هوری‌ها: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش‌های مشکوک به خرابکاری ویرایشگر دیداری
خنثی‌سازی ویرایش 22179652 توسط 95.81.67.28 (بحث)
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۳: خط ۳:
| native_name = حوریان
| native_name = حوریان
| alternate_name = هوری
| alternate_name = هوری
| image =Lulu king 2.jpg
| caption = '''نقش برجسته هوری یا لولویی'''
| caption = '''نقش برجسته هوری یا لولویی'''
| map_type =
| map_type =

نسخهٔ ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۰:۵۹

هوریان
حوریان
نقش برجسته هوری یا لولویی
نام دیگرهوری
موقعیتخاورمیانه
منطقهمیانرودان
نوعقوم، کشور
تاریخ
ساخته‌شدههزاره سوم پیش از میلاد
رهاشدهحدود هزاره یکم پیش از میلاد
دوره‌هابسیارکهن
فرهنگ‌هاهوریان، لولوبیان
اطلاعات بیشتر
وضعیتنابود شده
مالکیتایران، عراق، سوریه، ترکیه
دسترسی عمومیناشناخته

هوریان (Hurrohe) مردم باستانی آسیای صغیر و شرق و غرب میانرودان شمالی و سوریه بودند، که (تقریباً ۲۵۰۰ پ. م) از کوه‌های جنوب دریای خزر به سرزمین بین هیتیان و آشور، شرق دجله و منطقه کوهسار زاگروس و از آنجا آنها در مناطق بین‌النهرین شمالی و سوریه و حتی ساحل مدیترانه پخش شدند.

ساکنان باستانی هزارهٔ سوم

بخشی از خاک ماد در بع سوم هزارهٔ سوم پیش از میلاد جزو منطقه‌ای است که منابع کتبی بر آن پرتو افکنده سخن کفته‌اند. از آثاری که به زبان سومری و اکدی در دست است چنین مستفاد می‌گردد که در کوهپایه‌های غربی زاگروس و آنجایی‌که بعدها مادغربی را تشکیل می‌داد قبایل هوریان و لولوبیان و کوتیان و قبایل دیگری که با عیلامیان قرابت داشتنذ، زندگی می‌کردند.

تمدن هوری‌ها در هزاره سوم در آناتولی شرقی نیز در سایه پادشاهی میتانی وجود داشت و آنها بزرگ‌ترین و بانفوذترین ملت پادشاهی میتانی محسوب می‌شدند. هوری‌ها عملاً در هزاره دوم ق.م. در همه قسمت‌های میانرودان باستانی ساکن گشتند و نقش اساسی در تاریخ هیتیان بازی کردند واین سرزمین‌ها معروف بود به سرزمین هوری‌ها. با بسط سرزمین‌شان، هوریان در اواخر قرن ۱۵ پ.م. رقیبی شدند برای بابل و مصر.

هوریان احتمالاً پیش از پیشتر در آسیای مقدم پدیدار شده‌اند. زبان زبان هوری، که اینک از میان رفته، نه زبان هندواروپایی بود و نه زبان سامی، اما ممکن است که با زبان‌های گرجی و قفقازی خویشاوند باشد. این موضوع بیش تر از الواح میخی به دست آمده از خاتوشا Hattusas، پایتخت هیتیان، که تمدن‌اش بیش‌تر از هوریان تأثیر پذیرفته بود، دانسته و تشخیص داده شده‌است. هوریان فاقد یک امپراتوری بودند اما بیش‌تر جمعیت پادشاهی نیرومند میتانی (۱۴۰۰–۱۵۵۰ پ. م) را هوریان تشکیل می‌داد.

آثار و تمدن هوریان

زیستگاه هوریان

قبایلی که به زبان هوریانی سخن می‌گفتند در هزارهٔ دوم پ.م. در میانرودان شمالی و تا حدی در سوریه[۱] در سراسر فلات ارمنستان پراکنده بودند. اینان تا اواسط هزارهٔ یکم پ.م. در کنار قبایلی که منشأ دیگر داشتند باقی ماندند.[۲] زبان هوریان با اورارتوییان خویشاوندی نزدیک داشت. نبشته‌ای به خط اکدی و به زبان هوریانی از شخصی به نام تیشاری پادشاه اورکیش و ناوار از ربع سوم هزارهٔ سوم پیش از میلاد در دست است. محل اورکیش مشخص نیست و مورد بحث می‌باشد.[۳] ولی ناوار مسلماً مکانی است که بعدها نامار یا نامرو خوانده شد.[۴]

در مشرق دجله و خاک آشور در هزارهٔ سوم پ.م.[۵] وجود هوریان ثابت شده‌است و در هزاره دوم پ.م. نیز ایشان در ناحیه کرکوک[۶] می‌زیسته‌اند. مدارک متقنی دربارهٔ نفوذ هوریان به نقاط شرقی‌تر در دست نیست. گرچه بعضی‌ها حدس زده‌اند نواحی آذربایجان و زنجان تا هزارهٔ یکم پ.م. ویژگی‌های هوریان را واجد بوده‌اند.

پانویس

  1. چناکه از برخی نام‌های امکنه و اشخاص بر می‌آید
  2. ظاهراً ماتینیان که در آثار هرودوت و دیگر مؤلفان باستانی ذکری از ایشان رفته همان هوریان بوده‌اند
  3. اینکه محل اورکیش را در بادی امر در مشرق دجله ذکر کرده بودند مورد اعتراض اکالاگان قرار گرفت و وی نقطهٔ مزبور را در میانرودان می‌داند
  4. در درّهٔ رود دیاله
  5. از روی اسامی خاص اشخاص
  6. آراپخای باستانی Arrapxa

منابع

پیوند به بیرون