احمد رضایی (مجاهد خلق): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
DejaVu (بحث | مشارکت‌ها)
←‏زندگی مبارزاتی: اصلاح و ویکی سازی
Feyzi mahsa (بحث | مشارکت‌ها)
افزودن مطلب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲: خط ۲:


وی برادر بزرگتر [[رضا رضایی]] و [[مهدی رضایی]] است که آنها نیز از اعضای دیگر سازمان بودند و به قتل رسیدند.
وی برادر بزرگتر [[رضا رضایی]] و [[مهدی رضایی]] است که آنها نیز از اعضای دیگر سازمان بودند و به قتل رسیدند.
نام [[بيمارستان قلب ملكه مادر]] بعد از انقلاب به [[بيمارستان قلب شهيد احمد رضايى]] تغيير يافت كه در سال ٦٠ بعد از اختلافات [[جمهورى اسلامى]] با [[سازمان مجاهدين خلق]] و ترور [[محمدعلى رجايى]] اين بيمارستان به نام [[بيمارستان قلب شهيد رجايى]] تغيير نام داد.


== زندگی مبارزاتی ==
== زندگی مبارزاتی ==

نسخهٔ ‏۱۸ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۳:۱۵

احمد رضایی(زاده ۱۳۲۴، تهران)، عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق ایران که در یک درگیری خیابانی با ماموران ساواک کشته شد. پس از ضربه شهریور ۱۳۵۰ وی نقش اصلی در احیای سازمان را داشت.

وی برادر بزرگتر رضا رضایی و مهدی رضایی است که آنها نیز از اعضای دیگر سازمان بودند و به قتل رسیدند. نام بيمارستان قلب ملكه مادر بعد از انقلاب به بيمارستان قلب شهيد احمد رضايى تغيير يافت كه در سال ٦٠ بعد از اختلافات جمهورى اسلامى با سازمان مجاهدين خلق و ترور محمدعلى رجايى اين بيمارستان به نام بيمارستان قلب شهيد رجايى تغيير نام داد.

زندگی مبارزاتی

احمد رضایی طی سال‌های قبل از ۱۳۵۰ نقش ارزنده‌ای در تشکیلات مجاهدین داشت، اما بعد از ضربه ساواک به سازمان مجاهدین خلق در شهریور ماه ۱۳۵۰ او در بازسازی تشکیلات مجاهدین پس از دستگیری کادر مرکزی این سازمان در خارج از زندان نقش ویژه‌ای داشت.[۱] وی فردی مذهبی و مقید به تقلید از سید روح‌الله خمینی و از شرکت کنندگان مستمر در سخنرانی های طالقانی در مسجد هدایت بود.[۲][۳] در روز یازدهم بهمن‌ ماه ۱۳۵۰ احمد رضایی برای تماس با یک عضو جدید در محل قراری واقع در خیابان کاشان حاضر شد، اما به محض رسیدن به محل قرار از سوی ساواک شناسایی و محاصره شد.[۴] چون عضوی که بنا بود سر قرار بیاید چند روز پیش از آن دستگیر شده و قرار را لو داده بود.
احمد که خود را در محاصره مأموران مسلح ساواک می بیند بی درنگ به مقابله بر می خیزد، اما در نهایت با جویدن کپسول سیانور و انفجار نارنجک همراهش در این درگیری کشته شد.[۵]

پانویس

  1. وب گاه سازمان مجاهدین خلق ایران
  2. محسن کاظمی (۱۳۹۰خاطرات عزت شاهی، سوده مهر، ص. ۵۶۵، شابک ۹۷۸-۹۶۴-۵۰۶-۱۵۳-۹ پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)
  3. «حجتي‌ كرماني‌، محمد». ۱۳۸۹. از پارامتر ناشناخته |وب‌گاه= صرف نظر شد (|وبگاه= پیشنهاد می‌شود) (کمک)
  4. گروهک منافقین، از آغاز تاکنون
  5. وب گاه نگاه نو