کودتای مونیخ: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۴۸°۰۷′۴۹″شمالی ۱۱°۳۵′۳۱″شرقی / ۴۸٫۱۳۰۴°شمالی ۱۱٫۵۹۲°شرقی / 48.1304; 11.592
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Roar-of-the-persia (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۳۷: خط ۳۷:
[[رده:درگیری‌ها در ۱۹۲۳ (میلادی)]]
[[رده:درگیری‌ها در ۱۹۲۳ (میلادی)]]
[[رده:دوره میان‌دوجنگ]]
[[رده:دوره میان‌دوجنگ]]
[[رده:رایش سوم]]
[[رده:آلمان نازی]]
[[رده:عملیات‌های نظامی آلمان]]
[[رده:عملیات‌های نظامی آلمان]]
[[رده:کارکنان فرای کورپس در سده بیستم (میلادی)]]
[[رده:کارکنان فرای کورپس در سده بیستم (میلادی)]]

نسخهٔ ‏۲۰ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۰:۴۰

اعضای شرکت کننده در کودتای مونیخ

کودتای مونیخ یا کودتای آبجوفروشی (به انگلیسی: Beer Hall Putsch) یک کودتای نافرجام بود که در تاریخ ۹ نوامبر ۱۹۲۳ توسط آدولف هیتلر و اریش لودندورف طراحی شد. این کودتا شکست خورد و برخی از اعضای بلندپایه حزب نازی در جریان آن دستگیر شدند. این کودتا آغاز قدرت گیری آدولف هیتلر بود و این آغاز مسیر دستیابی آدولف هیتلر به قدرت و تشکیل آلمان نازی بود.

تاریخچه و هدف

سالن آبجوفروشی در قرن بیستم در آلمان محل تجمع بسیاری از مردم بود. این سالن‌ها جزء معدود جای‌هایی بود که مردم آزادانه با هم بحث می‌کردند. قدرت و اعتبار در آلمان پس از جنگ جهانی اول بسیار ضعیف بود. بسیاری از مردم در آن دوره با آدولف هیتلر هم عقیده بودند که آنها به صورت نظامی شکست نخورده‌اند بلکه توسط سرمایه داران یهودی و مارکسیست به آنها خیانت شده است. هیتلر در این دوره به حزب کارگران آلمان که بعدها به نام حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان تغییر نام داد عضو شده بود.
یکی از طرح‌های هیتلر که در حزب تازه تأسیس به اجرا درآمد گردآوری ۱۵٬۰۰۰ نفر از نیروهای حزب جهت انجام گردهمایی و تبلیغات برای حزب بود. در این دوره ایالت باواریا دچار هرج و مرج گردید و مسئولین ایالتی وضع فوق‌العاده اعلام کردند اما با این حال هیتلر اعلام کرد که گردهمایی آنها در تاریخ ۲۷ سپتامبر ۱۹۲۳ تشکیل خواهد شد و وی به وضع فوق‌العاده اهمیتی نخواهد داد. این کار هیتلر باعث شد در طرف مقابل، حزب رقیب که حزب کمونیست‌ بود نیز وضع فوق‌العاده را نادیده بگیرد و این روند به هرج و مرج‌های بیشتر در ایالت دامن زد.

هدف

هیتلر و دیگر اعضای بلندپایه حزب نازی تصمیم گرفتند که از مونیخ برای تشکیل و راه اندازی یک راهپیمایی عظیم بر ضد جمهوری وایمار استفاده کنند اما هیتلر اعضای اس آ را نیز به راهپیمایی فراخواند و در مقابل بیش از ۳۰۰۰ نفر سخنرانی کرد. پس از سخنرانی نیروهای اس آ در مقابل سالن آبجوفروشی قرار گرفتند و هیتلر در حضور اعضای حزب فریاد زد که جمهوری وایمار شکست خورده است و جنبش ناسیونال سوسیالیسم پیروز شده است. در این حین نیروهای ارتش و نیروها امنیتی ایالت باواریا برای مقابله با افراد جمع شده در آبجوفروشی وارد عمل شدند و به کسی اجازه خروج از سالن آبجوفروشی را ندادند، برخی اعضا از در آشپزخانه فرار کردند و عده‌ای نیز همچنان در آبجوفروشی ماندند و دستگیر شدند. در این بین درگیری نیز بین نیروهای امنیتی و هوادارن حزب نازی صورت گرفت که به کشته شدن ۱۹ نفر از هواداران حزب نازی و ۴ نفر از نیروهای امنیتی انجامید همچنین بیش از ۳٬۱۰۰ نفر نیز زخمی شدند.

دستگیری و محاکمه

دو روز پس از کودتای نافرجام هیتلر به جرم توطئه علیه مقام محکوم گشت. هرمان گورینگ، ارنست روهم و رودلف هس نیز به اتریش فرار کردند. دفتر مرکزی حزب نازی و همچنین روزنامه این حزب توقیف شدند. هیتلر تعهد داد که دیگر عملی بر ضد حکومت انجام ندهد. اعمال نژادپراستانه خود را تکرار نکند و در چهارچوب قانون رفتار کند.

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «کودتای مونیخ». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴ دسامبر ۲۰۱۱.