کوه‌های آبی: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۳°۴۳′۰۵″ جنوبی ۱۵۰°۱۸′۳۸″ شرقی / ۳۳٫۷۱۸۰۶°جنوبی ۱۵۰٫۳۱۰۵۶°شرقی / -33.71806; 150.31056
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
Gnosis (بحث | مشارکت‌ها)
جز Gnosis صفحهٔ بلو مانتنز را به رشته‌کوه‌های آبی منتقل کرد
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۷ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۲۰:۲۶

Blue Mountains
نیو ساوت ولز
The Three Sisters sandstone rock formation, one of the region's best-known attractions
مختصات۳۳°۴۳′۰۵″ جنوبی ۱۵۰°۱۸′۳۸″ شرقی / ۳۳٫۷۱۸۰۶°جنوبی ۱۵۰٫۳۱۰۵۶°شرقی / -33.71806; 150.31056
جمعیت۱۶۲٬۰۰۰ (2006?)
 • تراکم۱۴٫۲۱/km2 (۳۶٫۸۱/sq mi)
مساحت11400 کیلومتر مربع (۴۴۰۱٫۶ مایل مربع)
موقعیت50 کیلومتری (۳۱ مایلی) NW Sydney CBD
مناطق دولت محلیBlue Mountains، City of Hawkesbury، City of Lithgow و Oberon Shire
حوزه انتخاباتی ایالتیBlue Mountains، Penrith، Bathurst، Hawkesbury، Londonderry و Riverstone
Federal Division(s)Macquarie، Lindsay، Greenway و Calare
مناطق مجاور Blue Mountains:
هانتر سنترال وست سنترال وست
Western Sydney Blue Mountains سنترال وست
Macarthur ساوترن تیبل لندز ساوترن تیبل لندز
کوه‌های آبی.

کوه‌های آبی یا بلو ماؤنتینز یا (به انگلیسی: Blue Mountains) یکی از ناحیه‌های ایالت نیو ساوت ولز در استرالیا است که بیشتر آن را مناطق کوهستانی تشکیل داده است. بخش بزرگی از این ناحیه شامل هفت پارک ملی و مناطق حفاظت شده بخشی از میراث جهانی یونسکو می باشد.

پیش از این‌که اروپایی‌ها پا به این منطقه بگذارند سده‌های زیادی بومیان در این ناحیه زندگی می کردند. شواهد این امر را می توان در بسیاری از نقاط یافت.

وسعت این منطقه به بیش از ۱۱۴۰۰ کیلومتر مربع میرسد. تقریباً در ۵۰ کیلومتری غرب سیدنی حدفاصل بین دو روخانه نیپین و کاکس واقع شده است. عمیق ترین دره های این ناحیه یه ۷۶۰ متر و بلندترین ارتفاعات آن به ۱۲۱۵ متر از سطح دریا میرسد. بیشترین قسمتهای بلو ماونتین مناطق محافظ شده متشکل از ۷ پارک ملی تشکیل میدهند قبل از اینکه پای اروپاییان به استرالیا برسد بلو ماونتین برای هزاران سال ساکنان بومی داشت. این ساکنان بومی را اکنون کنسول ی در شهر کاتومبا (مرکز بلو-ماونتین) نمایندگی میکند اولین حضور اروپاییان در منطقه با سال ۱۷۹۹ بازمیگردد. زمانی که شاه گیدلی دستور به ساخت زندانی برای محکومین ایرلندی و اسکاتلندی داد بدلیل صعب العبور بودن منطقه و وجود فقط ۲ مسیر که توسط بومیان مورد استفاده قرار میگرفت عبور به آنسوی بلو-ماونتین کار دشواری بود. یک زندانی سابق به اسم جان ویلسون میتواند اولین اروپایی باشد که از منطقه عبور کرده است. ویلسون با اولین کشتی حامل محکومین در سال ۱۷۸۸ به منطقه آورده شد و در سال ۱۷۹۲ از زندان آزاد شد. او در جنگلهای منطقه ساکن و نزدکی بومیان ساکن شد. روابط اون با بومیان بقدری نزدیک شد که به رابطی میان آنها و اروپاییان تبدیل شد. در سال ۱۷۹۷ به سیدنی بازگشت و ادعا کرد که مناطقی به وسعت صدها مایل در اطراف سیدنی را پیموده و کشف کرده است. ادعای او همچنین شامل عبور از بلو-مانتین هم بود. ادعایی که می تواند صحت داشته باشد از آنجایی که او میتوانسته با کمک بومیان و از طریق مسیر جنوب رودخانه کاکس از منطقه عبور کرده باشد. تغییرات آب و هوایی منطقه وابسته به تغییر ارتفاع است. در کاتومبا (شهر مرکزی منطقه بلو-مانتین) که تقریباً ۱۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد دما در تابستان به حداکثر ۲۲ درجه سانتیگراد میرسد. ولی گاهی اوقات ممکن است ۳۰ درجه را نیز تجربه کند. دمای هوا در شب معمولاً از ۱۹ درجه تجاوز نمی‌کند. در زمستانها به طور متوسط حدود ۱۰-۱۱ درجه باقی می ماند و در شب گاهی به ۱- نیز میرسد در مقایسه با بقیه نواحی مرکزی این منطقه صبح های خیلی سردی ندارد. در هر سال ممکن است ۲ یا ۳ بار برف ببارد که معمولاً روی زمین نمی‌نشیند.

جستارهای وابسته

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Blue Mountains (Australia)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۹.