کلسیم اکسید: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Iraniantco (بحث | مشارکت‌ها)
ارائه معرفی کامل تری از "اکسید کلسیم" از سایت "نیکان پیشتاز"
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏top: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با استفاده از AWB
خط ۱۸: خط ۱۸:
}}
}}
}}
}}
'''اکسید کلسیم''' یا '''کلسیم اکسید''' {{انگلیسی|Calcium oxide}} ('''CaO''') که ماده اصلی تشکیل دهندهٔ '''[[آهک]]''' است که جسمی است سفید رنگ، جذب کنندهٔ [[رطوبت]] که از پخته شدن [[سنگ آهک]] به دست می‌آید.
'''اکسید کلسیم''' یا '''کلسیم اکسید''' {{انگلیسی|Calcium oxide}} ('''CaO''') که ماده اصلی تشکیل دهندهٔ '''[[آهک]]''' است که جسمی است سفید رنگ، جذب‌کنندهٔ [[رطوبت]] که از پخته شدن [[سنگ آهک]] به دست می‌آید.


اکسید کلسیم معمولا با نام آهک زنده یا آهک پخته شناخته می‌شود و همان آهک خالص است و مصارف شیمیایی گسترده‌ای دارد. این ماده سفید رنگ و دارای خاصیت قلیایی بوده و در دمای محیط دارای ساختاری کریستالی است. بیشتر کاربرد اکسید کلسیم در تولید [[سیمان]] می باشد. ماده‌ای ارزان قیمت بوده و هر دو نوع شیمیایی و معدنی آن مصارف زیادی دارد.
اکسید کلسیم معمولاً با نام آهک زنده یا آهک پخته شناخته می‌شود و همان آهک خالص است و مصارف شیمیایی گسترده‌ای دارد. این ماده سفید رنگ و دارای خاصیت قلیایی بوده و در دمای محیط دارای ساختاری کریستالی است. بیشتر کاربرد اکسید کلسیم در تولید [[سیمان]] می‌باشد. ماده‌ای ارزان قیمت بوده و هر دو نوع شیمیایی و معدنی آن مصارف زیادی دارد.


اکسید کلسیم به مقدار ناچیز میتواند در آب حل شود
اکسید کلسیم به مقدار ناچیز میتواند در آب حل شود

نسخهٔ ‏۱۹ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۳:۴۷

کلسیم اکسید
Calcium Oxide
Calcium oxide
خصوصیات
فرمول مولکولی کلسیم اکسید
جرم مولی 56.077 g/mol
شکل ظاهری جامد سفید
چگالی 3350 kg/m³، جامد
دمای ذوب ۲۵۷۲ °C (2845 K)
دمای جوش ۲۸۵۰ °C (3123 K)
انحلال‌پذیری در آب واکنش می‌دهد
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
Infobox references

اکسید کلسیم یا کلسیم اکسید (به انگلیسی: Calcium oxide) (CaO) که ماده اصلی تشکیل دهندهٔ آهک است که جسمی است سفید رنگ، جذب‌کنندهٔ رطوبت که از پخته شدن سنگ آهک به دست می‌آید.

اکسید کلسیم معمولاً با نام آهک زنده یا آهک پخته شناخته می‌شود و همان آهک خالص است و مصارف شیمیایی گسترده‌ای دارد. این ماده سفید رنگ و دارای خاصیت قلیایی بوده و در دمای محیط دارای ساختاری کریستالی است. بیشتر کاربرد اکسید کلسیم در تولید سیمان می‌باشد. ماده‌ای ارزان قیمت بوده و هر دو نوع شیمیایی و معدنی آن مصارف زیادی دارد.

اکسید کلسیم به مقدار ناچیز میتواند در آب حل شود

جستارهای وابسته

منابع