نجف دریابندری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hich
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش‌های مشکوک به خرابکاری متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۵۱: خط ۵۱:


== زندگی ==
== زندگی ==
نجف دریابندری در سال ۱۳۰۸ در شهر [[آبادان]] متولد شد. او دورهٔ ابتدایی را در مدرسه ۱۷ دی گذرانده و وارد [[دبیرستان رازی آبادان]] شد.<ref name=bbc>{{یادکرد وب| نشانی = http://www.bbc.co.uk/persian/arts/030301_l-cy-abadan.shtml| عنوان =زندگی ادبی یک مترجم ادبی | نویسنده = | تاریخ بازدید = ۲۶ اکتبر ۲۰۰۸| تاریخ = | ناشر = بی‌بی‌سی فارسی | صفحه = | زبان =}}</ref> او در سال سوم دبیرستان تحصیل را رها کرده و به دنبال کار رفته است.
نجف دریابندری در سال ۱۳۰۸ در شهرمتولد شد. او دورهٔ ابتدایی را در مدرسه ۱۷ دی گذرانده و وارد [[دبیرستان رازی آبادان]] شد.<ref name=bbc>{{یادکرد وب| نشانی = http://www.bbc.co.uk/persian/arts/030301_l-cy-abadan.shtml| عنوان =زندگی ادبی یک مترجم ادبی | نویسنده = | تاریخ بازدید = ۲۶ اکتبر ۲۰۰۸| تاریخ = | ناشر = بی‌بی‌سی فارسی | صفحه = | زبان =}}</ref> او در سال سوم دبیرستان تحصیل را رها کرده و به دنبال کار رفته است.


حضور [[انگلستان|انگلیسی‌ها]] در تأسیسات [[نفت خام|نفتی]] شهر آبادان و تردد آنان در سطح شهر و کاربرد آن زبان، وی را به یادگیری [[زبان انگلیسی]] علاقه‌مند ساخت و به طور خودآموز به فراگیری این زبان پرداخت. در سال [[۱۳۳۲]] اولین اثر خود را که ترجمهٔ کتاب معروف ''[[وداع با اسلحه]]''، نوشتهٔ [[ارنست همینگوی]] بود، برای چاپ به [[تهران]] فرستاد. همزمان با چاپ این کتاب در سال [[۱۳۳۳]]، به دلیل فعالیت‌های سیاسی در آبادان به زندان افتاد و بعد از یک سال به زندان تهران منتقل شد.
حضور [[انگلستان|انگلیسی‌ها]] در تأسیسات [[نفت خام|نفتی]] شهر آبادان و تردد آنان در سطح شهر و کاربرد آن زبان، وی را به یادگیری [[زبان انگلیسی]] علاقه‌مند ساخت و به طور خودآموز به فراگیری این زبان پرداخت. در سال [[۱۳۳۲]] اولین اثر خود را که ترجمهٔ کتاب معروف ''[[وداع با اسلحه]]''، نوشتهٔ [[ارنست همینگوی]] بود، برای چاپ به [[تهران]] فرستاد. همزمان با چاپ این کتاب در سال [[۱۳۳۳]]، به دلیل فعالیت‌های سیاسی در آبادان به زندان افتاد و بعد از یک سال به زندان تهران منتقل شد.

نسخهٔ ‏۱۱ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۶:۳۸

{{جعبه اطلاعات شاعر و نویسنده | نام = نجف دریابندری | تصویر =Najafdaryabandari.jpg | توضیح تصویر = | نام اصلی = | زمینه فعالیت = | ملیت = الگو:ای

نجف دریابندری (زاده ۱۳۰۸ در آبادان) مترجم و نویسندهٔ معاصر ایرانی است. خانواده وی اصالتاً بوشهری و از طایفه خنسیر های ظلم آباد بودند

زندگی

نجف دریابندری در سال ۱۳۰۸ در شهرمتولد شد. او دورهٔ ابتدایی را در مدرسه ۱۷ دی گذرانده و وارد دبیرستان رازی آبادان شد.[۱] او در سال سوم دبیرستان تحصیل را رها کرده و به دنبال کار رفته است.

حضور انگلیسی‌ها در تأسیسات نفتی شهر آبادان و تردد آنان در سطح شهر و کاربرد آن زبان، وی را به یادگیری زبان انگلیسی علاقه‌مند ساخت و به طور خودآموز به فراگیری این زبان پرداخت. در سال ۱۳۳۲ اولین اثر خود را که ترجمهٔ کتاب معروف وداع با اسلحه، نوشتهٔ ارنست همینگوی بود، برای چاپ به تهران فرستاد. همزمان با چاپ این کتاب در سال ۱۳۳۳، به دلیل فعالیت‌های سیاسی در آبادان به زندان افتاد و بعد از یک سال به زندان تهران منتقل شد.

در زندان به مسائل فلسفی علاقه‌مند شد و در مدت حبس، کتاب تاریخ فلسفه غرب اثر برتراند راسل را ترجمه کرد که بعدها توسط انتشارات سخن به چاپ رسید. وی پس از تحمل چهار سال حبس، در سال ۱۳۳۷ از زندان آزاد شد و به کارهای مختلفی روی آورد. در نهایت به عنوان سردبیر در انتشارات فرانکلین مشغول به کار شد. در آنجا به ترجمه آثار ادبی رمان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان معروف آمریکایی پرداخت و کتاب‌هایی همچون پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی و هاکلبری فین اثر مارک توین را ترجمه کرد.

دریابندری مدت ۱۷ سال با مؤسسهٔ فرانکلین همکاری کرد و در حدود سال ۱۳۵۴ همکاری خود را با این مؤسسه قطع کرد. پس از آن برای ترجمه متون فیلم‌های خارجی با سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران قرارداد بست. پس از انقلاب ۱۳۵۷ از این کار نیز کناره گرفت و به طور جدی به ترجمه و تألیف پرداخت. از جمله آثار وی می‌توان به ترجمه کتاب‌های یک گل سرخ برای امیلی و گور به گور نوشته ویلیام فاکنر، رگتایم و بیلی باتگیت اثر دکتروف، معنی هنر از هربرت رید و پیامبر و دیوانه نوشته جبران خلیل جبران اشاره کرد. وی همچنین کتاب مستطاب آشپزی را به رشته تحریر درآورد که کتابی درمورد آشپزی توسط فردی که مترجم سرشناس آثار کلاسیک و فلسفه غرب شناخته می‌شد برای طرفداران وی بسیار عجیب می‌نمود. از وی همچنین نقدهای مختلفی در مجلات و نشریات به چاپ رسیده‌است.

آقای دریابندری به مناسبت ترجمه آثار ادبی آمریکایی موفق به دریافت جایزه تورنتون وایلدر از دانشگاه کلمبیا گردیده‌است.

وی همچنین همسر مرحومه فهیمه راستکار، هنرپیشه و دوبلور باسابقه تلویزیون، سینما و تئاتر است. نجف دریابندری در ۲۳ آبان ۱۳۹۳ در پی سکته مغزی در آی سی یو بستری شد.[۲]

نوشته‌ها

این جدول بیشترِ تألیفات و ترجمه‌های دریابندری را دربرمی‌گیرد.[۳]

کتاب‌شناسی
نام نویسنده مترجم ناشر فارسی سال انتشار فارسی توضیحات
از این لحاظ آری کارنامه ۱۳۸۹ ۴۸۰ صفحه، (مجموعهٔ مقدمه‌های دریابندری بر ترجمه‌هایش)
افسانه اسطوره آری شرح چند نظریه در افسانه‌شناسی و نقد یک اصطلاح
کتاب مستطاب آشپزی آری کارنامه
به عبارت دیگر: مجموعه مقاله‌ها آری
در عین حال: مجموعه مقاله‌ها آری
درد بی خویشتنی، بررسی مفهوم الیناسیون در فلسفهٔ غرب آری
یک گفتگو آری نشر کارنامه ۱۳۷۶ با ناصر حریری، ۲۱۹ صفحه
گفتگو با نجف دریابندری آری با مهدی مظفر ساوجی
وداع با اسلحه ارنست همینگوی آری ۱۳۳۳
پیرمرد و دریا ارنست همینگوی آری انتشارات خوارزمی ۱۳۶۳
سرگذشت هکلبری فین مارک توین آری انتشارات خوارزمی ۱۳۶۶
بیگانه‌ای در دهکده مارک توین آری
گور به گور ویلیام فاکنر آری نشر چشمه ۱۳۷۱
یک گل سرخ برای امیلی ویلیام فاکنر آری نیلوفر ۱۳۸۲ ۲۴۵ صفحه
رگتایم ای.ال. دکتروف آری
بیلی باتگیت ای.ال. دکتروف آری انتشارات طرح نو ۱۳۷۷
پیامبر و دیوانه جبران خلیل جبران آری
بازماندهٔ روز کازو ایشی‌گورو آری
آنتیگونه سوفوکل آری
چنین کنند بزرگان ویل کاپی آری عنوان اصلی: انحطاط و سقوط تقریباً همهٔ افراد
قدرت برتراند راسل آری
تاریخ فلسفه غرب برتراند راسل آری
عرفان و منطق برتراند راسل آری
افسانه دولت ارنست کاسیرر آری
فلسفه روشن‌اندیشی ارنست کاسیرر آری
کلی‌ها هیلری استنیلند آری کارنامه ۱۳۸۳ ۲۰۸ صفحه
معنی هنر هربرت رید آری انتشارات علمی و فرهنگی ۱۳۵۱
تاریخ سینما آرتور نایت آری
متفکران روس آیزایا برلین آری
قضیهٔ رابرت اوپنهایمر هاینار کیپهارت آری
در انتظار گودو، دست آخر: نمایشنامه‌های بکت ساموئل بکت آری دو جلد
تاریخ روسیهٔ شوروی، انقلاب بلشویکی، ۱۹۱۷ تا ۱۹۲۳ ادوارد هلت کار آری سه جلد
برف‌های کلیمانجارو ارنست همینگوی آری
خانه برناردا آلبا فدریکو گارسیا لورکا آری کارنامه ۱۳۹۲ ۱۷۴ صفحه

ثبت ملی نویسنده

بنابر گزارش کانال تلگرام بی‌بی‌سی فارسی؛ نجف دریابندری، نویسنده کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز ثبت ملی شد. این نویسنده و مترجم نامدار، به‌عنوان "گنجینه زنده بشری در میراث خوراک" در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره کاران) ثبت شد.[۴]

پانویس

  1. «زندگی ادبی یک مترجم ادبی». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۶ اکتبر ۲۰۰۸.
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام a وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خبرگزاری میراث فرهنگی. «نجف دریابندری: باید گلستان سعدی را بارها بخوانیم». خبرگزاری میراث فرهنگی. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۰۹.
  4. کانال تلگرام بی‌بی‌سی فارسی

منابع