تیرداد دوم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
اصلاح پیوند(ها) به صفحهٔ ابهام‌زدایی (بابل) با استفاده از AWB
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''تیرداد دوم''' شخصی است که در دوران شاهنشاهی [[اشکانیان]] و در زمان [[فرهاد چهارم]] برای زمان کوتاهی بر تخت شاهی [[ایران]] نشست. وی از خاندان اشکانی نبود و گمان می‌رود که یکی از سپهداران ارتش اشکانی بوده باشد. وی در سال ۳۳ پیش از میلاد بر فرهاد چهارم که در آن هنگام شاه ایران بود، خروج کرد و او را به [[آسیای میانه]] فراری داد. مردم و بزرگان کشور که در آن زمان از فرهاد و تندروی‌های او ناراضی بودند، او را به شاهی برگزیدند. حدود سه سال پس از بر تخت نشستن تیرداد ٫ فرهاد با سپاهی از [[سکاها]] بازگشت و دوباره بر تخت شاهی نشست. تیرداد کوچکترین پسر فرهاد را با خود برد و به [[سوریه]] فرار کرد. او پسر فرهاد را به [[آگوستوس|اکتاویوس]] فرمانروای سوریه داد و از او درخواست یاری کرد. اکتاویوس پسر فرهاد را به عنوان گروگان نزد خود نگهداشت، ولی از کمک کردن به تیرداد و وارد شدن دوباره به جنگ با ایرانیان خودداری کرد.
'''تیرداد دوم''' شخصی است که در دوران شاهنشاهی [[اشکانیان]] و در زمان [[فرهاد چهارم]] برای زمان کوتاهی بر تخت شاهی [[ایران]] نشست. وی از خاندان اشکانی نبود و گمان می‌رود که یکی از سپهداران ارتش اشکانی بوده باشد. وی در سال ۳۳ پیش از میلاد بر فرهاد چهارم که در آن هنگام شاه ایران بود، خروج کرد<ref>[http://www.iranicaonline.org/pages/chronology-1 CHRONOLOGY OF IRANIAN HISTORY PART 1] ''iranicaonline.org''</ref> و او را به [[آسیای میانه]] فراری داد. مردم و بزرگان کشور که در آن زمان از فرهاد و تندروی‌های او ناراضی بودند، او را به شاهی برگزیدند. حدود سه سال پس از بر تخت نشستن تیرداد ٫ فرهاد با سپاهی از [[سکاها]] بازگشت و دوباره بر تخت شاهی نشست. تیرداد کوچکترین پسر فرهاد را با خود برد و به [[سوریه]] فرار کرد. او پسر فرهاد را به [[آگوستوس|اکتاویوس]] فرمانروای سوریه داد و از او درخواست یاری کرد. اکتاویوس پسر فرهاد را به عنوان گروگان نزد خود نگهداشت، ولی از کمک کردن به تیرداد و وارد شدن دوباره به جنگ با ایرانیان خودداری کرد.
پس از گذشت چند سال از این واقعه فرهاد خواستار استرداد تیرداد به ایران شد، ولی اکتاویوس از این کار خودداری کرد و پسر فرهاد را به ایران فرستاد.
پس از گذشت چند سال از این واقعه فرهاد خواستار استرداد تیرداد به ایران شد، ولی اکتاویوس از این کار خودداری کرد و پسر فرهاد را به ایران فرستاد.


در سال ۲۶ پیش از میلاد تیرداد به کمک رومیان وارد ایران شد و توانست [[بابل (دولت‌شهر)|بابل]] را تصرف کند، ولی پس از یک سال فرهاد برای همیشه با او تسویه حساب کرد. پس از این ماجرا دیگر نامی از او در تاریخ برده نمی‌شود.
در سال ۲۶ پیش از میلاد تیرداد به کمک رومیان وارد ایران شد و توانست [[بابل (دولت‌شهر)|بابل]] را تصرف کند، ولی پس از یک سال فرهاد برای همیشه با او تسویه حساب کرد. پس از این ماجرا دیگر نامی از او در تاریخ برده نمی‌شود.


در سال ۳۳ پیش از میلاد تیرداد دوم علیه [[فرهاد چهارم]] شاه اشکانی شورش کرد. فرهاد چهارم شکست خورده و به روم عزیمت می‌کند.<ref>[http://www.iranicaonline.org/pages/chronology-1 CHRONOLOGY OF IRANIAN HISTORY PART 1] ''iranicaonline.org''</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۷ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۰۷

تیرداد دوم شخصی است که در دوران شاهنشاهی اشکانیان و در زمان فرهاد چهارم برای زمان کوتاهی بر تخت شاهی ایران نشست. وی از خاندان اشکانی نبود و گمان می‌رود که یکی از سپهداران ارتش اشکانی بوده باشد. وی در سال ۳۳ پیش از میلاد بر فرهاد چهارم که در آن هنگام شاه ایران بود، خروج کرد[۱] و او را به آسیای میانه فراری داد. مردم و بزرگان کشور که در آن زمان از فرهاد و تندروی‌های او ناراضی بودند، او را به شاهی برگزیدند. حدود سه سال پس از بر تخت نشستن تیرداد ٫ فرهاد با سپاهی از سکاها بازگشت و دوباره بر تخت شاهی نشست. تیرداد کوچکترین پسر فرهاد را با خود برد و به سوریه فرار کرد. او پسر فرهاد را به اکتاویوس فرمانروای سوریه داد و از او درخواست یاری کرد. اکتاویوس پسر فرهاد را به عنوان گروگان نزد خود نگهداشت، ولی از کمک کردن به تیرداد و وارد شدن دوباره به جنگ با ایرانیان خودداری کرد. پس از گذشت چند سال از این واقعه فرهاد خواستار استرداد تیرداد به ایران شد، ولی اکتاویوس از این کار خودداری کرد و پسر فرهاد را به ایران فرستاد.

در سال ۲۶ پیش از میلاد تیرداد به کمک رومیان وارد ایران شد و توانست بابل را تصرف کند، ولی پس از یک سال فرهاد برای همیشه با او تسویه حساب کرد. پس از این ماجرا دیگر نامی از او در تاریخ برده نمی‌شود.


پانویس

منابع

  • خدادادیان٫اردشیر٫اشکانیان٫منصور۱۳۸۰