برترپنداری نژاد سفید: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:مرتب‌سازی عنوان‌ها+مرتب+
جز ←‏جایگزینی با [[وپ:اشتباه|اشتباه‌یاب]]: غیرسفیدپوست⟸غیر سفیدپوست
خط ۱: خط ۱:
{{نوارکناری تبعیض}}
{{نوارکناری تبعیض}}


'''برترپنداری نژاد سفید''' یک [[نژادپرستی|ایدئولوژی نژادی]] است متمرکز بر این عقیده و ترویج آن که [[سفیدپوست]]ان در برخی مشخصه‌ها، صفات و ویژگی‌ها از مردم دیگر [[نژاد (انسان)|پیش زمینه‌های نژادی]] برتر اند و در نتیجه [[سفیدپوست]]ان باید از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر مردم غیرسفیدپوست حکمرانی کنند. برترپنداری نژاد سفید در [[نژادگرایی علمی]] ریشه دارد و غالباً برای به تصویر کشیدن برتری نژاد سفید بر استدلال‌های [[شبه‌علم]]ی تکیه می‌کند.
'''برترپنداری نژاد سفید''' یک [[نژادپرستی|ایدئولوژی نژادی]] است متمرکز بر این عقیده و ترویج آن که [[سفیدپوست]]ان در برخی مشخصه‌ها، صفات و ویژگی‌ها از مردم دیگر [[نژاد (انسان)|پیش زمینه‌های نژادی]] برتر اند و در نتیجه [[سفیدپوست]]ان باید از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر مردم غیر سفیدپوست حکمرانی کنند. برترپنداری نژاد سفید در [[نژادگرایی علمی]] ریشه دارد و غالباً برای به تصویر کشیدن برتری نژاد سفید بر استدلال‌های [[شبه‌علم]]ی تکیه می‌کند.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۱۳ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۰۸:۵۷

برترپنداری نژاد سفید یک ایدئولوژی نژادی است متمرکز بر این عقیده و ترویج آن که سفیدپوستان در برخی مشخصه‌ها، صفات و ویژگی‌ها از مردم دیگر پیش زمینه‌های نژادی برتر اند و در نتیجه سفیدپوستان باید از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر مردم غیر سفیدپوست حکمرانی کنند. برترپنداری نژاد سفید در نژادگرایی علمی ریشه دارد و غالباً برای به تصویر کشیدن برتری نژاد سفید بر استدلال‌های شبه‌علمی تکیه می‌کند.

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون