عنصرهای فرااورانیم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''عنصرهای فرااورانیم''' (Transuranium element) [[عنصر (شیمی)|عنصرهای]] با [[عدد اتمی]] بالاتر از ۹۲ (عدد اتمی [[اورانیم]]) هستند. این عنصرها به‌طور طبیعی در زمین وجود ندارند و به صورت مصنوعی با [[واکنش هسته‌ای|واکنش‌های هسته‌ای]] ساخته می‌شوند. آن‌ها همگی پرتوزا و ناپایدار اند و دچار [[واپاشی هسته‌ای]] شده و به عنصرهای دیگر تبدیل می‌شوند. تا سال ۲۰۱۷، ۲۵ عدد از این عنصرها ساخته شده و آخرینِ آن‌ها عنصر [[اوگانسون|اوگانِسون]] با عدد اتمی ۱۱۸ می‌باشد.
'''عنصرهای فرااورانیم''' (Transuranium element) [[عنصر (شیمی)|عنصرهای]] با [[عدد اتمی]] بالاتر از ۹۲ (عدد اتمی [[اورانیم]]) هستند. این عنصرها به‌طور طبیعی در زمین وجود ندارند و به صورت مصنوعی با [[واکنش هسته‌ای|واکنش‌های هسته‌ای]] ساخته می‌شوند. آن‌ها همگی پرتوزا و ناپایدار اند و دچار [[واپاشی هسته‌ای]] شده و به عنصرهای دیگر تبدیل می‌شوند. تا سال ۲۰۱۷، بیست و پنج عدد از این عنصرها ساخته شده و آخرینِ آن‌ها عنصر [[اوگانسون|اوگانِسون]] با عدد اتمی ۱۱۸ می‌باشد.


== فهرست عنصرهای فرااورانیم برپایه دوره ==
== فهرست عنصرهای فرااورانیم برپایه دوره ==

نسخهٔ ‏۹ دسامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۸:۰۴

عنصرهای فرااورانیم (Transuranium element) عنصرهای با عدد اتمی بالاتر از ۹۲ (عدد اتمی اورانیم) هستند. این عنصرها به‌طور طبیعی در زمین وجود ندارند و به صورت مصنوعی با واکنش‌های هسته‌ای ساخته می‌شوند. آن‌ها همگی پرتوزا و ناپایدار اند و دچار واپاشی هسته‌ای شده و به عنصرهای دیگر تبدیل می‌شوند. تا سال ۲۰۱۷، بیست و پنج عدد از این عنصرها ساخته شده و آخرینِ آن‌ها عنصر اوگانِسون با عدد اتمی ۱۱۸ می‌باشد.

فهرست عنصرهای فرااورانیم برپایه دوره

برنامه‌های آینده برای کشف عنصرهای فرااورانیم جدید

در سومین همایش بین‌المللی عنصرهای فوق سنگین در سال ۲۰۱۷ در لهستان، «هیدِتو انیو» مدیر مؤسسه تحقیقاتی ریکن ژاپن اعلام کرد که در دسامبر ۲۰۱۷ تلاش برای ساخت عنصر ۱۱۹ جدول تناوبی را آغاز خواهند کرد. آن‌ها امیدوارند در مدت زمان پنج سال عنصر ۱۱۹ و نیز عنصر ۱۲۰ را بسازند. برای این هدف آن‌ها عنصر کوریوم را با یون‌های وانادیم بمباران خواهد کرد. از سوی دیگر یوری اوگانسیان از مؤسسه مشترک پژوهش‌های هسته‌ای دوبنا (JINR) در روسیه نیز در این همایش اعلام کرد که آنان نیز کار ساخت این عنصر را در اوائل سال ۲۰۱۹ آغاز خواهند کرد. آنان برای این کار از روشی متفاوت استفاده خواهند کرد و عنصر برکلیوم را با یون‌های تیتانیوم بمباران خواهند کرد. در صورت موفقیت، عنصر ۱۱۹ نخستین عنصر ردیف هشتم جدول تناوبی خواهد بود.[۱]

نیمه عمر عنصرهای فراورانیم

نیمه‌عمر این عنصرها را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد. در اینجا نیمه‌عمر پایدارترین ایزوتوپ این عنصرها ارائه شده‌است.[۲][۳]

عدد اتمی نام پردوام‌ترین ایزوتوپ نیمه‌عمر
۹۳ نپتونیوم Np۲۳۷
۱۰۶ × ۲/۱۴ سال
۹۴ پلوتونیم Pu۲۴۴
۱۰۷ × ۸ سال
۹۵ امریسیم Am۲۴۳
۷۴۰۰ سال
۹۶ کوریم Cm۲۴۷
۱۰۷ × ۱/۶ سال
۹۷ برکلیم Bk۲۴۷
۱۳۸۰ سال
۹۸ کالیفرنیم Cf۲۵۲
۹۰۰ سال
۹۹ اینشتینیم Cm۲۵۲
۴۷۰ روز
۱۰۰ فرمیم Fm۲۵۷
۱۰۰/۵ روز
۱۰۱ مندلیفیم Md۲۵۸
۵۱/۵ روز
۱۰۲ نوبلیم No۲۵۹
۵۸ دقیقه
۱۰۳ لارنسیم Lr۲۶۶
۱۰ ساعت
۱۰۴ رادرفوردیم Rf۲۶۷
۱/۳ ساعت
۱۰۵ دوبنیم Db۲۶۸
۳۰ ساعت
۱۰۶ سیبورگیم Sg۲۶۹
۳ دقیقه
۱۰۷ بوریم Bh۲۷۰
۶۰ ثانیه
۱۰۸ هاسیم Hs۲۷۷
۳۰ ثانیه
۱۰۹ مایتنریم Mt۲۷۸
۴ ثانیه
۱۱۰ دارمشتادیم Ds۲۸۱
۱۴ ثانیه
۱۱۱ رونتگنیوم Rg۲۸۲
۲ دقیقه
۱۱۲ کوپرنیسیم Cn۲۸۵
۳۰ دقیقه
۱۱۳ نیهونیوم Nh۲۸۶
۸ ثانیه
۱۱۴ فلروویوم Fl۲۸۹
۲ ثانیه
۱۱۵ مسکوویم Mc۲۹۰
۰/۸ ثانیه
۱۱۶ لیورموریوم Lv۲۹۳
۶۰ میلی ثانیه
۱۱۷ تنسین Ts۲۹۰
۵۰ میلی ثانیه
۱۱۸ اوگانسون Og۲۹۴
۰/۷ میلی ثانیه

جستارهای وابسته

پانویس

  1. «تلاش برای ساخت عنصر ۱۱۹ جدول تناوبی». دریافت‌شده در ۲ نوامبر ۲۰۱۷.
  2. هیوییت، پل جی. فیزیک مفهومی. ج. ۴. ص. ۸۵۲. شابک ISBN ۹۷۸۶۰۰۱۰۵۰۱۸۳ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک).
  3. «Island of stability». دریافت‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۱۷.

منابع

  • هیوئیت، پل جی (۱۳۸۸). فیزیک مفهومی. ج. ۴. ترجمهٔ منیژه رهبر. تهران: مؤسسه فرهنگی فاطمی. شابک ISBN ۹۷۸۹۶۴۳۱۸۵۵۵۸ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک).