لامپ فلورسنت فشرده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
به نسخهٔ 18936716 ویرایش Hamid Hassani برگردانده شد: نسخه صحیح. (توینکل)
خط ۱۳: خط ۱۳:


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}} ایوب نوروزی عسکری
{{پانویس}}


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۲:۲۹

یک لامپ فلوئورسنت فشرده از نوع مارپیچی.
این نمودار نشان‌دهندهٔ مصرف انرژی انواع گوناگون لامپها است. هرچه نقطه‌ها در نمودار پایین‌تر باشند، یعنی مصرف انرژی کمتری دارند.

یک لامپ کم‌مصرف یا با نامی دیگر لامپ فلورسنت فشرده یک نوع لامپ ازخانوادهٔ لامپ‌های فلورسنت می‌باشد. خیلی از لامپ‌های کم مصرف برای جایگزینی با لامپ‌های رشته‌ای و پر مصرف طراحی شده‌اند و قابلیت بسته شدن به خیلی از سرپیچ‌های فعلی که برای لامپ‌های معمولی استفاده می‌شوند را دارند. در مقایسه با لامپ‌های معمولی، این لامپ‌ها تقریباً همان نور را تولید می‌کنند اما مصرف برق بسیار کمتر و عمر طولانی تری دارند ولی قیمتشان بالاتر از لامپ‌های معمولی می‌باشد. در ایالات متحدهٔ آمریکا، یک لامپ کم مصرف در مقایسه با یک لامپ معمولی و در طول عمر یک لامپ، بیشتر از ۳۰ دلار در هزینهٔ برق صرفه جویی می‌کند و ۲۰۰۰ برابر در تولید گازهای گلخانه‌ای صرفه جویی می‌کند.

تاریخچه

اولین لامپ فلورسنت که به نوعی مادر لامپ‌های کم مصرف کنونی می‌باشد، در اواخر دههٔ ۱۸۹۰ به وسیلهٔ پیتر کوپر هیویت اختراع شد. لامپ‌های هیویت در سالن‌های عکاسی و برخی صنایع مورد استفاده قرار می‌گرفت. بعدها و در سال ۱۹۲۷ فردریک مه یر و هانس اسپنر لامپ بخاری فشار بالا را اختراع و ثبت کردند. بعدها جورج اینمان با شرکت General Electric در مورد تولید لامپ‌های مهتابی کارآمد به توافق رسید و تولید این نوع لامپ‌ها شروع شد. لامپ‌هایی که در سال ۱۹۳۸ تولید و در سال ۱۹۴۱ ثبت شد. لامپ‌های کم مصرف نوین به وسیلهٔ اِد هامر، که مهندس شرکت General Electric بود، در واکنش به بحران نفتی سال ۱۹۷۳ اختراع شد. وی با بودجه‌ای در حدود ۲۵ میلیون دلار این لامپ‌ها را به تولید انبوه رساند اما بعدها فناوری ساخت این لامپ‌ها فاش شد و افراد دیگر با کپی‌برداری توانستند این لامپ‌ها را تولید کنند.

ساختمان

مهمترین پیشرف در فناوری این لامپها، جایگزینی چوک‌های الکترومغناطیسی با چوک‌های الکترونیکی می‌باشد. این فن آوری باعث از بین بردن بیشتر چشمک زدن‌های لامپ و آهسته روشن شدن لامپ‌های فلورسنت شد. مشکلاتی که تقریباً در همهٔ لامپ‌های فلورسنت وجود داشت. لامپ‌های کم مصرف بر دو نوع می‌باشند؛ لامپ‌های کامل (معروف به لامپ کم مصرف) و لامپ‌های ناکامل (لامپ‌های مهتابی).

منابع

جستارهای وابسته