تری اوکوئین: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۱۱۸: خط ۱۱۸:
[[رده:ایرلندی‌تبارهای اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:ایرلندی‌تبارهای اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران تلویزیون اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران تلویزیونی اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران تلویزیون مرد اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران تلویزیون مرد اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران فیلم اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران فیلم اهل ایالات متحده آمریکا]]

نسخهٔ ‏۲۸ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۰۴:۳۰

تری اوکوئین

تولد ۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۵۲ ‏(۷۱ سال)
میشیگان، آمریکا
ملیت آمریکایی
پیشه هنرپیشه
صفحه در وبگاه IMDb

تری اوکوئین (به انگلیسی:Terry_O'Quinnزاده: ۱۵ ژوئیه ۱۹۵۲) بازیگر آمریکایی برنده جایزه امی می‌باشد. این بازیگر به خاطر نقشش در سریال گمشدگان معروف است. او همچنین در ۱۸ قسمت سریال آلیاس بازی کرده است. تری اوکوین بازیگری آمریکایی که بیشتر به خاطر نقش جان لاک در سریال گمشدگان به شهرت رسید، آغاز کار خود در تلویزیون را با سریال F.D.R در سال ۱۹۸۰ شروع کرد. بعد از آن می‌توان به نقش‌های جزئی وی در بعضی از سریال‌ها از قبیل قاتل‌های جوان، همه حرکات درست، گلوله نقره‌ای و جایگاه‌ها در قلب و … اشاره کرد.

تری همچنین در بعضی از برنامه‌های تلویزیونی از قبیل Miami Vice, The Twilight Zone, Tales of the Unexpected, به عنوان مهمان حضور داشته است. وی برای بازی در فیلم ناپدری و ناپدری ۲ شناخته شد و در سال ۱۹۹۶ در نقش پیتر واتس در میلنیوم بازی کرد که این سریال تا سه فصل ادامه یافت و پخش شد. در سال ۲۰۰۴ تری بالاخره موفق شد در راه بازیگری به نقش جان لاک در سریال گمشدگان به شهرت برسد و جایگاهش را در بازیگران تلویزیونی ثابت کند و برنده جایزه امی در سال ۲۰۰۷ و کاندیدای آن در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ شد.

دوران جوانی

تری اوکویین در بیمارستان وار مموریال (یکی از بیمارستان‌های که به یادبود دوران جنگ و کشته‌های آن ساخته شده بود) در سالت مری میشیگان بدنیا آمد و عضو جدیدی از یازده خواهر و برادر بود با پدر و مادر آمریکایی ایرلندی. در نیوبری میشیگان بزرگ شد و در دانشگاه مرکزی میشیگان و دانشگاه ایووا تحصیل کرده است. اسمش را از ترنس کوین به تری اکویین تغییر داد چون بازیگر دیگری با نام ترنس کویین وجود داشت.

تری در اوایل دهه هفتاد زمانی که در دانشگاه مرکزی میشیگان در حال تحصیل بود بازیگری را شروع کرد و فقط کار بازیگری نبود بلکه نمایشنامه نویسی و کارگردانی هم می‌کرد. او یک نمایشنامه موزیکال ارکسترینا نوست را کارگردانی کرد که ۵ کاراکتر در آن بود.

در دهه هشتاد تری در فیلم و سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرد از اولین نقش‌های او می‌توان به بازی وی در سریال Miami Vice و Star Trek اشاره کرد. تری با بازی در نقش قاتل سریال دیوانه‌ای در ناپدری پیشرفت بسیاری در این زمینه داشت. بازی وی در این فیلم مورد تحسین یک منتقد به نام رابرت ایبرت از شیکاگو سان تایمز قرار گرفت که به گفته وی بازی قوی‌تری اوکویین یکی از عامل‌های اصلی موفقیت این سریال بود. اکویین برای بازی در این نقش نامزد دریافت جایزه سترن و ایندپندنت اسپیریت شد. قسمت دوم این فیلم دوسال بعد نیز پخش شد ولی به موفقیت فیلم اولی دست نیافت. تری در قسمت سوم فیلم ناپدری بازی نکرده و دلیل آن هم هنوز به طور قطع بازگو نشده است و نقش ناپدری را در قسمت سوم رابرت وایتمن بازی کرده است.

سری فیلم‌های ناپدری

از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ تری در نقش اصلی فیلم ترسناک ناپدری ۱ و ۲ یعنی یک قاتل زنجیره‌ای و روانی با نام جری بلیک (که این اسم هیچوقت توی فیلم برای بیننده‌ها گفته نشد) که عقیده داشت یک خانواده درست و حسابی دارد. وقتی که مادر بیوه و دخترش با توقعات او کنار نیومدن از درون دیوانه می‌شود و سعی می‌کند به بیرحمانه‌ترین نحو آن‌هارا به قتل برساند. در قسمت دوم او از تیمارستان فرار می‌کند و هویت مردی را که همان ابتدای فیلم می‌کشد می‌دزد که نام اون جین کلیفرد بوده است و دیوانه بازی‌هایش را از اول شروع می‌کند. او در سومین و آخرین قسمت فیلم بازی نکرد.

سریال گمشدگان

بعد از نقش یک پلیس فدرال در الیاس، تری اوکویین یک تماس از تهیه کننده سریال گمشدگان دریافت کرد بر مبنای بازی وی در یک سریال درام به نام لاست (گمشدگان). تری در سال ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه امی شد برای بهترین بازیگر مرد در نقش جان لاک. تری می‌گوید اوایل زیاد چندان امیدی به موفقیت لاست نداشتم.. هرچند که برخلاف نظر وی این سریال محبوب‌ترین سریال شناخته شد و نقش وی یکی از دوست داشتنی‌ترین و پایدارترین نقش‌ها بود. او در ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۷ برنده جایزه امی برای بهترین بازیگر مرد در سریال گمشدگان در نقش جان لاک شدو او همچنین یکبار دیگر در سال ۲۰۱۰ کاندیدای این جایزه شد. در یکی از مصاحبه‌هایش تری اعلام کرده بود که موفقیت او و راحت بازی کردنش در این نقش به خاطر این بود که شخصیت جان لاک تا حدی شبیه به شخصیت خودش بوده است.

زندگی شخصی

تری اوکویین ۳۱ سال است که با لری ازدواج کرده است و در ریسترستاون مریلند با هم زندگی می‌کردند اما بعد از پخش سریال لاست آنها هم به پیروی از بقیه بازیگران لاست به هاوایی رفتن چون محل فیلمبرداری گمشدگان در هاوایی بود و حالا او یک خانه در مریلند و یکی در هاوای دارد حاصل ازدواج لری و تری دو فرزند پسر به نام‌های الیور و هانتر است. تری همچنین یک نوه دارد.

فیلمشناسی

منابع