سونات پیانو: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hamid Hassani (بحث | مشارکت‌ها)
ویرایش و ویکی‌سازی
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}
{{گسترش}}
{{گسترش}}
'''سونات پیانو''' نام کلی قطعه‌های ساخته شده برای پیانو در [[موسیقی کلاسیک]] است که دارای سه یا چهار [[موومان]] باشند. تاریخچهٔ ساخت قطعاتی شبیه به سونات‌های پیانو به دههٔ اول قرن هجدهم و ساخت [[پیانو]] بازمی‌گردد. اولین و معروف‌ترین نویسندگان سونات برای پیانو در این دوره، [[هایدن]] و[[موتزارت]] هستند. در دورهٔ رومانتیک نیز سونات‌ها بسیار گسترده‌تر شدند و معروف‌ترین نویسندهٔ سونات برای پیانو در [[موسیقی رمانتیک|دوران رمانتیک]]، [[لودویگ وان بتهوون]] است و [[سونات مهتاب]] او نیز به همراه [[مارش تشییع جنازه]] ساختهٔ [[شوپن]] از شناخته‌شده‌ترین‌ها هستند.
'''سونات پیانو''' {{انگلیسی|piano sonata}} نام کلی [[پاساژ (موسیقی)|قطعه‌های]] [[موسیقی]] ساخته‌شده برای [[پیانو]] در [[موسیقی کلاسیک]] است که سه یا چهار [[موومان]] داشته باشند. تاریخچهٔ ساخت قطعاتی شبیه به سونات‌های پیانو به دههٔ اول سدهٔ [[سده ۱۸ (میلادی)|هجدهم]] و اختراعِ پیانو بازمی‌گردد. اولین و معروف‌ترین تصنیف‌کنندگان سونات برای پیانو در این دوره، [[یوزف هایدن]] و [[ولفگانگ آمادئوس موتسارت]] هستند. در [[موسیقی رمانتیک|دورهٔ رمانتیک]] نیز سونات‌ها بسیار گسترده‌تر شدند و معروف‌ترین تصنیف‌کنندهٔ سونات برای پیانو در دوران رمانتیک، [[لودویگ فان بتهوون]] است. [[سونات مهتاب]] او نیز به همراه «مارش تشییع جنازه» ساختهٔ [[فردریک شوپن]] از شناخته‌شده‌ترین‌ها هستند.


{{داده‌های کتابخانه‌ای}}
{{داده‌های کتابخانه‌ای}}

نسخهٔ ‏۲۸ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۱:۴۴

سونات پیانو (به انگلیسی: piano sonata) نام کلی قطعه‌های موسیقی ساخته‌شده برای پیانو در موسیقی کلاسیک است که سه یا چهار موومان داشته باشند. تاریخچهٔ ساخت قطعاتی شبیه به سونات‌های پیانو به دههٔ اول سدهٔ هجدهم و اختراعِ پیانو بازمی‌گردد. اولین و معروف‌ترین تصنیف‌کنندگان سونات برای پیانو در این دوره، یوزف هایدن و ولفگانگ آمادئوس موتسارت هستند. در دورهٔ رمانتیک نیز سونات‌ها بسیار گسترده‌تر شدند و معروف‌ترین تصنیف‌کنندهٔ سونات برای پیانو در دوران رمانتیک، لودویگ فان بتهوون است. سونات مهتاب او نیز به همراه «مارش تشییع جنازه» ساختهٔ فردریک شوپن از شناخته‌شده‌ترین‌ها هستند.