دانشگاه افسری امام علی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
این اسم اشتباه است
خط ۱۰: خط ۱۰:
| تأسیس = [[۱۴ آذر]] [[۱۳۰۰ (خورشیدی)|۱۳۰۰]]
| تأسیس = [[۱۴ آذر]] [[۱۳۰۰ (خورشیدی)|۱۳۰۰]]
| بنیانگذار = [[رضاشاه پهلوی]]
| بنیانگذار = [[رضاشاه پهلوی]]
| رئیس = [[سرتیپ دوم]] ستاد دکتر [[اجاقی]]
| رئیس = [[سرتیپ دوم]] ستاد دکتر [[فولادی]]
| هیئت امنا =
| هیئت امنا =
| معاون آموزشی = [[سرهنگ]] توپخانه ستاد غلامی
| معاون آموزشی = [[سرهنگ]] توپخانه ستاد غلامی

نسخهٔ ‏۹ ژانویهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۲۷

دانشگاه افسری امام علی (علیه‌السلام)
پرچم رسمی دانشگاه افسری امام علی (علیه‌السلام)
نام مستعاردانشگاه افسری - دا. اف
شعارایمان، انضباط، آموزش
نوعنظامی
بنیانگذاری شده۱۴ آذر ۱۳۰۰
بنیان گذاررضاشاه پهلوی
وابستگیارتش جمهوری اسلامی ایران
ارائه دهنده رشته‌هاینظامی، علمی
رئیسسرتیپ دوم ستاد دکتر فولادی
کارمندان مدیریتی
  • سرهنگ توپخانه ستاد غلامی(معاون آموزشی)
  • سرهنگ حمید رضا سهیلی(معاون پژوهشی)
موقعیتتهران، ایران پرچم ایران
وبگاه

دانشگاه افسری امام علی یکی از دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران مربوط به نیروی زمینی می‌باشد. این دانشگاه در خیابان امام خمینی (سپه سابق) تهران، مقابل ساختمان مجلس خبرگان (سنای پیشین) واقع گردیده‌است.

تاریخچه

آیین دانش‌آموختگی افسران ارتش با حضور محمد رضا پهلوی در دانشکده افسری

دانشگاه افسری یا نام قدیمی مدرسه صاحب منصبی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش عالی در سطح کشور است که توسط رضا شاه پهلوی و در اجرای بند ج ماده ۵ حکم قشونی ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۰۰ ایشان با الگو برداری از مدرسه نظامی سن سیر فرانسه و با ادغام تجهیزات آموزشی موجود در مدرسه صاحب منصبی قزاق خانه، مدرسه صاحب منصبان ژاندارمری و مدرسه نظام مشیرالدوله ابتدا در خیابان اکباتان فعلی و در ساختمان اهدایی سردار سپه تأسیس گردید.[۱]

بعدها این مرکز آموزشی به عمارت کامرانیه واقع در خیابان سپه نقل مکان کرد و با خرید زمین‌های اطراف توسعه پیدا نمود به طوریکه این مرکز آموزشی اکنون یکصد و چهل هزار متر مربع وسعت دارد.

مدرسه صاحب منصبی از سال ۱۳۱۴ به دانشکده افسری تغییر نام داد و با بهره‌گیری از استادان ایرانی و خارجی به آموزش کلاسیک و نوین افسران نیروهای سه‌گانه و نوپای ارتش شاهنشاهی با محوریت نیروی زمینی در رسته‌های پیاده، سواره، توپخانه و بعدها مهندسی و اردونانس پرداخت.

دوره آموزش در دانشکده افسری ابتدا دو سال بود و دانشجویان در سال اول دروس عمومی نظامی و از سال دوم با تعیین رسته، دروس تخصصی مربوطه را فرا می‌گرفتند. با توسعه فعالیت‌های آموزشی این مرکز در قالب پنج دانشکده و گروه زبان‌های خارجی از سال ۱۳۶۷ به دانشگاه افسری و در سال ۱۳۷۵ با اخذ مجوز از فرمانده کل قوا به دانشگاه افسری امام علی تغییر نام داد.

دانشجویان

یک گواهی فارغ‌التحصیلی دانشکده افسری در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی

این دانشگاه از میان داوطلبان دیپلمه و پس از موفقیت در آزمونهای علمی، ورزشی و عقیدتی در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد.

لباس کار دانشجویان این دانشگاه شامل کلاه، فرنچ و شلوار استتار با ترکیب رنگ‌های خاکی، کرم و قهوه‌ای است و همچنین لباس رسمی و فرم نیروی زمینی ارتش به رنگ زیتونی به همراه واکسیل به رنگ قرمز بر روی بازوی چپ برای مراسم‌ها، تردد و برنامه صبحگاه و شامگاه عمومی دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنوات خدمت و تحصیل هر دانشجو را می‌توان از روی درجه آکادمیک وی فهمید. دانشجویان دانشگاه افسری در حال حاضر به سه گروه سال یک، سال دو و سال سه تقسیم می‌شوند و روی سردوشی آنان هر خط نماینده یک سال می‌باشد بنابراین دانشجویان تازه‌وارد پس از اخذ سردوشی دارای یک خط روی هر کدام از شانه‌ها و در کنار آرم دانشگاه افسری که روی سردوشی آنهاست خواهند بود. دانشجویان این دانشگاه به دلیل تمرینات و آمادگی بدنی مناسب معمولاً در مسابقات ورزشی مقام‌های برتر را در بین دانشگاه‌های نظامی و غیرنظامی کسب می‌نمایند. دانشجویان این دانشگاه از بدو ورود، استخدام و دارای حقوق و مزایا می‌باشند.

دانشجویان این دانشگاه پس از گذراندن ۷ ترم تحصیلی که ۶ ترم دروس علمی مصوب وزارت علوم به صورت فشرده تر و تعداد واحد بیشتر در طول ترم نسبت به سایر دانشگاه‌ها و یک ترم نظامی و همچنین گذراندن دوره‌ها و آموزشهای سخت و طاقت فرسای جنگ در کوهستان، رزم در کویر، رزم در جنگل، و رزم در برف و سرمای شدید، دوره تکاور، دوره کماندو، دوره چتربازی و رزم در شرایط ویژه و زندگی در شرایط سخت پس از دانش‌آموختگی به درجه ستوان دومی نائل شده و به یگانهای رزمی یا ستادی جهت ادامه خدمت معرفی می‌شوند. همچنین امکان ادامه تحصیل برای دانش آموختگان این دانشگاه در صورت موافقت یگان خدمتی در کلیه دانشگاه‌های کشور میسر می‌باشد.[۲]

دانش آموختگان برجسته و نامور

اهمیت دانشگاه افسری

دانشگاه افسری تا امروزه اهمیت تاریخی و استراتژیک خود را حفظ کرده‌است به طوری که بعد از انقلاب ۱۹۷۹ ایران، ۳۷ بار رهبر این کشور در جشن فارغ‌التحصیلی افسران این دانشگاه نظامی شرکت و در آنجا مهم‌ترین نطق‌های کشوری و ملی را در جمع دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه قرائت کرده‌است.

جستارهای وابسته

پانویس

  1. «آشنایی با مراکز آموزش وظیفه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران». پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران. دریافت‌شده در ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۴.
  2. پورتال ارتش

پیوند به بیرون