علمی و دینی حسینیه ارشاد می‌باشد.

در این کتابخانهٔ دیجیتال تاکنون بیش از ۱۶۰۰۰ مدرک دیجیتال قرار گرفته است. شامل ۱۱۰۰۰ عنوان کتاب، بیش از ۱۶۰۰ فایل صوتی شامل ۱۲۰۰ کتاب گویای تولید شده توسط واحد نابینایان کتابخانه و فایل صوتی برخی نشست‌ها و برنامه‌های برگزار شده در کتابخانه، بیش از ۳۵۰۰ مقاله، ۷۴ عنوان چاپ سنگی، ۷ عنوان نسخه خطی، ۲۰۰ پوستر و …

عضویت و دسترسی به محتوای این کتابخانه دیجیتال رایگان است.[۸]

ویژگی‌ها:

ارتباط بین این کتابخانه و نرم‌افزار پایه کتابخانه از طریق وب سرویس در دو سطح اطلاعات کتابشناختی منابع و کاربران برقرار است. بدین مفهوم که به محض ورود اطلاعات منبع جدید یا عضو جدید در نرم‌افزار پایه کتابخانه، این اطلاعات از طریق وب سرویس در نرم‌افزار کتابخانه دیجیتال نیز ذخیره خواهد شد.

«امانت دیجیتال» از دیگر ویژگی‌های این کتابخانه است. بدین مفهوم که برای دسترسی به متن کامل منابع ابتدا باید منبع را به پروفایل امانت دیجیتال کاربر اضافه کرد. این منبع به مدت ۱۰ روز در پروفایل باقی می‌ماند و پس از ان از پروفایل حذف می‌گردد.

کاربران بدون ثبت نام نیز می‌توانند با استفاده از امکان «نیم نگاه» ۱۰ صفحه اول منابع را مطالعه نمایید.

علاقمندان برای دسترسی و استفاده از امکانات کتابخانه دیجیتال به آدرس http://www.hepl.ir مراجعه نمایند.

پانویس

  1. تاریخچه حسینیه ارشاد-1384-ناصر میناچی-انتشارات حسینیه ارشاد- شابک:9-12-6280-964 ص 5
  2. «گنبد «حسینیه ارشاد» ترک برداشت». ایسنا. دریافت‌شده در ۵ ژانویه ۲۰۱۴.
  3. «تاریخچه حسینیه ارشاد». کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران. ۶آبان ۱۳۸۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «توضیحات ناصر میناچی و سیدهادی خسروشاهی دربارهٔ گزارش «بازتاب»». بازتاب. ۴مرداد ۱۳۸۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. «کتابخانه جدید حسینیه ارشاد تکمیل می‌شود». خبرگزاری کتاب ایران. ۱مرداد ۱۳۸۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  6. «احداث ساختمان جدید کتابخانه حسینیه ارشاد با استانداردهای جهانی». کتاب ایران. ۱۸ تیر ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۳.
  7. http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=6934:معرفی-کتابخانه-دیجیتال-حسینیه-ارشاد&Itemid=31
  8. http://dar.irandoc.ac.ir/fa/Public/WebsiteInfo/684?Title=کتابخانه%20دیجیتال%20حسینیه%20ارشاد